Jump to content
IGNORERAD

Vad är en "buffalo"?


iggy

Recommended Posts

På senaste resan hade jag med mig för få ombyten, vilket resulterade att jag fick springa till "Laundry" varannan dag. På tvätteriet jobbade en tjej i 20-årsåldern och hennes jämngamla kompis verkade hänga där hela dagarna.

 

Kompisen var extremt pratsam, men pratade knappt någon engelska. Trots flera besök i tvätteriet kom inte konversationen så mycket längre än vad vi hette och var vi kom ifrån. Några gånger satte hon upp pekfingrarna som horn vid pannan och sade "You buffalo!" vilket resulterade i gapskratt från båda tjejerna.

 

Okej, jag är alltså en vattenbuffel (Bubalus bubalis). Jag är definitivt inte någon skönhet, men vill man likna mitt utseende vid något djur, så tror jag inte att vattenbuffel skulle vara det första valet. Så frågan är - vad menade dom? Vad innebär det att kalla någon för en vattenbuffel i Thailand? 

 

800px-Flickr_-_Rainbirder_-_Water_Buffal

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    6

  • Moritz

    5

  • Nemo

    4

  • Soengsang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

stark och ståtlig?

gamla gubbar har styva horn?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Betyder att man är lite mindre smart, kan även sägas tingtong.

Åt det kaxiga hållet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
På senaste resan hade jag med mig för få ombyten, vilket resulterade att jag fick springa till "Laundry" varannan dag. På tvätteriet jobbade en tjej i 20-årsåldern och hennes jämngamla kompis verkade hänga där hela dagarna.

 

Kompisen var extremt pratsam, men pratade knappt någon engelska. Trots flera besök i tvätteriet kom inte konversationen så mycket längre än vad vi hette och var vi kom ifrån. Några gånger satte hon upp pekfingrarna som horn vid pannan och sade "You buffalo!" vilket resulterade i gapskratt från båda tjejerna.

 

Okej, jag är alltså en vattenbuffel (Bubalus bubalis). Jag är definitivt inte någon skönhet, men vill man likna mitt utseende vid något djur, så tror jag inte att vattenbuffel skulle vara det första valet. Så frågan är - vad menade dom? Vad innebär det att kalla någon för en vattenbuffel i Thailand? 

 

800px-Flickr_-_Rainbirder_-_Water_Buffal

 

farang kii nåck :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du beter dig som djuret på bilden gör när du är tvungen och gå till tvätteriet varannan dag.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför springa till tvätteriet så ofta, kläder är ju inte direkt dyrt i Thailand?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

I carribien så betyder det där med att någon satt horn på dig att din fru är otrogen.

Poner los quernos

Sätta på hornen.

Tror vi kan utesluta det skulle vara samma i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Buffalo är en säker inkomstkälla i Isaan, faranger betalar gärna sjukhusräkningar och medicinvård,

till glödlampans familj i god tro.

En sjuk buffalo är bättre än en frisk.

Du kanske såg sjuk ut och behövde lite akutvård för pengar?

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå  sjuka buffalo

 

Buffalo är en säker inkomstkälla i Isaan, faranger betalar gärna sjukhusräkningar och medicinvård,

till glödlampans familj i god tro.

En sjuk buffalo är bättre än en frisk.

Du kanske såg sjuk ut och behövde lite akutvård för pengar?

 

Leif

 

post-7760-0-68586100-1366579019.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

pensionaren

 att bli kallad Buffalo ar en grov forolampning i Thailand..sjal hade jag nog lamnat min tvatt pa nagot annat stalle fortsattningsvis.mvh pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter i mina öron som ni har skoj och har en skämtsam ton när du lämnar in tvätten.

Därför har jag mycket svårt att tro att de skulle mena något illa när de säger buffalo till dig även om det thailändska ordet för buffalo är en grov förolämpning i fel sammanhang.

Antagligen så retas de bara lite på ett skämtsamt sätt men det kan bara tjejerna svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
På senaste resan hade jag med mig för få ombyten, vilket resulterade att jag fick springa till "Laundry" varannan dag. På tvätteriet jobbade en tjej i 20-årsåldern och hennes jämngamla kompis verkade hänga där hela dagarna.

 

Kompisen var extremt pratsam, men pratade knappt någon engelska. Trots flera besök i tvätteriet kom inte konversationen så mycket längre än vad vi hette och var vi kom ifrån. Några gånger satte hon upp pekfingrarna som horn vid pannan och sade "You buffalo!" vilket resulterade i gapskratt från båda tjejerna.

 

Okej, jag är alltså en vattenbuffel (Bubalus bubalis). Jag är definitivt inte någon skönhet, men vill man likna mitt utseende vid något djur, så tror jag inte att vattenbuffel skulle vara det första valet. Så frågan är - vad menade dom? Vad innebär det att kalla någon för en vattenbuffel i Thailand? 

 

800px-Flickr_-_Rainbirder_-_Water_Buffal

 

 

Du måste ha använt mer pengar till att tvätta dina kläder, än vad det hade kostat att köpa lite extra kläder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Det låter i mina öron som ni har skoj och har en skämtsam ton när du lämnar in tvätten.

Därför har jag mycket svårt att tro att de skulle mena något illa när de säger buffalo till dig även om det thailändska ordet för buffalo är en grov förolämpning i fel sammanhang.

Antagligen så retas de bara lite på ett skämtsamt sätt men det kan bara tjejerna svara på.

Hej

 

Så kan det mycket väl vara, Thailändare gillar ju att skoja och ett gott skratt sitter väl aldrig fel.

 

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bli kallad Buffalo är inte smickrande precis.

 

Jag frågade frugan hur illa det var att bli kallad buffalo, hon svarade mig att hon aldrig kallat mig för det(ännu ska väl tilläggas)...och då är det illa!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bli kallad Buffalo är inte smickrande precis.

 

Jag frågade frugan hur illa det var att bli kallad buffalo, hon svarade mig att hon aldrig kallat mig för det(ännu ska väl tilläggas)...och då är det illa!

 

Nej..är väl inte lämpligt att kalla sin fru...eller någon annan tjejbekant för "buffalolady"...! Hörde detta uttryck för många år sen i Pattaya vilket avsåg de vackra barflickorna från Isaan. :offtopic:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej..är väl inte lämpligt att kalla sin fru...eller någon annan tjejbekant för "buffalolady"...! Hörde detta uttryck för många år sen i Pattaya vilket avsåg de vackra barflickorna från Isaan. :offtopic:

 

Det är inte riktigt relevant vad du skriver.

 

Att bli kallad buffalo, det menas att man är riktigt störd, duktigt dum i huvudet alltså!

 

Edit: Jag får tillägga att jag inte har några synpunkter på TS eller inte avser TS..

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte riktigt relevant vad du skriver.

 

Att bli kallad buffalo, det menas att man är riktigt störd, duktigt dum i huvudet alltså!

 

Edit: Jag får tillägga att jag inte har några synpunkter på TS eller inte avser TS..

 

Jo du har väl både rätt o fel...att vara en riktig buffel...eller en riktig bufflig typ...men det är väl mer västerlädskt!!...

Störd eller dum i huvud...vad vet jag..hänger väl ihop kanske med "Buffalolady"...elakt sagt av de som inte begriper mer! :ok:

 

MVH

 

Areeya

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte hojta "kwai noi!" tillbaks, peka på henne och invänta reaktion.. :crazy:

"isam peng" eller något liknande är inte så bra heller om jag fattat det rätt?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en "buffalo"?

 

Beskrivning på någon som ränner på "laundry" varannan dag, i tron att att vederbörande kan få ihop det med en 20 årig tvätterska?   :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...