Jump to content
IGNORERAD

Äktenskap i Thailand hur påverkar det oss?


marcooleo

Recommended Posts

Avdrag för om man är gift beror på om man ingår i det nya eller gamla pensionssystemet och med hur stor del.

Om man är född 1954 eller senare så påverkas pensionen inte alls eftersom man anses ha tjänat in sin pension alldeles själv.

Är man däremot född 1937 eller tidigare så dras det full "giftermålsavgift" på pensionen, tror att max är 820 kr.

Sen blir det proportionellt mindre ju närmare 1954 man kommer...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    9

  • Baa

    4

  • carpenter

    3

  • Fritz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Tack snälla er för alla svar! Har bara en fundering, om vi gifter oss på traditionellt vis, underlättar det resor för henne till Sverige eller är det bara om äktenskapet är registrerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det finns ju två alternativa rutor att kryssa i - "gift" eller "ogift" och det frågas inte var någonstans äktenskapet är reggat.
Du vet att en budda ceremoni Inte är ett äktenskap Munkarna har inte den rätten i Thailand. Det är bara en ritual utan värde i juridiken. Gifta sig i Thailand göres på ampur. Endast civilt äktenskap räknas. Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack snälla er för alla svar! Har bara en fundering, om vi gifter oss på traditionellt vis, underlättar det resor för henne till Sverige eller är det bara om äktenskapet är registrerat?

Som tidigare påpekat. Själva ceremonin är just bara det, en ceremoni. Den innebär ingenting i juridisk bemärkelse. För att äktenskapet skall vara juridiskt giltigt krävs att ni registrerar giftemålet på Amphur.

 

Om det skall underlätta för henne vid resa till Sverige så krävs nog att äktenskpet även är registrerat hos Skattemyndigheten här hemma och för att göra det så skulle det inte förvåna mig om det krävs att frun är med, men det kan du alltid kolla med Skattemyndigheten... Eller heter det Skatteverket nuförtiden... hm... aja, same shit, different name.

 

Skatteverket heter det tydligen, lite poppigare och fräschare än Skattemyndigheten... NOT!

Ändrades av McTwist

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack snälla er för alla svar! Har bara en fundering, om vi gifter oss på traditionellt vis, underlättar det resor för henne till Sverige eller är det bara om äktenskapet är registrerat?
Gå till ampur och gift er. Om detta kännes rätt. Ceremoni kan ni skippa. Då den inte krävdes Eller bli sambo som jag är. Med min Filippinska. Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

länkar till en bra sida som förklarar frågan på ett bra sätt http://www.veteranen.se/expert/forlorar-vi-pa-att-gifta-oss/.

Problemet gäller vad jag fattar endast de som är födda före 1954.  De får pension både från både gamla och nya systemet . Pensionen reduceras om man är gift. Gäller ej sambos .

Födda 1954 och framåt går helt på det nya systemet. Dvs pensionen påverkas inte av giftemål. Undantaget är om man har sk garantipension

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det är samma avdrag på pensionen om man inte är gifta men sambo.

 

M

 

Jo, det lär det vara.

Gift eller leva under "äktenskapsliknande förhållande".

 

Det hjälper inte att skilja sig för att få högre pension för då blir man tvungen att bevisa att man bor åtskilda.

 

Sen tror jag att man kan slippa avdraget även om man är gift men inte bor ihop. Tex. om din fru bor på äldreboende och du bor kvar hemma.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om du bryr dej lite om damen, så får hon en påse pengar om äktenskapet är reggat (50-60 K) när/om du går bort.

Ja om du vid ansökan om pension lämnat in uppgifter för efterlevnads pension.

 

Kan ej göras i efter hand.

 

Om du ej ansökt om efter levnads pension dras ingen extra skatt, även om du år registrerad gift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om du vid ansökan om pension lämnat in uppgifter för efterlevnads pension.

 

Kan ej göras i efter hand.

 

Om du ej ansökt om efter levnads pension dras ingen extra skatt, även om du år registrerad gift.

 

Jag kan bara säga att dina uppgifter stämmer inte med de jag har fått från Försäkringskassan.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara säga att dina uppgifter stämmer inte med de jag har fått från Försäkringskassan.

Försäkrings kassan och PPM ar väl två olika myndig heter.

 

Gå inn på PPM så ser du hur du ansöker om efterlevnads pension. när du skall ansöka om din riktiga pension,

 

Försäkrings kassan  har inget med detta att göra.Där ifrån får du ingen efterlevnads pension.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försäkrings kassan och PPM ar väl två olika myndig heter.

 

Gå inn på PPM så ser du hur du ansöker om efterlevnads pension. när du skall ansöka om din riktiga pension,

 

Försäkrings kassan  har inget med detta att göra.Där ifrån får du ingen efterlevnads pension.

 

När detta var aktuellt för mej, så var det Försäkringskassan som handlade dessa ärenden. Det är först på senare tid, som Pensionsmyndigheten har tagit över och jag har inte fått nå¨got meddelande om att jag måste ansöka om efterlevnadspension.

 

Däremot måste min fru ansöka om efterlevnadspension när jag har gått bort och det finns en särskild blankett för detta och ingenting som hon klarar själv utan hjälp.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

När detta var aktuellt för mej, så var det Försäkringskassan som handlade dessa ärenden. Det är först på senare tid, som Pensionsmyndigheten har tagit över och jag har inte fått nå¨got meddelande om att jag måste ansöka om efterlevnadspension.

 

Däremot måste min fru ansöka om efterlevnadspension när jag har gått bort och det finns en särskild blankett för detta och ingenting som hon klarar själv utan hjälp.

Du bör nog kolla med PPM om hon har efterlevnads pension.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör nog kolla med PPM om hon har efterlevnads pension.

 

PPM ?  Premiepension ???? Vad har det med efterlevnadspension att göra ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...