Jump to content
IGNORERAD

Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner

jrk

Recommended Posts

Har nu åkt med Norwegian och Boeing 787-8.

Incheckningen på Arlanda är hur smidig som helst, knappa in ref. numret i maskinen, boardingcard och bagageremsa skrivs ut.

Lägg bagaget på bandet för scanning och klart. Inget köande som vid incheckningen med Thai.

Planet är nytt, fräscht med sköna stolar. Stolarna är mindre än då man åkte med Thai 747, men det är väl så med alla nya plan. Speldosorna är nya pekplattor med bra utbud på filmer men utan svensk text.

Stolarna går inte att luta tillbaka så långt men det är väl speldosornas fel för då kan inte bakomvarande se sin film.

Kabinpersonalen var blandad med vackert ögongodis från Thailand och även en svensk man.

Jag upplevde de thailändska flygvärdinnorna bättre på engelska än på Thai flygningarna med det är en enstaka bedömning bara.

Pilot och flygstyrman var svensk detta gång.

Riktigt bra att få flyginformation på svenska, engelska och thai.

Servicen var bra, smidigt att beställa dryck via skärmen och även betala via skärmen.

Maten vet jag inte hur den smakade men den såg så där ut som flygplansmat gör. (Ris och kött).

Själv beställde jag in en kall pastasallad med rött vin via skärmen och den var bra.

Flera gånger under resan gick man runt och erbjöd vatten och läsk gratis.

Luften kändes fräsch och bättre än man är van från flygningar och det är väl den nya tekniken med högre kabintryck som är skillnaden.

Normala problem med tryck i öronen vid inflygning och landning är nästan helt borta.

Jag brukar ha problem med torra slemhinnor men inte denna gång.

Väldigt många som reste kom från hela Europa med "Norwegianflyg" som anslutning.

Jag pratade med några som kom från Venedig, Wien, Dublin och London men det fanns fler nationaliteter också.

Planet var fyllt till 95% i economy så har verkar baggarna lyckats väl med sin marknadsföring och strategi.

Ett tyst och ljust plan invändigt som jag mycket väl åker fler gånger med och baggarna får även godkänt.

Leif

Mycket informativt. :thumbsup:  

jrk

Dela på andra sajter

• Svar 702
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• leifen

52

• Sam sip sam

47

• Moritz

45

• Soengsang

41

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kom just på att en sak som många önskar är tillgång ström för laptop, telefon och plattor.

I framkant på "speldosan" finns USB kontakt som går utmärkt att använda för sånt.

Under stolens framkant finns uttag för 220v.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Finns det wifi på den här flighten så man kan tjata i realtid på forumet medan man flyger?  :thumbsup:

Ändrades av Burken
Dela på andra sajter

Är det wifi på på den här flighten så man kan tjata lite på forumet medan man flyger?  :thumbsup:

Wifi finns bara på de linjer som Norwegian trafikerar inom Europa.

Utrustningen finns men det är nog krångel med avtal mm. med alla länder på rutten.

Leif

Dela på andra sajter

Wifi finns bara på de linjer som Norwegian trafikerar inom Europa.

Utrustningen finns men det är nog krångel med avtal mm. med alla länder på rutten.

Leif

Jag tror det går via satelliter.

Det skulle vara konstigt och krångligt annars, att förhandla om och använda antenner på marken

t.ex. i bergiga områden i Afghanistan, Irak, Iran och andra glest befolkade områden man flyger över.

Läste häromdagen att ett snabbt internet för flyget är på gång.

Ändrades av Moritz
Dela på andra sajter

Jag tror det går via satelliter.

Det skulle vara konstigt och krångligt annars, att förhandla om och använda antenner på marken

t.ex. i bergiga områden i Afghanistan, Irak, Iran och andra glest befolkade områden man flyger över.

Läste häromdagen att ett snabbt internet för flyget är på gång.

Jag tror även samma, men knappast att det är ett lågprisbolag som börjar med detta.

Det är satteliter som används.

Många länder kommer att förbjuda detta över sina luftrum för man är rädda för spionage.

En "turist" med superkamera som skickar foton och rapporter över området som flygs över.

Kalla kriget är inte slut ännu och nya länder börjar sina kalla krig nu.

Internet skrämmer många regimer.

Leif

Dela på andra sajter

Så skriver man en flyg/reserecension...perfekt beskrivet, ungefär vad man har förväntat sig av ett lågpris bolag.

Som lågpris bolag håller faktiskt Norwegian generellt bra standard, speciellt shorthaul(det enda jag prövat då), och är inte nämnvärt sämre än vad tex SAS och liknande är enl mig...Norwegian är hästlängder bättre än tex Ryan i det segmentet!

Rätt suveränt!

För många kan den bagagemängden vara mycket värt, tex mig!

ja trodde karl drev med mig men jag hörde rätt

Dela på andra sajter

Mina resval
Utresa Stockholm-Arlanda - Bangkok Tisdag 26. nov 2013 kl.14:40 - Terminal: 5 Flygning DY7205 - LowFare Trafikeras av Norwegian Long Haul 1 Vuxen 2 499 SEK Hemresa Bangkok - Stockholm-Arlanda Onsdag 25. dec 2013 kl.09:00 Flygning DY7206 - LowFare Trafikeras av Norwegian Long Haul 1 Vuxen 2 204 SEK Totalpris inkl.
skatter och avgifter
4 703 SEK Behöver du mer tid? Kom ihåg att Norwegian har upp till 4-timmars pengarna tillbaka-garanti på på LowFare-biljetter. Om du ändrar dig kan du avboka online. Läs mer >> Prisuppgifter
treeview_plus.gif Skatter och avgifter utgör 311 SEK
Bränsletillägg utgör
800 SEK
Härligt med konkurrens på Stockholm-Bangkok.

Ändrades av jrk
Dela på andra sajter

Jag tror även samma, men knappast att det är ett lågprisbolag som börjar med detta.

Leif

Så tror väl jag också egentligen, men faktum är att lågprisbolagen gått i bräschen för detta i på shorthauls, Norwgian och Germanwings tex.

Man kanske ska ha klart för sig att det är skillnad på lågprisbolag och lågprisbolag, tex Ryan och Wissair, det är ju lågpris med väldigt stort L, medan tex Norwegian, Germanwings, Bluewings etc etc är på en helt annan nivå, helt acceptabel nivå.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Nu finns Dreamlinern 787-8 inte alla dagar i veckan, då Boeing inte levererat alla plan ännu.

Vissa dagar blir det den inhyrda Airbus 340.

Leif

Dela på andra sajter

Boeing inte levererat alla plan ännu
28. augusti kommer en till, men troligen till rutten ARN-New York
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Nu finns Dreamlinern 787-8 inte alla dagar i veckan, då Boeing inte levererat alla plan ännu.

Vissa dagar blir det den inhyrda Airbus 340.

Leif

Dreamlinern flyger på Arlanda och 340:n på Oslo.

Edit: Bara för att jag skrev det så såg jag att 340:n kommer till Arn idag :rotfl: Är väl för att den nya kärran krånglar...

Ändrades av knasen
Dela på andra sajter

28. augusti kommer en till, men troligen till rutten ARN-New York

Det är samma kärra som flyger åt båda hållen, BKK-ARN-JFK-ARN-BKK. Den nya kärran har något motorkrångel och står nerskruvad i hangaren efter flygningen från fabriken.

Dela på andra sajter

Dreamlinern flyger på Arlanda och 340:n på Oslo.

Edit: Bara för att jag skrev det så såg jag att 340:n kommer till Arn idag :rotfl: Är väl för att den nya kärran krånglar...

Idag 1/9 flyger 340:n på Arn, äh du hann öre

Dela på andra sajter

Det är samma kärra som flyger åt båda hållen, BKK-ARN-JFK-ARN-BKK. Den nya kärran har något motorkrångel och står nerskruvad i hangaren efter flygningen från fabriken.

Har Du nån källa på detta? Och självklart menade jag att kärran flygs tillbaka också, som i de flesta fall på long haul.

Dela på andra sajter

Har Du nån källa på detta? Och självklart menade jag att kärran flygs tillbaka också, som i de flesta fall på long haul.

Vi får väl hoppas på att jag vet i vilken riktning den flyger, annars borde ni börja oroa er för var bagaget hamnar när ni flyger Norwegian :)

Dela på andra sajter

Vi får väl hoppas på att jag vet i vilken riktning den flyger, annars borde ni börja oroa er för var bagaget hamnar när ni flyger Norwegian :)

:14:  :thumbsup:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

Ha ha ja då skulle jag bli orolig

Dela på andra sajter

Och hur kopplas detta till tråden? Hade Du nån källa på motorproblem på Thor Heyerdhal (EI-LNB) som levererades 29. aug.

Den ska väl flyga sitt första kommersiella flygning på måndag till JFK, står i hangaren för färdigställande

Dela på andra sajter

Hoppas du får ihop kopplingen nu

Dela på andra sajter

En varning kan vara på sin plats, flygstolen.se säljer "business class" stolar som egentligen är Premium Ekonomy.

Jag gjorde en bokning och kontaktade sedan flygstolen.se som skrattade när jag frågade om dessa business class

stolar var flat bed och motsvarar standard hos övriga flygbolag i samma class!

Detta kanske borde anmälas till KO eftersom man inte får det man köper...

Vad tycker ni?

Nu har jag inte betalat och lär inte göra det heller.

Bokningsnummer: 594904 Betalningsstatus: Betalas senast 2013-08-20 23:55 Bokningsstatus: Bokad Kvar att betala: 5672 kr
FLYGBILJETTER
DY.png Stockholm - Bangkok, Norwegian Dölj tidtabell Avresa: 2013-10-24, , 1 Vuxen
Utresa: Stockholm/Arlanda (ARN), Sverige » Bangkok (BKK), Thailand

Avgång Från Ankomst Till Flygs av Flight Klass Flygtid 24 okt 15:45 Stockholm/Arlanda 25 okt 06:55 Bangkok DU.png DY7205 Business

Samma med Travell-Link Har ett paket a 149 sek för platsbokning o matval 2 veckor efter bet. kom Finnair med samma erb. Men då kostade det 459 sek 

Begärde då pengarna tilbaks Ikke sa Nikke Jag kan ju fortfarande välja maten Vad ska jag välj Oxfilé eller Sjötunga Walveska?

Offe

Dela på andra sajter

Och hur kopplas detta till tråden? Hade Du nån källa på motorproblem på Thor Heyerdhal (EI-LNB) som levererades 29. aug.

Den ska väl flyga sitt första kommersiella flygning på måndag till JFK, står i hangaren för färdigställande

Källa och källa, har hört ett par stycken prata om det, själv har jag inte haft något ärende till hangaren senaste dagarna så jag har inte sett den med egna ögonen. Och kopplingen till denna tråd var när du skrev att den skulle sättas in på rutten ARN-JFK, vilket då innebär att den även flyger till BKK eftersom dom inte har dagliga avgångar till vare sig JFK eller BKK från Arlanda. 

Dela på andra sajter

Får ge dig delvis rätt här faktiskt efter att ha luskat lite, "motorproblemen" var att en motor skulle ha bytts ut innan leverans men det fick dom tydligen göra här istället. Men nu krånglar tydligen bromsarna istället så vi får väl se hur det går imorrn.. Du verka ha bättre information än "rampryktena" jag lyssnat på :crazy:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...