Jump to content
IGNORERAD

Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner


jrk

Recommended Posts

Ett väntat svar av en debattör som gärna bara ställer följdfrågor och till slut målar in sig i det berömda hörnet.

 

Jag har inte skrivit ett ord vems ansvar det är men det är ju det du vill få det till.

 

Liknelsen med olika däcksmärkens brister är bara löjlig liknande ditt försvinnande ur tråden om obehagligt övervakning där du bara slutade skriva likt den du kritiserar mest på forat när brallorna är nere.

 

Du skrev ju att "planet i sig själv inte hade brister utan några underleverantörer hade komponenter som krånglar"

 

ALLA komponenter i planet oavsett leverantör och tillverkare ÄR EN DEL AV SJÄLVA PLANET och därmed en del av tillverkarens helhetsansvar av planet

 

Resten av dina otrevligheter och spydigheter lämnar jag därhän för dom är inte ens värda att kommentera..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 702
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    52

  • Sam sip sam

    47

  • Moritz

    45

  • Soengsang

    41

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Att ett plan blir stående på backen visar att planets övervakningssystem och checklistor mm fungerar. Bara för att ett plan inte tar av så betyder ju inte det att det är ett allvarligt fel då luftfarten har en mycket låg tröskel när det kommer till att bli stående på backen.

Ser helikoptrarna på Ekofisk dumpar passagerarna ibland på grund av ett fel, men flyger ändå till land med felet.

Ser ingen grund till att känna dig osäker för att man skall flyga B787.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är väl ok om man släpper en dator eller en mobiltelefon med lite buggar och skickar ur uppdateringar som kan laddas ner som fixar problemen

Men att släppa ut ett stort passagerarplan med allvarliga tekniska problem känns inte ok och skandalmässigt

Hej

 

Håller med men det är så stora pengar och så många jobb det handlar om att det förmodligen är svårt att stoppa det, även för ett så stort land som USA är det viktigt att deras flygplansindustri inte tappar i marknadsandelar till konkurenter.

 

Så vi lär nog få dras med att olika produkter släpps för tidigt och det även när det gäller flygplan.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att ett plan blir stående på backen visar att planets övervakningssystem och checklistor mm fungerar. Bara för att ett plan inte tar av så betyder ju inte det att det är ett allvarligt fel då luftfarten har en mycket låg tröskel när det kommer till att bli stående på backen.

Ser helikoptrarna på Ekofisk dumpar passagerarna ibland på grund av ett fel, men flyger ändå till land med felet.

Ser ingen grund till att känna dig osäker för att man skall flyga B787.

Hej

 

Ligger en hel del i det du säger, fel innebär inte alltid eller snarare sällan säkerhetsproblem eller ökad risk om det gäller ett beprövat plan som man har erfarenheter av.

 

Problemet med nya produkter är väl att man inte känner till vilka fel som kommer att uppstå och att man därför inte riktigt vet hur man ska hantera dom eller om dom påverkar säkerheten, men ju mer flygtimmar planet får och ju mer fel som upptäcks och åtgärdas ju säkrare blir ju planet, så tiden arbetar för Dreamliner men ännu känns det inte som om man har nått målet.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du skrev ju att "planet i sig själv inte hade brister utan några underleverantörer hade komponenter som krånglar"

 

ALLA komponenter i planet oavsett leverantör och tillverkare ÄR EN DEL AV SJÄLVA PLANET och därmed en del av tillverkarens helhetsansvar av planet

 

Resten av dina otrevligheter och spydigheter lämnar jag därhän för dom är inte ens värda att kommentera..

Hej

 

Ett plan innehåller ju komponenter ifrån hundratals leverantörer och det är ju en klen tröst att just den (dom) detalj som krånglar kanske inte är tillverkad av Boeing själv, tillverkaren har ju ett helhetsansvar för sin produkt.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu flög väl Dreamlinern för första gången 2008, och jag tror inte flygplanet i sig själv har brister utan några underleverantörer har komponenter som krånglar.

Nu är det ju många som köper en bil av senaste årsmodell, utan att tänka på att produkten inte är färdigutvecklad.

Hur många bilolyckor av går det på en flygolycka med Dreamlinern?

 

Den säkra Boeing 747 har flera krascher bakom sig och har fått ställa in flera flygningar sista åren för motorbyten på Arlanda. 

Ändå hyllar man den trotjänaren som säker.

Hej

 

Med tanke på hur länge B-747 har funnits och på hur många flygtimmar den har så kan man lungt konstatera att den är säker, jag hoppas och tror att Dreamlinern också kommer dit en dag så att vi kan säga det samma om den, men innan den kommer dit lär ta kanske 20-30 år..

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vi får se hur det går för Airbus när de sätter in sin A-350 modell nästa år, lika mycket barnsjukdomar eller lär de sig av Boeing?

Hej

 

Dom har naturligtvis brottats med problem dom också, hur färdigt planet är när det släpps lär väl visa sig.

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att flera av dom som ratar Dreamlinern och väljer andra flyg pga rädsla för att omkomma i en flygolycka inte har några problem med att i berusat tillstånd sätta sig bakom ratten på en bil eller på en moppe när dom väl kommit till Thailand.

Själv anser jag att det senare utgör en betydligt större risk för ens liv och hälsa.

 

Om det nu råkar bli ett fel på ett flygplan som befinner sig i luften så betyder det ju inte per automatik att det kommer att störta, långt därifrån.

 

Flygaspiranten Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag gissar att flera av dom som ratar Dreamlinern och väljer andra flyg pga rädsla för att omkomma i en flygolycka inte har några problem med att i berusat tillstånd sätta sig bakom ratten på en bil eller på en moppe när dom väl kommit till Thailand.

Själv anser jag att det senare utgör en betydligt större risk för ens liv och hälsa.

 

Om det nu råkar bli ett fel på ett flygplan som befinner sig i luften så betyder det ju inte per automatik att det kommer att störta, långt därifrån.

 

Flygaspiranten Fritz..

Hej

 

Så är det och jag anser personligen att mina möjligheter att påverka det som sker är betydligt större på min moppe efter några öl än i ett flygplan med kända problem på 10-12 000 meters höjd, men som sagt det är ett helt personligt subjektivt beslut.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att flera av dom som ratar Dreamlinern och väljer andra flyg pga rädsla för att omkomma i en flygolycka inte har några problem med att i berusat tillstånd sätta sig bakom ratten på en bil eller på en moppe när dom väl kommit till Thailand.

Själv anser jag att det senare utgör en betydligt större risk för ens liv och hälsa.

 

Om det nu råkar bli ett fel på ett flygplan som befinner sig i luften så betyder det ju inte per automatik att det kommer att störta, långt därifrån.

 

Flygaspiranten Fritz..

 

Helt rätt

 

De flesta flygkritiska system på ett flygplan har minst dubblerade system och ofta ännu mer

 

Man brukar säga att komponenter och delsystem på flyg som om det går sönder kan orsaka katastrofala följder måste tillverkaren bevisa med tester eller liknande att sannolikheten att den går sönder är mindre än 0.000 000 001 (1x10 upphöjt i minus 9)

 

Även om du flyger med en 787:a idag är den absolut farligaste delen av den resan taxiresan från flygplatsen till hotellet i Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att flera av dom som ratar Dreamlinern och väljer andra flyg pga rädsla för att omkomma i en flygolycka inte har några problem med att i berusat tillstånd sätta sig bakom ratten på en bil eller på en moppe när dom väl kommit till Thailand.

Själv anser jag att det senare utgör en betydligt större risk för ens liv och hälsa.

 

Om det nu råkar bli ett fel på ett flygplan som befinner sig i luften så betyder det ju inte per automatik att det kommer att störta, långt därifrån.

 

Flygaspiranten Fritz..

 

Är inte detta med nya flygplan ett sätt att börja tänja gränser - så billiga flygplan som möjligt  - skaffa konkurensfördelar genom att snåla- packa in så många som möjligt, så de fullvuxna personerna inte vet vad de ska göra av knäna.

 

Thai Air har nu följt trenden med sina vackra nya flygplan - men de struntar nu i att det finns personer över 185. Tidigare skröt de om att de var rymligast.

 

Jag har alltid vurmat för Tha Air, men efter att nyligen åkt en resa till Udon i en Airbus som var det jäkligaste benutrymmet som skådats.

på denna jord. Och Nu skall man sitta sardin från Stockholm - till BKK också i ett nytt "superplan" som även Thaiare knappt kan sitta i.

Och det norska Bolaget kan man nog glömma helt. Det måste vara oroväckande att ett nytt plan har så avancerade barnsjukdomar.

Måndagsexemplar? Men när kommer tisdagen?

 

Att åka norska  "Drömlinjen" finns inte på kartan. Så snål tror inte ens jag att jag blir -

Jag tror att den norska sagan och dess bolag blir en kort period i historien. Man har helt enkelt klivit över gränsen...även Ryan Air gränsen...

Bara ej fullväxta, naiva drömmare - som tror att säkerheten alltid är max, just den gången "jag" skall flyga... plus de kronisk snåla kommer att huka sig in i den norska "Drömlinjens sardin burk. Den enda Fördelen är att kön till incheckningen blir kort.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha prövat iofs, är jag ändå ganska övertygad om att jag skiter fullständigt i om ansvaret är underleverantörens

eller någon annans eller om det var farligare att åka trehjuling till flygplatsen när skiten ramlade ner med mig inuti.

Hur sannolikt det var innan eller efter, när det väl har hänt är också ointressant.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väljer ju aldrig flygbolag/rutt baserat på vilken flygplanstyp det är om jag inte är tvungen på grund av jobbet.

 

Mina egna kriterier utgör en kombination av pris/bekvämlighet. Så nästa resa blir med 4 olika Boeng 777 plan. Kunde lika gärna blivit med Fokker F-27 om prisfaktorn övervägt bekvämlighetsfaktorn...

 

Boeings "Dreamliner" innehåller väldigt mycket ny teknik och är först ut på marknaden med denna teknik (Som efterfrågas av flygbolagen runtom i världen om man ska ta orderböckerna på typen som en indikation) och det är alltid ett äventyr att att få ny teknik att funka tillsammans. Nu är väl planet redan 2-3 år försenat från när det var tänkt att levereras så Boeing har givetvis känt press på sig.

 

I vassen lurar också Airbus med en liknande produkt, A-350 som ska sättas i trafik nästa år och jag tror att de innerst inne tycker det är bra att Boeing gör sina testflygningar med betalande passagerare för har Airbus haft liknande lösningar som Boeing på vissa ställen kan ni ge er fan på att de ändrar om dem nu. Airbus kommer säkert att ha sina problem, vill minnas att ett av deras Airbus A 330 testplan störtade under testperioden i början på 1990-talen och det skylldes då av vissa i branschen på det nya "Fly by wire" systemet. Något som alla (?) plan har idag.

 

Med facit i hand skulle Boeing tillverkat 8-10 testplan och hårdtestat dem i minst ett år innan de släppte iväg planet till kunderna. Nu pressades de att släppa ut en produkt som inte riktigt var färdigtestad.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte detta med nya flygplan ett sätt att börja tänja gränser - så billiga flygplan som möjligt  - skaffa konkurensfördelar genom att snåla- packa in så många som möjligt, så de fullvuxna personerna inte vet vad de ska göra av knäna.

 

Thai Air har nu följt trenden med sina vackra nya flygplan - men de struntar nu i att det finns personer över 185. Tidigare skröt de om att de var rymligast.

 

Jag har alltid vurmat för Tha Air, men efter att nyligen åkt en resa till Udon i en Airbus som var det jäkligaste benutrymmet som skådats.

på denna jord. Och Nu skall man sitta sardin från Stockholm - till BKK också i ett nytt "superplan" som även Thaiare knappt kan sitta i.

Och det norska Bolaget kan man nog glömma helt. Det måste vara oroväckande att ett nytt plan har så avancerade barnsjukdomar.

Måndagsexemplar? Men när kommer tisdagen?

 

Att åka norska  "Drömlinjen" finns inte på kartan. Så snål tror inte ens jag att jag blir -

Jag tror att den norska sagan och dess bolag blir en kort period i historien. Man har helt enkelt klivit över gränsen...även Ryan Air gränsen...

Bara ej fullväxta, naiva drömmare - som tror att säkerheten alltid är max, just den gången "jag" skall flyga... plus de kronisk snåla kommer att huka sig in i den norska "Drömlinjens sardin burk. Den enda Fördelen är att kön till incheckningen blir kort.

 

Det är konkurrensen och prisläget som skapat dessa moderna och trånga maskiner. Så länge de flyger fullsatta plan så lär de fortsätta att se hur man kan spara mer och tjäna mera pengar. Ett bolag vill förstås göra bästa möjliga resultat för sina aktieägare. Sen finns möjlighet att uppgradera till premium eller business class om man inte gillar trånga utrymmen. Det är inte några jättesummor som skiljer om man t.ex. jämför Norwegian Premium Class med Thai Economy. Om man gör en thailandsresa per år så kanske det är värt att satsa lite mer pengar på flygresan för att få det bekvämare. Det är rätt värdelöst att börja resan med ett helvete  :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Nu flög väl Dreamlinern för första gången 2008, och jag tror inte flygplanet i sig själv har brister utan några underleverantörer har komponenter som krånglar.

Nu är det ju många som köper en bil av senaste årsmodell, utan att tänka på att produkten inte är färdigutvecklad.

Hur många bilolyckor av går det på en flygolycka med Dreamlinern?

 

Den säkra Boeing 747 har flera krascher bakom sig och har fått ställa in flera flygningar sista åren för motorbyten på Arlanda. 

Ändå hyllar man den trotjänaren som säker.

 

Om du menar olyckor relaterade till tillverkningsfel så är det microskopiskt få om du tar med i beräkningen skillnad mellan antal bilar och antal 787 i trafik.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article17477145.ab

 

Finns väl en hel del som inte skulle ha något emot lite extra semester i BKK? Betalt av Norwegian.

 

Fast om hydrauliken hade pajat på Arlanda på vägen till Thailand hade det nog varit svårare att lyfta av 70 pax.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nytt Dreamliner-stopp för Norwegian

Ett haveri för en hydraulisk pump har satt stopp för en flygning med Norwegians Boeing Dreamliner från Bangkok till Stockholm, rapporterar Reuters med hänvisning till en talesperson för flygbolaget.

 

Stoppet är ett i raden för Norwegians Dreamliner i september. Tidigare har problemen handlat om elfel och hydraulikproblem.

Det drabbade planet är detsamma som tidigare har haft problem, enligt Charlotte Holmbergh Jacobsson, talesperson för Norwegian.

- Vi har fått ytterligare problem med det planet, så vi väljer nu att flyga hem det tomt till Arlanda, säger hon till TT.

 

Norwegian har 197 passagerare inbokade på det problemdrabbade planet, som nu ska bokas in på andra flygplan till Arlanda.

 

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/nytt-dreamliner-stopp-for-norwegian_8559910.svd

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar f*n omöjligt för mig att få den där dreamliner känslan! var så nära idag men nu står man på ruta ett igen och vi får se när nästa försök blir man går en spännande tid till mötes.

//K

post-3645-1380284255,57_thumb.jpg


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Boeing skall tydligen lägga reservdelar till dreamliner i OSLO+BKK

 

detta enligt "Reuters.com"

 

Kanske bra att lägga några delar halvvägs också, Shannon på Irland och i Tasjkent i Uzbekistan?

 

Har för mig att Norwegian hade kallat till sig Boeing för ett krismöte i veckan som gick, undras om det var detta som blev resultatet av mötet? Reservdelar utspridda längs de tänkta rutterna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar f*n omöjligt för mig att få den där dreamliner känslan! var så nära idag men nu står man på ruta ett igen och vi får se när nästa försök blir man går en spännande tid till mötes.

//K

Kan man få overstay för en cancellerad flygning ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar f*n omöjligt för mig att få den där dreamliner känslan! var så nära idag men nu står man på ruta ett igen och vi får se när nästa försök blir man går en spännande tid till mötes.

//K

 

Den där "Dreamlinerkänslan" de snackar om är kanske känslan av att flyget är inställt och man får åka med ett ersättningsflyg? Har du läst det finstilta vad "Dreamliner upplevelsen" egentligen innebär...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man få overstay för en cancellerad flygning ?

 

Nej, det tror jag inte man kan men det innebär nog en extra tripp till Immigration och ett antal blanketter att fylla i.. Har bara råkart ut för det en gång, då var vi redan incheckade och fick åka buss i till ett Hotell i Bangkok ett par timmar för att sedan köras tillbaka på morgonen och borda ett annat plan. Vill inte minnas att vi passerade immigration igen?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där "Dreamlinerkänslan" de snackar om är kanske känslan av att flyget är inställt och man får åka med ett ersättningsflyg? Har du läst det finstilta vad "Dreamliner upplevelsen" egentligen innebär...

Ja vore lämpligt om vi vart ombokad på Thaiair imorgon natt. Problemet är väl att knappast vi alla 200 får plats så det blir nog något för baggarna att fundera på inatt.


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...