Jump to content
IGNORERAD

Bra BBC reportage om konflikten i Thailand 2010.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

BBC har som vanligt gjort ett mycket bra jobb i detta reportage och jag hoppas att många som är intreserade av Thailand tar sig tid att se den.

 

http://youtu.be/sdffMC1UEUQ

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    14

  • Kollba

    11

  • måne

    9

  • janne_h

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking

Hoppas du själv tittar noga och lyssnar vad som framkommer bl.a vid 20-min där dom berättar om de svartklädda, vilka dom var och vad dom sysslade med. "killing and wounding soldiers and attacking political apponents of the red shirts"

 

Vid 19:45 beskrivs den händelse som utlösta det fortsatta våldet. Och vilka orsakade den händelsen ?

23 döda och över 800 skadade blev resultatet av enbart den händelsen

Det var efter den händelsen som militären ändrade beteende och använde våld för att bemöta attackerna från de svartklädda. Innan den händelsen använde de enbart batonger och tårgas. Efter den händelsen blev det vapen som enda återstående alternativ i försvar mot de rödas/svartas bomber och skottlossningar.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Hoppas du själv tittar noga och lyssnar vad som framkommer bl.a vid 20-min där dom berättar om de svartklädda, vilka dom var och vad dom sysslade med. "killing and wounding soldiers and attacking political apponents of the red shirts"

 

Vid 19:45 beskrivs den händelse som utlösta det fortsatta våldet. Och vilka orsakade den händelsen ?

23 döda och över 800 skadade blev resultatet av enbart den händelsen

Det var efter den händelsen som militären ändrade beteende och använde våld för att bemöta attackerna från de svartklädda. Innan den händelsen använde de enbart batonger och tårgas. Efter den händelsen blev det vapen som enda återstående alternativ i försvar mot de rödas/svartas bomber och skottlossningar.

Hej

 

Har vi sett samma film i reportaget sägs ju att vem som avfyrade granaten är okänt?

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Har vi sett samma film i reportaget sägs ju att vem som avfyrade granaten är okänt?

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

 

http://csis.org/publication/thailands-truth-reconciliation-commission-issues-final-report

 

"It is worth noting that the TRCT’s report, contrary to earlier assessments, concludes that the “men in black,” a militant offshoot of the “red shirts,” existed and “played a crucial role in the Kok Wua Intersection bloodbath on April 10, 2010…and were involved in incidents leading up to the infamous May 19 crackdown,”

 

Det är inte okänt om man faktiskt vill veta hur det ligger till...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att IL skulle vara perfekt att skriva manus till en film om Thailands politiska historia. I och med att det mesta han skriver är fiction så skulle det nog passera genom censuren då det ej skulle ses som hot mot politiker i regeringen. Då allt är påhittat. :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att IL skulle vara perfekt att skriva manus till en film om Thailands politiska historia. I och med att det mesta han skriver är fiction så skulle det nog passera genom censuren då det ej skulle ses som hot mot politiker i regeringen. Då allt är påhittat. :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ett villkor, det måste skrivas på Thailändska. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Hej

 

BBC har som vanligt gjort ett mycket bra jobb i detta reportage och jag hoppas att många som är intreserade av Thailand tar sig tid att se den.

 

http://youtu.be/sdffMC1UEUQ

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Konflikten????????????????????????????????????

 

Ta nu ditt lilla gröna piller annars så kommer det två män i vita rockar och sätter på dej en skjorta med fastsydda ärmar.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror att IL skulle vara perfekt att skriva manus till en film om Thailands politiska historia. I och med att det mesta han skriver är fiction så skulle det nog passera genom censuren då det ej skulle ses som hot mot politiker i regeringen. Då allt är påhittat. :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hej

 

Själv tycker jag att ex.vis anrika BBC klarar det utmärkt utan min hjälp.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Man kan också titta på filmen med öppna ögon. Vid c:a 17:10 säger man något liknade "...då hände något som dramatiskt ändrade atmosfären." lyssna gärna på det.-

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Man kan också titta på filmen med öppna ögon. Vid c:a 17:10 säger man något liknade "...då hände något som dramatiskt ändrade atmosfären." lyssna gärna på det.-

Hej

 

Jag har sett hela filmen och förnekar, förtränger eller förvränger inget av det som sägs eller skildras och jag uppskattar som vanligt BBC,s reportage i sin helhet.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

Jag har sett hela filmen och förnekar, förtränger eller förvränger inget av det som sägs eller skildras och jag uppskattar som vanligt BBC,s reportage i sin helhet.

 

Mvh isan lover

Det är ju bra för då medger du att de svartklädda männen var inbäddade med rödskjortorna och arbetade för dessa, att det var de granater som sköts in mot ansvarige överste (och som dödade honom och tre andra) som tog hela atmosfären till vad den blev.

Det är riktigt bra att du, efter dessa år, medger att de röda skapade den situation som ledde fram till det våld som parterna ägnade sig åt.

 

Det är sannerligen ett steg i rätt riktning!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Det är ju bra för då medger du att de svartklädda männen var inbäddade med rödskjortorna och arbetade för dessa, att det var de granater som sköts in mot ansvarige överste (och som dödade honom och tre andra) som tog hela atmosfären till vad den blev.

Det är riktigt bra att du, efter dessa år, medger att de röda skapade den situation som ledde fram till det våld som parterna ägnade sig åt.

 

Det är sannerligen ett steg i rätt riktning!!

Hej

 

Kan du tala om hur långt in i programmet som det sägs vara fastställt att det var röda som avfyrade granaten?

 

Som jag uppfattade var vilka som låg bakom granatattacken okänt i reportaget och mig veterligen är denna fråga olöst ännu, men han konstaterade att det militära våldet ökade efter den.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hej

 

Kan du tala om hur långt in i programmet som det sägs vara fastställt att det var röda som avfyrade granaten?

 

Som jag uppfattade var vilka som låg bakom granatattacken okänt i reportaget och mig veterligen är denna fråga olöst ännu, men han konstaterade att det militära våldet ökade efter den.

 

Mvh isan lover

 

 

Vad är dina teorier på vem som inifrån den röda folkmassan eller byggnaderna kastade granaten som dödade ett flertal militärer ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Kan du tala om hur långt in i programmet som det sägs vara fastställt att det var röda som avfyrade granaten?

 

Som jag uppfattade var vilka som låg bakom granatattacken okänt i reportaget och mig veterligen är denna fråga olöst ännu, men han konstaterade att det militära våldet ökade efter den.

 

Mvh isan lover

 

Står bl.a. i inlägg 4 i denna tråd.

Här en länk till det inlägget: http://www.maipenrai.se/forum/t/25024-bra-bbc-reportage-om-konflikten-i-Thailand-2010/?p=728867

Och även en länk till länken i det inlägget: http://csis.org/publication/thailands-truth-reconciliation-commission-issues-final-report

 

Eller menar du att detta BBC reportage står över vad CSIS skriver om detta?

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Vad är dina teorier på vem som inifrån den röda folkmassan eller byggnaderna kastade granaten som dödade ett flertal militärer ?

Hej

 

Det var inte mina teorier det handlade om utan vad som sas i BBC reportaget, jag hittar inte det avsnitt där dom röda har fastställts och utpekats som ansvariga för granatattacken, kan du hjälpa mig med det är du snäll eller ljuger den som påstår att detta sägs i filmen?

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Står bl.a. i inlägg 4 i denna tråd.

Här en länk till det inlägget: http://www.maipenrai.se/forum/t/25024-bra-bbc-reportage-om-konflikten-i-Thailand-2010/?p=728867

Och även en länk till länken i det inlägget: http://csis.org/publication/thailands-truth-reconciliation-commission-issues-final-report

 

Eller menar du att detta BBC reportage står över vad CSIS skriver om detta?

Hej

 

Jag hittar fortfarande inget i BBC reportaget om detta, inlägg 4 hänvisar till något helt annat än det BBC reportage tråden tar upp, men att politiska motståndare till UDD och PT påstår detta känner jag mycket väl till, men även andra har nämts som tänkbara och ingen förövare är fastställd eller dömd för dådet. 

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Hej

 

Kan du tala om hur långt in i programmet som det sägs vara fastställt att det var röda som avfyrade granaten?

 

Som jag uppfattade var vilka som låg bakom granatattacken okänt i reportaget och mig veterligen är denna fråga olöst ännu, men han konstaterade att det militära våldet ökade efter den.

 

Mvh isan lover

Nej just det! Det var militären som sköt granaterna :crazy:  för att döda militären för att skapa kaos så att militären skulle kunna öka våldet.

 

Det är förstås din teori. Den stämmer mycket dåligt med hur just militären agerade innan händelsen. Wikileaks (ditt tidigare husorgan som står för sanningen) har ju släppt information om att de röda avsåg skapa massaker genom att tvinga militären att använda skarp ammunition.

 

För att få en bild av ett reportage eller en artikel så måste man se/höra/läsa helheten. Om man bryter ner en artikel i "och", "men" och "kanske" så tappar man helheten. Det är du mästare i att göra med resultatet att du endera inte fattar alls eller kraftiga missförstånd.

 

Det är egentligen likadant med alla som dött; ingen har identifierats för NÅGOT skott som avlossats så med din argumentation så är allt som hände 2010 oklart.

Sedan har en utredning, styrd av de röda, fastställt att ett antal personer skjutits av militären. Det är ju bara spekulationer. Grunderna för dessa bevis har, vad jag vet, aldrig presenterats; har de?

Alla som sett någon bild från terrorhandlingarna vet ju att det röda gänget hade tillgång till den typ av vapen.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev tyst här nu  :crazy: Kan det vara så väl att han inser sig överbevisad?

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Nej just det! Det var militären som sköt granaterna :crazy:  för att döda militären för att skapa kaos så att militären skulle kunna öka våldet.

 

Det är förstås din teori. Den stämmer mycket dåligt med hur just militären agerade innan händelsen. Wikileaks (ditt tidigare husorgan som står för sanningen) har ju släppt information om att de röda avsåg skapa massaker genom att tvinga militären att använda skarp ammunition.

 

För att få en bild av ett reportage eller en artikel så måste man se/höra/läsa helheten. Om man bryter ner en artikel i "och", "men" och "kanske" så tappar man helheten. Det är du mästare i att göra med resultatet att du endera inte fattar alls eller kraftiga missförstånd.

 

Det är egentligen likadant med alla som dött; ingen har identifierats för NÅGOT skott som avlossats så med din argumentation så är allt som hände 2010 oklart.

Sedan har en utredning, styrd av de röda, fastställt att ett antal personer skjutits av militären. Det är ju bara spekulationer. Grunderna för dessa bevis har, vad jag vet, aldrig presenterats; har de?

Alla som sett någon bild från terrorhandlingarna vet ju att det röda gänget hade tillgång till den typ av vapen.

Hej

 

Jag har ingen egen teori om vem eller vilka som låg bakom det här våldsdådet, jag konstarterar bara att flera alternativa gärningsmän (grupperingar) finns och att ingen har kunnat bindas till detta brott och att fallet är olöst, och jag har fortfarande inte fått någon information om var ni läste in utpekandet av dom röda som ansvariga för dådet i BBC,s reportage.

 

Kan du tala om var i reportaget utpekandet av dom röda sker när det gäller granatattacken eller finns det helt enkelt inget?

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag har ingen egen teori om vem eller vilka som låg bakom det här våldsdådet, jag konstarterar bara att flera alternativa gärningsmän (grupperingar) finns och att ingen har kunnat bindas till detta brott och att fallet är olöst, och jag har fortfarande inte fått någon information om var ni läste in utpekandet av dom röda som ansvariga för dådet i BBC,s reportage.

 

Kan du tala om var i reportaget utpekandet av dom röda sker när det gäller granatattacken eller finns det helt enkelt inget?

 

Mvh isan lover

 

 

Efter som att det för alla är fullständigt uppenbart för varenda människa (som inte sitter fast mitt inne i röd bubbla) varifrån attacken kom fanns det väl ingen anledning i världen att påpeka att attacken mot militären, avlossad från de rödas sida, kom från det röda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Efter som att det för alla är fullständigt uppenbart för varenda människa (som inte sitter fast mitt inne i röd bubbla) varifrån attacken kom fanns det väl ingen anledning i världen att påpeka att attacken mot militären, avlossad från de rödas sida, kom från det röda.

Hej

 

Detta har inte ansvariga myndigheter, åklagare och polis kunnat styrka och fallet är därför olöst.

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Detta har inte ansvariga myndigheter, åklagare och polis kunnat styrka och fallet är därför olöst.

Mvh Isan lover

Det gula kontraspionget måste ha firat stora segrar som kom in helt obemärkt i dom rödas med beväpnade med granatkastare, dom små tandlösa gummorna saknde inte bara tänderna synen måste vara ganska dålig också.

Mvh Christer

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gula kontraspionget måste ha firat stora segrar som kom in helt obemärkt i dom rödas med beväpnade med granatkastare, dom små tandlösa gummorna saknde inte bara tänderna synen måste vara ganska dålig också.

Mvh Christer

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

 

Jag tror inte att militären har skjutit ihjäl en enda rödskjorta. Det var i själva verket ett ett antal rödskjortor som hade dragit på sig en militäruniform och gömde sig bland militärerna och sköt ihjäl de röda. Och det tror jag stenhårt på tills ansvariga myndigheter, åklagare och polis kunnat styrka så inte är fallet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det gula kontraspionget måste ha firat stora segrar som kom in helt obemärkt i dom rödas med beväpnade med granatkastare, dom små tandlösa gummorna saknde inte bara tänderna synen måste vara ganska dålig också.

Mvh Christer

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Hej

 

Det är mycket som är "uppenbart" och självklart för en del medlemmar och då även sånt som två olika regeringar, myndigheter, åklagare och polis har gått bet på, jag säger inte att dom har fel, bara att flera alternativa gärningsmän finns t.ex röda, gula, Newins maffia, svartklädda män och militären själva har ju anklagats för detta och dom flesta brotten är som sagt ouppklarade.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jag tror inte att militären har skjutit ihjäl en enda rödskjorta. Det var i själva verket ett ett antal rödskjortor som hade dragit på sig en militäruniform och gömde sig bland militärerna och sköt ihjäl de röda. Och det tror jag stenhårt på tills ansvariga myndigheter, åklagare och polis kunnat styrka så inte är fallet. 

Hej

 

Teorin med att det var röda som sköt andra röda för att smutskasta regering och arme framfördes redan 2010 vid dom tragiska händelserna av rojalister, men inte heller denna teori har kunnat bekräftas, vilket kanske inte är så konstigt.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...