Jump to content
IGNORERAD

Starta aktiebolag


prosen

Recommended Posts

Jag planerar att öppna mindre turistföretag i Thailand, men är osäker på hur aktiebolag funkar där.

Om jag förstått rätt så kan jag bilda Thai Private Company Limited, där jag kan ha som mest 49% och resterande måste vara i Thailändskt ägo. Nu är tanken den att jag vill bilda bolag med min Thailändska fästmö, dvs att det är jag som satsar de 2M Bath som krävs.

Mina 49% bör vara A-aktier med minst 2 röster per aktie. Resterande är B-aktier men en röst per aktie där jag tänkt att en pålitlig vän som numer är Thailändare har 2% (för att behålla majoritet), min fästmö 44% och sen 5 Thailändare (fästmöns vänner) med 1% var.

I detta fall borde jag ha full bestämmanderätt över bolaget och dess tillgångar?

Efter bolagsöppnandet så vill jag satsa mer i bolaget, kanske ytterligare 6M.

Är det möjligt att göra såhär?

Kan övriga aktieägare på nått sätt yrka på att de vill ta ut sin del av bolagets kapital?

Finns det andra fällor jag kan gå in i, som gör att jag förlorar det jag satsat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste vända dig till en Thailändsk affärsjurist, eller affärsjurist med internationella affärer som specialité.

Tror inte att du kan starta bolaget som du tänkt dig! Det ska nog vara A-aktier rakt av vid uppstart.

Dessutom måste du skriva bindande avtal om hembudsklausul för de anställda och även din affärspartner. Hon kan ju helt plötsligt få nya idéer om sin framtid!

Ytterligare kapitaltillskott som du nämner kan var B-aktier men där gäller styrelsebeslut på genomförandet.

Riktad nyemission eller bara företräde för tidigare aktieägare (A-aktieägare) annars blir det bara ett kapitaltillskott i form av att du lånar ut pengar till bolaget.

Varför inte registrera bolaget i Singapore och driva verksamhet i Thailand.

Tillägg länk:

http://www.interactivethailand.com/company-formation

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur mycket prosen känner till om Thailand men tydligen har du inte sett vad dom skriver i Bangkok Post idag.

 

Mitt tips är nog att du ändrar dina planer när det gäller Thailand, det finns nog inte många sätt som är säkrare, om man vill bli av med sina besparingar, än att investera i "blåsningsfabriken" LOS.

 

http://www.bangkokpost.com/news/local/348528/police-says-more-hospitality-companies-are-being-run-by-foreigners

 

The Tourist Police Division has called on the Commerce Ministry and the Revenue Department to inspect tourism-related businesses run by foreigners in Thailand.

 

Pol Maj Gen Roy Inkapairoj, commander of the Tourist Police, said on Sunday foreigners were using Thai nominees to open businesses such as restaurants, hotels, massage shops and jewellery shops.

 

Relevant agencies such as the Commerce Ministry and the Revenue Department should check the stakeholders of these businesses and their tax records and see whether they are legitimate because they are "hurting the image of Thai tourism", he said.

 

"Tourists buy their products and services and the revenue goes to the foreign owners instead of the Thai economy," Pol Maj Gen Roy said.

He said changes to investment laws might be necessary to suppress the nominee companies.

"Many foreign investors who run nominee companies here are from Russia, India and China and the number is increasing," he said.

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjenare!

 

Bara en tanke så här innan ditt företagande.

 

Vad har du för avkastningskrav på 2+6 mille bath?

 

Kan banken i Thailand ge dina slantar hygglig ränta vid ett möte... där pengarna finns tillgängliga. (synliga för banken)

 

 

 

Hur som helst, lycka till.

 

 

 

Med vänlig hälsning, kasetavon

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...