Jump to content
IGNORERAD

Möjlighet att flytta till Bangkok för jobb - vad att tänka på?


SuprMario

Recommended Posts

Hej

Jag har kanske möjlighet att flytta till BKK för att jobba, så min fråga till er alla är om det finns något man borde tänka på, såsom försäkring etc?

 

Tydligen flyttar man inte ut ur landet Sverige permanent utan har dörren öppen för att komma tillbaka, men man kan självklart inte ha sin svenska försäkring mer än 45dagar per resa.

 

Familj med 2 vuxna(thaikvinna) samt ett barn.

 

 - Försäkring?

 - Boende? Ja här är det väl bara hyra ngt trevligt condokomplex och det finns billigt vet jag.

 - Vilka fasta kostnader har man generellt?

 

"Försäkringskassan" får man ju inte hjälp av där borta vid sjukdom etc så man är rätt naken om något händer-frågan är om det är värt det..?:)

 

Jobbet är heller pensionsgrundande i Sverige så är det någon som vet hur systemet ser ut i Thailand för detta? Man betalar vanlig inkomst skatt.

 

Andra tips och förslag inom detta tas emot tacksamt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har kanske möjlighet att flytta till BKK för att jobba, så min fråga till er alla är om det finns något man borde tänka på, såsom försäkring etc?

 

Tydligen flyttar man inte ut ur landet Sverige permanent utan har dörren öppen för att komma tillbaka, men man kan självklart inte ha sin svenska försäkring mer än 45dagar per resa.

 

Familj med 2 vuxna(thaikvinna) samt ett barn.

 

 - Försäkring?

 - Boende? Ja här är det väl bara hyra ngt trevligt condokomplex och det finns billigt vet jag.

 - Vilka fasta kostnader har man generellt?

 

"Försäkringskassan" får man ju inte hjälp av där borta vid sjukdom etc så man är rätt naken om något händer-frågan är om det är värt det..? :)

 

Jobbet är heller pensionsgrundande i Sverige så är det någon som vet hur systemet ser ut i Thailand för detta? Man betalar vanlig inkomst skatt.

 

Andra tips och förslag inom detta tas emot tacksamt.

Om du har blivit erbjuden jobb å är det väl "expatjobb", dvs då får du väl boende, försäkring, maid etc etc???

 

Om det inte är expatjobb så kan du väl börja med en ordentlig resförsäkring från Sverige på ett år?

Annars finns det olika typer av försäkringar att köpa i Thailand.

 

Gällande pension så är det väl bara bygga upp en privat pensionförsäkring istället för den vanliga svenska folkpensionen.

 

Gällande boende så tänk på att försöka bo nära det som ni gör varje dag: skola för barnen och jobb för de vuxna. Trafiken är som alla vet jobbig, och för mig skulle det vara segt att behöva sitta i köer flera timmar om dagen. Men jag måste ha nära till det jag gör dagligen, och nära till BTS så jag kan ta mig över stora delar av centrala Bangkok utan större problem.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Har aldrig haft anställning i Thailand så första delen av frågorna hoppar jag men eftersom vi vistats i Bangkok ett flertal 3-6 månadersperioder kan jag understryka det dtbkk säger om trafiken. Nära BTS eller MRT är enormt viktigt. En kort sträcka som 3 km från närmsta station är enormt tidsödande ibland även med bil eller kanske framförallt med bil.

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är inget expatjobb utan man får nog fixa det mesta själv.

Håller med om boendet att det borde vara inom BTS området - underlättar säkert mer än man tror.

Har bott själv i LatPrao under några månader så vet att det kan bli lite åkande därifrån...

 

Undrar mest vad det är för fasta utgifter man kommer att ha där för ett vettigt leverne?

- Hyra

- Försäkring

- El

- Internet

 

...mer?:)

 

 

Hörde att man ska ha ett sk. non B-visa, någon som vet vad detta kostar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej!

 

Jag och min sambo har flyttat hit sen feb. i år. Han har sitt eget företag och jobbar hemifrån här. Vi bor ganska nära en BTS station, Sukhumvitlinje, ca 10 min promenad (fast vi har en shuttlebus från boendet om vi skulle vilja). Det är jätte bra att att bo nära BTS och framförallt enkelt vid vissa tider när det är stockning.

 

Vi bor i en hyresrätt en liten etta (står på kö för en tvåa). Vi betalar 15400 baht/mån i hyra. El har vi sett att det blivit mellan 2300baht-3500baht/mån beroende på hur mycket vi har vart hemma. Vatten har aldrig överstigit 500baht/mån för oss. Sen har vi ingen egen tv så vi hyr en LCD tv för 1000 baht/mån. Internet tillkommer också för antingen 750baht/mån eller för 2 maskiner 1100baht/mån. Så en del blir det i mån...kan tänka mig att ni kommer att bo större och då blir förmodligen hyran högre.

 

Vad gäller försäkring så har vi tecknat ett s.k. hälsoförsäkring och olycksfall. Det kostar egentligen 4600 baht/per/mån. Detta kan för många verka dyrt för en del men eftersom jag har en kusin som jobbar med detta får vi rabatt. Så vi betalar 4500 baht/mån för oss båda. Vissa företag som anställer ger ju hälsoförsäkring, så kolla med ditt jobb först...

 

Där vi bor har pool och fitness room och vi har en färsk marknad precis utanför och mycket matstånder samt närhet till både Big C och Tesco. Många restauranger runt omkring men jag och sambon äter gärna streetfood och då sparar man en del. Vi köper öl och vin hem och har våra smultronställen där dom tar bra priser på öl när vi är ute och äter.för det är det som kostar mest ute.

 

Lycka till med er flytt och har du några fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Chok Dee Kha :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde att man ska ha ett sk. non B-visa, någon som vet vad detta kostar?

 

 

Här har du pappersarbetet till ett non-B visa.

http://www.mfa.go.th/main/en/services/123/15388-Non-Immigrant-Visa-%22B%22-%28for-Business-and.html

 

Non-B visa ger dig inte rätt att arbeta, enbart ett arbetstillstånd ger det.

Vad du än gör, arbeta inte en dag utan arbetstillstånd.

Enbart din arbetsgivare kan söka om arbetstillstånd.

 

Här finns all information om arbetstillstånd.

Naturligtvis enbart på Thai eftersom det är bara utlänningar som behöver arbetstillstånd

http://wp.doe.go.th/eu/index.html#

 

 

Bättre info här.

http://www.thaivisa.com/how-to-get-thai-workpermit.html

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...