Benjamas Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 Flyger rätt mycket, men har aldrig haft några funderingar över att inte flyga B787 på grund av bristande säkerhet, tekniska fel och andra incidenter inträffar på hela tiden hos alla flygbolag och flygplanstyper, ytterst sällan är det några personskador. Förutsätter att seriösa flygbolag och myndigheter gör allt i sin makt för att vi skall kunna åka säkert. Pris, val av bolag, komfort och val av rutt/antal mellanlandningar är sånt som man kan styra över själv och välja det man anser passar en bäst. Vad som dock gör mig fundersam när det gäller säkerhet ombord är när föräldrar till barn under två år som väljer att ha barnet fastspänt i sitt eget knä istället för att köpa ett eget säte till barnet och ta med godkänd barnstol eller säkerhetsbälte typ Cares, samma föräldrar spänner säkert fast barnet i bilbarnstolen om dom så bara skall köra några hundra meter till butiken i 30-40 Km/H, men när man kan spara några kronor så kan man låta barnet sitta i ett plan i flera hundra km/H och riskeras att kastas runt av oväntade luftgropar eller mosas av förälder vid landning. Ja ibland undrar man. Man ser ju ofta en hel thaifamilj på samma moppe men igår såg jag en grej som fick mig att haja till lite. En farang man och farang kvinna på moppe, både har hjälm, i famnen har kvinnan ett litet barn på ca 2 år helt utan skydd. Dessutom körde dom på Petchkasem som är Hua hins motsvarighet till Sukkumwhit. Hur tänkte man där? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 (ändrad) Hej Naturligtvis är säkerheten relativt bra, men man kan ändå inte komma ifrån att pengar också påverkar och det kostar oerhörda pengar när ett plans leveranser försenas, får flygförbud och drabbas av diverse problem. Det är ju ingen hemlighet att allt nytt som är lite komplicerat oftast har lite nybörjar problem, ta t.ex en ny bilmodell många gånger har dom lite problem i början och ibland kallas dom t.o.m tillbaka efter det att man upptäckt vissa brister, är det inte oftast så att en bilmodell anses som mest färdig när den har funnits så länge på marknaden att den snart ska tas ur produktion? Jag hoppas verkligen att inget ska hända och att tillverkare och myndigheter har allt under kontroll, men jag ser det ändå kanske lite mer som tur och slump att inte någon av incidenterna hitills har lett till ett allvarligt haveri. Mvh Isan lover Säkhetsbältet behövdes nästan bara när planet ligger på inflygning eller ska starta och på flygplatsen. Får planet order om att lyfta omedelbart vid inflygning så behöver bälte. Detta fick ett Stockholmsplan SAS uppleva på Kastrup för 5-10 år sedan. Dom skulle landa på tvärbanan. Medan TG 950 landa på norra huvudbanan. En flygledare byttes ut. Farligaste och flesta olyckor sker på marken. Vid förflyttning till eller från Startbanan. Hälsar pigge01 Ändrades Augusti 20, 2013 av pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 Säkhetsbältet behövdes nästan bara när planet ligger på inflygning eller ska starta och på flygplatsen. Får planet order om att lyfta omedelbart vid inflygning så behöver bälte. Detta fick ett Stockholmsplan SAS uppleva på Kastrup för 5-10 år sedan. Dom skulle landa på tvärbanan. Medan TG 950 landa på norra huvudbanan. En flygledare byttes ut. Farligaste och flesta olyckor sker på marken. Vid förflyttning till eller från Startbanan. Hälsar pigge01 Har du hört talas om turbulens och luftgropar och vad som kan hända när folk inte använder säkerhetsbältet uppe i luften ? http://www.youtube.com/watch?v=Jp_1O2RIYbw Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 Har du hört talas om turbulens och luftgropar och vad som kan hända när folk inte använder säkerhetsbältet uppe i luften ? Ja men aldrig upplevt någon allvarlig turbulens på mina över 45 resor CPH - BKK - CPH Sedan 1999. Nu kanske det blir när Thai flyger med mindre plan. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 Ja men aldrig upplevt någon allvarlig turbulens på mina över 45 resor CPH - BKK - CPH Sedan 1999. Nu kanske det blir när Thai flyger med mindre plan. Hälsar pigge01 Men krascher på marken har du upplevt alltså, vad jag förstår med det resonemanget? Sen tror jag din kunskap ang aviation och aerodynamik är något begränsad då du tror att Thai:s nuvarande plan på longhaul från Skandinavien är mer utsatta för turbulens än de föregående, då jag antar du syftar på B747 vs B777. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 (ändrad) Har du hört talas om turbulens och luftgropar och vad som kan hända när folk inte använder säkerhetsbältet uppe i luften ? http://www.youtube.com/watch?v=Jp_1O2RIYbw Hej Har varit med om ett tillbud vid turbulens, luftgropen var så rejäl att mat och dryck flög upp i luften, flygvärdinnor ramlade omkull och personer som inte var fastspända lättade ifrån sätena, det blev lite kaotiskt och rörigt minst sagt, så jag sitter gärna fastspänd även om jag sover och försöker se till att frugan och pojken gör det också. Mvh isan lover Ändrades Augusti 20, 2013 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 Ja men aldrig upplevt någon allvarlig turbulens på mina över 45 resor CPH - BKK - CPH Sedan 1999. Nu kanske det blir när Thai flyger med mindre plan. Hälsar pigge01 Och om du inte har upplevt någon allvarlig turbolens på dina 45 resor, så finns det ingen - eller? När personalen i cockpit tänder lampan "fasten seatbelts" på 10 000 m höjd, så gör de det bara för att djävlas lite med passagerarna. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 Men krascher på marken har du upplevt alltså, vad jag förstår med det resonemanget? Sen tror jag din kunskap ang aviation och aerodynamik är något begränsad då du tror att Thai:s nuvarande plan på longhaul från Skandinavien är mer utsatta för turbulens än de föregående, då jag antar du syftar på B747 vs B777. Ja B777 är ju lillasyster B747-8 är det bästa numera. A380 är ju äldre i trafik. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 (ändrad) Ja men aldrig upplevt någon allvarlig turbulens på mina över 45 resor CPH - BKK - CPH Sedan 1999. Nu kanske det blir när Thai flyger med mindre plan. Hälsar pigge01 Läs denna artikeln, i Aftonbladet, Pigge. Inte så länge sen En halväten korv innanför skjortan. Kaffe i taket. Tolv skadade passagerare. Det blev resultatet när planet råkade ut för turbulens mitt under frukostserveringen. – Allt som inte var fastspänt flög i taket… inklusive ett par människor. Det var som att vara på en nöjespark och åka fritt fall, säger han. Ändrades Augusti 20, 2013 av Moritz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 Ja B777 är ju lillasyster B747-8 är det bästa numera. A380 är ju äldre i trafik. Hälsar pigge01 Och vad har det med planens uppträdande i turbulens att göra. Sen att du personligen gillar 747:or är en annan sak. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 När personalen i cockpit tänder lampan "fasten seatbelts" på 10 000 m höjd, så gör de det bara för att djävlas lite med passagerarna. Det görs bara för att slippa servera, det går inte åt öl, och folk kan inte fylla toalett tankarna, et blir billigare att tömma sen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 Och vad har det med planens uppträdande i turbulens att göra. Sen att du personligen gillar 747:or är en annan sak. - Flygplanen är som fartyg Ligger olika i Vattnet på olika fartyg Olika flygplan, ligger olika i luften. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 - Flygplanen är som fartyg Ligger olika i Vattnet på olika fartyg Olika flygplan, ligger olika i luften. Hälsar pigge01 Flygplan är inte som fartyg, de flyter / flyger av två helt olika orsaker. Googla på archimedes och aerodynamik så får du se. Snabbt förklarat, fartyg flyter pga att de är lättare än den undanträngda massan. Flygplan flyger pga att de skapar lyftkraft med hastighet och aerodynamik. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 Flygplan är inte som fartyg, de flyter / flyger av två helt olika orsaker. Googla på archimedes och aerodynamik så får du se. Snabbt förklarat, fartyg flyter pga att de är lättare än den undanträngda massan. Flygplan flyger pga att de skapar lyftkraft med hastighet och aerodynamik. Nu blev det svårt för dig. Tar det på ett annat vis Två olika konstruktioner för sig olika i sitt element. B777 och B747 ligget olika i luften. Inte samma konstruktion. Två fartyg ligger och uppför sig på olika vis En viking färja uppför sig inte lika som en Silja färja. I vattnet. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 (ändrad) Nu blev det svårt för dig. Tar det på ett annat vis Två olika konstruktioner för sig olika i sitt element. B777 och B747 ligget olika i luften. Inte samma konstruktion. Två fartyg ligger och uppför sig på olika vis En viking färja uppför sig inte lika som en Silja färja. I vattnet. Hälsar pigge01 Så du påstår att en 777:a är mycket mer utsatt för turbulens än en 747:a, är det dit du vill komma? Personligen så upplever jag ingen som helst skillnad, hur de "ligger" i luften...det enda jag är att jag föredrar och saknar lugnet på 747:ans ovanvåning. Ps, du kan aldrig jämföra en båt med ett flygplan, som jag försökte förklara för dig förut så är de helt två skilda ting i skilda element! Ändrades Augusti 20, 2013 av tomurdoc Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 När personalen i cockpit tänder lampan "fasten seatbelts" på 10 000 m höjd, så gör de det bara för att djävlas lite med passagerarna. Jäpp så är det! Det har jag fakta på “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 Så du påstår att en 777:a är mycket mer utsatt för turbulens än en 747:a, är det dit du vill komma? Personligen så upplever jag ingen som helst skillnad, hur de "ligger" i luften...det enda jag är att jag föredrar och saknar lugnet på 747:ans ovanvåning. Ps, du kan aldrig jämföra en båt med ett flygplan, som jag försökte förklara för dig förut så är de helt två skilda ting i skilda element! Inte men båt med andra båtar Och flygplanstyper mot andra flygplanstyper. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 Hej Den enda skillnaden jag har märkt av är att man klarar grov sjö bättre med en stor båt än en liten, respektive klarar luftgropar bättre med ett stort flygplan än ett litet. Men luftgropar som är allvarliga för både en mindre Airbus och en större B-747 finns det ju och enligt mig betyder nog själva storleken på planet mer än hur det är utformat och konstruerat när man hamnar i en rejäl luftgrop, det är i vart fall min känsla. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 (ändrad) Inte men båt med andra båtar Och flygplanstyper mot andra flygplanstyper. Hälsar pigge01 Det har hänt att Viking köpt Siljabåt och vise versa. Ändrar båten karaktär vid bytet eller hur menar du? Eller är det dom olika passagerarna som fixar det? Nu tog du nog vatten över huvet som man säger . Ändrades Augusti 20, 2013 av Mr Ning Ning Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burken Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 En varning kan vara på sin plats, flygstolen.se säljer "business class" stolar som egentligen är Premium Ekonomy. Jag gjorde en bokning och kontaktade sedan flygstolen.se som skrattade när jag frågade om dessa business class stolar var flat bed och motsvarar standard hos övriga flygbolag i samma class! Detta kanske borde anmälas till KO eftersom man inte får det man köper... Vad tycker ni? Nu har jag inte betalat och lär inte göra det heller. Bokningsnummer: 594904 Betalningsstatus: Betalas senast 2013-08-20 23:55 Bokningsstatus: Bokad Kvar att betala: 5672 kr FLYGBILJETTER Stockholm - Bangkok, Norwegian Dölj tidtabell Avresa: 2013-10-24, , 1 Vuxen Utresa: Stockholm/Arlanda (ARN), Sverige » Bangkok (BKK), Thailand Avgång Från Ankomst Till Flygs av Flight Klass Flygtid 24 okt 15:45 Stockholm/Arlanda 25 okt 06:55 Bangkok DY7205 Business Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moritz Inlagd Augusti 20, 2013 Dela Inlagd Augusti 20, 2013 En varning kan vara på sin plats, flygstolen.se säljer "business class" stolar som egentligen är Premium Ekonomy. Jag gjorde en bokning och kontaktade sedan flygstolen.se som skrattade när jag frågade om dessa business class stolar var flat bed och motsvarar standard hos övriga flygbolag i samma class! Detta kanske borde anmälas till KO eftersom man inte får det man köper... Vad tycker ni? Nu har jag inte betalat och lär inte göra det heller. Bokningsnummer: 594904 Betalningsstatus: Betalas senast 2013-08-20 23:55 Bokningsstatus: Bokad Kvar att betala: 5672 kr FLYGBILJETTER Stockholm - Bangkok, Norwegian Dölj tidtabell Avresa: 2013-10-24, , 1 Vuxen Utresa: Stockholm/Arlanda (ARN), Sverige » Bangkok (BKK), Thailand Avgång Från Ankomst Till Flygs av Flight Klass Flygtid 24 okt 15:45 Stockholm/Arlanda 25 okt 06:55 Bangkok DY7205 Business Vi skulle kunna maila dom och fråga allihopa. Det kostar dock ofta mellan 50 och 100 kr för det "servicepaket" som erfordras för att överhuvudtaget kunna få svar via mail.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Augusti 22, 2013 Dela Inlagd Augusti 22, 2013 Har nu åkt med Norwegian och Boeing 787-8. Incheckningen på Arlanda är hur smidig som helst, knappa in ref. numret i maskinen, boardingcard och bagageremsa skrivs ut. Lägg bagaget på bandet för scanning och klart. Inget köande som vid incheckningen med Thai. Planet är nytt, fräscht med sköna stolar. Stolarna är mindre än då man åkte med Thai 747, men det är väl så med alla nya plan. Speldosorna är nya pekplattor med bra utbud på filmer men utan svensk text. Stolarna går inte att luta tillbaka så långt men det är väl speldosornas fel för då kan inte bakomvarande se sin film. Kabinpersonalen var blandad med vackert ögongodis från Thailand och även en svensk man. Jag upplevde de thailändska flygvärdinnorna bättre på engelska än på Thai flygningarna med det är en enstaka bedömning bara. Pilot och flygstyrman var svensk detta gång. Riktigt bra att få flyginformation på svenska, engelska och thai. Servicen var bra, smidigt att beställa dryck via skärmen och även betala via skärmen. Maten vet jag inte hur den smakade men den såg så där ut som flygplansmat gör. (Ris och kött). Själv beställde jag in en kall pastasallad med rött vin via skärmen och den var bra. Flera gånger under resan gick man runt och erbjöd vatten och läsk gratis. Luften kändes fräsch och bättre än man är van från flygningar och det är väl den nya tekniken med högre kabintryck som är skillnaden. Normala problem med tryck i öronen vid inflygning och landning är nästan helt borta. Jag brukar ha problem med torra slemhinnor men inte denna gång. Väldigt många som reste kom från hela Europa med "Norwegianflyg" som anslutning. Jag pratade med några som kom från Venedig, Wien, Dublin och London men det fanns fler nationaliteter också. Planet var fyllt till 95% i economy så har verkar baggarna lyckats väl med sin marknadsföring och strategi. Ett tyst och ljust plan invändigt som jag mycket väl åker fler gånger med och baggarna får även godkänt. Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Towe Inlagd Augusti 22, 2013 Dela Inlagd Augusti 22, 2013 kollade resa med baggarna hos Ticket där får man 20+20 kg bagage och 10 kg handbagage ingår i biljetten. Maten tillkommer som kostnad. Allt enligt säljchefen på Ticket i Farsta Centrum Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Augusti 22, 2013 Dela Inlagd Augusti 22, 2013 Har nu åkt med Norwegian och Boeing 787-8. Incheckningen på Arlanda är hur smidig som helst, knappa in ref. numret i maskinen, boardingcard och bagageremsa skrivs ut. Lägg bagaget på bandet för scanning och klart. Inget köande som vid incheckningen med Thai. Planet är nytt, fräscht med sköna stolar. Stolarna är mindre än då man åkte med Thai 747, men det är väl så med alla nya plan. Speldosorna är nya pekplattor med bra utbud på filmer men utan svensk text. Stolarna går inte att luta tillbaka så långt men det är väl speldosornas fel för då kan inte bakomvarande se sin film. Kabinpersonalen var blandad med vackert ögongodis från Thailand och även en svensk man. Jag upplevde de thailändska flygvärdinnorna bättre på engelska än på Thai flygningarna med det är en enstaka bedömning bara. Pilot och flygstyrman var svensk detta gång. Riktigt bra att få flyginformation på svenska, engelska och thai. Servicen var bra, smidigt att beställa dryck via skärmen och även betala via skärmen. Maten vet jag inte hur den smakade men den såg så där ut som flygplansmat gör. (Ris och kött). Själv beställde jag in en kall pastasallad med rött vin via skärmen och den var bra. Flera gånger under resan gick man runt och erbjöd vatten och läsk gratis. Luften kändes fräsch och bättre än man är van från flygningar och det är väl den nya tekniken med högre kabintryck som är skillnaden. Normala problem med tryck i öronen vid inflygning och landning är nästan helt borta. Jag brukar ha problem med torra slemhinnor men inte denna gång. Väldigt många som reste kom från hela Europa med "Norwegianflyg" som anslutning. Jag pratade med några som kom från Venedig, Wien, Dublin och London men det fanns fler nationaliteter också. Planet var fyllt till 95% i economy så har verkar baggarna lyckats väl med sin marknadsföring och strategi. Ett tyst och ljust plan invändigt som jag mycket väl åker fler gånger med och baggarna får även godkänt. Leif Då får jag omvärdera mitt flygande med Norwegian. Fast det gäller bara Swe-Thai. På "hemmaplan" blir det SAS så mycket som möjligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Augusti 22, 2013 Dela Inlagd Augusti 22, 2013 Har nu åkt med Norwegian och Boeing 787-8. Incheckningen på Arlanda är hur smidig som helst, knappa in ref. numret i maskinen, boardingcard och bagageremsa skrivs ut. Lägg bagaget på bandet för scanning och klart. Inget köande som vid incheckningen med Thai. Planet är nytt, fräscht med sköna stolar. Stolarna är mindre än då man åkte med Thai 747, men det är väl så med alla nya plan. Speldosorna är nya pekplattor med bra utbud på filmer men utan svensk text. Stolarna går inte att luta tillbaka så långt men det är väl speldosornas fel för då kan inte bakomvarande se sin film. Kabinpersonalen var blandad med vackert ögongodis från Thailand och även en svensk man. Jag upplevde de thailändska flygvärdinnorna bättre på engelska än på Thai flygningarna med det är en enstaka bedömning bara. Pilot och flygstyrman var svensk detta gång. Riktigt bra att få flyginformation på svenska, engelska och thai. Servicen var bra, smidigt att beställa dryck via skärmen och även betala via skärmen. Maten vet jag inte hur den smakade men den såg så där ut som flygplansmat gör. (Ris och kött). Själv beställde jag in en kall pastasallad med rött vin via skärmen och den var bra. Flera gånger under resan gick man runt och erbjöd vatten och läsk gratis. Luften kändes fräsch och bättre än man är van från flygningar och det är väl den nya tekniken med högre kabintryck som är skillnaden. Normala problem med tryck i öronen vid inflygning och landning är nästan helt borta. Jag brukar ha problem med torra slemhinnor men inte denna gång. Väldigt många som reste kom från hela Europa med "Norwegianflyg" som anslutning. Jag pratade med några som kom från Venedig, Wien, Dublin och London men det fanns fler nationaliteter också. Planet var fyllt till 95% i economy så har verkar baggarna lyckats väl med sin marknadsföring och strategi. Ett tyst och ljust plan invändigt som jag mycket väl åker fler gånger med och baggarna får även godkänt. Leif Så skriver man en flyg/reserecension...perfekt beskrivet, ungefär vad man har förväntat sig av ett lågpris bolag. Som lågpris bolag håller faktiskt Norwegian generellt bra standard, speciellt shorthaul(det enda jag prövat då), och är inte nämnvärt sämre än vad tex SAS och liknande är enl mig...Norwegian är hästlängder bättre än tex Ryan i det segmentet! Rätt suveränt! För många kan den bagagemängden vara mycket värt, tex mig! Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu