Jump to content
IGNORERAD

Tre JAS Gripen har levererats till Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Försvarets Materialverk (FMV) levererade tidigare under månaden ytterligare tre Saab JAS 39 Gripen till Thailand, vilket fick landets totala flotta att växa till nio.

De sista tre planen planeras att levereras till det thailändska flygvapnet senare i år. Thailand beställde till att börja med sex Gripen under 2008; en affär som även inkluderade ett Saab 340 AEW, ett Saab 340 samt support inom logistik, pilot och tekniker. En andra överenskommelse om ytterligare sex Gripen gjordes sent under 2010, som även inkluderade ett Saab 340 med Erieye-radar samt det svenska missilsystemet RB 15F.

Källa: http://www.upi.com/Business_News/Security-Industry/2013/04/29/Thailand-receives-more-Gripen-fighters/UPI-65331367261856/?spt=hs&or=si

4fce39b0ee47e387d06c5489c951fa14.jpg

Läs artikeln på huvudsidan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    5

  • andersbangkok

    5

  • audirs2

    5

  • Khun Ken

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja det e bra att dom köper av oss, för Sverige är verkligen ett krigförande land med mycket erfarenhet av krig! :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Undrar om dom vet att JAS bara funkar under kontorstid

post-3485-0-27779000-1367315402.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir säkert en jättebra gräsklippare!

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
JAS fungerar efter kontorstid, militärledningen gör det inte.

Har du någon källa på det :y15:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det e bra att dom köper av oss, för Sverige är verkligen ett krigförande land med mycket erfarenhet av krig! :crazy:

Nja.Det är nog KIM FJONG vapenskrammlaren dom är rädd.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Härligt att se att jante-lagen fortfarande funkar för svenskar.

Är det verkligen ingen av er som tycker det är fantastiskt att ett litet land som Sverige, år efter år, producerar några av världens bästa stridsflygplan? Att det dessutom ger mängder av arbetstillfällen indirekt; det kan väl inte vara att förakta?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Kanske bättre sätt att skaffa arbetstillfällen på.

 

mars 1, 2013 - 10:38

 NYHET

I år fyller Jas-projektet trettio år. Hittills har 130 miljarder plöjts ned i den kontroversiella satsningen, som hittills aldrig hållit budget. Nu startar lanseringen av nya ”super-Jas”, med ytterligare 90 miljarder i potten under 30 års tid. Men hur många jobb som skapats vet ingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Kanske bättre sätt att skaffa arbetstillfällen på.

 

mars 1, 2013 - 10:38

 NYHET

I år fyller Jas-projektet trettio år. Hittills har 130 miljarder plöjts ned i den kontroversiella satsningen, som hittills aldrig hållit budget. Nu startar lanseringen av nya ”super-Jas”, med ytterligare 90 miljarder i potten under 30 års tid. Men hur många jobb som skapats vet ingen.

Du kunde även ha kopierat in detta stycke från samma artikel..men du missade säkert det.

 

Skapade ett ”teknikmoln”

Gunnar Eliasson är ekonom och har räknat på de spill over-effekter som

Jas-projektet har haft på annan svensk industri. Han har valt att inte uttala sig i ETC men skriver i sin bok att Jas skapade ett ”teknikmoln” som en mängd företag sedan lyckades kommersialisera till ett värde av 350 miljarder kronor, både inom flyg- och bilindustrin och för telecomjätten Ericsson.

 

Det är väl jättebra!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för likhet på finska och svenska armen?

 

båda har hårnät. 

 

I Sverige Hårnät

http://youtu.be/jkJF4_TRSZM

 

I Finland Hornet

http://youtu.be/rMyCM1h5DJg

 

Tycker nog att Pecka ska ligga lågt, har någonsin ett flygplan serietillverkats i Finland....nja tror inte kompetensen finns där, till mer avancerade verktyg och utrustning än spett och slägga.

 

Edit: Jag glömde att Pekka var bra på telefoner för en 10-15 år sedan, Nokia hette de...men det var på -90 talet ;)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Du kunde även ha kopierat in detta stycke från samma artikel..men du missade säkert det.

 

Skapade ett ”teknikmoln”

Gunnar Eliasson är ekonom och har räknat på de spill over-effekter som

Jas-projektet har haft på annan svensk industri. Han har valt att inte uttala sig i ETC men skriver i sin bok att Jas skapade ett ”teknikmoln” som en mängd företag sedan lyckades kommersialisera till ett värde av 350 miljarder kronor, både inom flyg- och bilindustrin och för telecomjätten Ericsson.

 

Det är väl jättebra!

Det vore jättebra om dom beräkningarna verkligen stämmer.Jag är mer tveksam

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Det vore jättebra om dom beräkningarna verkligen stämmer.Jag är mer tveksam

Tja tveksam kan man alltid vara.

Beror din tveksamhet på något du vet eller på något du tycker?

"Det kan inte vara så bra" är ju en uppfattning.

Har du läst hans böcker?

Även om titlar inte imponerar på mig så kan man inte förneka att han har en ansenlig referenssamling.

Gunnar Eliasson, född 1937, är en svensk nationalekonom och professor emeritus i industriell ekonomi vid Kungliga Tekniska högskolan [1].

Eliasson var verksam vid Industriens Utredningsinstitut och disputerade i nationalekonomi vid Uppsala universitet 1967.[2] Åren 1976 till 1990 var han chef för IUI.[3]

Eliasson är ledamot av Ingenjörsvetenskapsakademien sedan 1978 [4] och är författare till ett stort antal böcker [5]

 

Det skulle ju kunna vara så att hans siffror inte är helt fel.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog att Pecka ska ligga lågt, har någonsin ett flygplan serietillverkats i Finland....nja tror inte kompetensen finns där, till mer avancerade verktyg och utrustning än spett och slägga.

 

Edit: Jag glömde att Pekka var bra på telefoner för en 10-15 år sedan, Nokia hette de...men det var på -90 talet :wink:

 

 

Undervärdera inte finnarna. De har idag god kompetens på det mesta, pga sin goda skola, som varje år sprutar ut välutbildade unga som troligtvis har högre kompetens än motsvarande i Sverige.

 

Undrar hur det kommer att se ut i framtiden med den förutsättningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Undervärdera inte finnarna. De har idag god kompetens på det mesta, pga sin goda skola, som varje år sprutar ut välutbildade unga som troligtvis har högre kompetens än motsvarande i Sverige.

 

Undrar hur det kommer att se ut i framtiden med den förutsättningen?

 

Tyvärr har du nog alldeles rätt, finnar är ett arbetsamt folk och är alltid att räkna med.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Undrar vad som hade hänt om det inte hade genererat 350 miljarder inom bla. bilindustrin(Volvo,Saab).

Saab gick visst med förlust alla år förutom ett.Undrar hur mycket Volvo har betalat tillbaka i form av skatt,inte mycket.

Ericsson verkar inte gå heller sådärbra.Förlåt jag menar Sony ericsson.

Men nu ska dom visst slänga in 90 friska miljarder igen.

Dom flesta andra jag läst kallar det en superflopp.Men vad vet jag :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok
Undrar vad som hade hänt om det inte hade genererat 350 miljarder inom bla. bilindustrin(Volvo,Saab).

Saab gick visst med förlust alla år förutom ett.Undrar hur mycket Volvo har betalat tillbaka i form av skatt,inte mycket.

Ericsson verkar inte gå heller sådärbra.Förlåt jag menar Sony ericsson.

Men nu ska dom visst slänga in 90 friska miljarder igen.

Dom flesta andra jag läst kallar det en superflopp.Men vad vet jag :fie:

Jag förstår inte din argumentation.

"Spill-over" som skall ha givit 350 miljarder i andra jobb, det har inget direkt med SAAB eller bilindustrin att göra. "Spill-over" innebär att tack var den utveckling och tekniska framsteg som görs inom JAS-programmet så skapar dessa innovationer, ofta tekniska, andra företag som genererar pengar.

Detta har hittills värderats till upp mot 350 miljarder.

Det har inte heller något med Ericsson att göra. Ericsson, som btw, går alldeles utmärkt!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Jag förstår inte din argumentation.

"Spill-over" som skall ha givit 350 miljarder i andra jobb, det har inget direkt med SAAB eller bilindustrin att göra. "Spill-over" innebär att tack var den utveckling och tekniska framsteg som görs inom JAS-programmet så skapar dessa innovationer, ofta tekniska, andra företag som genererar pengar.

Detta har hittills värderats till upp mot 350 miljarder.

Det har inte heller något med Ericsson att göra. Ericsson, som btw, går alldeles utmärkt!

Han har valt att inte uttala sig i ETC men skriver i sin bok att Jas skapade ett ”teknikmoln” som en mängd företag sedan lyckades kommersialisera till ett värde av 350 miljarder kronor, både inom flyg- och bilindustrin och för telecomjätten Ericsson.

P.S Jag trodde att Saab och Volvo var en del av bilindustrin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog att Pecka ska ligga lågt, har någonsin ett flygplan serietillverkats i Finland....nja tror inte kompetensen finns där, till mer avancerade verktyg och utrustning än spett och slägga.

 

Edit: Jag glömde att Pekka var bra på telefoner för en 10-15 år sedan, Nokia hette de...men det var på -90 talet :wink:

Ja allah vet ju att det var Tyskland som kopierade jetmotorn från Sverige och inte tvärtom! :crazy:

Sedan så VET jag att man började tillverka Fuga Magister jet plan i egen regi redan på slutet av 60talet efter att man köpt en lincens av fransosserna och att man tillverkade egna propellerplan hos Valmet efter kriget där man helt enkelt kopierade ryska störtade plan. Sedan får man inte glömma att Finaland och Sverige var samma land i 400 år, ryssar hade endast makt i runt 100år, så något av det svenska borde ju ha fastnat hos havfinnarna i alla fall! :thumbsup:

Annars så ser det ut så här i östra landshalvan som man förlorade till ryssarna för lite över 100 år sedan!

post-4347-0-90575200-1367328548.jpg

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att se att jante-lagen fortfarande funkar för svenskar.

Är det verkligen ingen av er som tycker det är fantastiskt att ett litet land som Sverige, år efter år, producerar några av världens bästa stridsflygplan? Att det dessutom ger mängder av arbetstillfällen indirekt; det kan väl inte vara att förakta?

 

Jag håller med dig, det är stort, inte många länder som kan producera ett stridsflygplan av den kalibern.

 

Det är så att man känner sig lite stolt varje dag kl 18 när man får se dem på TV här i Thailand.

 

Se'n är det ju inte bara flygplan som SAAB levererar. De har ju även fått uppdraget att uppgradera stridssystemet på 2 av Thai navys fregatter samt lednings- och kommunikationssystemet på ett hangarfartyg.

 

Jag läste tidigare att Thailand skulle vara intresserade av 40 st JAS 39, kan det stämma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad som hade hänt om det inte hade genererat 350 miljarder inom bla. bilindustrin(Volvo,Saab).

Saab gick visst med förlust alla år förutom ett.Undrar hur mycket Volvo har betalat tillbaka i form av skatt,inte mycket.

Ericsson verkar inte gå heller sådärbra.Förlåt jag menar Sony ericsson.

Men nu ska dom visst slänga in 90 friska miljarder igen.

Dom flesta andra jag läst kallar det en superflopp.Men vad vet jag :fie:

 

Ursäkta en liten synpunkt men Sony Ericsson existerar inte längre såvitt jag känner till. Åtminstone inte som företag för mobiltelefoni...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...