Jump to content
IGNORERAD

Yingluck Shinawatra stämmer tecknare för förtal


MPR Nyheter

Recommended Posts

det gör jag väl inte, det jag reagera för är ju att det blir personliga angrepp o hot för att vissa inte tycker likandt eller tycker något annat, resten skiter jag i.

 

OK, då föreslår jag att du anmäler inäggen istället.

För om du ser någon som hotar en annan medlem är det ju ett klart regelbrott.

Något som jag och andra moderatorer kanske missar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    18

  • Tallviking

    13

  • Surin P3

    12

  • Kjell

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andersbangkok
OM du inte är Thailändsk medborgare så kan du inte göra din röst hörd, om du har medborgarskap  så är det en annan sak då KAN du rösta men annars så håll tyst när du är i Landet. jag har ett liv o jaf´g lägger ingen energi på att skaffa en massa ovänner på en politik som jag inte kan påverka, jag kan däremot engagera mig där jag är registrerad som medborgare, för den politik jag känner för o vill leva för. annars håller jag käft o det bör du ochså göra. o märk väl att jag inte är Thai

Jag tycker det där är ett slag i ansiktet på all de 1000-tals människor som ägnar mer eller mindre del av sin tid åt hjälparbete, övervaka mänskliga rättigheter, mm. mm. Det är att påverka politik genom att engagera sig, ställa frågor, ha synpunkter etc.

Min uppfattning är att bara för att man inte kan rösta så är man inte förvisad att bara ligga på stranden och fundera över att Changen har gått upp 2 baht.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Vitsen att diskutera politik på ett Svenskt Thailands forum kan man ju alltid diskutera, påverkans möjligheterna är nog väldigt små om ens några alls.

 

Men efter att ha vistats regelbundet under längre perioder i 28 år på den Thailändska landsbygden där jag även har familj och vänner så känns det inte rätt att låta forumets gula falang oemotsagda framföra sin propaganda till stöd för landets odemokratiska krafters inblandning och tillsättande och avsättande av folkvalda regeringar som vinner valen tack vare en populistisk politik och reformer för landets fattiga, vår familj bor i ett område där 85-90% röstar rött och har fått det mycket bättre under den tid som dessa röda har regerat.

 

För övrigt håller jag med min fru som anser att alla politiker och partier i landet är korrumperade och mest jobbar politiskt för egen vinnings skull, mitt intresse för Thailändsk politik var noll före det att Thai Rak Thai bildades och vände sig till dom fattiga i norr, nordost och Bangkoks slum och utlovade reformer som skulle gynna dom sämst ställda i landet om dom vann valet, vilket dom också gjorde och resultatet lät inte vänta på sig, välståndet ökade kraftigt och en utveckling som nästan ingen trodde var möjlig ägde rum gramför mina egna ögon, jag måste erkänna att jag inte trodde att jag skulle få uppleva dessa förändringar som nu blev verklighet på 10 år under resten av min livstid och jag har mycket stor förståelse för att TRT, PPP och nu PT har regerat under hela 2000 talet med undantag för kuppen.

 

Utan ett politiskt alternativ för dom sämst ställda skulle mitt politiska intresse återgå till att bli noll, inget av dom övriga partierna tilltalar mig på något sätt p.g.a sina band till antingen maffia eller kuppmakarna, dom partier som stöds av PAD, armechef, kungliga rådgivare och överklass tilltalar mig inte alls, ska jag intresera mig för Thailändsk politik ska det vara ett parti med gräsrötterna som väljarbas och med utpräglade satsningar på dom sämst ställda och hela landet inte bara Bangkok.

 

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vitsen att diskutera politik på ett Svenskt Thailands forum kan man ju alltid diskutera, påverkans möjligheterna är nog väldigt små om ens några alls.

 

Men efter att ha vistats regelbundet under längre perioder i 28 år på den Thailändska landsbygden där jag även har familj och vänner så känns det inte rätt att låta forumets gula falang oemotsagda framföra sin propaganda till stöd för landets odemokratiska krafters inblandning och tillsättande och avsättande av folkvalda regeringar som vinner valen tack vare en populistisk politik och reformer för landets fattiga, vår familj bor i ett område där 85-90% röstar rött och har fått det mycket bättre under den tid som dessa röda har regerat.

 

För övrigt håller jag med min fru som anser att alla politiker och partier i landet är korrumperade och mest jobbar politiskt för egen vinnings skull, mitt intresse för Thailändsk politik var noll före det att Thai Rak Thai bildades och vände sig till dom fattiga i norr, nordost och Bangkoks slum och utlovade reformer som skulle gynna dom sämst ställda i landet om dom vann valet, vilket dom också gjorde och resultatet lät inte vänta på sig, välståndet ökade kraftigt och en utveckling som nästan ingen trodde var möjlig ägde rum gramför mina egna ögon, jag måste erkänna att jag inte trodde att jag skulle få uppleva dessa förändringar som nu blev verklighet på 10 år under resten av min livstid och jag har mycket stor förståelse för att TRT, PPP och nu PT har regerat under hela 2000 talet med undantag för kuppen.

 

Utan ett politiskt alternativ för dom sämst ställda skulle mitt politiska intresse återgå till att bli noll, inget av dom övriga partierna tilltalar mig på något sätt p.g.a sina band till antingen maffia eller kuppmakarna, dom partier som stöds av PAD, armechef, kungliga rådgivare och överklass tilltalar mig inte alls, ska jag intresera mig för Thailändsk politik ska det vara ett parti med gräsrötterna som väljarbas och med utpräglade satsningar på dom sämst ställda och hela landet inte bara Bangkok.

 

Mvh isan lover 

 

Jag håller med i det mesta du skriver.

 

Även mitt intresse för politiken i Thailand var så gott som noll innan TRT.

 

Men som boende i Thailand, gissar jag att man ser en tydligare bild av det som sker, än en turist.

Om än en ovanlig sådan.

 

Håller också med om att stora förbättringar har skett, mitt framför mina ögon också. Inget tal om den saken.

Men... Ja, det kommer ett "men", vad tiden gått så har TRT tappat fokus (om de nu någonsin hade det) på folket.

Om vi förutsätter att Thaksins mål varit att hjälpa de fattiga har han frångått det tydligt.

 

Nu när första nivån är nådd, alltså en större politisk medvetenhet hos gemene man, så ska man gå vidare och förbättra andra saker.

Det går inte bara att leva på det faktum att Thaksin såg till att det blev bättre förut.

Man måste nu se till att det blir bättre i framtiden. Vilket varken han (eller Yingluck) är intresserade av om de inte gynnar dem själva.

 

Så för min del tycker jag att de röda rörelsen är det som står i vägen för nästa steg.

Fri press och censurfritt är enligt mig ett mål som måste nås inom kort och efter det får vi se vad som behöver göras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vitsen att diskutera politik på ett Svenskt Thailands forum kan man ju alltid diskutera, påverkans möjligheterna är nog väldigt små om ens några alls.

 

Delvis rätt men ändå fel!

 

Tror det finns många Thailändskor som följer Svensk/Thailändsk forum genom sin man och därmed får en vidare syn på Thailändsk politik. Var det inte bara härom dagen någon som skrev att hans fru helt ändrat uppfattning. Min fru som följer nyheterna varje morgon/kväll (inte den röda pressen dock) har blivit mer medveten hur omvärlden ser på Thailand genom mig. Det gäller inte bara det rent politiska rävspelet utan även hur Thailand som land i övrigt beskrivs av utländsk press.Många gånger protesterar hon min beskrivning  men efter att ha visat upp officiella internationella undersökningar så faller hon till föga. Hennes vänner pratar också mer politik än tidigare och det känns som Thaiarna (de mer välutbildade) börjar få upp ögonen hur genomkorrupt landet egentligen är. 

 

Annars är jag med dig helt och fullt. Jag  önskar också en regering som månar om folket för de rika klarar sig alltid genom lite fiffel och båg. Det som skiljer oss åt är att jag anser att Mr T är det enskilt största hotet mot att folkets samlade skatteintäkter skall nå ut till alla

Link to comment
Dela på andra sajter

Delvis rätt men ändå fel!

 

Tror det finns många Thailändskor som följer Svensk/Thailändsk forum genom sin man och därmed får en vidare syn på Thailändsk politik. Var det inte bara härom dagen någon som skrev att hans fru helt ändrat uppfattning. Min fru som följer nyheterna varje morgon/kväll (inte den röda pressen dock) har blivit mer medveten hur omvärlden ser på Thailand genom mig. Det gäller inte bara det rent politiska rävspelet utan även hur Thailand som land i övrigt beskrivs av utländsk press.Många gånger protesterar hon min beskrivning  men efter att ha visat upp officiella internationella undersökningar så faller hon till föga. Hennes vänner pratar också mer politik än tidigare och det känns som Thaiarna (de mer välutbildade) börjar få upp ögonen hur genomkorrupt landet egentligen är. 

 

Annars är jag med dig helt och fullt. Jag  önskar också en regering som månar om folket för de rika klarar sig alltid genom lite fiffel och båg. Det som skiljer oss åt är att jag anser att Mr T är det enskilt största hotet mot att folkets samlade skatteintäkter skall nå ut till alla

 

Om en fru ändrar uppfattning, så är det bara för hon numera är rik och ser ner på de fattiga.

Det måste du väl ändå förstå... 

Link to comment
Dela på andra sajter

folkets samlade skatteintäkter skall nå ut till alla
 

 

Landets skatteintäkter är för länge förbrukade. Nu är det lånade pengar som gäller för att Thaksin omåttliga behov. Senaste lånet 2.200 miljarder!

 

Måste ha missat när han varit på utbildning i nationalekonomi i Grekland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en fru ändrar uppfattning, så är det bara för hon numera är rik och ser ner på de fattiga.

Det måste du väl ändå förstå... 

 

Kan det vara så jävligt  :47:

 

Tack och lov att min fru INTE tillhör den enfaldiga kategorin :14:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Landets skatteintäkter är för länge förbrukade. Nu är det lånade pengar som gäller för att Thaksin omåttliga behov. Senaste lånet 2.200 miljarder!

 

Måste ha missat när han varit på utbildning i nationalekonomi i Grekland.

 

Så sant så men det rullar ju in skattekronor varje sekund som borde användas till goda saker för Thailands bästa.Undrar förresten hur mycket pengar som slussats ut till Thaksin av Thailands kassa. Skulle jag gissa så är det miljontals Bath som tagits från olika budgetar och överförts till tex:Singapore.

Hade jag bara modet så skulle jag fråga ut Mr T kompis(granne) som jag stöter på två gånger varje dag. Inte för att det blivit mycket till konversation ännu så länge men han talar utmärkt engelska och är tom en riktigt trevlig man hur otroligt det än kan låta. :thumbsup:

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

OM du inte är Thailändsk medborgare så kan du inte göra din röst hörd, om du har medborgarskap  så är det en annan sak då KAN du rösta men annars så håll tyst när du är i Landet. jag har ett liv o jaf´g lägger ingen energi på att skaffa en massa ovänner på en politik som jag inte kan påverka, jag kan däremot engagera mig där jag är registrerad som medborgare, för den politik jag känner för o vill leva för. annars håller jag käft o det bör du ochså göra. o märk väl att jag inte är Thai

Den där inställningen är enligt mig helt fel. Självklart kan och ska man i den mån det är möjligt göra allt för att påverka en politik som man anser vara fel. Exempelvis genom att informera sin (förmodar jag) thailändska partner och vänskapskrets om vad som försiggår.

Än viktigare: Hade jag själv bott i Thailand, skulle det vara min skyldighet.

"annars håller jag käft o det bör du ochså göra"

En anekdot från arbetet med tanke på det uttalandet:

På jobbet fanns tidigare en gammal finne som jobbade ute på golvet (numera pensionerad). Han blev en gång tillsagd av chefen att utföra arbetsuppgifter som inte ens tillhörde hans avdelning. När de andra undrade varför hans lät sig förnedras på det sättet blev svaret: "Dom höga herrarna har ju sagt så". :y2:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hennes vänner pratar också mer politik än tidigare och det känns som Thaiarna (de mer välutbildade) börjar få upp ögonen hur genomkorrupt landet egentligen är.

 

Å tusan, jag trodde att just dom som är välutbildade och därmed står högre upp på samhällsstegen verkligen var dom som redan visste hur genomkorrumperat landet är.i alla fall jämfört med dom med liten eller ingen utbildning alls. Har jag fel nu igen ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å tusan, jag trodde att just dom som är välutbildade och därmed står högre upp på samhällsstegen verkligen var dom som redan visste hur genomkorrumperat landet är.i alla fall jämfört med dom med liten eller ingen utbildning alls. Har jag fel nu igen ?

 

Fritz..

 

Fått för mig att politik inte varit ett prioriterat område för dem utan de hellre valt att leva ett behagligt liv i skuggan av sina föräldrar. Men i takt att många fler av dessa utbildas utomlands där de kommer i kontakt med fler kritiska röster så märker jag att de är mer intresserade av min syn på Thailand.  

 

För övrigt så besöker jag IKEA på fredag så kolla om jag skall handla något förutom lingonsylten.Skåp och säng går bort,ha,ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Landets skatteintäkter är för länge förbrukade. Nu är det lånade pengar som gäller för att Thaksin omåttliga behov. Senaste lånet 2.200 miljarder!

 

Måste ha missat när han varit på utbildning i nationalekonomi i Grekland.

 

Tror han fick lära sig det av Hugo Chavez.

 

Hugo tog ju stora lån av Kina i utbyte med landets olja som skall levereras till Kina

 

Kul för landets nuvarande ledare som skall ta över det pantsatta skeppet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Vitsen att diskutera politik på ett Svenskt Thailands forum kan man ju alltid diskutera, påverkans möjligheterna är nog väldigt små om ens några alls.

 

Men efter att ha vistats regelbundet under längre perioder i 28 år på den Thailändska landsbygden där jag även har familj och vänner så känns det inte rätt att låta forumets gula falang oemotsagda framföra sin propaganda till stöd för landets odemokratiska krafters inblandning och tillsättande och avsättande av folkvalda regeringar som vinner valen tack vare en populistisk politik och reformer för landets fattiga, vår familj bor i ett område där 85-90% röstar rött och har fått det mycket bättre under den tid som dessa röda har regerat.

 

För övrigt håller jag med min fru som anser att alla politiker och partier i landet är korrumperade och mest jobbar politiskt för egen vinnings skull, mitt intresse för Thailändsk politik var noll före det att Thai Rak Thai bildades och vände sig till dom fattiga i norr, nordost och Bangkoks slum och utlovade reformer som skulle gynna dom sämst ställda i landet om dom vann valet, vilket dom också gjorde och resultatet lät inte vänta på sig, välståndet ökade kraftigt och en utveckling som nästan ingen trodde var möjlig ägde rum gramför mina egna ögon, jag måste erkänna att jag inte trodde att jag skulle få uppleva dessa förändringar som nu blev verklighet på 10 år under resten av min livstid och jag har mycket stor förståelse för att TRT, PPP och nu PT har regerat under hela 2000 talet med undantag för kuppen.

 

Utan ett politiskt alternativ för dom sämst ställda skulle mitt politiska intresse återgå till att bli noll, inget av dom övriga partierna tilltalar mig på något sätt p.g.a sina band till antingen maffia eller kuppmakarna, dom partier som stöds av PAD, armechef, kungliga rådgivare och överklass tilltalar mig inte alls, ska jag intresera mig för Thailändsk politik ska det vara ett parti med gräsrötterna som väljarbas och med utpräglade satsningar på dom sämst ställda och hela landet inte bara Bangkok.

 

Mvh isan lover 

Likewise IL ,likewise.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för mej som heltidsboende ser jag frågor om politik som betydligt väsentligare än om priset på Chang gått upp 2 bath. Vilket tydligen var Nemos stora problem för dagen.

De flesta må väl hålla med om detta.

 

 

 

 

Väger man in hur mycket bråk det är i trådarna om vilket märke av mobil man ska ha eller vilken öl som är godast så tycker jag att politikertrådarna är rent ut sagt ganska lugna.

 

Sätter man in det hela i ett större sammanhang där man funderar igenom vilket som är viktigare. Att man använder rätt sorts mobil eller dricker rätt sorts öl, eller blir informerad om den politiska arenan där är det väl klart vilket som har högst dignitet? Där tycker jag att det är viktigt att ur ett historiskt perspektiv förstå en del bakgrund. Dessutom borde väl vi som falanger som tycker om att åka till Thailand eller kanske till och med är gift med en thailändska/thailändare veta en del om det landet. Är man medveten så går man inte på vad som helst. 

 

Naturligtvis är det upp till var och en om man ska ta politiska strider med sin sambo. Själv avstår jag hårdare politiskt resonemang med min fru. Men jag är medveten om vad som sker i landet och kan ta en diskusion med henne och hon vet att hon inte kan lura mig hur som helst om det politiska läget i landet.  Hon förstår numera också till och med en del av demokratibegreppet. Detta har säkert gått lära henne utan att ta upp exempel från Thailand i den diskusionen. Men faktum är att det är hon som hela tiden tar upp den thailändska arenan när vi diskuterar utifrån ett neutralt perspektiv. Hon vet också om att jag helst inte diskuterar thailändsk politik med familjen och våra bekanta i Thailand. Hemma får man vakta sin tunga så att inte världskriget bryter ut.

 

Att de då ska använda rena terrormetoderna i Thailand och censurera och hålla nere utvecklingen av landet genom att inte förbättra utbildningssystemet, tycker jag är ett stort svek mot landet. Det är också fel att använda militären mot demokratin.  Att dessutom de som regerar landet först och främst ser till att berika sig självt är en skandal som helt klart förtjänar större uppmärksamhet än vilket öl som vi bör dricka.  

 

Självklart ska man inte bli ovänner om dessa saker, men skulle jag välja att ta en strid så skulle den isåfall bli den om demokrati. Fast här på MPR tror jag att det är andra trådar som orsakar mer ovänskap.   

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jag håller med i det mesta du skriver.

 

Även mitt intresse för politiken i Thailand var så gott som noll innan TRT.

 

Men som boende i Thailand, gissar jag att man ser en tydligare bild av det som sker, än en turist.

Om än en ovanlig sådan.

 

Håller också med om att stora förbättringar har skett, mitt framför mina ögon också. Inget tal om den saken.

Men... Ja, det kommer ett "men", vad tiden gått så har TRT tappat fokus (om de nu någonsin hade det) på folket.

Om vi förutsätter att Thaksins mål varit att hjälpa de fattiga har han frångått det tydligt.

 

Nu när första nivån är nådd, alltså en större politisk medvetenhet hos gemene man, så ska man gå vidare och förbättra andra saker.

Det går inte bara att leva på det faktum att Thaksin såg till att det blev bättre förut.

Man måste nu se till att det blir bättre i framtiden. Vilket varken han (eller Yingluck) är intresserade av om de inte gynnar dem själva.

 

Så för min del tycker jag att de röda rörelsen är det som står i vägen för nästa steg.

Fri press och censurfritt är enligt mig ett mål som måste nås inom kort och efter det får vi se vad som behöver göras.

Hej

 

Förstår ditt resonemang och jag skulle också vilja ha bättre alternativ för dom fattiga i politiken men i nuläget finns det inget och därför röstar dom som dom gör.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Delvis rätt men ändå fel!

 

Tror det finns många Thailändskor som följer Svensk/Thailändsk forum genom sin man och därmed får en vidare syn på Thailändsk politik. Var det inte bara härom dagen någon som skrev att hans fru helt ändrat uppfattning. Min fru som följer nyheterna varje morgon/kväll (inte den röda pressen dock) har blivit mer medveten hur omvärlden ser på Thailand genom mig. Det gäller inte bara det rent politiska rävspelet utan även hur Thailand som land i övrigt beskrivs av utländsk press.Många gånger protesterar hon min beskrivning  men efter att ha visat upp officiella internationella undersökningar så faller hon till föga. Hennes vänner pratar också mer politik än tidigare och det känns som Thaiarna (de mer välutbildade) börjar få upp ögonen hur genomkorrupt landet egentligen är. 

 

Annars är jag med dig helt och fullt. Jag  önskar också en regering som månar om folket för de rika klarar sig alltid genom lite fiffel och båg. Det som skiljer oss åt är att jag anser att Mr T är det enskilt största hotet mot att folkets samlade skatteintäkter skall nå ut till alla

Hej

 

Jag är inte säker på att dom som lyckas omvända sina fruar politiskt gör rätt eftersom det finns mycket internationell media, organisationer och expertis som även stöder Thailands folkvalda regeringar och ser militären och dom ej valbara makthavarna bakom kulisserna som ett minst lika stort hot mot demokratin som dom regeringar som folket röstar fram i valen, men jag tror säkert att det är så att många fruar låter sig påverkas av sin man politiskt.

 

Det som skiljer dom röda och gula på forumet åt är väl egentligen vägen till målet och inte själva målet, jag tror stenhårt på demokratin och det fria valet medans andra gärna ser att valresultaten ändras av ej valbara makthavare via militära och juridiska kupper eftersom deras favorit parti inte klarar av att vinna val eftersom dom helt enkelt inte attraherar tillräckligt många väljare, för mig är det en omöjlig väg i en demokrati, enligt mig bör valets segrare regera till folket tröttnar på dom och väljer en annan regering och jag ser det faktum att militären inte är under civil kontroll som det största hotet mot demokratin.

 

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Om en fru ändrar uppfattning, så är det bara för hon numera är rik och ser ner på de fattiga.

Det måste du väl ändå förstå... 

Hej

 

Ett inte helt ovanligt fenomen tyvär.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag är inte säker på att dom som lyckas omvända sina fruar politiskt gör rätt eftersom det finns mycket internationell media, organisationer och expertis som även stöder Thailands folkvalda regeringar och ser militären och dom ej valbara makthavarna bakom kulisserna som ett minst lika stort hot mot demokratin som dom regeringar som folket röstar fram i valen, men jag tror säkert att det är så att många fruar låter sig påverkas av sin man politiskt.

 

Det som skiljer dom röda och gula på forumet åt är väl egentligen vägen till målet och inte själva målet, jag tror stenhårt på demokratin och det fria valet medans andra gärna ser att valresultaten ändras av ej valbara makthavare via militära och juridiska kupper eftersom deras favorit parti inte klarar av att vinna val eftersom dom helt enkelt inte attraherar tillräckligt många väljare, för mig är det en omöjlig väg i en demokrati, enligt mig bör valets segrare regera till folket tröttnar på dom och väljer en annan regering och jag ser det faktum att militären inte är under civil kontroll som det största hotet mot demokratin.

 

Mvh Isan Lover

Så finns det dom som ser Thaksin och PTP som ett hot mot demokratin.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror stenhårt på demokratin och det fria valet medans andra gärna ser att valresultaten ändras av ej valbara makthavare via militära och juridiska kupper eftersom deras favorit parti inte klarar av att vinna val eftersom dom helt enkelt inte attraherar tillräckligt många väljare

 

Då kanske du kan peka ut vem dom andra du skriver om som tycker så?

Jag känner inte igen någon på forumet som passar in i din beskrivning!

Just det där att sätta epitet och klistra åsikter på andra är en ganska ful ovana du har!!!

 

Jag kan skriva och få ganska mycket medhåll i att du sväljer gärna styrning av ej valbara makhavare (Dubai) bara det är på den röda sidan så går vilket betteende som helst bra. Sopa rent framför egen dörr innan du börjar kritisera andra för saker dom aldrig sagt sig stå för!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte säker på att dom som lyckas omvända sina fruar politiskt gör rätt

 

Lyckas omvända är fel beskrivning. Min fru som är en fullt ut tänkande dam kan själv avgöra vad som är fel och rätt i det Thailändska samhället och det är jag säker på att andras fruar är också. Jag bedömer henne dessutom som en mer kompetent bedömare än dig(om du ursäktar). Du som inte verkar ha förmåga att se Thaksin egoistiska despotiska spel bakom kulisserna. Du som med en dåres envishet försvarar och blundar för den plundring som nuvarande regering ägnar sig åt. 

 

Egentligen är det fullständigt meningslöst att ilskna till på dig då du förmodligen har stort nöje att lägga bränsle på elden. Man kan ju bara spekulera vad/vem som driver dig.

 

Till nästa val hoppas jag att bästa parti för folkets väl vinner och förmodligen är det de röda igen. Inget som bekymrar mig förutom om Mr T fortfarande i bakgrunden fortsätter plundra landet.

Hoppas också att militären stannar i sina baracker och endast  kommer fram om Mr T mot förmodan återkommer och styr Thailand som det vore hans eget privata företag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Lyckas omvända är fel beskrivning. Min fru som är en fullt ut tänkande dam kan själv avgöra vad som är fel och rätt i det Thailändska samhället och det är jag säker på att andras fruar är också. Jag bedömer henne dessutom som en mer kompetent bedömare än dig(om du ursäktar). Du som inte verkar ha förmåga att se Thaksin egoistiska despotiska spel bakom kulisserna. Du som med en dåres envishet försvarar och blundar för den plundring som nuvarande regering ägnar sig åt. 

 

Egentligen är det fullständigt meningslöst att ilskna till på dig då du förmodligen har stort nöje att lägga bränsle på elden. Man kan ju bara spekulera vad/vem som driver dig.

 

Till nästa val hoppas jag att bästa parti för folkets väl vinner och förmodligen är det de röda igen. Inget som bekymrar mig förutom om Mr T fortfarande i bakgrunden fortsätter plundra landet.

Hoppas också att militären stannar i sina baracker och endast  kommer fram om Mr T mot förmodan återkommer och styr Thailand som det vore hans eget privata företag.

Hej

 

Spel bakom kulisserna förekommer hela tiden i en ung demokrati som Thailand ifrån samtliga inblandade regering, opposition, kungliga rådgivare, armechef, rojalister, traditionalister, lobbyister och domstolar, det är en politisk vardag i Thailand men jag ser ändå inget bättre alternativ än att hålla val och låta befolkningen utse sina regeringar även om vägen mot en riktig demokrati är både krokig och full av hinder.

 

Jag är glad över att vi två åtminstone kan vara överens om att det är bäst för Tailand om militären stannar kvar i sina baracker och jag håller med dig om att din fru säkert är kapabel att avgöra själv vad som är rätt eller fel, men jag utesluter inte alls att en del män kan påverka sina kvinnor politiskt och även tvärtom.

 

Vad som ligger bakom mitt intresse för Thailändsk politik har jag skrivit om många gånger under åren men ändå råder det tydligen oklarheter om detta, så vi får väl ta det en gång till, det som driver mig är det faktum att vi har familj, släkt och vänner i Isaan och mitt intresse för Thailändsk politik var noll före det att Thai Rak Thai bildades och vände sig just till dom fattiga i norr, nordost och Bangkoks slum och utlovade reformer som skulle gynna dom sämst ställda i landet om dom vann valet, vilket dom också gjorde och resultatet lät inte vänta på sig, välståndet ökade kraftigt och en utveckling som nästan ingen trodde var möjlig ägde rum gramför mina egna ögon, jag måste erkänna att jag inte trodde att jag skulle få uppleva dessa förändringar som nu blev verklighet på 10 år under resten av min livstid och jag har mycket stor förståelse för att TRT, PPP och nu PT har regerat under hela 2000 talet med undantag för kuppen, det handlar alltså om ett engagemang för landets fattigaste innevånare och mest eftersatta regioner.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Spel bakom kulisserna förekommer hela tiden i en ung demokrati som Thailand ifrån samtliga inblandade regering, opposition, kungliga rådgivare, armechef, rojalister, traditionalister, lobbyister och domstolar, det är en politisk vardag i Thailand men jag ser ändå inget bättre alternativ än att hålla val och låta befolkningen utse sina regeringar även om vägen mot en riktig demokrati är både krokig och full av hinder.

 

Jag har inga problem att hålla med om att Thaksinisterna var värda(trots allt) att  bilda regering även om det skedde med ofantligt stora röstköp.Det är som det är,det är tjuv och rackarspel på alla håll och kanter men det som stör mig är att Thaksin fortsätter utarma landet med sin syster och inköpta ministrars goda minne.

Ministrarna får sina judaspengar och folket blir aningslöst återigen dunder lurade men denna gång av det sk. "folkets" parti. Allt detta nuvarande skamlösa rofferi skyller jag på Mr T även om inte han är den ende i Thailand som skott sig på folkets blåögdhet vare sig nu eller i historisk tid.

 

Vi lever år 2013 och det finns otroligt nog en person i Dubai som tillåts regera och skapa kriminell hysteri på gator och torg trots att han är en dömd brottsling enligt Thailändsk lag. Dessutom (i mina ögon)en djävul som förhoppningsvis kommer få stå vid skampålen när hans sluga gärningar visas upp för folket.

 

Om du lyfte blicken från dina vänner uppe i norr så skulle du lätt kunna se vad som händer i kulisserna

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Spel bakom kulisserna förekommer hela tiden i en ung demokrati som Thailand ifrån samtliga inblandade regering, opposition, kungliga rådgivare, armechef, rojalister, traditionalister, lobbyister och domstolar, det är en politisk vardag i Thailand men jag ser ändå inget bättre alternativ än att hålla val och låta befolkningen utse sina regeringar även om vägen mot en riktig demokrati är både krokig och full av hinder.

 

Jag är glad över att vi två åtminstone kan vara överens om att det är bäst för Tailand om militären stannar kvar i sina baracker och jag håller med dig om att din fru säkert är kapabel att avgöra själv vad som är rätt eller fel, men jag utesluter inte alls att en del män kan påverka sina kvinnor politiskt och även tvärtom.

 

Vad som ligger bakom mitt intresse för Thailändsk politik har jag skrivit om många gånger under åren men ändå råder det tydligen oklarheter om detta, så vi får väl ta det en gång till, det som driver mig är det faktum att vi har familj, släkt och vänner i Isaan och mitt intresse för Thailändsk politik var noll före det att Thai Rak Thai bildades och vände sig just till dom fattiga i norr, nordost och Bangkoks slum och utlovade reformer som skulle gynna dom sämst ställda i landet om dom vann valet, vilket dom också gjorde och resultatet lät inte vänta på sig, välståndet ökade kraftigt och en utveckling som nästan ingen trodde var möjlig ägde rum gramför mina egna ögon, jag måste erkänna att jag inte trodde att jag skulle få uppleva dessa förändringar som nu blev verklighet på 10 år under resten av min livstid och jag har mycket stor förståelse för att TRT, PPP och nu PT har regerat under hela 2000 talet med undantag för kuppen, det handlar alltså om ett engagemang för landets fattigaste innevånare och mest eftersatta regioner.

 

Mvh isan lover

 

 

Denna fantastiska utveckling som du beskriver, avbröts den utvecklingen under Abhisits tid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förbaskat också! Gjorde ett tillägg på min uutdraaaagna text och sedan blev det en massa tecken och fanstyg.

 

Ids inte skriva om vilket säkert många tackar för,he,he

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...