Jump to content
IGNORERAD

Elgenerator


Kollba

Recommended Posts

Tråden om strömavbrott fick mig att tänka på att jag tänker skaffa en generator som backup.

10 kW bör räcka.

Nån som har erfarenheter eller synpunkter ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    53

  • ban99arne

    20

  • Stickan

    10

  • Moritz

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Changfi Fa
Tråden om strömavbrott fick mig att tänka på att jag tänker skaffa en generator som backup.

10 kW bör räcka.

Nån som har erfarenheter eller synpunkter ?

10 kW låter lite överkant, ca. 2kW borde räcka, då kan du ta ut 10 A...

Link to comment
Dela på andra sajter

10 kW låter lite överkant, ca. 2kW borde räcka, då kan du ta ut 10 A...

 

Räcker ingenstans... Jag har två vattenpumpar (Gud vet varför de bygger så i Thailand) som var och en kräver drygt 1kW i starteffekt, sen vill jag kunna driva i stort sett allt utom möjligen AC och ugnen med generatorn...

 

För en månad sedan, när det var riktigt varmt och skönt här så försvann strömmen kl 22 och återkom kl 4.

Ingen dusch innan sängen, ingen fläkt, ingen dator att leka med tills sängdags... Vill inte råka ut för det igen...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Changfi Fa

Problemet med 10 kW är att det finns bara för 3 fas tror jag.Kanske du har 3 fas i huset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med 10 kW är att det finns bara för 3 fas tror jag.Kanske du har 3 fas i huset?

 

Tyvärr så gick det inte att få hit 3-fas, det verkar vara bara för industrier.

Men jag har en vattenvärmare till duschen som är på 5 kW samt båda pumparna med sin starteffekt och sen är det väl inte helt fel om det gick att kyla ned sovrummet 1 timme eller 2 innan sängdags.

Möjligen att 8 kW skulle räcka...

 

Sen är ju faktiskt 10 kW inte mer än vad en halvstor motorcykel åstadkommer.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Changfi Fa

Jo det är sant, har du klart vad en 10kW kostar? här i svedala är dom dyra och det finns inga 1fasare på 10kW. Det största enfasare som jag hittade var på 20A, det ger ca.4600 W, märkeffekt 6kW. Kostnad 13.000:- SEK

Link to comment
Dela på andra sajter

Seaserpent

http://webbshop.cm.se/System/DownloadResource.ashx?p=Energimyndigheten&rl=default:/Resources/Permanent/Static/6692dde6993d4dab915cc6eefd499758/ET2007_41w.pdf

Här finner du en del information om elverk. Tänk på att om du vill koppla in elverket på det befintliga nätet i huset så måste du installera en omkopplare som förhindrar att du kör ut el på det ordinarie nätet utanför huset, då riskerar man att grilla dom som jobbar på nätet och att bjuda grannarna på gratis ström.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Seaserpent

Startströmmen kan vara upp till 6 ggr driftsströmmen.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är sant, har du klart vad en 10kW kostar? här i svedala är dom dyra och det finns inga 1fasare på 10kW. Det största enfasare som jag hittade var på 20A, det ger ca.4600 W, märkeffekt 6kW. Kostnad 13.000:- SEK

 

Nej.

Jag ville kolla vad andra har för erfarenheter av generatorer i Thailand innan jag går ut och försöker köpa en...

Frun var i Ubon Ratchthani för att handla byggmaterial till vårt hus och sade att byggshopen bara hade 5 kW aggregat.

Jag vill ha lite större så att jag åtminstone kan duscha innan jag lägger mig...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://webbshop.cm.se/System/DownloadResource.ashx?p=Energimyndigheten&rl=default:/Resources/Permanent/Static/6692dde6993d4dab915cc6eefd499758/ET2007_41w.pdf

Här finner du en del information om elverk. Tänk på att om du vill koppla in elverket på det befintliga nätet i huset så måste du installera en omkopplare som förhindrar att du kör ut el på det ordinarie nätet utanför huset, då riskerar man att grilla dom som jobbar på nätet och att bjuda grannarna på gratis ström.

 

Jo för fan.

Jag har redan pratat med elinstallatören om det...

Det handlar inte bara om att skicka ut gratis ström utan även om att frekvensen på generatorn måste fasas ihop med elnätet annars riskerar jag att blåsa generatorn.

Jag tänkte mig köra en tvåvägsswitch så att entingen den ena eller andra är inkopplad - aldrig båda.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej.

Jag ville kolla vad andra har för erfarenheter av generatorer i Thailand innan jag går ut och försöker köpa en...

Frun var i Ubon Ratchthani för att handla byggmaterial till vårt hus och sade att byggshopen bara hade 5 kW aggregat.

Jag vill ha lite större så att jag åtminstone kan duscha innan jag lägger mig...

5 kW räcker för att duscha. Vi har en Honda som kostade ca 25 tusen bath. med installation och alla nödvändiga tillbehör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Startströmmen kan vara upp till 6 ggr driftsströmmen.

 

Och då blir frågan: Vad klarar en generator ifråga om startström ?

Det är bla därför jag efterlyser andras erfarenheter.

Men hittills har ingen med egen generator svarat. Det kan väl inte vara så att ingen annan har installerat reservström ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 kW räcker för att duscha. Vi har en Honda som kostade ca 25 tusen bath. med installation och alla nödvändiga tillbehör.

 

Vet inte om det räcker. Vattenvärmaren är på 5 kW, pumparna drar åtminstone 1 kW var i startström...

Och sen vill man ju ha åtminstone några lampor och en fläkt åsså...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, nu skall Ni väl tänka på miljön och införskaffa ett litet vindkraftverk istället.

Fast eg borde det räcka med en ficklampa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, nu skall Ni väl tänka på miljön och införskaffa ett litet vindkraftverk istället.

Fast eg borde det räcka med en ficklampa.

 

En ficklampa skulle väl i så fall vara för att kunna lysa upp dina intelligenta inlägg.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du pratar om industriella anläggningar :-)

ok, är lite dåligt insatt, men det stod

 

Learn how to correctly size a generator to meet your specific needs, how to prepare your home or business for the installation of a generator and the available options for its operation and control.

 

så jag antog att det gällde vanliga hus också.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Vet inte om det räcker. Vattenvärmaren är på 5 kW, pumparna drar åtminstone 1 kW var i startström...

Och sen vill man ju ha åtminstone några lampor och en fläkt åsså...

 

5kW till duschen verkar överdrivet, enligt min erfarenhet brukar 2-3kW räcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

5kW till duschen verkar överdrivet, enligt min erfarenhet brukar 2-3kW räcka.

 

Den vi har nu i garagetoan är på 3 kW, men jag vill kunna duscha i hyfsat varmt rinnande vatten även på morgnarna under vintern. Det är därför jag köpte en 5kW värmare. Vi kommer knappast att använda full effekt mer än under vintern, men då vill jag ha en generator som klarar av det.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kollba!

 

Jag tycker du skall tänka på att skaffa ett jordspett till din generator, om du nu har en jordad anläggning där du bor.

Du skall även som nämnts tidigare frånskilja elnätet.

En 3fas generator kan du använda om du bygger om din elcentral lite i samband med frånskiljningen.

Lycka till !

 

Ta in hjälp från sakkunnig på plats!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kollba!

 

Jag tycker du skall tänka på att skaffa ett jordspett till din generator, om du nu har en jordad anläggning där du bor.

Du skall även som nämnts tidigare frånskilja elnätet.

En 3fas generator kan du använda om du bygger om din elcentral lite i samband med frånskiljningen.

Lycka till !

 

Ta in hjälp från sakkunnig på plats!

Jordspett är inköpt och skall kopplas in, men jag är inte helt säker på hur jag skall skilja 1-fas från elverket och 3 fas från generatorn.

Inte säker på om killarna här klarar av den lösningen eller om den ens är realistisk.

Jag var inne på att skilja 3 AC från generatorn och det är en skitsak att göra på en ritning, men frågan är om den lokala elkillen klarar av det.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag matas alla dina säkringar tydligen av en fas.

Om man bygger om elcentalen så att var tredje säkring matas med separat fas (trefas) skulle den kunna användas till båda "matningarna".

Det finns fina brytare som bryter "allpoligt" mellan dina olika matningar den från elbolaget skulle då vara byglad mellan faserna. OBS! på matningssidan!!!!

Vill man inte skaffa sig en sådan fin brytare kan man lösa detta med två större säkerhetsbrytare men då  måste man ha ÖRNkoll på dessa då man växlar över.

 

Okay?...Okay?

Link to comment
Dela på andra sajter

Seaserpent

När jag tänker efter så har en bekant i Pattaya installerat ett hel automatiskt system som fasar in och ut när strömmen går och kommer tillbaks, skall ta en sväng och kolla vad han har för grejor. Återkommer.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...