Jump to content
IGNORERAD

Hur rensar man en dator?


Guest J666

Recommended Posts

Guest J666

Jag tror min dator är ganska full med skit å elände. Allt går segt, det kommer upp pop-up reklam från alla håll och kanter som gör internet fönstret mindre å mindre... Spelar en del spel på facebook men inte ens det går längre knappt utan det hackar/laggar så jag håller på att bli tokig.. När jag bläddrar bland bilder i datorn t.ex flyter det på i 2-3 bilder, sen står hela datorn still ett tag innan 2-3 bilder funkar igen. Flera gånger om dagen låser sig även internetfönstret å det kommer upp någon skylt "internet Explorer har slutat fungera" och så stängs skiten ner eller startas om..

I vanliga fall slänger jag datorn åt h-e i detta skede och går in på närmsta elektro firma och köper ny, men tänkte jag skulle sluta med det å använda mina pengar i Thailand istället...

Å jag vet att det är en rätt okej dator som har funkat kanonbra innan (ca 1 år gammal) så den måste helt enkelt va full med skit...

 

Men hur rensar man en dator?? Sist jag gjorde det så gick man in i DOS och skrev typ /format c: eller nåt i den stilen.. Har väl hänt en del sen dess... Kanske ett virus skydd vore på sin plats också med tanke på all porrsurf... :crazy:

 

Men finns det något jag kan göra nu eller ska man lämna in den på nån firma å bara be dom tömma hela skiten??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    14

  • Kollba

    8

  • Gustav

    6

  • andrejsdenruskige

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har du ingen windows skiva är ju lättast att formatera om den från den isof.

 

Och köra en helt ren installation från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Gå in i kontrollpanelen - Avinstallera program och avinstallera alla "toolbar" som är installerade där

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

prova gärna att installera olika virusprogram och kör dom.Sedan avinstallerar du dom vartefter,du ska helst inte ha flera samtidigt 1 räcker.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man köper en dator brukar det finnas en partion med grundinstallationen på, så att datorn kan återställas till orginalskick. Hur detta går till brukar stå i instruktionen som följer med, annars googlar du bara på datormärke och återställning. Tänk på att allt du lagrar på datorn försvinner, så se till att du sparat undan sådan på t ex ett USB-minne eller extern hårddisk.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med TS om att det bästa sättet att bli av med allt skit är att rensa och börja om på nytt.

Inte alltid enbart virus som trögar ner, det kan vara temporära filer och program som aldrig borde installerats.

Hopplöst att bli av med på riktigt så Windowsskiva + ren installation, är att rekommendera, alla gångar.

 

Lite knöligt att hitta drivrutiner ibland, beroende på vilket märke på datorn, men försök hitta modellen på

tillverkarens hemsida och ladda ner alla drivisar på ett USB-minne innan du börjar.

 

Det finns nog ingen i dagens Sverige som inte har någon i släkten som är fena på datorer

så sök hjälp om du känner dig osäker. De flesta gillar att glänsa och en hundring eller två kan det vara värt.

 

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Installera Superantispyware och kör full sökning

 

Brukar hjälpa mig rensa det mesta skitet

 

Speciellt med ccleaner i kombination

 

Och ett bra och gratis antivirusprogram att ha installerat är AVG

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Babysnake
Jag tror min dator är ganska full med skit å elände. Allt går segt, det kommer upp pop-up reklam från alla håll och kanter som gör internet fönstret mindre å mindre... Spelar en del spel på facebook men inte ens det går längre knappt utan det hackar/laggar så jag håller på att bli tokig.. När jag bläddrar bland bilder i datorn t.ex flyter det på i 2-3 bilder, sen står hela datorn still ett tag innan 2-3 bilder funkar igen. Flera gånger om dagen låser sig även internetfönstret å det kommer upp någon skylt "internet Explorer har slutat fungera" och så stängs skiten ner eller startas om..

I vanliga fall slänger jag datorn åt h-e i detta skede och går in på närmsta elektro firma och köper ny, men tänkte jag skulle sluta med det å använda mina pengar i Thailand istället...

Å jag vet att det är en rätt okej dator som har funkat kanonbra innan (ca 1 år gammal) så den måste helt enkelt va full med skit...

 

Men hur rensar man en dator?? Sist jag gjorde det så gick man in i DOS och skrev typ /format c: eller nåt i den stilen.. Har väl hänt en del sen dess... Kanske ett virus skydd vore på sin plats också med tanke på all porrsurf... :crazy:

 

Men finns det något jag kan göra nu eller ska man lämna in den på nån firma å bara be dom tömma hela skiten??

Plocka ur allt och sälj på loppis sen köper du en ny.

Snake

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

FarangLao

Pratade med min dam igår som berättade att hennes knappt två år gamla laptop varit så otroligt seg och uppträtt underligt. Hon lämnade in den hos den lokala datorbutiken i byn i Isaan. De rensade skräpprogram, tog bort virus samt installerade ett nytt antivirusprogram. Datorn blev som ny igen och allt detta till det facila priset av 100 THB :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Babysnake
Installera Superantispyware och kör full sökning

 

Brukar hjälpa mig rensa det mesta skitet

 

Speciellt med ccleaner i kombination

 

Och ett bra och gratis antivirusprogram att ha installerat är AVG

Avast e skitbra.

Snake

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

FarangLao
Plocka ur allt och sälj på loppis sen köper du en ny.

Snake

 

Och då såklart en Mac för de har sällan eller aldrig problem. Dyrare men problemfria och längre livslängd :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Babysnake
Och då såklart en Mac för de har sällan eller aldrig problem. Dyrare men problemfria och längre livslängd :)

Vill inte ge karma för det inlägget, det där kan du kommunicera med Changen om.

Snake

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest J666
Installera Superantispyware och kör full sökning

 

Brukar hjälpa mig rensa det mesta skitet

 

Speciellt med ccleaner i kombination

 

Och ett bra och gratis antivirusprogram att ha installerat är AVG

Hur gör jag nu då?? 

 

post-10493-0-72116400-1367740518.jpg

 

Bara trycka på Remove Threats eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

FarangLao
Vill inte ge karma för det inlägget, det där kan du kommunicera med Changen om.

Snake

 

Hahaha, jag är inte fundamentalist. Kör Windows PC också både hemma och på jobbet. Min 5,5 år gamla MacBook har jag endast uppgraderat med lite extra minne. Utöver det har den bara gått och gått utan det minsta krångel eller bekymmer. Men snart blir det en ny MacBook Pro 15 tum med retinaskärm :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest J666
Och då såklart en Mac för de har sällan eller aldrig problem. Dyrare men problemfria och längre livslängd :)

Nästa data blir Mac

Link to comment
Dela på andra sajter

FarangLao
Hur gör jag nu då?? 

 

 

 

Bara trycka på Remove Threats eller?

 

Funkar det i Trialversionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Hur gör jag nu då?? 

 

attachicon.gifsap.jpg

 

Bara trycka på Remove Threats eller?

 

Japp

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Bästa tråden på länge ,tack för infon ,nu går min också som blixten

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Nästa data blir Mac

Du gillar utanförskap , ja du vet vad jag menar apfån osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde just superantispyware och fick bort en jädra massa tracking cookies.Avast har aldrig reagerat på dessa.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...