Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Myran

Timelapse/intervallfoto från min balkong i Bangkok

Recommended Posts

Guest wUThai

Blev sugen och testa timelapse jag med. Bra tråd!

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Ducce

Kör med en app som heter Lapse it pro i telefon funkar bra, dock ingen separat kamera kopplad till den.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Myran

Brände av hela 400 foton idag under eftermiddagen. Körde först på fullt manuellt läge, men märkte att fotona snart blev väldigt mörka, trots att det var relativt ljust ute fortfarande. Ändrade då Whitebalance för att de skulle bli lite ljusare, men efter ett tag så började naturligtvis även dessa kort att bli mörka. Ändrade då till Av-läget som anpassar slutarhastigheten efter hur mörkt det är. Dessa kort blev klart bättre, men det resulterar även i att det flimrar i den slutgiltiga filmen eftersom justeringar görs mellan i stort sett varje kort.

Har inte börjar pyssla med efterarbete ännu eftersom jag vill hitta de bästa inställningarna för kameran först. Fotar nu i det "bästa" jpeg-formatet, men ska nog prova att köra med Raw-filer och se om jag kan hitta nått bra program för att få bort flimmer.

Ni kan se två tydliga hack i filmen där jag ändrar iställningarna, men alla kort är tagna ett efter ett med 20 sekunders mellanrum. I den sista biten så är det i stort sett kolsvart ute, men tack vare den långsamma slutarhastigheten (tror den låg på runt 5 sek) så blev bilderna riktigt bra tycker jag; gillar skarpt den blå himmelen och de gula fönstrena.

Som sagt, work in progress.

Uppdatering: Provade precis att köra videon genom VirtualDub med tillägget MSU Deflicker, och resultatet är riktigt riktigt bra. Problemet är bara att den slutgiltiga filen blir riktigt riktigt stor; så nu får jag ge mig ikast med det.

Myran

Efter lite pill så blev resultatet helt ok. Någonstans på vägen så blev det lite "hackigt" på vissa ställen, men flimret i slutet av filmen är till stor del borta.

Nästa steg blir att spara en ny serie med foton som raw-filer i Av-läget(samma som i slutet av video), denna gång även under dagtid, för att se hur resultatet blir. Förhoppningsvis blir det lite roligare ljus inom de kommande dagarna.

Rillex

Hoppas min blir bra håller på nu för fulla muggar  :wink:

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

m9325

Snygga filmer! Hade för några år sen en pentax optio kompakt-kamera med nåt slags time-laps funktion,

tog bilder med tidsfördröjning. Nån som minns?

Lelle

Seaserpent

Det finns några olika fjärrkontroller till IOS, detta är en jag har funderat på.

http://www.dslrbot.com/features/time-lapse/

Av någon anledning ser tyvärr inte dina bilder med Tapatalk.

Swift 4X4

Gör filmer av timelapse-bilder

Videomach 5.9.11 [engelska, 2.85 MB, gratis]

En timelapse-framkallning är en rätt spännande fotometod som innebär att du ställer din kamera stillastående framför ett motiv och sedan tar bilder automatiskt med jämna mellanrum under en längre tid. Bilderna sätter du sedan samman till en animerad sekvens där timmar, dagar eller veckor kan flyta förbi på bara några minuter eller sekunder. Videomach är ett videoredigeringsverktyg som kan användas just för att sätta samman timelapse-bildserier till filmklipp. Programmet är förstås även försett med diverse effekter och filter, och det går som sig bör också att redigera ljudspåren i filmklippen. Videomach är nog däremot inte tänkt att vara en ersättare till Adobe Premiere, utan snarare en konkurrent till Windows Movie Maker. 

http://gromada.com/videomach/

Rillex

Gjorde en timelaps det var riktigt kul ska fortsätta med ny projekt.

Använder mig av lightroom och redigerar bilderna sen vart det Adobe elements finns massor att lära sig men klippet vart så här iallafall första gången.

Kötthandlarn

Använder mig av lightroom och redigerar bilderna sen vart det Adobe elements finns massor att lära sig men klippet vart så här iallafall första gången.

Riktigt snyggt Rillex. :thumbsup:

Myran

Riktigt najs! 

Synd att grannbyggnaden skymmer min sikt av solen :(

Myran

Senaste testet. Körde lite efterarbete med dessa bilder för att få en lite mer "målad" look. Känns dock inte som att det blir denna stil jag fokuserar på, även om resultatet blev helt ok. Efter lite tester så tror jag att jag kommer att ge mig i kast med HDR-timelapse; det vill säga att man för att skapa varje bild tar tre (eller fler) bilder i snabb följd och sedan sammanställer till en bild med hutlös detaljrikedom och ljussättning (om man gör det rätt, vilket jag inte lyckas med alla gånger). 

Rillex
Senaste testet. Körde lite efterarbete med dessa bilder för att få en lite mer "målad" look. Känns dock inte som att det blir denna stil jag fokuserar på, även om resultatet blev helt ok. Efter lite tester så tror jag att jag kommer att ge mig i kast med HDR-timelapse; det vill säga att man för att skapa varje bild tar tre (eller fler) bilder i snabb följd och sedan sammanställer till en bild med hutlös detaljrikedom och ljussättning (om man gör det rätt, vilket jag inte lyckas med alla gånger). 

Väldigt bra kör du med något program som tar bort flimret? Läste om att "flicker" program kunde få bort det även fast jag kör manuellt inte automatiskt, så vart det lite oroligt!

Sen ska jag inte gå in och pillra på slutartiden ju mörkare det blir.

Men nu har det bara vara mulet (helt grått) här hemma får vänta till helgen, samt jag tänkte använda min gamla systemkamera, vill inte slita ut min ordinarie :-).

Naam kaeng

Effektfullt med solnedgången, häftigt!

Myran
Väldigt bra kör du med något program som tar bort flimret? Läste om att "flicker" program kunde få bort det även fast jag kör manuellt inte automatiskt, så vart det lite oroligt!

Sen ska jag inte gå in och pillra på slutartiden ju mörkare det blir.

Men nu har det bara vara mulet (helt grått) här hemma får vänta till helgen, samt jag tänkte använda min gamla systemkamera, vill inte slita ut min ordinarie :-).

Använder Virtualdub med tillägget MSU Deflicker, verkar funka riktigt bra.

• Similar Content

• Captain Morgan
      By Captain Morgan
      Tjena gubbar,

Har bott här några år men inte varit aktiv i något forum tills nu.
      Vet inte om jag hamnat i rätt club.  Tips?

/ Captain Morgan
    • NiceBeaver
      By NiceBeaver
      Det fanns önskemål om en träff någonstans i Bangkok helgen efter Songkran så vi kan träna svenska inför sommaren. Gäller även mig så jag kände mig manad. Mitt förslag är att vi gör en tur till det helt fantastiska bryggeriet Chit Beer på Koh Kred. Dom har 10-15 egentillverkade öler i olika smaker. Då deras öppettider endast är 12-21 lördag och söndag så får vi anpassa oss. Detta ställe blir man kvar på några timmar och bara njuter. Då det dessutom blir fullt framemot eftermiddagen gäller det att vara ute i god tid. Förslaget ser ut som följer:
      Lördagen den 20 april. Samling klockan 13 i varuhuset Esplanade på Ngamwongwan i Nonthaburi. Direkt innanför till höger finns en McDonalds där vi syns. När alla är samlade tar vi taxi några kilometer till templet där båten till ön avgår. Sedan blir det en liten promenad till stället.

Obligatorisk anmälan för er som kommer till Esplanade så vi kan räkna in deltagare. Vill någon åka direkt eller ansluta senare är det bara att dyka upp.

Anledningen att vi träffas på Esplanade är att det finns flera alternativ med kollektivtrafik. Antingen buss 134 från Mo Chit mot Bang Yai som stannar på andra sidan gatan. Den går i stort sett direkt.
      Tunnelbana/skytrain: MRT, på biljettmaskinen klicka på Purple Line i vänstra hörnet. När linjen kommer upp välj station Nonthaburi Civic Center så har du biljett hela vägen. Ta tunnelbanan till sista hållplatsen Tao Poon. Där måste man byta tåg. Följ strömmen till rulltrappan och åk en våning upp. På Nonthaburi Civic Center går du av i bakre utgången och sedan ut på den vänstra sidan. På bron över vägen ser du en stor Tescoskylt en bit bort till höger, bakåt i tågets färdriktning. Gå till den så är Esplanade huset som ligger precis bakom den.
      För att beräkna tiden så tar det 1 timme från station Sukhumwit.

Vore kul om vi blir några stycken. Det är ett trevligt utflyktsmål och Chit Beer måste upplevas. 
      Väl mött.
    • Cavemannen
      By Cavemannen
      Jag blir uppriktigt lessen när jag tänker på Clion, den där roliga killen som filmade garagefilmerna........
      Mercan är såld, radhuset är sålt, gumman har dragit....tungt, visst....
      Men Clion har ju sina ljusa stunder fortfarande,, t.ex när han fotar och lägger upp sina fina bilder här.
      Men nu är kameran satt i pant...... 
      Faan! kameran och foto var ju ett av få roliga saker han har kvar........
      Är vi mänskliga? kan vi hjälpa Clion? visst vi kan köpa tillbaks kameran, men sen då?
      Jag skiter i sen, jag vill att Clion får tillbaks sin kamera och fortsätter att lägga ut foton här!
      Om @Herr Chang eller @Bibben tar tag i en insamling för att Clion får tillbaks sin Kamera så lovar jag att vara den första att skänka ett bidrag(första gången jag skänker på MPR)
      ps. jag gillar en Clion med kamera mycket mer en en Clion utan kamera, särskilt de sista 5-6åren då han verkligen lärt sig att fota bra.
      ps2. skulle det vara utanför MPRs regler för humanitet så sänd ett PM så sätter jag in en slant på hänvisat konto av Herr Chang/Bibben
    • Duracell
      By Duracell
      Space Invader i Bangkok  

Det började någon gång runt 2011 så började jag publicera mina första Space Invaders på en streetartist sida på Internet.
      Några thailändska konstnärer/fotografer kontaktade mig, de var intresserade var jag hittat konsten eftersom det inte finns någon karta på vad konsten finns.
      Detta har gett mig några thailändska kompisar och kontakter inom konst världen i Bangkok vilket jag är väldigt glad över.
      Det kan kanske tyckas barnsligt av somliga att en gubbe på över 50 springer runt och letar efter mosaikkonst.
      Men så är det inte utan jag har hittat konsten under mina vandringar i Bangkok genom åren.

Bakgrunds fakta
      Det ska ha funnits totalt 51 Space Invader från början i Bangkok.
      Idag är tyvärr många borta, en del har blivit borttagna vid ombyggnad/renovering eller har blivit stulna eftersom konsten är värdefull.
      Jag har hittat 17 stycken genom åren, dom två senaste Space Invader har jag glömt att publicera på MPR. (sista 4 bilderna )

Jag ska tydliggöra för nytillkomna medlemmar vad det handlar om.
      Det är den hemlige franske gatukonstnären ”Invader” som skapat dessa figurer.
      Han startade sin konstform i Paris någon gång i slutet på 90-talet, sen har hans konst spridit sig till storstäder världen över.
      Konstverken skildrar mestadels karaktärer från tv-spelet Space Invader men även andra tv-spel från slutet av 70-talet och början på 80-talet.
      Dessa spel gjordes med låg upplösning och är därför lämpliga för konst av mosaik som representerar pixlar.

Det finns föreningar runt om i världen där man tävlar om att fånga en Space Invader på bild någonstans i världen.
      Varje Space Invader har en ”points” precis som i tv-spelet och är värd mellan 10 och 50 poäng beroende på dess storlek, sammansättning och placering.
      Men djupare än så går jag inte in i den subkulturen.
      Råkar jag springa på en mosaikkrabat så blir det en ”Pilsner Point” som kan inkasseras i närmaste bar.

Highscore: 6  = 6 Pilsner Points (2011-03-14)
      Urban Invasion Detected: 17   of 51?

The hunt will continue......

• acarls
      By acarls
      Patrik, 49, bytte Sverige mot isen och hettan – i Thailand

Bangkok. Så hur svalkar sig en Karlstadson och Färjestad-veteran i den ofta tryckande hettan i Bangkok?
      Med ishockey förstås.
      Och Patrik Lundbäck, 49, är långt ifrån den ende svensken som upptäckt att det går att lira hockey även i Thailand.
      Expressen träffade några av dem.

Bangkok är en mångmiljonstad med utmärkta flygförbindelser till andra delar av Sydostasien. Det är något som många stora företag utnyttjar.
      Det är därför Patrik Lundbäck bor i Bangkok sedan två år tillbaka. Han är en av många svenskar som har den thailändska huvudstad som arbetsplats och bas.
      Det bor cirka 20 000 svenskar i Thailand. För många är detta slutmålet, en chans att byta liv, göra något annat. För andra är det en varm stationering i en internationell karriär.
      Som Patrik Lundbäck. Han arbetar för Konecranes som regionansvarig och det blir en hel del resor i regionen.
      - Jag har precis kommit tillbaka från Kina, berättar han. Det är väldigt smidigt att sitta i Bangkok med alla flyg som går härifrån.
      .
      .
      .
      ......

Källa
      http://www.expressen.se/sport/patrik-49-bytte-sverige-mot-isen-och-hettan--i-Thailand/
NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy