Jump to content
IGNORERAD

Hur rensar man en dator?


Guest J666

Recommended Posts

Har du menyfältet uppe så går du på verktyg och så ska Ghostery finnas med under den fliken - Manage Ghostery options - Advanced - Klicka ur de rutor under Display som du inte vill ska synas.

 

Har du inte menyfältet så har du högst uppe i vänstra hörnet en orange Firefox knapp, klicka på den välj Tillägg - Tillägg igen - välj inställningar i Ghostery - Advanced- osv

 

"Advanced" var gömstället.

 

Tack min vän!

Du har en bira (stor) till godo - om du nu inte helt har tappat intresset för Pattis. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    14

  • Kollba

    8

  • Gustav

    6

  • B747

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest J666
Jag kör en ominstallation ungefär var 6:e månad, då blir datorn ren från allt skräp.

Sparar det nyttiga på en extern hårddisk först. Så gör proffsen också.

Google chrome är den snabbaste och bästa webbläsaren tycker jag

kör alltid den. Explorer är rena skiten. Har betal-antivirus F-secure

som är bland de bättre

Hur gör man en ominstallation då? Bara sätter i en Windows skiva och följer anvisningarna eller?? Har för mig testade det för nåt år sen å allt verkade funka och Windows installerades om, men sen när jag startade datorn fanns allt man hade i burken kvar. Men det var troligtvis handhavande fel då jag kan NADA om datorer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör man en ominstallation då? Bara sätter i en Windows skiva och följer anvisningarna eller?? Har för mig testade det för nåt år sen å allt verkade funka och Windows installerades om, men sen när jag startade datorn fanns allt man hade i burken kvar. Men det var troligtvis handhavande fel då jag kan NADA om datorer..

Oftast brukar man kunna återställa datorn till orginalskick mha en partition på hårddisken där denna finns lagrad. Du ska då kunna få datorn precis som den var när du köpte den. Bör stå i manualen hur du gör, eller googla på återställning och datormodell. Allt du har lagrat på datorn försvinner då.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Jag har gjort som du föreslår och slipper nu popups (reklam), men har fått har fått en annan popup varje gång jag byter sida och den är minst lika enerverande.

 

Vid varje sidbyte får jag upp en ruta i övre högra hörnet av sidan som innehåller namn på allt som är blockerat. I värsta fall är rutan 7x12 cm och lägger sej över allt annat. Rutan, som innehåller olika många namn beroende på vilken sida jag har uppe försvinner efter 5-15 sek, men återkommer alltså vid nästa sidbyte.

 

Jag har försökt allting på Ghosterysidan (kryssat av och sparat), men inget hjälper.

Jag hittar heller inte programmet Ghostery någonstans i datorn, så jag kan göra en avinstallering.

 

Kan du eller någon annan hjälpa mej?

 

Klicka på "spöket" uppe till höger med vänster musknapp

 

Klicka sedan på kugghjulet uppe till höger

 

Då får du upp sidan med inställningar i Ghostery

 

Klicka på fliken "advanced"

 

Där kan du klicka ur rutan överst "show alert bubble"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Babysnake
Dyrt ja värt priset vet ej än, har bara haft den i ett halvår, några problem nej..

Inga problem med att sitta ute på altanen med fullt solljus, bra batteritid, inga virus ännu..

När FFFs PC ska bytas ut, blir det nog en Mac..

attachicon.gifIMG_3239.JPG

 

attachicon.gifIMG_3240.JPG

 

FF

Man får bara problem om skapar dom.

Snake

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klicka på "spöket" uppe till höger med vänster musknapp

 

Klicka sedan på kugghjulet uppe till höger

 

Då får du upp sidan med inställningar i Ghostery

 

Klicka på fliken "advanced"

 

Där kan du klicka ur rutan överst "show alert bubble"

 

Tack TV!

Jag lovade Knasen en bira när han tidigare presenterade samma lösning på problemet, så därför har du också en öl tillgodo (midsommarafton kanske), men då för att det var du som fick bort alla mina popups. :thumbsup:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Tack TV!

Jag lovade Knasen en bira när han tidigare presenterade samma lösning på problemet, så därför har du också en öl tillgodo (midsommarafton kanske), men då för att det var du som fick bort alla mina popups. :thumbsup:

 

Man får tacke.

 

Det är ju lite fusk eftersom jag jobbar med sånt

 

Vi syns hos Drivern på midsommar. Jag är nere från 16/6-3/7 i Rayong

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan man ju klicka på vita flaggan nere vid Big ben och så kommer man in i Åtgärdscenter, sedan kan man felsöka i datorn online efter fel osså!

Med vänlig hälsning  Audirs2 Gates

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

jordvarme
Hur gör man en ominstallation då? Bara sätter i en Windows skiva och följer anvisningarna eller?? Har för mig testade det för nåt år sen å allt verkade funka och Windows installerades om, men sen när jag startade datorn fanns allt man hade i burken kvar. Men det var troligtvis handhavande fel då jag kan NADA om datorer..

Ja du sätter i Windowsskivan och kör igång. Då skall allt  raderas i datorn om det fungerar som det är tänkt

Glöm inte att spara mailadresser, det gjorde jag en gång och det var ganska jobbigt att lägga tillbaka de

som jag kom ihåg. Lycka till 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Tänk på att det kanske inte bara är Windows man har i datorn så man måste kolla att man har möjlighet att installera allt annat man behöver också som t.ex. office, grafikprogram och sånt som inte är gratis nerladdningsbart från Internet

 

Sedan är det viktigt att ta kopia på mapparna dokument, bilder, musik, video, favoriter, samt exportera favoriter ur Firefox etc

 

Har man certifikat för Bank-ID i datorn och inte i dosa måste man exportera det också

 

Har man pop3-mail i outlook och inte kör webmail måste man exportera mail, kontakter, kalender etc också innan man blåser datorn

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
Jag vill bara tillägga att det inte blir bättre med MAC utan samma skit där. Jag har jobbat som sysadmin med pc, mac, linux osv. Ungefär som same same but differnt

Gör som många här har sagt Installera ett bra betalantivirus, ladda ned ccleaner och gärrna addaware.

Använd Chrome eller Firefox

Kör CCleaner då och då. Ge fan i att installera diverse toolbars. Kolla då och då vad som startas i autostarten. Enkelt när du använder ccleaner.

 

//G

 

Vilket svammel... jag har kört Mac i 29 år och aldrig haft dessa problem.

 

Man tar sig för pannan när man ser vilka krumbukter Windowsanvändare ska utföra för att få en användbar dator.

 

Köp en Mac!

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket svammel... jag har kört Mac i 29 år och aldrig haft dessa problem.

 

Man tar sig för pannan när man ser vilka krumbukter Windowsanvändare ska utföra för att få en användbar dator.

 

Köp en Mac!

 

Herr Chang har talat.

Jag har kört Dos/Windows maskiner i 30 år och jag har aldrig heller problem

Om man upprepar en sak tillräckligt många gånger så blir det sant.

Köp en cykel så slipper du tanka

Jepp Gustav har skrivit ett nytt inlägg

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst i test

Är inte största skillnaden mellan Mac och Pc att Pc har ett register som växer o växer, även om man inte fulsurfar?

Link to comment
Dela på andra sajter

olle123987

Kör du W7 så skit i alla virusskydd och gå in på microsoft's hemsida och installera Security Essentials(det bästa virusskyddet du kan få, och det är gratis)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Kör du W7 så skit i alla virusskydd och gå in på microsoft's hemsida och installera Security Essentials(det bästa virusskyddet du kan få, och det är gratis)

Det verkar vara delade meningar om det? Nu var det ett tag sen jag körde SE, jag kör Avast nu och tycker det funkar bra. Det laggar iaf inte ner datorn som Norton! :rolleyes: kanske skulle testa SE igen?!

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar bra i mina datorer iaf.

Norton tar jag inte i med tång ens ;)

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

kjellskåne

Hej

Laggar ner vad menar du med det :neo:

 

Har haft Norton i 2 år nu det enda virus program jag inte haft problem med.

Har haft F-secure, Avast och Panda

 

Mvh Kjell

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Hej

Laggar ner vad menar du med det :neo:

 

Har haft Norton i 2 år nu det enda virus program jag inte haft problem med.

Har haft F-secure, Avast och Panda

 

Mvh Kjell

 

 

Så vitt jag minns så var både trojaner, virus och annan malware mer önskvärt än Norton.

En dator funkade bättre med dessa virus än den funkade med Norton.

 

Vem fan betalar för ett virus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Så vitt jag minns så var både trojaner, virus och annan malware mer önskvärt än Norton.

En dator funkade bättre med dessa virus än den funkade med Norton.

 

Vem fan betalar för ett virus?

 

Norton var riktigt dåligt för några år sedan och krävde massor av minne/processorkraft men har de senaste 2 åren blivit betydligt bättre

 

Kasperski brukar vinna numera i olika tester

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Finns inga virus i min dator

 

 

Hur VET du det ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

kjellskåne

Kan med säkerhet helt klart inte veta.

Däremot vet jag att de andra virus programmen släppte igenom.

 

Eftersom 2 ggr fanns det virus som blockerade Windows update

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera advanced system care,ett litet program som går igenom div filer o register. Fraggar minnet o fixar o donar själv. Har använt det ett par ggr sista åren o även hjälpt vänner o bekanta med detta program. Blir bara bättre o bättre dessutom.

Programmet finns lättast att ladda ned från http://download.cnet.com/Advanced-SystemCare/3000-2086_4-10407614.html?tag=mncol;5

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...