Jump to content
IGNORERAD

Det är fruktansvärt billigt att jobba i Norge...tror jag.


andrejsdenruskige

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Hade en tråkig stund på jobbet samtidigt som en kollega kom in till mig och hade skattefrågor.

 

Körde ihop ett Excel-ark så att han kunde beräkna skatten, eftersom han var så orolig över hur det skulle gå i år.

Detta är dock inte hans lön eller skatt, utan bara ett exempel taget ur luften.

 

Man undrar hur Norge som nation överlever på dessa låga skatter?

 

Sedan skulle man även kunna dra in finnmarksavdrag och annat. Här är det bara fackavgift och skatteklass 2 som är taget med i beräkningarna.

 

Det som är gult visar total skatteprocent på summan högst upp.

 

HEJA NORGE!

 

post-3653-0-05153000-1367678710.jpg

 

 

post-3653-0-05153000-1367678710.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest J666

Ja att du har fullt upp på jobbet du :thumbsup:

 

Nu står jag parkerad utanför Pion! Å har kollat öppet tiderna så till kl 19 ska det hämtas en pizza som ska ätas till speedwayen =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en tråkig stund på jobbet samtidigt som en kollega kom in till mig och hade skattefrågor.

 

Körde ihop ett Excel-ark så att han kunde beräkna skatten, eftersom han var så orolig över hur det skulle gå i år.

Detta är dock inte hans lön eller skatt, utan bara ett exempel taget ur luften.

 

Man undrar hur Norge som nation överlever på dessa låga skatter?

 

Sedan skulle man även kunna dra in finnmarksavdrag och annat. Här är det bara fackavgift och skatteklass 2 som är taget med i beräkningarna.

 

Det som är gult visar total skatteprocent på summan högst upp.

 

HEJA NORGE!

 

attachicon.gifSkatt.JPG

 

Med reservation för att missförstår din uträkning och jämförelse med Sverige - men är skatten verkligen så mycket lägre än skatten i Sverige? Motsvarande inkomst i Sverige ger ungefär 35-36% i total skatt.

 

Visst är det en skillnad men inte såååå stor :wink:

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Med reservation för att missförstår din uträkning och jämförelse med Sverige - men är skatten verkligen så mycket lägre än skatten i Sverige? Motsvarande inkomst i Sverige ger ungefär 35-36% i total skatt.

 

Visst är det en skillnad men inte såååå stor :wink:

 

/Krille

 

 

 

Nja, 241000Sek hade det blivit i Norge och 318000Sek i Sverige.

Det är väl ca 6000:- per månad i handen. Dvs. en flygbiljett till Thailand varje månad.

 

skatt.tiff

skatt.tiff

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, 241000Sek hade det blivit i Norge och 318000Sek i Sverige.

Det är väl ca 6000:- per månad i handen. Dvs. en flygbiljett till Thailand varje månad.

 

attachicon.gifskatt.tiff

 

Ser att jag räknade utan hänsyn till valutakurs och då är det precis som du räknat ut  :bag:

 

Bra för den som "bara" är i Norge och jobbar och lever billigt. Lever man ett "normalt" liv i Norge skulle jag dock tro att dessa 6 k snabbt försvinner p g a den högre prisnivån.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ser att jag räknade utan hänsyn till valutakurs och då är det precis som du räknat ut  :bag:

 

Bra för den som "bara" är i Norge och jobbar och lever billigt. Lever man ett "normalt" liv i Norge skulle jag dock tro att dessa 6 k snabbt försvinner p g a den högre prisnivån.

 

/Krille

 

Ja, köper man hus och en bil i Norge så är dessa pengar borta och en hel del till.

 

Nu är norska kronan lite vek, men vid en kurs på 1,20 så känns det en hel del i pluskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skattefri semester dessutom, själv skattar jag strax under 20%, om nu deklarationen går igenom, fast då är å andra sidan jag låginkomsttagare ;)

Handlar man mycket i Sverige och lever allmänt snålt är skillnaden riktigt stor.

Hurra för Norge :P

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Skattefri semester dessutom, själv skattar jag strax under 20%, om nu deklarationen går igenom, fast då är å andra sidan jag låginkomsttagare :wink:

Handlar man mycket i Sverige och lever allmänt snålt är skillnaden riktigt stor.

Hurra för Norge :P

 

Nja, det där med skattefri semester är något man ska ta med en nypa salt.

Semesterpengarna läggs på på din bruttolön och du betalar skatt för den.

 

Saken är den att du betalar några procent "för mycket" varje månad för att täcka upp semesterpengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Just joo

 

Om jag skriver att ja tjänar 11 250 000 SEK och betalar ingen skatt så tjänar jag mer än i Norge.

Siffrorna är tagna ur luften o saknar verklighet.

Ändrades av Lemoni
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Just joo

 

Om jag skriver att ja tjänar 11 250 000 SEK och betalar ingen skatt så tjänar jag mer än i Norge.

Siffrorna är tagna ur luften o saknar verklighet.

 

Inte om du tjänar 11 250 000 Nok och inte betalar skatt.

 

Siffrorna är tagna från ditt inlägg och visar att det säkert finns folk som smiter undan skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vad fan har det för betydelse, skriva ner siffror som saknar verklighet och sen presentera dessa här? Halloo.

SEK = svenska kronor

NOK= norska kronor.

 

Men sumarumm allt är bara inbillning och fanatsi i dessa räkneexempel.oavsett om man betalr skatt elller ej. Blääh

Ändrades av Lemoni
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Vad fan har det för betydelse, skriva ner siffror som saknar verklighet och sen presentera dessa här? Halloo.

SEK = svenska kronor

NOK= norska kronor.

 

Men sumarumm allt är bara inbillning och fanatsi i dessa räkneexempel.oavsett om man betalr skatt elller ej. Blääh

 

 

För folk som förstår +, - ,*, / och % så har det en betydelse.

 

Eftersom skatten är progressiv så måste man ha med siffror, mer om det kan du lära dig i låg- och mellanstadiet.

 

Jag hade kunnat skriva 275000 Nok för att slippa få med höginkomstskatt men nu valde jag att ta med en del höginkomstskatt.

I detta fall så blev höginkomst skatten i Norge på ca 20k och i Sverige på 81k.

 

Är det något mer du vill veta eller känns det som hokuspokus för dig ändå?

 

Släpp koskenkorvan och kniven och kom med in i matchen

 

Kippis

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det där med skattefri semester är något man ska ta med en nypa salt.

Semesterpengarna läggs på på din bruttolön och du betalar skatt för den.

Saken är den att du betalar några procent "för mycket" varje månad för att täcka upp semesterpengarna.

Mycket möjligt, men i mitt fall blir det 20% skatt och sedan noll skatt på semestern - klart lägre än i Sverige.

Jag brukar räkna på 10% skatt på bruttolönen, sedan får jag fram vad man får i plånboken, ink. semester och skatteåterbäringen då dvs.

Slappare att jobba i Norge dessutom.

Men det är ju old news för dig :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Billigt att jobba i Norge?

I Sverige är det ovanligt att man betalar för att jobba!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Mycket möjligt, men i mitt fall blir det 20% skatt och sedan noll skatt på semestern - klart lägre än i Sverige.

Jag brukar räkna på 10% skatt på bruttolönen, sedan får jag fram vad man får i plånboken, ink. semester och skatteåterbäringen då dvs.

Slappare att jobba i Norge dessutom.

Men det är ju old news för dig :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

Ja, kommer man åt 10% standardfradrag (låg på 15% tidigare) så är det bra.

 

Hade en del år i Hammerfest och då var det billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är arbetarens marknad i Norge i övriga Europa är arbetaren bara en resurs till besvär

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Nja, det där med skattefri semester är något man ska ta med en nypa salt.

Semesterpengarna läggs på på din bruttolön och du betalar skatt för den.

 

Saken är den att du betalar några procent "för mycket" varje månad för att täcka upp semesterpengarna.

 

Res kostnaden för att åka till Norge för att jobba överskrider garanterat vinsten, sen lär man bli jävligt trött av att bara jobba och åka bil :crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Res kostnaden för att åka till Norge för att jobba överskrider garanterat vinsten, sen lär man bli jävligt trött av att bara jobba och åka bil :crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy:

 

 

Nja, om firman betalar alla resor och boende så vet jag inte om det blir så dyrt. I tillägg så får man traktamente och på så sätt kan man både tjäna pengar även där.

Sedan så kan man flyga istället för att ta bilen, vilket genererar bonuspoäng på kortet. Det betyder att man då och då kan få sig en gratis trip till t.ex Thailand och dessutom har man guldkort och får både lounge och extra bagage beroende på vilket bolag man flyger med.

 

Att man sedan blir trött av att jobba och att det är tråkigt som fan, det skriver jag under på.

En annan sak är att man dessutom får mindre tid med sin familj och DET suger hästk*k.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Nja, om firman betalar alla resor och boende så vet jag inte om det blir så dyrt. I tillägg så får man traktamente och på så sätt kan man både tjäna pengar även där.

Sedan så kan man flyga istället för att ta bilen, vilket genererar bonuspoäng på kortet. Det betyder att man då och då kan få sig en gratis trip till t.ex Thailand och dessutom har man guldkort och får både lounge och extra bagage beroende på vilket bolag man flyger med.

 

Att man sedan blir trött av att jobba och att det är tråkigt som fan, det skriver jag under på.

En annan sak är att man dessutom får mindre tid med sin familj och DET suger hästk*k.

 

Speciellt om man ska pendla mellan Hbg och Norge dagligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Speciellt om man ska pendla mellan Hbg och Norge dagligen.

 

Ja, nej fyfan och herre gud, på en och samma gång.

 

Det hjälper att lida av personlighetsklyvning när man måste ha "två liv".

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...