Jump to content
IGNORERAD

Äktenskap i Thailand hur påverkar det oss?


marcooleo

Recommended Posts

Om jag gifter mig med min thailändska flickvän i Thailand nästa år, vad innebär det då för henne och hennes barn, samt mig? Finns det några speciella krav eller åtaganden?

Det är tänkt att hon skall flytta till mig i Sverige inom 5 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    9

  • Baa

    4

  • carpenter

    3

  • Fritz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Om jag gifter mig med min thailändska flickvän i Thailand nästa år, vad innebär det då för henne och hennes barn, samt mig? Finns det några speciella krav eller åtaganden?

Det är tänkt att hon skall flytta till mig i Sverige inom 5 år.

 

Det beror på om du registrerar äktenskapet hos thailändska myndigheter eller inte. Ett traditionellt bröllop i hembyn med munkar och allt betyder just ingenting juridiskt sett.

 

Om du registrerar rekommenderar jag äktenskapsförord, i den mån du har några tillgångar värda nämna.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer i vad Herr Chang säger.

Ska ni bo på var sin sida jorden i ett antal år först, som

gifta, så kör bara ett traditionellt bröllop först. Registreringen

har ni all tid i världen att fixa med senare, när ni väl ska börja

leva och bo ihop på riktigt, så att säga. Bara ett tips.

Ha det gott

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Gift er direkt. Varför. Jo för att det betyder så mycket för din fru.. Thaidamer har en helt annan syn på giftemålet än vad vi svenskar har. Framför allt är det status för dom.

Alltså hos Amhpur. Riktigt så det registreras även i sverige. Men skriv äktenskapförord. Måste lämnas samtidigt med registreringen av äktenskapet. Om du vill att det ska gälla i Thailand

Ändrades av John Khonken
Link to comment
Dela på andra sajter

Plus att det underlättar för dina resor till Thailand att vara gift.

Dvs. om du vill stanna längre än ett turistvisum tillåter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plus att det underlättar för dina resor till Thailand att vara gift.

Dvs. om du vill stanna längre än ett turistvisum tillåter.

 

Fortsätter på Surin P3 inlägg.

 

Besökte Immigrations kontor i BKK i måndags och tänkte mig 1 månads extra visum utöver turistvisumet. Fick då utan prut 2 månader samtidigt som de meddelade att utan registrerat giftemål så skulle de bara ge anstånd med ytterligare 7 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju inte vara till nackdel att vara registrerad  som gift i Thailand och Sverige,om man planerar framtida flytt till Sverige. Håller med tidigare inlägg om att giftemål är viktigt i Thailand. Att ha vigsel inför en munk är lättvarianten som snabbt genonskådas av omgivningen. Besök på Amphur är det som räknas Och att registera i Sverige.. Viktigt. Detta påpekade damen på konsulatet för hustrun.

Jag som bo här på heltid har dessutom förmånerna att vara medförsäkrad på hustruns försäkringar. Hon har fri sjukvård och tandvård rabatt 50% på sitt jobb, som jag hänger på utan extra kostnad.Var senast igår hos sjukgymnast utan kostnad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

En bekant till mig, boende och gift i Thailand registrerade äktenskapet bara i Thailand.

 

Efter några år fick försäkringskassan reda på giftermålet och eftersom han är pensionär blev han eftertaxerad.

 

Det visade sig att han som gift hade erhållit en för hög pension. Som gift andses man kunna leva på mindre pengar än som ogift. Att hans thailändska fru inte hade någon försörjning hade ingen betydelse i sammanhanget. Därför krävde myndigheterna tillbaka dessa pengar. Alltså drogs pengar av varje månad i ett par år.

 

Det blev några svåra år eftersom hans pension bara var knappt 10 000 före avdraget.

 

Är det fortfarande på detta sätt? är det någon som VET?  /oldthaimer

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

En bekant till mig, boende och gift i Thailand registrerade äktenskapet bara i Thailand.

 

Efter några år fick försäkringskassan reda på giftermålet och eftersom han är pensionär blev han eftertaxerad.

 

Det visade sig att han som gift hade erhållit en för hög pension. Som gift andses man kunna leva på mindre pengar än som ogift. Att hans thailändska fru inte hade någon försörjning hade ingen betydelse i sammanhanget. Därför krävde myndigheterna tillbaka dessa pengar. Alltså drogs pengar av varje månad i ett par år.

 

Det blev några svåra år eftersom hans pension bara var knappt 10 000 före avdraget.

 

Är det fortfarande på detta sätt? är det någon som VET?  /oldthaimer

 

Mitt äktenskap är reggat både i Thailand och Sverige och får en mindre pension beroende på äktenskapet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt äktenskap är reggat både i Thailand och Sverige och får en mindre pension beroende på äktenskapet.

Mitt ocksa, men min pension har det inte paverkat vad jag kan se.

Har sett att det KAN paverka negativt, men kommer inte ihag under vilka promisser.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ocksa, men min pension har det inte paverkat vad jag kan se.

Har sett att det KAN paverka negativt, men kommer inte ihag under vilka promisser.

 

Om Försäkringskassan/Pensionsmyndigheten känner till att du är gift (om du t ex har kryssat

i rutan "gift" i det årliga levnadsintyget), så drar de automatiskt för detta.

 

Har du inte gjort detta under flera år och plötsligt kryssar i rutan för "gift", så riskerar du retroaktiv inbetalning och ev böter (falskt intygande).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Försäkringskassan/Pensionsmyndigheten känner till att du är gift (om du t ex har kryssat

i rutan "gift" i det årliga levnadsintyget), så drar de automatiskt för detta.

 

Har du inte gjort detta under flera år och plötsligt kryssar i rutan för "gift", så riskerar du retroaktiv inbetalning och ev böter (falskt intygande).

Nja, jag "bor" ju i Sverige och ar registrerad gift dar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag "bor" ju i Sverige och ar registrerad gift dar!

 

Om pensionsmyndigheten känner till att du är gift, så får du den lägre pensionen - garanterat.

Det spelar ingen roll var du bor.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Försäkringskassan/Pensionsmyndigheten känner till att du är gift (om du t ex har kryssat

i rutan "gift" i det årliga levnadsintyget), så drar de automatiskt för detta.

 

Har du inte gjort detta under flera år och plötsligt kryssar i rutan för "gift", så riskerar du retroaktiv inbetalning och ev böter (falskt intygande).

Jag blir inte klok på detta med levnadsintyget, varje år så kryssar jag i att jag är gift men likt förbaskat så tar dom för givet nästa gång att jag är ogift och att jag ska uppge om det skett förändring, vilket jag gör. Hur som helst så har jag svårt att tänka mig att Pensionsmyndigheten skulle minska på ens pension om man har gift sig i Thailand men inte registrerat det i Sverige.

Jag tror jag vet varför men det är jag för trött för att orka ge mig in på att förklara det i kväll.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om pensionsmyndigheten känner till att du är gift, så får du den lägre pensionen - garanterat.

Det spelar ingen roll var du bor.

Det forutsatter jag att dom gor, personbeviset sager gift i alla fall!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir inte klok på detta med levnadsintyget, varje år så kryssar jag i att jag är gift men likt förbaskat så tar dom för givet nästa gång att jag är ogift och att jag ska uppge om det skett förändring, vilket jag gör. Hur som helst så har jag svårt att tänka mig att Pensionsmyndigheten skulle minska på ens pension om man har gift sig i Thailand men inte registrerat det i Sverige.

Jag tror jag vet varför men det är jag för trött för att orka ge mig in på att förklara i kväll.

 

Fritz..

 

Nja, det finns ju två alternativa rutor att kryssa i - "gift" eller "ogift" och det frågas inte var någonstans äktenskapet är reggat.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt äktenskap är reggat både i Thailand och Sverige och får en mindre pension beroende på äktenskapet.

 

YES!

Klockrent argument för att slippa gifta sig med Thaidamen, en bockar å bugar :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det forutsatter jag att dom gor, personbeviset sager gift i alla fall!

 

Då får du avdraget, som brukar röra sej om sej om ca SEK 500.-/månad!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

YES!

Klockrent argument för att slippa gifta sig med Thaidamen, en bockar å bugar :14:

 

Men om du bryr dej lite om damen, så får hon en påse pengar om äktenskapet är reggat (50-60 K) när/om du går bort.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det finns ju två alternativa rutor att kryssa i - "gift" eller "ogift" och det frågas inte var någonstans äktenskapet är reggat.

Å f-n, tänkte inte på det. För mig var det självklart att frågan man skulle svara på på levnadsintyget bara handlade om ifall äktenskapet var registrerat i Sverige eller inte, sån är jag.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du avdraget, som brukar röra sej om sej om ca SEK 500.-/månad!

OK, drar mig just till minnes att jag fick nan eller ett par 100lappar mindre netto for ett par ar sedan,, dar ar nog forklaringen! Tackar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Å f-n, tänkte inte på det. För mig var det självklart att frågan gällde om äktenskapet var registrerat i Sverige eller inte, sån är jag.

 

Fritz..

 

Ja, det vore ju det mest logiska om det var så.

Jag försökte tjafsa med dem för att slippa avdraget, men argument som - bor heltid i Thailand, försörjer thaifru som inte arbetar eller får ngt bidrag, frun har ingen anknytning till Sverige (mer än jag då) etc, etc.

 

Inget bet. Har man uppgivit i levnadsintyget att man är gift så får man den lägre pensionen - basta!

 

Jag kommer ihåg att jag blev så förbannad, så jag sa till tjänstemannen på Försäkringskassan att " då skickar jag in en skilsmässoansökan till Sverige och avreggar sedan äktenskapet".

 

Svaret blev ungefär - då måste ni skilja er i Thailand också och skicka oss ett bevis på detta.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägre pension om man är gift lär väl hänga ihop med ett efterlevandeskydd, eller?

/GSt

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägre pension om man är gift lär väl hänga ihop med ett efterlevandeskydd, eller?

/GSt

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Yes !! och den "försäkringen" för ens thaifru gäller naturligtvis bara om giftermålet är registrerat i Sverige.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes !! och den "försäkringen" för ens thaifru finns naturligtvis bara om giftermålet är registrerat i Sverige.

 

Fritz..

Då tar jag hellre en högre pension och sparar det som ev blir över till henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...