Jump to content
IGNORERAD

Får man någon ersättning tro?


HajKaj

Recommended Posts

Mindre resande är inte hela problemet.

 

Nu är det så att Thai har plockat bort en B747-400 HS-TGK.

Innan sista B777-300ER är levererad.

Sedan står minst en B747-400 på inredningsbyte.

 

När alla nya B777-300 är levererade så kommer det inte bli så mycket inställda flyg.

Det är inte samma resenärer som kommer att flyga med Norrbaggen.

Som med Thai.

 

Återresan från Thailand med Norrmännen ligger taskigt i tid.

Dag resa.

 

 

Hälsar pigge01

 

Jag måste medge att jag med tilltagande ålder och vishet ? lärt mig uppskatta dagresa hem mer och mer.

Antagligen skiljer det mellan olika personer, jag kommer hem mycket mera "utvilad" med dagflyg, har mycket mindre problem med jetlag jämfört med traditionellt nattfly avgång med efter midnatt.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 120
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    32

  • pigge01

    10

  • HajKaj

    10

  • janne_h

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Fulla plan brukar driva priserna uppåt, och höjda priser gillas inte av alla.

 

 

Leif

 

Med tomma plan blir det kanske 1999 års tidtabell

 

Må, On, Fr och Sö från Arlanda.

 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tomma plan blir det kanske 1999 års tidtabell

 

Må, On, Fr och Sö från Arlanda.

 

 

 

Hälsar pigge01

Tänkbart, men prispress och lägre priser kanske om inte thailogiken slår till.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Med tomma plan blir det kanske 1999 års tidtabell

 

Må, On, Fr och Sö från Arlanda.

 

 

 

Hälsar pigge01

 

Nu tror jag faktiskt du svamlar lite pigge. Jag är näst intill säker på att måndags och onsdags flighterna var dom som tillkom sist i Thais expandering från Arlanda och jag tror faktiskt att fredags flighten också kom till efter både tisdags och torsdags flighterna som du ju hävdar inte fanns 1999.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt flygtorget ska Apollo flyga med Thai hela vintersäsongen.

Vid sidan av Novair kommer Apollo att använda Thai Airways vanliga reguljära linjer för resorna till Thailand och Vietnam.

 

mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Enligt flygtorget ska Apollo flyga med Thai hela vintersäsongen.

Vid sidan av Novair kommer Apollo att använda Thai Airways vanliga reguljära linjer för resorna till Thailand och Vietnam.

mvh Repe

Ja då hade kompisen hört rätt:rolleyes:

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk vad skönt för chartertomtarna att få sträcka ut benen och njuta av riktig service  :thumbsup:

 

Vilken skillnad mot finnarna o dylika transportföretag :crazy:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Mindre plan och fler stolar säljs till chartern, blir nog ont om kampanjbiljetter i fortsättningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Sedan 1999 har jag bara råkat ut för en försening och då fick vi bo på det fina Amari på suvan

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Sedan 1999 har jag bara råkat ut för en försening och då fick vi bo på det fina Amari på suvan

Har gjort över 20 resor med thai och aldrig några problem ,förr tvärtom att dom landar för tidigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Har gjort över 20 resor med thai och aldrig några problem ,förr tvärtom att dom landar för tidigt

 

Det har hänt mig två gånger att flyg cirka 01.00 till Köpenhamn flyttas fram till 06.00 eller 07.00. Thai Airways står för hotell, men det blir ju inte mycket tid att sova. Jag gillar heller inte att de konfiskerar passen. Detta var från Don Muang.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Sickna tattarfasoner! Var med om nåt liknande trassel med KLM. Jag behövde inte göra ett smack då KLM kontaktade mig och sedan fixade rubbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Det var några år sedan jag slutade åka med Thai.

Inte minst för att dom många gånger är dyrare än andra och servicen är enligt mig fullgod på andra bolag.

Att dom dessutom är opålitliga. Har blivit fällda av ARN och ej följt deras rekommendation och som följd hamnat på svarta listan är ju knappast ett bolag som man i första hand vänder sig till. Frågade dom övrigt pris för frakt av min hund. Absolut inga problem ENDAST 55 dollar per kilo vilket inklusive bur och hund motsvarar 21000 kronor enligt dagens dollarkurs. Air France tar för motsvarande fast pris 200 Euro samt 150 euro extra i.o.m att mellanlandningen är över 2 timmar så någon tar hand om hunden. En nätt liten prisskillnad om man säger som så.

Vi får se. Men jag tippar att norrbaggarna kommer att ta mycket marknadsandelar av Thai!

Så det är troligtvis bara att räkna med flera inställda flighter i framtiden?

Blev det inget thai med dina anställda ,har för mig du skrev att du fick bra pris med thai

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Ja

 

På utresan får man ersättning enligt denna länk:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:SV:HTML

 

Läs detta som jag kopierat från länken!

 

Artikel 5

Inställd flygning

 

1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna

a) erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen, och

 

B) erbjudas assistans i enlighet med artikel 9.1.a och 9.2 samt, om omdirigering sker och den nya flygningens rimligen förväntade avgångstid är åtminstone dagen efter den avgång som var planerad för den inställda flygningen, assistans i enlighet med artikel 9.1.b och

 

9.1.c, och

c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte

 

i) de minst två veckor före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, eller

 

ii) de mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden, eller

 

iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.

 

2. När passagerarna underrättas om att flygningen ställs in, skall en upplysning lämnas om eventuell alternativ transport.

 

3. Lufttrafikföretaget som utför flygningen skall inte vara skyldigt att betala kompensation enligt artikel 7, om det kan visa att den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.

 

4. Bevisbördan för om passageraren har underrättats om den inställda flygningen samt när detta skett skall åvila det lufttrafikföretag som utför flygningen.

 

 

Hälsar pigge01

 

 

Dom reglerna gäller som Pigge skriver från EU ,vad som gäller från asien har jag inte en susning om ,men det löser sig nog och du kommer hem till jul :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev det inget thai med dina anställda ,har för mig du skrev att du fick bra pris med thai

Ja vid första slagningen i sökningen i december. Men sen steg priset i januari. Och då var priset allt annat än bra!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja vid första slagningen i sökningen i december. Men sen steg priset i januari. Och då var priset allt annat än bra!
Ring en resebyrå brukar bli bättre pris med thai

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Ring en resebyrå brukar bli bättre pris med thai

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Ja nu har dom varit nere och åkt hem för 1,5 månad sen. Men vi åkte med Finnair som gav dom en natt extra att partaja i.o.m morronflyget.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Ja nu har dom varit nere och åkt hem för 1,5 månad sen. Men vi åkte med Finnair som gav dom en natt extra att partaja i.o.m morronflyget.

Stackare sitta och trängas bakfulla på ett dagflyg :crazy:

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Stackare sitta och trängas bakfulla på ett dagflyg :crazy:

Inte alls... mycket bättre med dagflyg har jag kommit på.

Personligen festar jag inte runt sista kvällen och kommer någorlunda utvilad till flygplatsen.

Att man sen är hemma samma dag man startar gör att jetlagen känns mindre.

Och efter flyget är man oftast lagom trött och somnar i lagom tid efter att man är i sverige.

Men grabbarna kunde ju sova ändå. Bara att dra ner fönsterskärmen så är nog inte det något problem.

nästa gång får dom troligen flyga med norwegian.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Hade det inte varit för direktflyg så hade jag aldrig åkt med sunk-thai.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hade det inte varit för direktflyg så hade jag aldrig åkt med sunk-thai.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

 

Sunk-thai är grejer det :) Värre är det med dom där nya sätena dom stoppat in i kärrorna, helvete vad ont i ryggen jag fick av dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver

Min fru skulle åka tillbaka till Sverige söndag för en vecka sedan. Hon var på Suvvan när hon fick beskedet. Dock hade Ticket, där vi köpte biljetten, skicka ett mail på fredagen där man meddelade detta. Det fanns två alternativ. Avresa samma dag men via Oslo eller en dag senare.Tyvärr såg vi inte det förrän hon var tillbaka i Sverige...

På flygplatsen kunde hon välja mellan resa via Frankfurt eller en dag senare även där. Nu ville hon inte sitta ett gäng timmar på en flygplats utan valde att åka natten till måndag.

Hon blev inbokad på Novatel i närheten med limo dit som Thai betalade. OK hotell men halvtaskigt kök. Hon kan sånt efter 15 år som köksmästare på hotell.

När hon kom hit anmälde vi till Folksam där vi har hemförsäkring och även har en extra reseförsäkring. Jag har fått muntligt besked av dom att där kommer vi få 2400 kr tillbaka. Jag skickade även till ERV (Europeiska) som har Visakortförsäkringen. Där har vi fått bekräftat med 1000 kr. Men jag är inte säker på allt förrän pengarna finns på kontot.

Viktigt är att man får ett intyg från Thai att flyget var inställt. Jag tror att det avgjorde att det gick så smidigt. Visst jag var tvungen att ta kompledigt en dag från jobbet, men det gjorde inget. Det verkar som om vi får mer än halva biljettkostnaden tillbaka.

Som uppföljning till mitt tidigare inlägg har det gått så här:

1000 pix från Visakortförsäkringen kom i måndags, endast 4 bankdagar efter anmälan. Ett samtal till Folksam, som hade reseförsäkringen, idag bekräftade dom att dom har fört över 2400 kr som lär dyka upp endera dagen. Summa sumarum 3400 kr tillbaka för ett dygns försening. Och min fru fick en extradag med mor och syster så hon är nöjd med det.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987

Som uppföljning till mitt tidigare inlägg har det gått så här:

1000 pix från Visakortförsäkringen kom i måndags, endast 4 bankdagar efter anmälan. Ett samtal till Folksam, som hade reseförsäkringen, idag bekräftade dom att dom har fört över 2400 kr som lär dyka upp endera dagen. Summa sumarum 3400 kr tillbaka för ett dygns försening. Och min fru fick en extradag med mor och syster så hon är nöjd med det.

Detta inlägg ihop med ditt förra inlägg borde sparas på MPR på något sätt, så att det inte faller in i mängden av andra inlägg.

Kanske P3 kan klippa ut dem och klistra in dem någonstans?

Tack för att du tog dig tid och berättade, jag tror att många kommer att ha glädje av dessa inlägg.

Ändrades av olle123987
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Inte alls... mycket bättre med dagflyg har jag kommit på.

Personligen festar jag inte runt sista kvällen och kommer någorlunda utvilad till flygplatsen.

Att man sen är hemma samma dag man startar gör att jetlagen känns mindre.

Och efter flyget är man oftast lagom trött och somnar i lagom tid efter att man är i sverige.

Men grabbarna kunde ju sova ändå. Bara att dra ner fönsterskärmen så är nog inte det något problem.

nästa gång får dom troligen flyga med norwegian.

Utvilad till tiil en långdistans flygning ,nej tack ,trött som fan ska man vara så man ska sova gott

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Utvilad till tiil en långdistans flygning ,nej tack ,trött som fan ska man vara så man ska sova gott

 

Exakt så!

 

Många gånger har jag stannat uppe hela natten inför en flygning till Thailand. Är liksom nervös att försova mig och så har jag förstås skjutit upp packning till sista stund. Och sen sover man gott större delen av resan.

 

Fast det kan straffa sig... jag satt och väntade i loungen i Köpenhamn och somnade. Missade flyget, så det blev till att köpa ny biljett ;)

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...