Jump to content
IGNORERAD

Försäkring när man flyttar till Thailand.


sarne

Recommended Posts

Man ska ha klart för sig att folkbokföringen som ligger till grund för beskattning

inte är det underlag Försäkringskassan utgår ifrån.

 

Så här står det, och det tycker jag är ganska lätt att förstå, men har för säkerhets skull

skickat mail till Försäkringskassans kundtjänst för att få klarhet i frågan som ju kan vara

ytterst viktigt för den som kommer hem och behöver en stor och dyr operation.

 

Det skulle inte vara första gång om det händer att man hade ack så fel som förlitade sig på vänners utsagor

- fråga bara era (thai-) fruar vad de har hört om allt möjligt från sina kompisar här :-)

 

Jag vill med detta inte påstå att någon har fel.

 

M

 

Den som är bosatt i Sverige är försäkrad för de förmåner som ingår i den bosättningsbaserade

försäkringen, 2 kap. 1 § samt 3 kap. 1 och 2 §§ SofL. I SofL återfinns regler angående vem

som är att anse som bosatt i Sverige. Bosättningsbegreppet som tillämpas inom

socialförsäkringen, är ett enhetligt begrepp och gäller för samtliga bosättningsbaserade

förmåner.

 

Det är Försäkringskassan som fastställer huruvida en person är bosatt i landet i socialförsäkringens mening

 

En person som flyttar till Sverige, skall anses som bosatt här om det kan antas att personens

vistelse i landet kommer att överstiga ett års tid, detta under förutsättning att inte synnerliga

skäl talar emot, 2 kap 1 § 2 st. SofL. I förarbetena uttalas att en person som kommer hit skall

anses bosatt i Sverige om vistelsen kommer att överstiga ett år, detta trots att personens

egentliga hemvist skulle kunna anses vara i något annat land.

 

Olika faktorer vägs in i bedömningen huruvida vistelsen i Sverige kan antas uppgå till mer än ett år.

 

I sin bosättningsbedömning tar Försäkringskassan även hänsyn till om personen i fråga

är folkbokförd. Uppgiften om folkbokföring är dock inte avgörande, utan även andra

omständigheter vägs således in i bedömningen såsom de faktiska förhållandena vad gäller den

enskildes familj och bostad.

Vid eventuella tveksamheter angående vistelsens längd får den enskilde framlägga en utredning

som ger Försäkringskassan fog för antagandet angående vistelsens utsträckelse i tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    13

  • sarne

    13

  • Baa

    8

  • Moritz

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5.2.1 Akut vård samt tandvård
I de fall utlandssvenskar från länder utanför EU/EES blir akut sjuka under vistelse i
Sverige får de öppen vård till samma avgift som här bosatta och sluten vård till den
högsta slutenvårdsavgiften (för närvarande 80 kr per vårddag) för bosatta. En utlands-svensk betalar för akut tandvård, inom folktandvården, samma vårdavgift som bosatta inom landstinget.

Om en utlandssvensk täcks av ett sjukvårdsavtal grundar det rätten till akut sjuk- och
tandvård i Sverige. I dessa fall får landstinget ersättning för sjukvård från Försäkrings-kassan på Gotland och för tandvård som ryms inom det statliga tandvårdsstödet från
Försäkringskassan i Umeå. Finns ingen konvention om sjukvård svarar landstinget för
kostnaden för akut vård. En förutsättning för subventionerad akut vård bör vara att den
söks i det landsting där vårdbehovet uppkom. I annat fall får patienten själv betala hela
vårdkostnaden.


5.2.2 Utlandssvenskar som söker planerad vård - patientavgifter
En förutsättning för att utlandssvenskar i Sverige kan få subventionerad vård som är
planerad är att den söks i det landsting, som utlandssvensken var folkbokförd i vid ut-flyttningen från Sverige. I annat fall får patienten betala hela vårdkostnaden.

Den avgift som utlandssvenskar betalar för planerad vård beror på om de kan få till-fredsställande vård till låg avgift i sina bosättningsländer. Till dessa länder räknas bl.a.

 

post-3563-0-94244600-1369504415.png

 

 

 

 

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips till de som bor här med 1-års uppehållstillstånd och har tankar om att åka till Sverige för akut sjukvård, är att i samband med förnyelsen av tillståndet skaffa sig ett re-entry permit (1000 Baht). Då slipper man allt bök med nytt Non-O visa när man återvänder.

Link to comment
Dela på andra sajter

5.2.1 Akut vård samt tandvård

I de fall utlandssvenskar från länder utanför EU/EES blir akut sjuka under vistelse i

Sverige får de öppen vård till samma avgift som här bosatta och sluten vård till den

högsta slutenvårdsavgiften (för närvarande 80 kr per vårddag) för bosatta. En utlands-svensk betalar för akut tandvård, inom folktandvården, samma vårdavgift som bosatta inom landstinget.

Om en utlandssvensk täcks av ett sjukvårdsavtal grundar det rätten till akut sjuk- och

tandvård i Sverige. I dessa fall får landstinget ersättning för sjukvård från Försäkrings-kassan på Gotland och för tandvård som ryms inom det statliga tandvårdsstödet från

Försäkringskassan i Umeå. Finns ingen konvention om sjukvård svarar landstinget för

kostnaden för akut vård. En förutsättning för subventionerad akut vård bör vara att den

söks i det landsting där vårdbehovet uppkom. I annat fall får patienten själv betala hela

vårdkostnaden.

5.2.2 Utlandssvenskar som söker planerad vård - patientavgifter

En förutsättning för att utlandssvenskar i Sverige kan få subventionerad vård som är

planerad är att den söks i det landsting, som utlandssvensken var folkbokförd i vid ut-flyttningen från Sverige. I annat fall får patienten betala hela vårdkostnaden.

Den avgift som utlandssvenskar betalar för planerad vård beror på om de kan få till-fredsställande vård till låg avgift i sina bosättningsländer. Till dessa länder räknas bl.a.

 

attachicon.gifCapture.PNG

 

Min slutsats av ovanstående.

 

Som svensk medborgare har man rätt till:

-Akut sjukvård i det landsting där vårdbehovet uppkom.

- Planerad vård måste ske i det landsting man flyttade ut från. I värsta fall kostar det 10x80=800 kr/dag (24.000 kr/mån) att ligga inlagd på sjukhus. 

 

Jämfört med tidigare nämnda pris på by-pass operation i Thailand 900.000:-bath = 200.000 kr tål det att fundera på vilket alternativ man isåfall skall välja.

Till tid/kostnad inlagd på sjukhus i Sverige tillkommer tid/kostnad för öppenvård (480kr/dag) samt boende och resor. 

 

Håller ni med?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat många gånger på vad som händer då krämpona sätter in. Svårt att planera att vara lagom sjuk så att man kan flyga hem med vanligt flyg.

Jag var i Sverige förra året och kollade med förskringskassan. Man kan skriva in sig på stört från dag ett. Inskrivning kan dock ta några veckor ,men gäller retroaktivt.

Var på min gamla vårdcentral för 2 ärenden.

1. akut vaxpropp. Taxa enligt distrikstsköterska 50 SEK

2. Spirometertest för min astma. Inget akut, läkarbesök 450 SEK. mediciner fullpris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men bara upp till ett visst belopp. Har för  mig att det är 15 000 för mc försäkringen.

ja helt rätt har nyttjat den en gång o max var 15000 sa dom

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Kan man få konkreta namn på försäkringsbolag där man kan teckna försäkring, istället för jag betalar 35 000 THB/år.

Länkar please.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man få konkreta namn på försäkringsbolag där man kan teckna försäkring, istället för jag betalar 35 000 THB/år.

Länkar please.

Från Tomurdocs inlägg sida 2 denna tråd  http://www.insurance-in-Thailand.com/

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Är ju försäkrad i AIA men Kasinakorn Bank visade mig detta. Bra eller inte? Men ett litet tips i försäkringsdjungeln.

 

http://www.kasikornbank.com/EN/Personal/Insurance/Generalinsurance/HealthProtect/Pages/Senior_1.aspx

Ett alternativ för de av oss som inte fyllt 65. I prislistan finns "renewal 65-70", villkoren saknas.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Gouda försäkring till alla upp till 70 år

Beräkna premie och beställ

Beräkna premie Personuppgifter Bekräftelse Betalning Kvittens

Beräknat pris: SEK 6 545,00

Grundpris inkl. 45 dagar 550,00

Pris per dag efter dag 45 32,00

Totalt för 1 vuxen 9.350,00

Frånval av egendom -30% -2.805,00

Total 6.545,00

Försäkringsinfo:

Produkt:

Reseförsäkring Worldwide

Beräknad premie:

6 545,00

Utresedatum:

26 aug 2013

Hemkomstdatum :

11 jul 2014

Alternativ:

Komplement till hemförsäkring

Antal försäkrade:

1

Bra eller dåligt ????

Link to comment
Dela på andra sajter

Gouda försäkring till alla upp till 70 år

Beräkna premie och beställ

Beräkna premie Personuppgifter Bekräftelse Betalning Kvittens

Beräknat pris: SEK 6 545,00

Grundpris inkl. 45 dagar 550,00

Pris per dag efter dag 45 32,00

Totalt för 1 vuxen 9.350,00

Frånval av egendom -30% -2.805,00

Total 6.545,00

Försäkringsinfo:

Produkt:

Reseförsäkring Worldwide

Beräknad premie:

6 545,00

Utresedatum:

26 aug 2013

Hemkomstdatum :

11 jul 2014

Alternativ:

Komplement till hemförsäkring

Antal försäkrade:

1

Bra eller dåligt ????

Säkert bra, förut när vi bodde i Sverige och reste till Thailand så var alternativet att förlänga min 45-dagars försäkring billigast hos mitt befintliga försäkringsbolag, Trygg-Hansa!

Så glöm ej att kolla med ditt befintliga försäkringsbolag vad de ar för en förlängning av din 45-dagars.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert bra, förut när vi bodde i Sverige och reste till Thailand så var alternativet att förlänga min 45-dagars försäkring billigast hos mitt befintliga försäkringsbolag, Trygg-Hansa!

Så glöm ej att kolla med ditt befintliga försäkringsbolag vad de ar för en förlängning av din 45-dagars.

Gouda är den enda försäkrings bolag som jag kan köpa det här försäkringen från Thailand. Enligt mail från dom så går det, bort räknat 45 dagar som går på min hem försäkring.
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Säkert bra, förut när vi bodde i Sverige och reste till Thailand så var alternativet att förlänga min 45-dagars försäkring billigast hos mitt befintliga försäkringsbolag, Trygg-Hansa!

Så glöm ej att kolla med ditt befintliga försäkringsbolag vad de ar för en förlängning av din 45-dagars.

Trygg Hansa är inte billiga längre.

Vill minnas att jag fick bet drygt 70kr/dag förra resan.

Då var jag 60år

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Man ska skilja reseförsäkring o sjukförsäkring. Det som har mest betydelse är om det krävs en svensk

sjukförsäkring för att det ska gälla. Alltså att man är skriven i Sverige, och vistas här minst 181 dagar om  året.

Oftast funkar bra första året, men sen andra året .?

Skulle aldrig lita på kreditskortenas försäkringar, man får lite om tex väskan inte kommer fram, missar flyget

och så  vidare men att få sjukhusvård. nej tar hellre en komplett sjukförsäkring, ifall nåt händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gouda är den enda försäkrings bolag som jag kan köpa det här försäkringen från Thailand. Enligt mail från dom så går det, bort räknat 45 dagar som går på min hem försäkring.

men om du redan ar i Thailand, hur clearar men de 45 dagarna, eller raknar men av dessa vid tecknandet? Annars kan man ju dra till med vilket datum som helst!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
men om du redan ar i Thailand, hur clearar men de 45 dagarna, eller raknar men av dessa vid tecknandet? Annars kan man ju dra till med vilket datum som helst!

Hur menar Du? Jag har fått alltid visa flygbiljetten när jag ansökt ersättning från Folksam alt Trygghansa, och även hos ERV (europeiska)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har blivit mycket tyckande i tråden, så jag passar på att lägga till min personliga åsikt.

 

Att "göra en fuling", alltså bo mer än halva året i Thailand men ordna så att man påstås bo i Sverige tror jag straffar sig om man drabbas, behöver vård och försäkring kopplas in. Min erfarenhet av försäkringsbolag är att allt är solsken fram till ett skadetillfälle som kostar pengar. Då sätter försäkringsbolaget in sina experter för att hitta ett sätt att helt slippa betala eller ivarjefall sänka sina kostnader. Att då till exempel befunnit sig kanske 4 år i Thailand med några (kortare) hemresor då och då och åberopa en tilläggsreseförsäkring är inget bra läge.

 

Angående tidigare diskussion om att åka hem, skriva in sig i Sverige igen vid sjukdom har jag nyss träffat en man som nu gjort det. Innan han gjorde det begick han tyvärr misstaget att ringa Försäkringskassan och fråga, fick fel besked att det inte gick. I hans fall betydde det en mycket dyr hjärtoperation i Bangkok, det kunde ha gått att åka hem. Efter operationen åkte han hem, var inga problem att som svensk medborgare skriva in sig på dagen. Även de som förutsätts kunna reglerna kan ha fel. Vi lever i en komplex värld.

 

Jag skriver ut mig från Sverige, kommer att fortsätta med BUPA, får väl så småningom veta om jag gjorde rätt val. Dessutom måste man ha en rejäl slant på banken som reserv vid sjukdom. Angående övriga försäkringar så har jag via tidigare länk (Tomurdoc?) fått kontakt med försäkringsmäklare i Phuket. Blir en reseförsäkring vid utresan, sedan får vi ordna olycksfall, reseförsäkring och bilförsäkring mm när vi är på plats.   

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar Du? Jag har fått alltid visa flygbiljetten när jag ansökt ersättning från Folksam alt Trygghansa, och även hos ERV (europeiska)

OK. men om du ar i Thailand och Gouda godkanner att du tecknar harifran, kraver dom bevisning om inresedag da, annars kan du ju ta ett datum 45 dagar bakat sa galler den samma dag i princip, men sa enkelt kanske det inta ar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. men om du ar i Thailand och Gouda godkanner att du tecknar harifran, kraver dom bevisning om inresedag da, annars kan du ju ta ett datum 45 dagar bakat sa galler den samma dag i princip, men sa enkelt kanske det inta ar!

Man kan teckna försäkringen från dag nr 1 om man vill. Har man hemförsäkring så väljer man från dag 46. Så fattar jag det i alla fall.

http://www.gouda-rf.se/K%c3%b6p+f%c3%b6rs%c3%a4kring+++.588.aspx

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan teckna försäkringen från dag nr 1 om man vill. Har man hemförsäkring så väljer man från dag 46. Så fattar jag det i alla fall.

http://www.gouda-rf.se/K%c3%b6p+f%c3%b6rs%c3%a4kring+++.588.aspx

 

Fritz..

Tackar...va latt det ar nar nagon tanker, att man alltid ska vara sist med det!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

men om du redan ar i Thailand, hur clearar men de 45 dagarna, eller raknar men av dessa vid tecknandet? Annars kan man ju dra till med vilket datum som helst!
Jag har talat om att jag redan är i Thailand samt från vilken datum.
Link to comment
Dela på andra sajter

OK. men om du ar i Thailand och Gouda godkanner att du tecknar harifran, kraver dom bevisning om inresedag da, annars kan du ju ta ett datum 45 dagar bakat sa galler den samma dag i princip, men sa enkelt kanske det inta ar!
Så är det nog. Fast från dag 1, är ju dyrare samt måste tecknas i Sverige
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

OK. men om du ar i Thailand och Gouda godkanner att du tecknar harifran, kraver dom bevisning om inresedag da, annars kan du ju ta ett datum 45 dagar bakat sa galler den samma dag i princip, men sa enkelt kanske det inta ar!

Vet inte om de kräver bevisning, inresestämpeln alt flygbiljetten när "olyckan är framme" Mina 45 dagar hade löpt ut när jag kontaktade Gouda

via e-post, de kunde inte teckna försäkring pga det. Hade jag haft mina hemförsäkrings 45 dagar hade de kanske kunnat göra undantag, sen

vet jag inte vilka straff jag hade åkt på.

Min erfarenhet är att teckna försäkringen redan innan Du lämnar Sverige, om Du ska ha en Svensk försäkringsbolag. Den enda som tecknade

till mig är ERV (före detta Europeiska) men jag fick betala en högre premie samt en veckas karens innan försäkringen börjar gälla.

Fick betala drygt 1 000 SEK mer för att jag redan hade åkt och det samma hade gällt även om jag hade haft mina 45 från hemförsäkringen

kvar, då hade jag nog sluppit karensen.

 

Vill ha en svenskt bolag för det är ju alltid lättare att bråka med dem på ett språk man behärskar. Och i en försäkring som tecknas av svenskbolag

ingår hemtransport som man inte får i de lokala (Thailand) bolag, utan kan ha en max ersättnings gräns på 750 000 THB/sjukdoms tillfälle och

när detta nås flyttas man till en statligt sjukhus eller en max gräns på 2 miljoner THB per år/försäkringsperiod. Finns säkert sk World Wide som har allt

som hemtransport men en som visades mig gick på 200 000 THB / år

 

Så om jag samman fattar.

 

Teckna o betala minst ett dygn före avresa.

Teckna för hela rese/vistelseperioden, minst ett år.

Fråga om försäkringen kan förlängas från utlandet och med vilka villkor.

 

tack för mig, hoppas nån lär sig (jag i framtiden)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...