Jump to content
IGNORERAD

Elgenerator


Kollba

Recommended Posts

 Dessa generatorer kan den händige lätt bygga ihop till ett väl fungerande elverk.

Det enda som fodras för att uppnå rätt spänning och 50Hz frekvens är att snurra rotoraxeln med rätt varvtal.

 

http://www.legoelektronik.se/index.php/generatorer/230-400v-generatorer/trefas-3000-varvs-generatorer.html

 

Det där var faktiskt intressant, men varför har de inte förslag på motorer som är lämpliga för att driva dem ?

Inget om antal hästkrafter (kW) eller varvtal.

 

Edit: Miss av mig... 3000 varv. Men hästkrafter ?

Ändrades av Kollba

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    53

  • ban99arne

    20

  • Stickan

    10

  • Moritz

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618

Här kommer olika förslag

 

Denna bygger du lätt själv

post-3485-0-87387000-1369410376_thumb.jp

 

Sedan några köptas :thumbsup:

post-3485-0-12737200-1369410398_thumb.jp

 

post-3485-0-76673100-1369410409_thumb.jp

 

post-3485-0-85176800-1369410670.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var faktiskt intressant, men varför har de inte förslag på motorer som är lämpliga för att driva dem ?

Inget om antal hästkrafter (kW) eller varvtal.

 

Edit: Miss av mig... 3000 varv. Men hästkrafter ?

En tändkulemotor har ett behagligt dunk att somna till och går på lågkvalitetsolja

men det kräver viss skicklighet att hålla rätt temperatur.

 

Rubens Maskinhistoriska Museum i Götene säljer byggsatser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall kolla i Ubon nästa gång jag åker dit och se vad som finns och vad de kostar...

Nu vet jag att det finns andra som redan använder reservgeneratorer, men att de har valt lägre effekt än vad jag vill ha och jag har fått länkar och förslag.

Tack skall ni ha !!

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tändkulemotor har ett behagligt dunk att somna till och går på lågkvalitetsolja

men det kräver viss skicklighet att hålla rätt temperatur.

 

Rubens Maskinhistoriska Museum i Götene säljer byggsatser.

 

Ååååhhhh. Jag gillar dessa motorer.

När jag var barn så hade fiskebåtarna i hamnen dem. Det tjoffade till en gång i sekunden eller så och sen kom det upp en rökring genom det grova avgasröret.

Det finns faktiskt ett sandstensmuseum nära Hoburgsgubben på södra Gotland där de använder en gammal tändkulemotor för att driva maskinerna...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Man får ståpäls av ljudet

 

Hade två morbröder i Västervik som hade båtar med tändkulemotorer när jag var barn

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ståpäls av ljudet

 

Hade två morbröder i Västervik som hade båtar med tändkulemotorer när jag var barn

 

Fast bättre än sex är det inte, bara nästan   :wink:

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall kolla i Ubon nästa gång jag åker dit och se vad som finns och vad de kostar...

Nu vet jag att det finns andra som redan använder reservgeneratorer, men att de har valt lägre effekt än vad jag vill ha och jag har fått länkar och förslag.

Tack skall ni ha !!

 

Varså god, det var lite kämpigt men Ni förstod ju till slut.

Vi ses i morgon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stickan. Det här är tredje sidan på Kollbas förfrågan om el-verk och i mitt tycke har han fått en hel del seriösa svar på sin fråga. Om det sedan kommer ett eller annat humoristiskt inlägg i frågan, så har jag svårt att se att det skulle vara något negativt.

Du låter som en riktig "party pooper".

Efter att ban99arne har drygat sig i nästan alla trådar under lång tid innan han fick sitt infall av alvarsamhet så har jag och troligen många fler helt enkelt tröttnat på hans humor.

Tidigare förstörde han varenda tråd redan i andra inlägget med sig jäkla tramsande.

P3 gillar ju hans tramsande men för mig är han och förblir en tönt som förstör ett forum som skulle kunna vara riktigt bra om det sköttes på rätt sätt.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varså god, det var lite kämpigt men Ni förstod ju till slut.

Vi ses i morgon!

 

Jaså det var kämpigt för din del... Om ämnet är för svårt för dig, vilket inte förvånar mig ett dugg, varför håller du inte till något som du behärskar...

Fast fan vet om det finns någon sådan tråd här på MPR. Kanske om du tittar på dagens bild och dräglar lite så hamnar du nog på rätt nivå, men skriv för Jesu namn inget, för du behärskar varken svenska eller humor...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ban99arne har drygat sig i nästan alla trådar under lång tid innan han fick sitt infall av alvarsamhet så har jag och troligen många fler helt enkelt tröttnat på hans humor.

Tidigare förstörde han varenda tråd redan i andra inlägget med sig jäkla tramsande.

P3 gillar ju hans tramsande men för mig är han och förblir en tönt som förstör ett forum som skulle kunna vara riktigt bra om det sköttes på rätt sätt.

 

Håller med. Han är helt enkelt till 10% rolig och till 90% en TÖNT, precis som du skrev.

Om det omvända hade gällt så hade det kunnat vara riktigt roligt...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ban99arne har drygat sig i nästan alla trådar under lång tid innan han fick sitt infall av alvarsamhet så har jag och troligen många fler helt enkelt tröttnat på hans humor.

Tidigare förstörde han varenda tråd redan i andra inlägget med sig jäkla tramsande.

P3 gillar ju hans tramsande men för mig är han och förblir en tönt som förstör ett forum som skulle kunna vara riktigt bra om det sköttes på rätt sätt.

 

Det är inlägg som detta som övertygar Ban99Arne att hans tid på Jorden inte varit förgäves.

Du behöver en Toy :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Han är helt enkelt till 10% rolig och till 90% en TÖNT, precis som du skrev.

Om det omvända hade gällt så hade det kunnat vara riktigt roligt...

Hade det vart mitt forum hade jag stängt av honom just för att han saboterar forumet för dom som vuxit upp.

Det är en stor skillnad på ett humoristiskt inlägg och tramsande i varenda tråd.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inlägg som detta som övertygar Ban99Arne att hans tid på Jorden inte varit förgäves.

Du behöver en Toy :-)

 

Hans tid på Jorden har varit förgäves i vilket fall som helst. Han kommer att bli ihågkommen som en tönt, men det kanske är vad han strävar efter.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nineteen68
Den som tar Banarne på allvar och börjar käfta med honom tar nog sin forumidentitet på högre allvar än sig själv i verkligheten.

:14:

Håller med... Den som går i polemik med ban99arne har nog ingen humor :yahoo:

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inlägg som detta som övertygar Ban99Arne att hans tid på Jorden inte varit förgäves. Du behöver en Toy :-)
Om hans tid på jorden är ägnad åt att sabotera ett forum tycker jag ändå mer synd om honom.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har han inte varit avstängd på livstid förrut??

Analhumor men fått förlåtelse??

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med... Den som går i polemik med ban99arne har nog ingen humor :yahoo:

 

Jag skulle vilja säga att han är som insekterna här i Thailand: För det mesta skiter man i dem, men ibland får man nog och börjar slå efter dem.

Fast du har nog egentligen rätt: Logiska resonemang klarar han inte av. Svenska klarar han inte av. Egna vettiga inlägg klarar han inte av. Lägga in bilder klarar han inte av.

Det bästa är egentligen att skita fullständigt i honom. Han har antagligen ett synnerligen tråkigt liv där han sitter i en förort eller en isolerad stuga långt ute på landet utan att någonsin ha varit i Thailand, så han söker sig till MPR för att få lite uppmärksamhet och känna att han fortfarande betraktas som människa. Synd bara att ingen här betraktar honom som något annat än en tönt, nörd, jerk eller vad fan fan du vill.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga att han är som insekterna här i Thailand: För det mesta skiter man i dem, men ibland får man nog och börjar slå efter dem.

Fast du har nog egentligen rätt: Logiska resonemang klarar han inte av. Svenska klarar han inte av. Egna vettiga inlägg klarar han inte av. Lägga in bilder klarar han inte av.

Det bästa är egentligen att skita fullständigt i honom. Han har antagligen ett synnerligen tråkigt liv där han sitter i en förort eller en isolerad stuga långt ute på landet utan att någonsin ha varit i Thailand, så han söker sig till MPR för att få lite uppmärksamhet och känna att han fortfarande betraktas som människa. Synd bara att ingen här betraktar honom som något annat än en tönt, nörd, jerk eller vad fan fan du vill.

 

Ändå hinner han inte med hälften så många inlägg som du :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändå hinner han inte med hälften så många inlägg som du :-)

 

Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra...

Om ingen skriver så självdör forum och det vill du väl ändå inte ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nineteen68
Jag skulle vilja säga att han är som insekterna här i Thailand: För det mesta skiter man i dem, men ibland får man nog och börjar slå efter dem.

Fast du har nog egentligen rätt: Logiska resonemang klarar han inte av. Svenska klarar han inte av. Egna vettiga inlägg klarar han inte av. Lägga in bilder klarar han inte av.

Det bästa är egentligen att skita fullständigt i honom. Han har antagligen ett synnerligen tråkigt liv där han sitter i en förort eller en isolerad stuga långt ute på landet utan att någonsin ha varit i Thailand, så han söker sig till MPR för att få lite uppmärksamhet och känna att han fortfarande betraktas som människa. Synd bara att ingen här betraktar honom som något annat än en tönt, nörd, jerk eller vad fan fan du vill.

Ähhh vad är lite kakelakor på köksbänken, när man har ban99arne att haka upp sig på :14:

Ändrades av R_Thai68

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra...

Om ingen skriver så självdör forum och det vill du väl ändå inte ?

 

På tal om din förklaring att b99a är ynklig och har ett tråkigt liv så han får sitta i ett förortsgarage ...  tänkte jag.

 

Nej, jag skriver alldeles för mycket - har svårt att låta bli, men kan växla mellan jobb och MPR under dagen.

Ibland på pin kiv som arne och då får man tåla mothugg. 

Tar man illa vid sig av menlösa skämt bör man nog stänga av Internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähhh vad är lite kakelakor på köksbänken, när man har ban99arne att haka upp sig på :14:

Jag bestämde mig för ett par veckor sedan att jag skulle ignorera hans inlägg, men som jag skrev, det är som med insekter. Förr eller senare börjar man slå efter dem ändå. Undrar om Radar biter på honom...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om din förklaring att b99a är ynklig och har ett tråkigt liv så han får sitta i ett förortsgarage ...  tänkte jag.

 

Nej, jag skriver alldeles för mycket - har svårt att låta bli, men kan växla mellan jobb och MPR under dagen.

Ibland på pin kiv som arne och då får man tåla mothugg. 

Tar man illa vid sig av menlösa skämt bör man nog stänga av Internet.

 

För min del så är det en ganska stor skillnad mellan de mothugg jag får från andra (dig tex.) och hans barnsliga tramsande...

Jag tar inte illa vid mig av myggbett (får väl runt 10 om dagen) men de är irriterande...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nineteen68
Jag bestämde mig för ett par veckor sedan att jag skulle ignorera hans inlägg, men som jag skrev, det är som med insekter. Förr eller senare börjar man slå efter dem ändå. Undrar om Radar biter på honom...

Spraya lite på skärmen och se...har du tur blir du av med mig också...

Ändrades av R_Thai68

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...