Jump to content
IGNORERAD

Får man någon ersättning tro?


HajKaj

Recommended Posts

Sam sip sam
Väldigt opålitliga dom där Thai, för oss har det krånglat tidsmässigt tre ggr av tre vilket borde vara något slags rekord. Senast så hade de flyttat vår avgång STO-BKK till CPH-BKK och våran biljett från Norrland gick ju bara till Stockholm så det gick ju inte för sig. Fick åka dagen efter istället och köpa nya inrikesbiljetter på egen bekostnad. Ingen ersättning alls utgick för ändringen av dag/avreseort.

Nä, är bäst att hålla sig till mer tidspålitliga bolag i fortsättningen.

Hur hade dom tänkt sig att folk skulle komma till köpenhamn ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 120
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    32

  • pigge01

    10

  • HajKaj

    10

  • janne_h

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Dom flyger inte inom eu dom flyger till och från eu och från eu är dom ersättningskyldiga men inte till eu

 

Ja

 

På utresan får man ersättning enligt denna länk:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:SV:HTML

 

Läs detta som jag kopierat från länken!

 

Artikel 5

Inställd flygning

 

1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna

a) erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen, och

 

B) erbjudas assistans i enlighet med artikel 9.1.a och 9.2 samt, om omdirigering sker och den nya flygningens rimligen förväntade avgångstid är åtminstone dagen efter den avgång som var planerad för den inställda flygningen, assistans i enlighet med artikel 9.1.b och

 

9.1.c, och

c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte

 

i) de minst två veckor före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, eller

 

ii) de mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden, eller

 

iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.

 

2. När passagerarna underrättas om att flygningen ställs in, skall en upplysning lämnas om eventuell alternativ transport.

 

3. Lufttrafikföretaget som utför flygningen skall inte vara skyldigt att betala kompensation enligt artikel 7, om det kan visa att den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.

 

4. Bevisbördan för om passageraren har underrättats om den inställda flygningen samt när detta skett skall åvila det lufttrafikföretag som utför flygningen.

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja

 

På utresan får man ersättning enligt denna länk:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:SV:HTML

 

Läs detta som jag kopierat från länken!

 

Artikel 5

Inställd flygning

 

1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna

a) erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen, och

 

B) erbjudas assistans i enlighet med artikel 9.1.a och 9.2 samt, om omdirigering sker och den nya flygningens rimligen förväntade avgångstid är åtminstone dagen efter den avgång som var planerad för den inställda flygningen, assistans i enlighet med artikel 9.1.b och

 

9.1.c, och

c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte

 

i) de minst två veckor före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, eller

 

ii) de mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden, eller

 

iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.

 

2. När passagerarna underrättas om att flygningen ställs in, skall en upplysning lämnas om eventuell alternativ transport.

 

3. Lufttrafikföretaget som utför flygningen skall inte vara skyldigt att betala kompensation enligt artikel 7, om det kan visa att den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.

 

4. Bevisbördan för om passageraren har underrättats om den inställda flygningen samt när detta skett skall åvila det lufttrafikföretag som utför flygningen.

 

 

Hälsar pigge01

så nu e det mindre än 7 dygn kvar innan avresan skulle skett. Ingen kontakt från vare sig Resebyrå eller reseföretag.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
så nu e det mindre än 7 dygn kvar innan avresan skulle skett. Ingen kontakt från vare sig Resebyrå eller reseföretag.

Ja eftersom thai bokar om dig på en annan flight så tycker dom väl inte att det är nödvändigt

Link to comment
Dela på andra sajter

så nu e det mindre än 7 dygn kvar innan avresan skulle skett. Ingen kontakt från vare sig Resebyrå eller reseföretag.

 

Tyvärr åker du på fel håll.

 

Mot EU

 

Ingen ersättning utgår

 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Ja eftersom thai bokar om dig på en annan flight så tycker dom väl inte att det är nödvändigt

 

Om jag förstått HajKaj korrekt så är problemet att INGEN har kommit med den infon!

Han har hittat infon på egen hand utan att varesig resebyrån eller flygbolaget kommit med denna infon trots att båda företagen har både hans mobilnummer och hans mailadress.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Har för mig att jag någon gång när jag bokade biljett kunde klicka ur någon ruta som kostade pengar för att resebyrån skulle kontakta mig vid ändringar. Kanske HajKaj är lika snål som mig och klickat ur allt som kostar pengar och då klickat ur något liknande? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag någon gång när jag bokade biljett kunde klicka ur någon ruta som kostade pengar för att resebyrån skulle kontakta mig vid ändringar. Kanske HajKaj är lika snål som mig och klickat ur allt som kostar pengar och då klickat ur något liknande? :)

 

Jag kryssar aldrig för några tillval men fick förra hösten fyra mail från Kilroy om ändringar.

Varje gång mindre än15 minuter hit eller dit och efter sista ändringen gick planet enligt tidtabellen igen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var några år sedan jag slutade åka med Thai.

Inte minst för att dom många gånger är dyrare än andra och servicen är enligt mig fullgod på andra bolag.

Att dom dessutom är opålitliga. Har blivit fällda av ARN och ej följt deras rekommendation och som följd hamnat på svarta listan är ju knappast ett bolag som man i första hand vänder sig till. Frågade dom övrigt pris för frakt av min hund. Absolut inga problem ENDAST 55 dollar per kilo vilket inklusive bur och hund motsvarar 21000 kronor enligt dagens dollarkurs. Air France tar för motsvarande fast pris 200 Euro samt 150 euro extra i.o.m att mellanlandningen är över 2 timmar så någon tar hand om hunden. En nätt liten prisskillnad om man säger som så.

Vi får se. Men jag tippar att norrbaggarna kommer att ta mycket marknadsandelar av Thai!

Så det är troligtvis bara att räkna med flera inställda flighter i framtiden?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag någon gång när jag bokade biljett kunde klicka ur någon ruta som kostade pengar för att resebyrån skulle kontakta mig vid ändringar. Kanske HajKaj är lika snål som mig och klickat ur allt som kostar pengar och då klickat ur något liknande? :)

inga urkryssade rutor för min del jag bokade via telefon. Thai och resebyrån har både mitt Thainummer och Mitt svenska nummer samt min E-mail adress.

Ändrades av HajKaj

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var några år sedan jag slutade åka med Thai.

Inte minst för att dom många gånger är dyrare än andra och servicen är enligt mig fullgod på andra bolag.

Att dom dessutom är opålitliga. Har blivit fällda av ARN och ej följt deras rekommendation och som följd hamnat på svarta listan är ju knappast ett bolag som man i första hand vänder sig till. Frågade dom övrigt pris för frakt av min hund. Absolut inga problem ENDAST 55 dollar per kilo vilket inklusive bur och hund motsvarar 21000 kronor enligt dagens dollarkurs. Air France tar för motsvarande fast pris 200 Euro samt 150 euro extra i.o.m att mellanlandningen är över 2 timmar så någon tar hand om hunden. En nätt liten prisskillnad om man säger som så.

Vi får se. Men jag tippar att norrbaggarna kommer att ta mycket marknadsandelar av Thai!

Så det är troligtvis bara att räkna med flera inställda flighter i framtiden?

 

Mindre resande är inte hela problemet.

 

Nu är det så att Thai har plockat bort en B747-400 HS-TGK.

Innan sista B777-300ER är levererad.

Sedan står minst en B747-400 på inredningsbyte.

 

När alla nya B777-300 är levererade så kommer det inte bli så mycket inställda flyg.

Det är inte samma resenärer som kommer att flyga med Norrbaggen.

Som med Thai.

 

Återresan från Thailand med Norrmännen ligger taskigt i tid.

Dag resa.

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Mindre resande är inte hela problemet.

 

Nu är det så att Thai har plockat bort en B747-400 HS-TGK.

Innan sista B777-300ER är levererad.

Sedan står minst en B747-400 på inredningsbyte.

 

När alla nya B777-300 är levererade så kommer det inte bli så mycket inställda flyg.

Det är inte samma resenärer som kommer att flyga med Norrbaggen.

Som med Thai.

 

Återresan från Thailand med Norrmännen ligger taskigt i tid.

Dag resa.

 

 

Hälsar pigge01

 

Du är ju som en jävla taliban när det gäller Thai :rotfl: Klart som fan att det mångt och mycket kommer vara samma resenärer som flyger med båda bolagen, bara för att vissa saker inte tilltalar just dig så innebär inte det att det inte finns dom som inte bryr sig om att stiga upp i ottan för att flyga hem. Det är väl bara att man avslutar med en natt i Bangkok om man ska flyga hem med Norwegian. Eller du kanske menar charterresenärerna som Thai brukar flyga ner inte kommer kunna åka med Norwegian? :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Du är ju som en jävla taliban när det gäller Thai :rotfl: Klart som fan att det mångt och mycket kommer vara samma resenärer som flyger med båda bolagen, bara för att vissa saker inte tilltalar just dig så innebär inte det att det inte finns dom som inte bryr sig om att stiga upp i ottan för att flyga hem. Det är väl bara att man avslutar med en natt i Bangkok om man ska flyga hem med Norwegian. Eller du kanske menar charterresenärerna som Thai brukar flyga ner inte kommer kunna åka med Norwegian? :giggle:

Enl rykten från en charterresenär ska thai ta över alla charterresenärer ,vet ej om det stämmer

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ju som en jävla taliban när det gäller Thai :rotfl: Klart som fan att det mångt och mycket kommer vara samma resenärer som flyger med båda bolagen, bara för att vissa saker inte tilltalar just dig så innebär inte det att det inte finns dom som inte bryr sig om att stiga upp i ottan för att flyga hem. Det är väl bara att man avslutar med en natt i Bangkok om man ska flyga hem med Norwegian. Eller du kanske menar charterresenärerna som Thai brukar flyga ner inte kommer kunna åka med Norwegian? :giggle:

 

Jag tror att dom kommer att ta många av bytes resenärerna

Och de yngre.

 

Sedan är det frakten också.

Norrmännens pris system tilltalar inte alla.

Det är många som flyger till Asien mm.

 

Norwegian tilltalar inte de som direkt byter i Bangkok.

Mot Australien, Nya Zeeland, Filippinerna  mm. mm.

 

Charter resorna är beroende av vad de olika bolagen vill ha betalt.

Inget vi har insyn i.

 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enl rykten från en charterresenär ska thai ta över alla charterresenärer ,vet ej om det stämmer

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

 

Det kan vara så på lågsäsong.

CPH-BKK har sedan, länge visa charterresenärer.

 

Men på högsäsong flyger de nog som vanligt.

Vem vet.

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Enl rykten från en charterresenär ska thai ta över alla charterresenärer ,vet ej om det stämmer

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

 

Ska Thai flyga ännu fler charterresenärer? Får nog börja leta resor med Norwegian då :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

inga urkryssade rutor för min del jag bokade via telefon. Thai och resebyrån har både mitt Thainummer och Mitt svenska nummer samt min E-mail adress.

Såg nu på Facebook att du hade kontakt med resebyrån så då löser det sig ska du se

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Det kan vara så på lågsäsong.

CPH-BKK har sedan, länge visa charterresenärer.

Men på högsäsong flyger de nog som vanligt.

Vem vet.

Hälsar pigge01

Min kompis med familj åker 14 dec till Phuket ,resa köpt av Apollo flyger med thai

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindre resande är inte hela problemet.

 

Nu är det så att Thai har plockat bort en B747-400 HS-TGK.

Innan sista B777-300ER är levererad.

Sedan står minst en B747-400 på inredningsbyte.

 

När alla nya B777-300 är levererade så kommer det inte bli så mycket inställda flyg.

Det är inte samma resenärer som kommer att flyga med Norrbaggen.

Som med Thai.

 

Återresan från Thailand med Norrmännen ligger taskigt i tid.

Dag resa.

 

 

Hälsar pigge01

Då får dom det "snoigt"bäst att lägga till :ironi:.

jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att man brukar köpa biljetter av flygbolag med lite klass.typ finnarna och sas :crazy:

 

Du glömde nämna Air France!  :thumbsup:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken resebyrå har Hajkaj bokat genom?

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
Ska Thai flyga ännu fler charterresenärer? Får nog börja leta resor med Norwegian då :)

Ja fy fan! Ska vi i apklassen behöva blanda oss med charterpöblen också :ahh:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987
Ja fy fan! Ska vi i apklassen behöva blanda oss med charterpöblen också :ahh:

Det skall vi absolut inte behöva, välj ett riktigt flygbolag och resan blir både billigare och går oftast i tid :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fy fan! Ska vi i apklassen behöva blanda oss med charterpöblen också :ahh:

 

Det har ni gjort länge.

 

Detta är bra för alla.

Blir det fullt så kan det bli flera avgångar.

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ni gjort länge.

 

Detta är bra för alla.

Blir det fullt så kan det bli flera avgångar.

 

 

Hälsar pigge01

Fulla plan brukar driva priserna uppåt, och höjda priser gillas inte av alla.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...