Jump to content
IGNORERAD

Försäkring när man flyttar till Thailand.


sarne

Recommended Posts

Inför kommande flytt till Thailand, hur har ni löst försäkringsfrågan?

 

I första hand tänker jag på motsvarande hemförsäkringen, alltså olycksfall, stöld, egendom, reseförsäkring mm.

 

Sjukförsäkringen har jag förberett genom att teckna BUPA innan jag fyllde 61 vilket ger möjlighet att fortsätta vara försäkrad efter fyllda 70 år (mot högre premie förstås..)   

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    13

  • sarne

    13

  • Baa

    8

  • Moritz

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Olycksfall finns ett ganska brett utbud av, även om man är till åren kommen.

För övrigt ingen aning, men reseförsäkring brukar ju ingå när man köper resa med Kontokort typ MasterCard!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Olycksfall finns ett ganska brett utbud av, även om man är till åren kommen.

För övrigt ingen aning, men reseförsäkring brukar ju ingå när man köper resa med Kontokort typ MasterCard!

Gäller i 45 dagar sen kan man teckna förlängning för 12-20 sek/dag

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller i 45 dagar sen kan man teckna förlängning för 12-20 sek/dag

OK, då får det inte bli några långsemestrar då, bra för pluskan!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Olycksfall finns ett ganska brett utbud av, även om man är till åren kommen.

För övrigt ingen aning, men reseförsäkring brukar ju ingå när man köper resa med Kontokort typ MasterCard!

 

Han skall ju flytta till Thailand, hur stor är risken att det händer något under resan?  Angående BUPA, så läs det finstilta angående olycksfall. Senast jag läste så betalar de max 50%, eller inget vid olycksfall om det sker med mc. Angående sjukfärsäkringen, enligt en kamrat som har det med BUPA, så får han betala 30% av kostnaden vid läkarbesök upp till den nivå du har valt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inför kommande flytt till Thailand, hur har ni löst försäkringsfrågan?

 

I första hand tänker jag på motsvarande hemförsäkringen, alltså olycksfall, stöld, egendom, reseförsäkring mm.

 

Sjukförsäkringen har jag förberett genom att teckna BUPA innan jag fyllde 61 vilket ger möjlighet att fortsätta vara försäkrad efter fyllda 70 år (mot högre premie förstås..)   

 

Jag hade tecknat en sjukförsäkring i BUPA innan jag fyllde 62, men hoppade av efter 66 pga kraftigt höjd premie samt att de plötsligt exkluderade sjukvård som var relaterad till hjärta/kärl, stroke och prostatacancer.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tecknat en sjukförsäkring i BUPA innan jag fyllde 62, men hoppade av efter 66 pga kraftigt höjd premie samt att de plötsligt exkluderade sjukvård som var relaterad till hjärta/kärl, stroke och prostatacancer.

Dax att uppdatera din signatur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dax att uppdatera din signatur?

 

Äh, den får stå kvar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tecknat en sjukförsäkring i BUPA innan jag fyllde 62, men hoppade av efter 66 pga kraftigt höjd premie samt att de plötsligt exkluderade sjukvård som var relaterad till hjärta/kärl, stroke och prostatacancer.

 

He, he. Där har du försäkringsbolag i sitt nötskal. De är naturligtvis inte intresserade av att ingå ett avtal/spel där sannoligheten är att de får betala ut ersättning till försäkringstagaren.

 

PS. Behöver jag säga att jag inte har någon försäkring  här i Thailand?  Och Andrej, det har inte med min ålder att göra.  :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

He, he. Där har du försäkringsbolag i sitt nötskal. De är naturligtvis inte intresserade av att ingå ett avtal/spel där sannoligheten är att de får betala ut ersättning till försäkringstagaren.

 

PS. Behöver jag säga att jag inte har någon försäkring  här i Thailand?  Och Andrej, det har inte med min ålder att göra.  :wink:

 

Ja, det blev faktiskt övertydligt.

 

Nu har jag öronmärkt en påse pengar av egna medel för ev sjukvård och det känns tryggt och bra.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Några synpunkter, råd angående "hemsförsäkring", olycksfall, stöld, reseförsäkring etc? 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev tidigare så av det jag känner till är det inga problem med olycksfall, beroende på nivån på utbetalningsåtaganden finns det från c:a 5 000 THB om året och uppåt, men som sagts, MC olyckor är ofta frånskrivna!

Du kan teckna en på plats som gäller från teckningsdatum här nere, du har väl några veckor på dig med sjukkassan?

Hade

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

FLYTTAR  man till Thailand, underförstått att man skrivs ut från Sverige , gäller inga försäkringar som är tecknade med Sverige som hemvist. Det jag fick behålla var min grupplivförsäkring.

Nya försäkringar måste tecknas på plats.

Min erfarenhet är att många thai inte har försäkringar. Tex obligatorisk trafikförsäkring finns ej.

Vi har en bil som vi har helförsäkrat med typ samma innehåll som i en svensk. trafikförsäkring, vagnskada, olycksfall m.m. Kostnad ca 12000 B/år. Som sagt inget krav, men jag vill ha fullgott skydd vid olycka .

Huset har vi enbart brandföräkring. Krav från banken. Man kan även teckna för översvämning m.m.

Jag har dock aldrig fixat en sjukförsäkring , pga ren lathet.  Har dock en olycksfallsförsäkring som täcker sjukvård upp till 50000 B /tillfälle.

Har varit hos läkare några gånger under min tid här. Finns gott om privatpraktiserande. Men min erfarenhet är att de är snabba på att skriva ut recept.inte göra någranågra större undersökningar.

Mitt tips,,,

Planerar man att flytta till Thailand, vänta med att skriva ut sig, . Då kan man ju lätt teckna en kompletterande reseförsäkring.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bortsett från att det är olagligt så undrar jag om det går att leva en längre tid i Thailand utan att meddela flytt.

Åka hem och hälsa på emellanåt antar jag att man vill göra ändå.

 

Går det att få ev. barn inskrivna i skolan med hjälp av frugan/mammans (påstådda) gamla adress.

 

Allt annat lika, är inte det den bästa lösningen om man kan få någon att kolla posten hemma

med tanke på den trygghet de flesta vill ha i sen ålder, eller är det ogenomtänkt dumt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tecknat en sjukförsäkring i BUPA innan jag fyllde 62, men hoppade av efter 66 pga kraftigt höjd premie samt att de plötsligt exkluderade sjukvård som var relaterad till hjärta/kärl, stroke och prostatacancer.

Förlåt en närgången fråga, men var den kraftiga premiehöjningen och exklusionerna orsakad av sjukdomsfall, eller berodde den enbart på att du fyllde 66? 

 

Jag kollade med thai jag känner som arbetar i försäkringsbranschen (dock i Bangkok och jag flyttar till risbyn :-) angående BUP s framtida premiehöjning vid stigande ålder. Svaret var att premien ökar, med den nivå jag valt dock ej över 50.000 bath/år. Idag betalar jag 28.000 är 62 år. 

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt en närgången fråga, men var den kraftiga premiehöjningen och exklusionerna orsakad av sjukdomsfall, eller berodde den enbart på att du fyllde 66? 

 

Jag kollade med thai jag känner som arbetar i försäkringsbranschen (dock i Bangkok och jag flyttar till risbyn :-) angående BUP s framtida premiehöjning vid stigande ålder. Svaret var att premien ökar, med den nivå jag valt dock ej över 50.000 bath/år. Idag betalar jag 28.000 är 62 år. 

 

Den senaste premien låg strax under 90 000 Baht/år och det hade jag betalat om inte exklusionerna hade inträffat.

 

28 000 låter väldigt billigt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

FLYTTAR  man till Thailand, underförstått att man skrivs ut från Sverige , gäller inga försäkringar som är tecknade med Sverige som hemvist. Det jag fick behålla var min grupplivförsäkring.

Nya försäkringar måste tecknas på plats.

Min erfarenhet är att många thai inte har försäkringar. Tex obligatorisk trafikförsäkring finns ej.

Vi har en bil som vi har helförsäkrat med typ samma innehåll som i en svensk. trafikförsäkring, vagnskada, olycksfall m.m. Kostnad ca 12000 B/år. Som sagt inget krav, men jag vill ha fullgott skydd vid olycka .

Huset har vi enbart brandföräkring. Krav från banken. Man kan även teckna för översvämning m.m.

Jag har dock aldrig fixat en sjukförsäkring , pga ren lathet.  Har dock en olycksfallsförsäkring som täcker sjukvård upp till 50000 B /tillfälle.

Har varit hos läkare några gånger under min tid här. Finns gott om privatpraktiserande. Men min erfarenhet är att de är snabba på att skriva ut recept.inte göra någranågra större undersökningar.

Mitt tips,,,

Planerar man att flytta till Thailand, vänta med att skriva ut sig, . Då kan man ju lätt teckna en kompletterande reseförsäkring.

Tack för dina synpunkter. Gissar att din bilförsäkring är så kallad första klassen? 

Då min plan är att anmäla flytt, ansöka om SINK vid avflyttningen måste jag ordna något som ersätter det skydd som (vi alla) har via hemförsäkringen i Sverige. Vi är bortskämda med att "bli omhändertagna", vi betalar ju också en del för det.

 

Tittade lite på vad min hemförsäkrings sägs täcka:

Lösegendom

Brand.

Vattenläckage.

Stöld o skadegörelse.

 

Personligt skydd.

Överfall.

Rättsskydd.

Ansvarsskydd.

Reseskydd.

För detta betalar jag idag 1487 kr/år, gäller för mig och hustrun.

 

Blir väl att försöka hitta tillfällig lösning under ditresan och första tiden, sedan hitta lämplig försäkringsgivare på plats.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här en försäkringskonsult som rekomenderas av många, på div forum....

Jag har själv ett "ärende" ang mina nya försäkringar på G där, de verkar seriösa och pålitliga, i alla fall ännu så länge.

 

http://www.insurance-in-Thailand.com

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den senaste premien låg strax under 90 000 Baht/år och det hade jag betalat om inte exklusionerna hade inträffat.

 

28 000 låter väldigt billigt.

Jag plockade fram försäkringsbrevet från BUPA. Premien inkusive skatt och stämpelavgift är 28.099 bath.

Klassen jag valt (på rekommendation av BUPAs agent) sades passa för kostnadsläge Udon Thani.

 

Room & Board  2.500:-/day

Hospital expenses/disability  30.000:-

Surgical fee/disability  40.000:-

Emergency OPD is included   4.000:-

Maximum limit/disability   400.000:-

 

Det skall gå att sedan höja försäkringsklass. Då undantas de eventuella sjukdomar som tillkommit sedan man först tecknade försäkringen, de blir kvar på den lägre (första) nivån. De "skavanker" man hade med sig vid tecknandet undantogs, täcks ej alls. Ingen läkarundersökning behövdes vid tecknandet, min egenhändig försäkran räckte.

Om/när man åberopar försäkringen är jag övertygad om att försäkringsbolaget kollar "allt". Då gäller det att inte ha "något lik i garderoben".  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av Thailands försäkringsväsende ,är att det är lite vilda western. Man har många  agenter som säljer. Och det lämnas rabatter, Värt att kolla upp olika bolag.

På bilen har vi under 5 år haft  Toyota Brokers. Aldrig varit problem. Har haft några vagnsskador. alltid ersättning utan självrisk.

Huset går via ett bolag som banken är mäklare för. Endast brandförsäkring

Olycksfall via Chartid, numera AIA. Har nyttjat, och inga problem.

Min erfarenhet är att thai har inte detta heltäckande försäkringsskydd som vi är vana vid. Jag har aldrig hört sådana diskussioner i alla fall. Vet inte ens om alla moment som finns i en svensk hemförsäkring finns här...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här en försäkringskonsult som rekomenderas av många, på div forum....

Jag har själv ett "ärende" ang mina nya försäkringar på G där, de verkar seriösa och pålitliga, i alla fall ännu så länge.

 

http://www.insurance-in-Thailand.com

 

Jag har fruns sjukförsäkring och bilförsäkringen genom I & E i Jomtien och har utnyttjat bilförsäkringen en gång utan problem.

I & E har ett gott rykte i Jomtien/Pattaya.

 

Chefen i Jomtien heter f ö Inga och har en svensk mamma.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fruns sjukförsäkring och bilförsäkringen genom I & E i Jomtien och har utnyttjat bilförsäkringen en gång utan problem.

I & E har ett gott rykte i Jomtien/Pattaya.

 

Chefen i Jomtien heter f ö Inga och har en svensk mamma.

 

Jo, jag har uppfattat dem som seriösa, kanske om jag inte minns fel så var det du som rekommenderade dem för en tid sedan här på MPR?

 

Och som många säger så är det med försäkringar i Thailand lite rörigare än vad vi är vana med hemifrån, så jag tror det kan vara väl investerade pengar att gå via en välrekommenderad konsult.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här en försäkringskonsult som rekomenderas av många, på div forum....

Jag har själv ett "ärende" ang mina nya försäkringar på G där, de verkar seriösa och pålitliga, i alla fall ännu så länge.

 

http://www.insurance-in-Thailand.com

 

Tack för den länken Tomurdoc!

 Nu går den här lördagen åt att läsa..  :-)  Sparar länken, blir användbar.  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag plockade fram försäkringsbrevet från BUPA. Premien inkusive skatt och stämpelavgift är 28.099 bath.

Klassen jag valt (på rekommendation av BUPAs agent) sades passa för kostnadsläge Udon Thani.

 

Room & Board  2.500:-/day

Hospital expenses/disability  30.000:-

Surgical fee/disability  40.000:-

Emergency OPD is included   4.000:-

Maximum limit/disability   400.000:-

 

Det skall gå att sedan höja försäkringsklass. Då undantas de eventuella sjukdomar som tillkommit sedan man först tecknade försäkringen, de blir kvar på den lägre (första) nivån. De "skavanker" man hade med sig vid tecknandet undantogs, täcks ej alls. Ingen läkarundersökning behövdes vid tecknandet, min egenhändig försäkran räckte.

Om/när man åberopar försäkringen är jag övertygad om att försäkringsbolaget kollar "allt". Då gäller det att inte ha "något lik i garderoben".  

 

Ja, bostadsorten och sjukhusbilden där, kan göra stora skillnader för kostnadsbilden (vård och försäkringspremiepremie).

 

Ex.: En By Pass operation utan komplikationer kostar ca 1,3 milj Baht på Bkk - Pattaya Hospital medan samma behandling kostar ca 400 000 Baht på Navy Hospiatal Sirikit i Sattahip (uppgifterna är ca 1 år gamla) och båda är mycket kompetenta sjukhus.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, bostadsorten och sjukhusbilden där, kan göra stora skillnader för kostnadsbilden (vård och försäkringspremiepremie).

 

Ex.: En By Pass operation utan komplikationer kostar ca 1,3 milj Baht på Bkk - Pattaya Hospital medan samma behandling kostar ca 400 000 Baht på Navy Hospiatal Sirikit i Sattahip (uppgifterna är ca 1 år gamla) och båda är mycket kompetenta sjukhus.

Tack för siffrorna. I mitt fall får jag då hoppas på att det finns kompetent vård i Udon till den lägre prisklassen eftersom min försäkring täcker max 400.000:- bath per sjukdom.  

Bangkok Hospital har just tagit över ett sjukhus i Udon..brukade gå dit tidigare då det hette Panyavejinter, får kolla priser kontra service. Hur man nu skall få kunskap om kompetens, de av oss som det inte lyckas för har svårt att komma till tals vid dylika ingrepp :wacko:     

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...