Jump to content
IGNORERAD

Tre JAS Gripen har levererats till Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Trots att jag inte är någon större vän av Sverige så tycker jag det är bra att man försöker upprätthålla spetskompetens inom några områden. Om det sen är 350 miljarder overspill kan inte jag avgöra men att utvecklingen av JAS har gett overspill till andra teknikområdem än bara flygindustrin finns det väl ingen med vettet i behåll som kan förneka ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    5

  • andersbangkok

    5

  • audirs2

    5

  • Khun Ken

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja allah vet ju att det var Tyskland som kopierade jetmotorn från Sverige och inte tvärtom! :crazy:

Sedan så VET jag att man började tillverka Fuga Magister jet plan i egen regi redan på slutet av 60talet efter att man köpt en lincens av fransosserna och att man tillverkade egna propellerplan hos Valmet efter kriget där man helt enkelt kopierade ryska störtade plan. Sedan får man inte glömma att Finaland och Sverige var samma land i 400 år, ryssar hade endast makt i runt 100år, så något av det svenska borde ju ha fastnat hos havfinnarna i alla fall! :thumbsup:

Annars så ser det ut så här i östra landshalvan som man förlorade till ryssarna för lite över 100 år sedan!

 

Låter som Finland är förebilden för det moderna Kina, köpa licenser från väst och sedan kopiera hejdlöst... Undrar om Kineserna är lika bra på att dra kniv och bälga i sig vodka?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som Finland är förebilden för det moderna Kina, köpa licenser från väst och sedan kopiera hejdlöst... Undrar om Kineserna är lika bra på att dra kniv och bälga i sig vodka?

He he, och Sverige har aldrig kopierat nått? Som sagts tidigare:det var Tyskland som kopierade jetmotorn och Volvo som inte "lånade" lite från Opel när man gjorde B16.

Sedan är det så ALLA finnar bär kniv! :crazy:  

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

He he, och Sverige har aldrig kopierat nått? Som sagts tidigare:det var Tyskland som kopierade jetmotorn och Volvo som inte "lånade" lite från Opel när man gjorde B16.

Sedan är det så ALLA finnar bär kniv! :crazy:  

 

 

Jaa, finnar är schiiitsmarta!

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

He he, och Sverige har aldrig kopierat nått? Som sagts tidigare:det var Tyskland som kopierade jetmotorn och Volvo som inte "lånade" lite från Opel när man gjorde B16.

Sedan är det så ALLA finnar bär kniv! :crazy:  

 

Finska landslagets inmarsch vid olympiaden på en fest vi hade..

 

post-3404-0-66425700-1367350921_thumb.jp

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som Finland är förebilden för det moderna Kina, köpa licenser från väst och sedan kopiera hejdlöst... Undrar om Kineserna är lika bra på att dra kniv och bälga i sig vodka?

 

 

Skulle tro att en finne lätt super en kines under bordet, även en svensk hamnar där många gånger.

 

Sen när det gäller kniven så brukar finnar  bara "rispa inte säära", men passa dig om de blir arga, då blir det omvänt.

 

Finnar är sjysta killar, de kan man lita på, utan att få det skriftligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

:54:  :rotfl: Vah pärrkele, inget "prännvin"?

 

Jodå !!

 

post-3404-0-68901500-1367352031_thumb.jp

 

post-3404-0-33219700-1367352086_thumb.jp

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
:54:  :rotfl: Vah pärrkele, inget "prännvin"?

Det vensken suuper det finnen spiller påsej. :party:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vatoff, dawajj, skulle inte denna tråden handla om JAS? :crazy:  :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att du inte har blandat in dina bilder från gayparaden förra sommaren :police:

 

Jupp. Det är 24 år sedan vi hade den festen så då existerade inte ens gay-parader tror jag

 

Du skulle säkert gillat östtyska damerna på den festen

 

post-3404-0-63480700-1367352767_thumb.jp

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att du inte har blandat in dina bilder från gayparaden förra sommaren :police:

 

Vad säger duuu, finska böööögar har jag aldrig hört taalas om!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att en finne lätt super en kines under bordet, även en svensk hamnar där många gånger.

 

Sen när det gäller kniven så brukar finnar  bara "rispa inte säära", men passa dig om de blir arga, då blir det omvänt.

 

Finnar är sjysta killar, de kan man lita på, utan att få det skriftligt.

 

Jag är säker på att en Finne eller Finska super vem som helst under bordet, med en lite reservation för en ryss eller ryska...

 

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så här finnar suuuuper...

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är säker på att en Finne eller Finska super vem som helst under bordet, med en lite reservation för en ryss eller ryska...

 

 

 

Tja, ryssarnas erfarenhet att ta tillbaka Finland till bolsjevikerna 1918 och 1939, resulterade i att ryssarna lärde sig att det fanns något värre och starkare än de har stött på tidigare, nämligen finnar. Tror inte de kommer tillbaka i första taget efter deras nederlag. Finnar är inget man leker med, om någon trodde nåt annat, hehe.

 

Men snacka i FN är förstås nåt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

 and a service ceiling of 50,000 feet

 

Men likförbannat skall de träningsflyga på ett par tre hundra meters höjd över stan och störa och bullra så mycket som möjligt. Använd maxhöjden för helvete, jävla småglin som håller på. Påminner om mc-åkare som monterar speciella (icke fungerande) avgas system på sina hojar.   :(

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Han har valt att inte uttala sig i ETC men skriver i sin bok att Jas skapade ett ”teknikmoln” som en mängd företag sedan lyckades kommersialisera till ett värde av 350 miljarder kronor, både inom flyg- och bilindustrin och för telecomjätten Ericsson.

P.S Jag trodde att Saab och Volvo var en del av bilindustrin.

Ok det var så du menade. Då hänger jag med i din argumentation.

Grundfrågan kvarstår; enligt denne man så har investeringarna i JAS medfört at man kommersialiserat till ett värde av 350 miljarder.

Endera tror man på det eller så gör man det inte.

Om du nu inte tror på det så skulle det vara intressant att veta på vilka grunder du har den uppfattningen.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men likförbannat skall de träningsflyga på ett par tre hundra meters höjd över stan och störa och bullra så mycket som möjligt. Använd maxhöjden för helvete, jävla småglin som håller på. Påminner om mc-åkare som monterar speciella (icke fungerande) avgas system på sina hojar.   :(

Avgassystemet på FFs hoj fungerar, inget oljud kommer från den, bara härligt Wtvin ljud på 103 decibel..

 

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Avgassystemet på FFs hoj fungerar, inget oljud kommer från den, bara härligt Wtvin ljud på 103 decibel..

 

FF

 

Då får min herre inte köra på bana, där har man en gräns på 100decibel.

På gatan är samma gräns 105 decibel....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

När jag och några till var på F1 i Belgien så mätte vi upp 115 Db när dom passerade i maxfart där vi stod

 

Man fick ståpäls då :thumbsup:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
När jag och några till var på F1 i Belgien så mätte vi upp 115 Db när dom passerade i maxfart där vi stod

 

Man fick ståpäls då :thumbsup:

 

Om du menar mina 100db på bana så gäller det på banor i sverige dock kan man vid speciella tävlingar få tillstånd till högre.

När LG Superracing Weekend kördes på Scandinavian Raceway så fanns det en högre gräns, minns inte vilken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar mina 100db på bana så gäller det på banor i sverige dock kan man vid speciella tävlingar få tillstånd till högre.

När LG Superracing Weekend kördes på Scandinavian Raceway så fanns det en högre gräns, minns inte vilken.

Enda gången som jag inte fick köra på bana var i Anderstorp, där hade dom en bullermätare.

Men gränsen för gatubruk är 103 decibel, mina ligger precis på gränsen.

 

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...