Jump to content
IGNORERAD

Elgenerator


Kollba

Recommended Posts

En ficklampa skulle väl i så fall vara för att kunna lysa upp dina intelligenta inlägg.

Det är ju inte för att Ni är blåst som ett vindkraftverk vore en utmärkt lösning för Er.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kollba

    53

  • ban99arne

    20

  • Stickan

    10

  • Moritz

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har en 4,5 kw generator. Den driver pumparna, belysningen, tv och och stick uttagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett litet reservkraftverk att ta till vid strömavbrott. Dock inte alls något i klass med vad Kollba är ute efter.

 

 

post-5577-0-96185300-1369188437_thumb.jp

 

Den här pjäsen klarar av att leverera 2 kW och är ansluten till div egna uttag i huset som jag manuellt får koppla in dator, fläktar och lite nödbelysning på. Om man nu får det något trilskande elverket att starta.

 

Har tänkt att byta till en ännu enklare lösning. Ett par bilbatterier och en DC-AC konverter. Inga startproblem och framför allt ljudlös.

 

Visst kan man bygga huset med trefas elsystem och normalt mata alla tre faserna med en fas. Men ska man köra en vattenvärmare på 5 kW så måste alltså elverket klara minst  5 kW per fas. Alltså minst 15 kW. Vilket är en ganska rejäl pjäs. Och högljudd. Men var och en väljer det man själv vill ha.

 

 

 

 

 

 

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att man har en duschvärmare på 5 kw så betyder inte det att den nödvändigtvis måste dra så mycket när man duschar.

Om man inte kör den på full effekt drar den naturligtvis mindre och ett enkelt sätt att klara sig med ett mindre elverk är att helt enklet inte spola så hårt i duschen när man duschar.

Duschar man i mindre vatten så krävs det mindre energi till att värma upp det till en behaglig temperatur.

 

Jag är övertygad om att du kan duscha tillräckligt varmt med ett två kilowatts elverk bara du inte spolar så mycket vatten.

Själva har vi en 5 kw duschvärmare och jag kör den sällan på mer än 25-30 % effekt när jag duschar.

 

Men om du besitter obegränsat med pengar så skall du naturligtvis investera i så stort och dyrt som möjligt.

Det kan ju bli strömavbrott fler gånger och det drabbar ingen fattig.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att man har en duschvärmare på 5 kw så betyder inte det att den nödvändigtvis måste dra så mycket när man duschar.

Om man inte kör den på full effekt drar den naturligtvis mindre och ett enkelt sätt att klara sig med ett mindre elverk är att helt enklet inte spola så hårt i duschen när man duschar.

Duschar man i mindre vatten så krävs det mindre energi till att värma upp det till en behaglig temperatur.

 

Jag är övertygad om att du kan duscha tillräckligt varmt med ett två kilowatts elverk bara du inte spolar så mycket vatten.

Själva har vi en 5 kw duschvärmare och jag kör den sällan på mer än 25-30 % effekt när jag duschar.

 

Men om du besitter obegränsat med pengar så skall du naturligtvis investera i så stort och dyrt som möjligt.

Det kan ju bli strömavbrott fler gånger och det drabbar ingen fattig.

 

Exactemente, är man sen väldigt stor så går det ju åt mer vatten vilket det ju även gör om man är osedvanligt skitig.

Därför är det viktigt att undvika fet mat samt att borsta av så mycket smuts man kan innan man sätter på vattnet.

Ett annat trix är att man duschar gemensamt med så många som möjligt ex så kan svärmor, hundar, katter och eventuella fjäderfä samsas under munstycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, är man sen väldigt stor så går det ju åt mer vatten vilket det ju även gör om man är osedvanligt skitig.

Därför är det viktigt att undvika fet mat samt att borsta av så mycket smuts man kan innan man sätter på vattnet.

Ett annat trix är att man duschar gemensamt med så många som möjligt ex så kan svärmor, hundar, katter och eventuella fjäderfä samsas under munstycket.

 

Efter att en längre tid lyckats prestera en hel del förnuftiga inlägg så verkar nu den ursprungliga ban99arne vara tillbaks igen.

Beklagigt tycker jag då forumet bara svamlas sönder ännu mer och blir mindre värt att besöka.

Än mindre värt att skriva någonting vettigt när drygarne gör sig lustig.

 

Men jag ser att P3 delar din humor så grattis!

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att en längre tid lyckats prestera en hel del förnuftiga inlägg så verkar nu den ursprungliga ban99arne vara tillbaks igen.

Beklagigt tycker jag då forumet bara svamlas sönder ännu mer och blir mindre värt att besöka.

Än mindre värt att skriva någonting vettigt när drygarne gör sig lustig.

Men jag ser att P3 delar din humor så grattis!

Jämför man ditt inlägg med 99ans, så var hans roligare än ditt.

Både för mig personligen och för forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att man har en duschvärmare på 5 kw så betyder inte det att den nödvändigtvis måste dra så mycket när man duschar.

Om man inte kör den på full effekt drar den naturligtvis mindre och ett enkelt sätt att klara sig med ett mindre elverk är att helt enklet inte spola så hårt i duschen när man duschar.

Duschar man i mindre vatten så krävs det mindre energi till att värma upp det till en behaglig temperatur.

 

Jag är övertygad om att du kan duscha tillräckligt varmt med ett två kilowatts elverk bara du inte spolar så mycket vatten.

Själva har vi en 5 kw duschvärmare och jag kör den sällan på mer än 25-30 % effekt när jag duschar.

 

Men om du besitter obegränsat med pengar så skall du naturligtvis investera i så stort och dyrt som möjligt.

Det kan ju bli strömavbrott fler gånger och det drabbar ingen fattig.

 

Jag är faktiskt medveten om det och de flesta gånger jag duschar använder jag inte värmaren alls eftersom det är skönt att bli lite avkyld.

Men om jag köper ett större aggregat så har jag garanterat tillräckligt med kraft för att driva det mesta i huset inklusive starteffekten för diverse saker, kanske tom en AC.

Jag lägger hellre ut lite extra pengar för att kunna leva bekvämt fram tills jag dör.

 

Här är faktiskt strömavbrott flera gånger i veckan, de flesta visserligen korta och bara irriterande, men det har varit några då jag suttit här vid stearinljus och svettats floder...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämför man ditt inlägg med 99ans, så var hans roligare än ditt.

Både för mig personligen och för forumet.

 

Jaha!

 

Jag har totalt missuppfattat syftet med det här forumet!

Jag trodde i min enfald att det var ett seriöst forum för dom som tycker om eller har anknytning till Thailand.

Kanske skulle du byta namn på det till www.humorsajten.se eller www.lustig.nu eller något annat mer passande namn.

Det är ju onödigt om fler än jag inleds i tron att det är en seriös sajt när det inte är det.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha!

Jag har totalt missuppfattat syftet med det här forumet!

Jag trodde i min enfald att det var ett seriöst forum för dom som tycker om eller har anknytning till Thailand.

Kanske skulle du byta namn på det till www.humorsajten.se eller www.lustig.nu eller något annat mer passande namn.

Det är ju onödigt om fler än jag inleds i tron att det är en seriös sajt när det inte är det.

En bra grundidé.

Kanske ska starta ett forum som heter seriösasajtenförfolkutanhumorochtyckerdetärkulattkommenteraandrasinläggnegativt.se

Nej, det jag egentligen menar är att det bättre att ignorera de inlägg man inte gillar istället för att hälla negativitet över det.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra grundidé.

Kanske ska starta ett forum som heter seriösasajtenförfolkutanhumorochtyckerdetärkulattkommenteraandrasinläggnegativt.se

Nej, det jag egentligen menar är att det bättre att ignorera de inlägg man inte gillar istället för att hälla negativitet över det.

Tjena!

Försökte gå in på ditt nya forum   seriösasajtenförfolkutanhumorochtyckerdetärkulattkommenteraandrasinläggnegativt.se

 

Kommer inte in...är det felstavat på något vis eller.vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha ja. Nu hade vi ett åskväder och ett strömavbrott igen. visserligen inte mer än runt 10 minuter, men frun hade naturligtvis lämnat tändaren utomhus så jag fick ägna 5 minuter åt att försöka blåsa den torr innan det gick att få eld på några stearinljus. Som tur var så kom det samtidigt en del kalla vindar så det gick bra att sitta i mörkret utan fläkt. Det är betydligt värre på dagtid.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är så viktigt att duscha innan man går i lägger sig.

Kan man inte ha en tunna till varmvattnet på taket, sen ett litet elverk som driver pumpen..

 

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är så viktigt att duscha innan man går i lägger sig.

Kan man inte ha en tunna till varmvattnet på taket, sen ett litet elverk som driver pumpen..

 

FF

 

Eller hink och skopa, det funkar för oss vanliga män...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jag är faktiskt medveten om det och de flesta gånger jag duschar använder jag inte värmaren alls eftersom det är skönt att bli lite avkyld.

Men om jag köper ett större aggregat så har jag garanterat tillräckligt med kraft för att driva det mesta i huset inklusive starteffekten för diverse saker, kanske tom en AC.

Jag lägger hellre ut lite extra pengar för att kunna leva bekvämt fram tills jag dör.

 

Här är faktiskt strömavbrott flera gånger i veckan, de flesta visserligen korta och bara irriterande, men det har varit några då jag suttit här vid stearinljus och svettats floder...

 

Kan du inte dela upp systemet i flera delar och använda två mindre el-verk?

Dvs när du ska duscha så kopplar du ett verk till enbart pump och värmare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att en längre tid lyckats prestera en hel del förnuftiga inlägg så verkar nu den ursprungliga ban99arne vara tillbaks igen.

Beklagigt tycker jag då forumet bara svamlas sönder ännu mer och blir mindre värt att besöka.

Än mindre värt att skriva någonting vettigt när drygarne gör sig lustig.

 

Men jag ser att P3 delar din humor så grattis!

 

Nu tycker jag att du har en otrevlig ton bara för att jag råkar vara mer kompetent och visade min spetskompetens i hur man sparar vatten och enegi.

Det finns säkert någon som har mindre förstånd än dig om det nu kan vara till någon glädje och finns det inte det är det bara att läsa på och förkovra sig bäst det nu går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller hink och skopa, det funkar för oss vanliga män...

 

Mvh. borje222

 

laugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse Hult
Tjena!

Försökte gå in på ditt nya forum   seriösasajtenförfolkutanhumorochtyckerdetärkulattkommenteraandrasinläggnegativt.se

 

Kommer inte in...är det felstavat på något vis eller.vad?

Du måste byta ut åäö mot aao så ska du se att det går bättre.  :_russian:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse Hult
Eller hink och skopa, det funkar för oss vanliga män...

 

Mvh. borje222

Ursäkta men har du sett din egen avatar?  :_russian:

Ändrades av Nisse Hult
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är så viktigt att duscha innan man går i lägger sig.

Kan man inte ha en tunna till varmvattnet på taket, sen ett litet elverk som driver pumpen..

 

FF

 

Jovisst, men det är ganska skönt att ha lyse även på toan och vatten att spola toaletten med, för att bara inte tala om fläktar och ström till datorn eller en läslampa...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller hink och skopa, det funkar för oss vanliga män...

 

Mvh. borje222

 

Du använder det i Sverige med antar jag ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du använder det i Sverige med antar jag ?

 

Vid strömavbrott, ja!

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte dela upp systemet i flera delar och använda två mindre el-verk?

Dvs när du ska duscha så kopplar du ett verk till enbart pump och värmare.

 

Jovisst... Jag funderade på om jag skulle installera två skilda system varav bara ett skulle få ström från generatorn, men jag tror det kostar mer än det smakar - speciellt om jag skall ha två generatorer...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid strömavbrott, ja!

 

Mvh. borje222

 

Vilket alltså betyder att du inte är ansluten till kommunalt vatten och att du har en tunna med vatten stående i reserv i duschen...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Jovisst... Jag funderade på om jag skulle installera två skilda system varav bara ett skulle få ström från generatorn, men jag tror det kostar mer än det smakar - speciellt om jag skall ha två generatorer...

 

Ett litet el-verk räcker till vattenpump, belysning, TV, dator och kyl/frys etc och ett lite större klarar av att driva duschvärmaren jag tvivlar på att det blir så dyrt.

Det kanske blir billigare i längden om du slipper tanka ett stort verk hela tiden.

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...