Jump to content
IGNORERAD

UT webbansökan


trebh

Recommended Posts

Väntetiden för UT webbansökan är idag förlängt från 5 månader till 7 månader enligt Migrationsverkets hemsida?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sweeex

    13

  • Jocke

    7

  • mal03

    6

  • matz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Underbart...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde idag när jag nu har landat i swedala igen! vi har nu väntat fem månader. Ingen handläggare ännu och intervjun gjord 22/2, pappren är fortfarande kvar i Thailand och på väg till swedala. Snacka om snigelpost! skulle ha erbjudit dem att ta med dem för jag passerade västerås på vägen hem dit pappren är på väg.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Lite info som är intressant i reportaget på TV4 i länken nedan där Migrationsverket meddelar att alla webbansökningar inlämnade efter 1 april 2013 skall vara klara på 3 månader tack vare nytt digitalt system, dock gäller det inte ärenden lämnade innan denna datum.

 

I morgon ansöker tjejen på webben när hon fått single certificat översatt och levererat, så med lite tur kan det gå undan :)

 

 

Hoppas Arne och Yaya får lite tur dom med.... lycka till..

 

http://www.tv4play.se/program/nyheterna-malm%C3%B6?video_id=2374173

 

 

Den som väntar på nått gott vill inte vänta för länge... eller hur var det nu?

post-3501-0-54922100-1371364706_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon annan som fått problem med under web UT ansökan så att all information försvunnit?

 

När tjejen närmade sig slutet och klickade next så försvann allt och hon fick logga in igen och då var allt borta och hon var lagom road och sket i att fortsätta idag, det står på deras sida att allt skall sparas om man tex kopplas ner från nätet eller så men men.

 

Nån som vet om deras support kan fixa eller bara att börja om?

 

Mvh

 

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen har en fråga som inte riktigt går att svara på eftersom varje ansökan är unik men ni som lämnat in webbansökan för UT efter den 1 april i år får gärna dela med era olika tider det tog eller om det pågår fortfarande undrar eftersom det verkar gå snabbt och vi hade tänkt söka ett par veckors visum i sommar och man får ju inte vara i landet när man får beslut så det kan ju förlänga ansöknings tiden.

Tjejen lämnade webbansökan för UT den 20 juni och jag fyllde i min del natten till midsommar 21/6, hon fick mail om att boka tid på ambassaden i går den 1/7 och har bokat intervju till nu på fredag den 5/7. Vet inte om detta är normala tider men för mig verkar det snabbt jobbat av migrationsverket speciellt med tanke på semester tider kan dock nämna att jag tog nästan 3 timmar på mig att fylla i min information så dom vet allt om hur, när och vart vi träffats och vårt förhållande.

Vi hade som tänkt söka visum för 2 veckors besök från ca 15 juli men funderar på att vänta om det kan tänkas att hon får UT för vill inte sinka ansökan även om hon ändå inte planerar flytta hit förrän senare i år.

Tacksam för era erfarenheter.

mvh

Jocke

Slänger med en bild av kärleken.. ;)

post-3501-1372755498,07_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Sju månader fick vi vänta!! Äntligen klart idag. Åker ner i augusti och de får följa med mig hem.  :14:  :14:  :14:  :14:

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

sunshine11281
Sju månader fick vi vänta!! Äntligen klart idag. Åker ner i augusti och de får följa med mig hem.  :14:  :14:  :14:  :14:

Grattis grattis gott för er.. vi har väntat i 4 månader och inga svar eller något ifrån migrationsverket 

 

Och nu har dom semester period.. och väntan är oliiidligt lång :brunett:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis grattis gott för er.. vi har väntat i 4 månader och inga svar eller något ifrån migrationsverket 

 

Och nu har dom semester period.. och väntan är oliiidligt lång :brunett:

 

Tack! det var en stor sten som lättade idag och jag kan äntligen börja planera på riktigt. Bokade den nya resan i måndags då jag tröttnade på att vänta och två dagar senare så blev det klart. Får en extra thai semester i år... 

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort Grattis! Vi fortsätter att vänta... 6 1/2 månad nu... Jobbigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort Grattis! Vi fortsätter att vänta... 6 1/2 månad nu... Jobbigt...

 

Tack! men då är ni mycket nära skulle jag tro...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hantering av Migrationsverkets ärenden om uppehållstillstånd.

Migrationsverket har låtit informera oss om uppehållstillstånd inom deras nya pilotprojekt som kallas för E3. Projektet innebär att Migrationsverket strävar efter att hålla alla nyinkomna webbansökningar inom det nya systemet E3.

 

Om kompletteringar behöver göras med sökanden eller anknytningspersonen i Sverige, tas ärendet ur det nya systemet och handläggs enligt den gamla ordningen.

 

Det är därför av extrem vikt (för den sökande/anknytningspersonen själva) att ansökningarna/ referenssvaren är utförligt ifyllda. Annars kan handläggningstiden förlängas eftersom en komplettering behöver göras (detta kan även gälla i fall när sökandes pass har kort giltighetstid eller om de inte i förväg hunnit registrera sitt äktenskap i Sverige).

 

Tänk på att fylla i ansökan på ett utförligt sätt när webbansökan ska lämnas in. Att skriva ett par tre rader kan anses vara i kortaste laget för att Migrationsverket ska kunna bedöma seriositeten i förhållandet men å andra sidan behövs inte heller någon novell utan lagom är bäst.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
sunshine11281

Tack! det var en stor sten som lättade idag och jag kan äntligen börja planera på riktigt. Bokade den nya resan i måndags då jag tröttnade på att vänta och två dagar senare så blev det klart. Får en extra thai semester i år... 

 

Hej !

 

Fiskarn kom hem idag efter jobbet då ligger det ett brev på golvet ifrån Migrationsverket.. 

 

Äntligen efter att vi lämnade in web ansökan 130217 så tog det bara 197 dagar till ett svar.

 

Nu börjar planeringen för resa till Sverige snarast möjligt och sen ska vi tillbaka till Thailand

 

den 8 december för semester  äntligen som vi har väntat. Mvh Dick & Sruangsuda

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej.

Vi har lämnat in webansökan för UT för tjejen och har väntat på svar,så kom detta idag:

 

Komplettering till ansökan om uppehållstillstånd
 
I den utredningen i ärendet framgår det att du arbetar och bor i Norge.
 
En grundläggande förutsättning för att uppehållstillstånd ska kunna beviljas är att man har för avsikt att bo och leva tillsammans i Sverige.
 
För att Migrationsverket ska kunna fatta beslut i ärendet vill vi att du kompletterar med följande:
 
- Hur länge kommer du att arbeta i Norge? 
- Hur tänker du om er framtid i Sverige?

 

Vad ska jag svara för att det inte ska bli fel..

Jag bor inte i Norge som hon skriver utan är skriven i Sverige och bor

i husbil när jag nu jobbar här och dem uppgifterna har jag lämnat till dem i ansökan.

Vet ju inte hur länge jag blir här eftersom det inte finns så mycket jobb hemma :(

Vi vill ju bara vara tillsammans och så här ser verkligheten ut idag.

Tacksam för hjälp
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen lämnade webbansökan för UT den 20/6

Intervju den 5/7

Hon var på besök i Sverige 9 dagar i slutet på Juli

Min komplettering registrerades den 13/8

Kompletterade med ytterligare information i september samt ringde en gång i veckan till Solna som var vårt kontor för att kolla om handläggare tilldelats.

Tröttnade på att inte få handläggare samt att inte få samma svar så skrev ett starkt brev där vi inte begärde förtur men begärde handläggare, fick då som svar att det var samma som förturs ansökan och att besked skulle komma inom 14 dagar dvs senast 25/10, dock fick jag som svar den 11/11 att det inte behandlades som förtur trots att 2 olika personer sa så i telefon tidigare. Tjejen som jag pratade med den 11/11 gav mig hennes mail och sa att jag kunde maila direkte eftersom jag befinner mig i Thailand.

19/11 Mailar nytt brev med begäran om förtur med en kopia till en högre chef på Migrationsverket.

21/11 Svar på mail att UT är beviljat till 21/11 2015 och UT kortet skickades samma dag.

25/11 deras webbtjänst där man kollar sin ansökan uppdateras att beslut tagits och brev kommer hemma i Sverige den 26/11

Total tid 5 månader och nu kan min ny blivna fru(Registrering på Amphur den 12/11 och ceremoni i BKK 14/11) kan komma till Sverige till Jul.

Tack till alla som skriver här och delar med av information som underlättar och förenklar, mitt råd när det gäller UT är att ligg på, ring, maila och jaga.

Mvh

Jocke och Fang

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen lämnade webbansökan för UT den 20/6

Intervju den 5/7

Hon var på besök i Sverige 9 dagar i slutet på Juli

Min komplettering registrerades den 13/8

Kompletterade med ytterligare information i september samt ringde en gång i veckan till Solna som var vårt kontor för att kolla om handläggare tilldelats.

Tröttnade på att inte få handläggare samt att inte få samma svar så skrev ett starkt brev där vi inte begärde förtur men begärde handläggare, fick då som svar att det var samma som förturs ansökan och att besked skulle komma inom 14 dagar dvs senast 25/10, dock fick jag som svar den 11/11 att det inte behandlades som förtur trots att 2 olika personer sa så i telefon tidigare. Tjejen som jag pratade med den 11/11 gav mig hennes mail och sa att jag kunde maila direkte eftersom jag befinner mig i Thailand.

19/11 Mailar nytt brev med begäran om förtur med en kopia till en högre chef på Migrationsverket.

21/11 Svar på mail att UT är beviljat till 21/11 2015 och UT kortet skickades samma dag.

25/11 deras webbtjänst där man kollar sin ansökan uppdateras att beslut tagits och brev kommer hemma i Sverige den 26/11

Total tid 5 månader och nu kan min ny blivna fru(Registrering på Amphur den 12/11 och ceremoni i BKK 14/11) kan komma till Sverige till Jul.

Tack till alla som skriver här och delar med av information som underlättar och förenklar, mitt råd när det gäller UT är att ligg på, ring, maila och jaga.

Mvh

Jocke och Fang

Grattis! Härlig känsla när det är klart. God jul på er! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tomten kom på besök tidigt i år.

 

  • Inlämning av webbansökan i slutet av sep
  • Intervju Bangkok 8 okt
  • beslut 10 dec

Vi tillhör Göteborg så det måste ju vara ganska så snabbt fixat ca 2,5 månader

Stort tack till tomten ( Thaikonsult)

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till er, Skorpionen. Poängterar än en gång hur olika det kan vara med väntetiderna.

Ansökte 27 augusti och tog också hjälp av Thaikonsult. Nu, nästan 4 månader senare har ingenting

hänt överhuvudtaget. Är bosatt i Malmö och av någon anledning har vårt ärende hamnat i Solna.

Har precis varit en vecka i Thailand då väntan har varit lång och vi vet inte alls hur länge till vi

måste vänta.

Både jag och tjejen känner oss väldigt uppgivna just nu, men hoppet finns trots allt kvar om att

det inte ska ta en hel evighet till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till er, Skorpionen. Poängterar än en gång hur olika det kan vara med väntetiderna.

Ansökte 27 augusti och tog också hjälp av Thaikonsult. Nu, nästan 4 månader senare har ingenting

hänt överhuvudtaget. Är bosatt i Malmö och av någon anledning har vårt ärende hamnat i Solna.

Har precis varit en vecka i Thailand då väntan har varit lång och vi vet inte alls hur länge till vi

måste vänta.

Både jag och tjejen känner oss väldigt uppgivna just nu, men hoppet finns trots allt kvar om att

det inte ska ta en hel evighet till.

Vi skickade webb ansökan 20 juni och allt rullade på bra hon var på intervju i juli och jag skickade in mitt formulär i början av augusti då jag fick reda på att vi tillhörde Solna (är Malmö bo) sen har jag i stort sett ring varje eller varannan vecka, direkt till Solna kontoret (010-4855625 teletid 9-11) samt jag överöste dom med bevis på vårt förhållande och skrev en del brev, tillslut tröttnade vi och begärde förtur och 3 dagar senare fick vi UT efter 5 månader.

Det gäller att ligga på och inte bara vänta.

mvh

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tomten kom på besök tidigt i år.

Inlämning av webbansökan i slutet av sep

Intervju Bangkok 8 okt

beslut 10 dec

Vi tillhör Göteborg så det måste ju vara ganska så snabbt fixat ca 2,5 månader

Stort tack till tomten ( Thaikonsult)

Snabba bud... grattis.. fin julklapp.

mvh

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tips och råd.

 

Nu är det så att vi har Thaikonsult som företräder oss, och han ligger förhoppningsvis på kontoret i Solna.

Jag har även personligen försökt att ringa till deras kontor, men inte fått svar, trots att jag ringt under deras

telefontid.

Vi har alltså inte ens blivit kallade till intervju, än mindre fått en handläggare tilldelat oss.

Du (Jocke) skriver att ni ansökte i Juni och fick intervju i Juli. Vi har alltså inte ens fått intervju efter 4 månaders väntan.

Olika falla ödets lotter.

Just ordet lotteri verkar vara rätt gångbart när det gäller uppehållstillstånd. Vi har en komplett ansökan och tog alltså

hjälp av Thaikonsult för att inget skulle bli fel, ändå händer det inget.

Segt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Vi lämnade in webbansökan för min bättre hälft och hennes son den 16December,den 18e bokar hon tid för intervju,dom var på intervju idag,Jag åkte hem från Bangkok igår och landar i Oslo vid 7imorse,Jag ringer och dom har redan avklarat intervjun och är på väg hem till Sida. Någon timme senare kollar jag min mail,jag har fått mail från migrationsverket att dom har tagit beslut. Jag jobbar till torsdag middag och sen åker jag hem till Sverige.Så jag vet inte förens då vad beslutet blev,men jag vägrar tro att det blev negativt.  :)

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde webbansökan den 19/11 och då fick vi båda även fylla i ett ganska enkelt frågeformulär på webben (hur träffades ni, hur håller ni kontakten, framtidsplaner o.s.v). Älsklingen blev kallad till ambassaden i Bangkok för intervju nu på fredag 10/1. Det är lite nervöst för båda men ska säkert gå bra.

 

Vi såg till att ansökan var komplett, personbevis för båda, foton på oss tillsammans, såg till att båda har nya giltiga pass o.s.v. Vi får se vad som händer efter intervjun. Kommer sitta lugnt i båten ett par månader men sen blir jag besvärlig. Frustrerande att inte veta om det kommer att ta 2 månader eller 10 då jag behöver veta om jag ska spara ihop och ta ut semester för att åka ner dit eller bara avvakta (2 månader kan jag allt vänta, men tar det 8-12 månader måste man ju träffas igen för att stå ut med väntan).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi lämnade in webbansökan för min bättre hälft och hennes son den 16December,den 18e bokar hon tid för intervju,dom var på intervju idag,Jag åkte hem från Bangkok igår och landar i Oslo vid 7imorse,Jag ringer och dom har redan avklarat intervjun och är på väg hem till Sida. Någon timme senare kollar jag min mail,jag har fått mail från migrationsverket att dom har tagit beslut. Jag jobbar till torsdag middag och sen åker jag hem till Sverige.Så jag vet inte förens då vad beslutet blev,men jag vägrar tro att det blev negativt.  :)

Jag citerar mig själv här.Men idag är jag iaf riktigt glad.Det hade kommit beslut från migrationsverket.Frugan och hennes son fick UT från 7/1-14 samma dag som dom var på intervju.Det tog oss 22dagar från det att vi skicka in ansökningen och då var det ändå jul och nyår under den tiden.Tack migrationsverket :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...