Jump to content
IGNORERAD

Försäkring när man flyttar till Thailand.


sarne

Recommended Posts

FLYTTAR  man till Thailand, underförstått att man skrivs ut från Sverige , gäller inga försäkringar som är tecknade med Sverige som hemvist. Det jag fick behålla var min grupplivförsäkring.

Nya försäkringar måste tecknas på plats.

Min erfarenhet är att många thai inte har försäkringar. Tex obligatorisk trafikförsäkring finns ej.

Vi har en bil som vi har helförsäkrat med typ samma innehåll som i en svensk. trafikförsäkring, vagnskada, olycksfall m.m. Kostnad ca 12000 B/år. Som sagt inget krav, men jag vill ha fullgott skydd vid olycka .

Huset har vi enbart brandföräkring. Krav från banken. Man kan även teckna för översvämning m.m.

Jag har dock aldrig fixat en sjukförsäkring , pga ren lathet.  Har dock en olycksfallsförsäkring som täcker sjukvård upp till 50000 B /tillfälle.

Har varit hos läkare några gånger under min tid här. Finns gott om privatpraktiserande. Men min erfarenhet är att de är snabba på att skriva ut recept.inte göra någranågra större undersökningar.

Mitt tips,,,

Planerar man att flytta till Thailand, vänta med att skriva ut sig, . Då kan man ju lätt teckna en kompletterande reseförsäkring.

 

 

Tror att du har fel. Alla fordonsägare måste betala en obligatorisk trafikfärsäkring innan man får skattemärket till bilen eller mc'n. Att den sen inte täcker så mycket , är ju en annan sak.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    13

  • sarne

    13

  • Baa

    8

  • Moritz

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tack för siffrorna. I mitt fall får jag då hoppas på att det finns kompetent vård i Udon till den lägre prisklassen eftersom min försäkring täcker max 400.000:- bath per sjukdom.  

Bangkok Hospital har just tagit över ett sjukhus i Udon..brukade gå dit tidigare då det hette Panyavejinter, får kolla priser kontra service. Hur man nu skall få kunskap om kompetens, de av oss som det inte lyckas för har svårt att komma till tals vid dylika ingrepp :wacko:     

Sarne, Udon är ingen "lågprisort", jag har ju som bekant kärlkramp och fick ett erbjudande om by-pass på AEK Udon, 900 000!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sarne, Udon är ingen "lågprisort", jag har ju som bekant kärlkramp och fick ett erbjudande om by-pass på AEK Udon, 900 000!

Hmm...blir alltså att höja BUPA-försäkringen till en högre klass, betala högre premie.

 

Har du hört något om pris/kompetens på de andra sjukhusen i Udon?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att du har fel. Alla fordonsägare måste betala en obligatorisk trafikfärsäkring innan man får skattemärket till bilen eller mc'n. Att den sen inte täcker så mycket , är ju en annan sak.

Är det inte som här hemma att den täcker motpartens kostnader?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att den bästa försäkringen för långtidsboende i Thailand är att aldrig lämna det svenska försäkringssystemet.

 

Det kan tyckas dyrt att betala lite högre skatt, flygbiljetter till Sverige var 6:te månad samt tilläggsförsäkringar för utlandsresor men jag tror det är det värt varenda krona.

 

Det finns ingen försäkring i världen som kan matcha denna trygghet i alla lägen till samma pris.

 

Och kom ihåg: om olyckan är framme så är det ofta just ditt problem inte med bland de fallen som försäkringen gäller. Det är många som fått sig en besk läxa genom att inte ha läst eller förstått det finstilta.

 

Det är endast en generell och heltäckande försäkring som i nödfall kan betala en dyr hemtransport som kan ge tillfredsställande trygghet värd namnet.

 

//Singha711

 

(Ingen trygghetsnarkoman men inte heller någon som "gamblar" med sitt liv)

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte som här hemma att den täcker motpartens kostnader?

 

Jo, men bara upp till ett visst belopp. Har för  mig att det är 15 000 för mc försäkringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att den bästa försäkringen för långtidsboende i Thailand är att aldrig lämna det svenska försäkringssystemet.

 

Det kan tyckas dyrt att betala lite högre skatt, flygbiljetter till Sverige var 6:te månad samt tilläggsförsäkringar för utlandsresor men jag tror det är det värt varenda krona.

 

Det finns ingen försäkring i världen som kan matcha denna trygghet i alla lägen till samma pris.

 

Och kom ihåg: om olyckan är framme så är det ofta just ditt problem inte med bland de fallen som försäkringen gäller. Det är många som fått sig en besk läxa genom att inte ha läst eller förstått det finstilta.

 

Det är endast en generell och heltäckande försäkring som i nödfall kan betala en dyr hemtransport som kan ge tillfredsställande trygghet värd namnet.

 

//Singha711

 

(Ingen trygghetsnarkoman men inte heller någon som "gamblar" med sitt liv)

 

Om jag förstår dej rätt, så menar du att genom att avstå sink så är man kvar i det svenska systemet med fri sjukvård och att dessa "småpengar" skall betraktas som en billig sjukförsäkring?

 

Jag förstår dock inte varför man skulle åka till Sverige var 6:e månad. Vill du vara skriven i Sverige, så måste du stanna i Sverige mer än 6 mån.

 

Vad gör du om du blir akut sjuk (t ex en stroke) och inte kan flyga hem?

 

Om du nu blir allvarligt sjuk i Thailand, men inte värre än att du kan flyga till Sverige, så går det alldeles utmärkt oavsett var du är skriven och oavsett vilken typ av skatt du betalar, att som svensk medborgare skriva in sej samma dag som man landar på svensk mark och därmed få tillgång till den fria vården.

Alternativt låter du bli att skriva in dej och får då betala för din vård och den kostnaden har ett tak (tror det är ca 450 SEK/dygn) om du tar vården på det landsting du senast tillhörde.

 

Nej, en försäkring måste man nog ha i Thailand för att känna sej trygg - antingen genom ett försäkringsbolag eller genom egna reserverade pengar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att den bästa försäkringen för långtidsboende i Thailand är att aldrig lämna det svenska försäkringssystemet.

 

Det kan tyckas dyrt att betala lite högre skatt, flygbiljetter till Sverige var 6:te månad samt tilläggsförsäkringar för utlandsresor men jag tror det är det värt varenda krona.

 

Det finns ingen försäkring i världen som kan matcha denna trygghet i alla lägen till samma pris.

 

Och kom ihåg: om olyckan är framme så är det ofta just ditt problem inte med bland de fallen som försäkringen gäller. Det är många som fått sig en besk läxa genom att inte ha läst eller förstått det finstilta.

 

Det är endast en generell och heltäckande försäkring som i nödfall kan betala en dyr hemtransport som kan ge tillfredsställande trygghet värd namnet.

 

//Singha711

 

(Ingen trygghetsnarkoman men inte heller någon som "gamblar" med sitt liv)

Det innebär att tillbringa minst halva året i Sverige. Min plan är att bo i Thailand resten av mitt liv.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...blir alltså att höja BUPA-försäkringen till en högre klass, betala högre premie.

 

Har du hört något om pris/kompetens på de andra sjukhusen i Udon?

Fick ett förslag från samma läkare att göra det på 30 bathsjukhuset, skulle bli lite billigare då rum o personal inte var lika kostsam, men om minnet inte sviker alltför mycket. en rätt beskedlig sänkning, tror det va 780 000!

la jag ner och sökte vård i Sverige, där avrådde dom operation.Billigt blev det ju i alla fall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen som helst personlig försäkring.

När huset blir klart skall jag försäkra det, men för min egen del - nej.

Om jag istället varje år sparar motsvarande belopp som premierna kostar, så har jag råd att ta en smäll ifall den dagen kommer. Mitt mål är att ha en miljon THB öronmärkta inom några år för åldersrelaterade sjukdomar.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det innebär att tillbringa minst halva året i Sverige. Min plan är att bo i Thailand resten av mitt liv.

Visst skall man tillbringa mer än 6 månader i Sverige för att få full försäkringsskydd.

Men i praktiken innebär detta att man inte få ha rest från Sverige längre tid än 6 månader tillbaks räknat från "skadetillfället".

Reser man hem var sjätte månad så uppfyller man detta kriterium.

Att det också kan vara roligt med att åka hem är ju ingen precis nackdel.

//Singha711

P.S. Vill bara påminna om de galna turerna kring "gubbens" insjuknade i Thailand. Utan hemreseförsäkring baserad på svensk sjukvård skulle han idag vara död eller i bästa fall dömd till att dö i hjälplöshet med obefintlig livskvalitet.

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst skall man tillbringa mer än 6 månader i Sverige för att få full försäkringsskydd.

 

Men i praktiken innebär detta att man inte få ha rest från Sverige längre tid än 6 månader tillbaks räknat från "skadetillfället".

 

Reser man hem var sjätte månad så uppfyller man detta kriterium.

 

Att det också kan vara roligt med att åka hem är ju ingen precis nackdel.

 

//Singha711

 

Det är fel, Singha!

 

Om jag, som har bott 10 år i Thailand, åker till Sverige och skriver in mej, så har jag fullt försäkringsskydd från dagen jag skriver in mej.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fel, Singha!

 

Om jag, som har bott 10 år i Thailand, åker till Sverige och skriver in mej, så har jag fullt försäkringsskydd från dagen jag skriver in mej.

 

Det är inte det som är poängen eftersom du förutsätter att du drabbas av en åkomma som ger dig all världens tid att åka hem med en ekonomiklassbiljett.

 

Verkligheten är oftast mycket mera komplicerat vid allvarligare fall och då behöver du en hemreseförsäkring som kan betala mycket dyra hemresor med sjukvårdsutrustning och -personal etc. I nödfall med ambulansflyg.

 

Det är hemreseförsäkring baserad på svensk sjukvård som är kärnan i detta fall. Alla lättare fall kan förståss klaras av med ambulant behandling i Thailand. Men så snart situationen blir mera komplicerat så räcker nog inte en thailändsk försäkring särskild länge eftersom den inte är, som i Sverige; baserad på det offentliga och generella svenska försäkringssystemet.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fel, Singha!

 

Om jag, som har bott 10 år i Thailand, åker till Sverige och skriver in mej, så har jag fullt försäkringsskydd från dagen jag skriver in mej.

Är du säker?

En förutsättning är nämligen att du avser att stanna i Sverige i minst ett år.

Inte bara att knalla in och säga jajamensan.

 

Så här sägs det om detta...

 

I sin bosättningsbedömning tar Försäkringskassan även hänsyn till om personen i fråga

är folkbokförd. Uppgiften om folkbokföring är dock inte avgörande, utan även andra

omständigheter vägs således in i bedömningen såsom de faktiska förhållandena vad gäller den

enskildes familj och bostad.

Vid eventuella tveksamheter angående vistelsens längd får den

enskilde framlägga en utredning som ger Försäkringskassan fog för antagandet angående

vistelsens utsträckelse i tid.

 

Inte heller den, vars vistelse i Sverige föranleds enbart av att personen erhåller

någon form av sjukvård i landet, anses som bosatt här.

 

 

Finns en massa skriverier om dygnsviloprinciper och liknande som är för omfattande att gå in på här

men ovanstående räcker för mig för att antyda att det inte är så enkelt som det ofta framställs

att knalla in på vårdcentralen, även om man har turen att inte vara mera sjuk än att man

kan ta sig dit för egen maskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte det som är poängen eftersom du förutsätter att du drabbas av en åkomma som ger dig all världens tid att åka hem med en ekonomiklassbiljett.

 

Verkligheten är oftast mycket mera komplicerat vid allvarligare fall och då behöver du en hemreseförsäkring som kan betala mycket dyra hemresor med sjukvårdsutrustning och -personal etc. I nödfall med ambulansflyg.

 

Det är hemreseförsäkring baserad på svensk sjukvård som är kärnan i detta fall. Alla lättare fall kan förståss klaras av med ambulant behandling i Thailand. Men så snart situationen blir mera komplicerat så räcker nog inte en thailändsk försäkring särskild länge eftersom den inte är, som i Sverige; baserad på det offentliga och generella svenska försäkringssystemet.

 

//Singha711

 

Jag kommenterade bara ditt påstående att man "man måste tillbringa mer än 6 mån i Sverige för att få fullt försäkringsskydd" och att det påståendet är fel och nu blandar du plötsligt in en tilläggsförsäkring ("hemreseförsäkring"), som inte har mycket med den här trådens ursprung och andemening att göra.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker?

En förutsättning är nämligen att du avser att stanna i Sverige i minst ett år.

Inte bara att knalla in och säga jajamensan.

 

Så här sägs det om detta...

 

I sin bosättningsbedömning tar Försäkringskassan även hänsyn till om personen i fråga

är folkbokförd. Uppgiften om folkbokföring är dock inte avgörande, utan även andra

omständigheter vägs således in i bedömningen såsom de faktiska förhållandena vad gäller den

enskildes familj och bostad.

Vid eventuella tveksamheter angående vistelsens längd får den

enskilde framlägga en utredning som ger Försäkringskassan fog för antagandet angående

vistelsens utsträckelse i tid.

 

Inte heller den, vars vistelse i Sverige föranleds enbart av att personen erhåller

någon form av sjukvård i landet, anses som bosatt här.

 

 

Finns en massa skriverier om dygnsviloprinciper och liknande som är för omfattande att gå in på här

men ovanstående räcker för mig för att antyda att det inte är så enkelt som det ofta framställs

att knalla in på vårdcentralen, även om man har turen att inte vara mera sjuk än att man

kan ta sig dit för egen maskin.

 

Jag har en god vän här nere med ungefär samma thailandhistoria och med övriga omständigheter som jag (boende i Thailand i många år och utskriven från Sverige) och han gjorde just detta i fjol - åkte till Sverige och skrev in sej på sin brors adress, fick gratis vård i två månader för en envis sjukdom och åkte därefter tillbaka till sitt hem i Thailand.

 

Allting var väldigt enkelt enl honom och funkade klockrent.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en god vän här nere med ungefär samma thailandhistoria och med övriga omständigheter som jag (boende i Thailand i många år och utskriven från Sverige) och han gjorde just detta i fjol - åkte till Sverige och skrev in sej på sin brors adress, fick gratis vård i två månader för en envis sjukdom och åkte därefter tillbaka till sitt hem i Thailand.

 

Allting var väldigt enkelt enl honom och funkade klockrent.

 

Att det finns exempel på att Försäkringskassan inte ifrågasätter är vad det är.

Om jag skulle göra samma kan jag ge mig den på att det skulle gå åt pipan - the story of my life.

 

Faktum är, att ett villkor för att få vård är att vistelsen i Sverige förväntas vara minst ett år

och att bevisbördan kan hamna på mig.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta och tjafsa och läs på lite istället :nyam:

 

"Vård av personer från andra länder: femte omarbetade upplagan"

 

http://webbutik.skl.se/sv/artiklar/halso-och-sjukvard/vard-av-personer-fran-andra-lander-femte-omarbetade-upplagan.html

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det finns exempel på att Försäkringskassan inte ifrågasätter är vad det är.

Om jag skulle göra samma kan jag ge mig den på att det skulle gå åt pipan - the story of my life.

 

Faktum är, att ett villkor för att få vård är att vistelsen i Sverige förväntas vara minst ett år

och att bevisbördan kan hamna på mig.

 

Om jag åker över och säger att jag avser (förväntar mej) att stanna ett år, så får jag alltså fri sjukvård enl dej?

 

Ok, jag får min fria sjukvård, stannar 3-4 månader sedan "smyger" jag tillbaka. Vad händer då?

 

För övrigt tycker jag att jag har plöjt igenom det mesta av regelverket kring detta, men har aldrig stött på denna "ettårsregel".

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag åker över och säger att jag avser (förväntar mej) att stanna ett år, så får jag alltså fri sjukvård enl dej?

 

Ok, jag får min fria sjukvård, stannar 3-4 månader sedan "smyger" jag tillbaka. Vad händer då?

 

För övrigt tycker jag att jag har plöjt igenom det mesta av regelverket kring detta, men har aldrig stött på denna "ettårsregel"

 

Du har inte läst mitt inlägg, förstår jag.

Jag skriver precis tvärt om att det inte bara är att knalla in.

 

Smyger tillbaka kan ju ingen hindra dig i, men vad händer nästa gång då det kanske är mera omfattande vård du behöver.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte läst mitt inlägg, förstår jag.

Jag skriver precis tvärt om att det inte bara är att knalla in.

 

Smyger tillbaka kan ju ingen hindra dig i, men vad händer nästa gång så det kanske är mera omfattande vård du behöver.

 

Ja, jag har själv ingen egen erfarenhet hur det funkar utan lutar mej bara åt vag jag har hittat i "paragrafskrifterna" samt fått höra om andras erfarenhet.

 

Någon har kommit med följande råd: Gå in på Skattekontoret, avd folkbokföring och skriv in dej. Vänta sedan ca 14 dagar innan du söker vård.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har själv ingen egen erfarenhet hur det funkar utan lutar mej bara åt vag jag har hittat i "paragrafskrifterna" samt fått höra om andras erfarenhet.

 

Någon har kommit med följande råd: Gå in på Skattekontoret, avd folkbokföring och skriv in dej. Vänta sedan ca 14 dagar innan du söker vård.

 

Enl "mitt" skattekontor så är man berättigad till fullständiga medborgerliga rättigheter inkl vård direkt efter man är inskriven på skattekontoret, jag frågade dem då jag skrev ut mig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enl "mitt" skattekontor så är man berättigad till fullständiga medborgerliga rättigheter inkl vård direkt efter man är inskriven på skattekontoret, jag frågade dem då jag skrev ut mig.

 

Jag har hört många säga detsamma.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enl "mitt" skattekontor så är man berättigad till fullständiga medborgerliga rättigheter inkl vård direkt efter man är inskriven på skattekontoret, jag frågade dem då jag skrev ut mig.

Även som utskriven så har man som svensk medborgare rätt till akut sjukvård.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Även som utskriven så har man som svensk medborgare rätt till akut sjukvård.

Exakt så sa de till mig på skatteverket också :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...