Jump to content
IGNORERAD

Vorani kritiserar armén och det gamla etablissimanget.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover
Ja det är väl sånt som han är dömd för. Och det är därför som han ej kommer till Thailand.

Problemet är att du godtar ju inte ens domstolarnas dömande av honom.

Du säger dig vara för demokrati. men när dom demokratiskt valda makthavarna missbrukar sitt ämbete så utrycker du att det är ok beroende på att dom valdes i ett allmänt val. Enligt samma retorik så borde järnrörs svenskarna suttit kvar på sina poster. Då man om man är folkvald är oantastlig för allt som man kan göra fel och man har tydligen endast ansvar i nästa val. Och har tydligen enligt dig rätt att sätta landet i konkurs mellan valen medans ens egen rikedom ökar flera gånger om på statens bekostnad. Bara det sker mellan valen så verkar du tycka det är ok.

 

Då har jag dåliga nyheter till dig. Dom kanske kommer som en total överraskning?

Men politiker kan faktiskt i dom flesta länder ställas till svars för sina handlingar som man utför i och utanför ämbetet.

Du hänvisar till att anklagelserna är politiskt betingade. Det beror på hur man ser på det. Om man sätter sig i position där man skapar politiska fiender så är det kanske inte lika lätt att få dessa fiender som kunde vara vänner att titta bort när felaktigheter sker. Ett ganska normalt drag hos dom flesta människor. Medans dom som har flera högt uppsatta vänner kanske har en större chans att klara sig från felaktigheter.

 

Om vi inte ens kan enas om att man bör stå till svars om man är dömd och som vanligt folk överklaga enligt dom lagar som finns skrivna enligt det demokratiska systemet.

Kan man inte acceptera att dom lagar som står beslutade av dom folkvalda gäller. Då är man nog heller inte speciellt demokratiskt lagd.

Hej

 

Självklart ska man kunna ställas till svars för brott och begågna fel som politiker, men i Thailand är detta väldigt ovanligt om man tar hänsyn till hur omfattande koruptionen är och att domstolarna är ofria och används som politiska verktyg av kungligt närstående och kuppande generaler komplicerar det hela ändå mer.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    23

  • Tallviking

    21

  • janne_h

    16

  • Wangthong

    8

Mest aktiva i denna tråd

Det som känns främmande för mig och oroande  är när höga militärer i Thailand uttalar sig om någon politiskt fråga. Ser detta ske regelbundet på thai tv. Brukar fråga hustrun om det är en ny kupp på g...

Som svensk är jag van vid att militären sköter sitt, och med en låg profil..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Det som känns främmande för mig och oroande  är när höga militärer i Thailand uttalar sig om någon politiskt fråga. Ser detta ske regelbundet på thai tv. Brukar fråga hustrun om det är en ny kupp på g...

Som svensk är jag van vid att militären sköter sitt, och med en låg profil..

Hej

 

Samma här jag förstår absolut inte detta heller och det är något som jag aldrig kommer att acceptera, att dom dessutom har egna katastrofprojekt och fattar egna beslut om insatser för att skaffa sig själva PR är också märkligt, om dom ska användas vid katastrofer borde också vara något som regeringen beslutar om.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Samma här jag förstår absolut inte detta heller och det är något som jag aldrig kommer att acceptera, att dom dessutom har egna katastrofprojekt och fattar egna beslut om insatser för att skaffa sig själva PR är också märkligt, om dom ska användas vid katastrofer borde också vara något som regeringen beslutar om.

 

Mvh isan lover

 

Hade inte du varit i 40 länder sa du och förstår ändå inte att i väldigt många länder i Världen är militärer de högsta makthavarna samt att de flesta politiker i sådana länder härstammar på olika sätt från polis/militärleden ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det stämmer att ett fåtal LM-brott har anmälts av PT politiker men den absoluta majoriteten anmälare är Demokrater och gula.

 

Mvh isan lover

 

 

Du kan ju förstås ge en 3-4 exempel på detta?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Du kan ju förstås ge en 3-4 exempel på detta?

Hej

 

Om man följer Engelskspråkiga t.ex Bangkok Post, Prachatai, Bangkok Pundit och Thai Political Prisoners så råder det ingen som helst tveka om detta och jag tror t.o.m att du själv känner till detta men inte vill erkänna det, du kan omöjligt ha missat detta faktum.

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Om man följer Engelskspråkiga t.ex Bangkok Post, Prachatai, Bangkok Pundit och Thai Political Prisoners så råder det ingen som helst tveka om detta och jag tror t.o.m att du själv känner till detta men inte vill erkänna det, du kan omöjligt ha missat detta faktum.

 

Mvh isan Lover

 

Okej, 3-4 exempel blev tydligen för avancerat. Kan du ge ett exempel då? Jag gav dig ett exempel där en PTP politiker LM anmälde en Demokratisk politiker för att han ville förändra LM lagarna, kan du ge 1 exempel på motsatsen?

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Okej, 3-4 exempel blev tydligen för avancerat. Kan du ge ett exempel då? Jag gav dig ett exempel där en PTP politiker LM anmälde en Demokratisk politiker för att han ville förändra LM lagarna, kan du ge 1 exempel på motsatsen?

 

Hej

 

Jag kan naturligtvis lägga fram mängder av exempel där gula och demokrater anmäler röda politiker om jag vill, men av princip är jag lite emot den sortens argumentation, jag tycker att det har gått inflation på forumet när det gäller att be meningsmotståndare leta upp länkar, inlägg och artiklar som stöder deras synpunkter även i fall där dom alldeles uppenbart har rätt, det finns ju mängder av inlägg i ämnet bara på vårt eget forum, Teakdoor och Thai Visa, och kan man läsa engelsk text så rekommenderar jag som sagt ex.vis Bangkok Post, Prachatai, Bangkok Pundit och Thai Political Prisoners, där finns allt det du frågar efter och det lätt tillgängligt.

 

Mvh Isan lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, 3-4 exempel blev tydligen för avancerat. Kan du ge ett exempel då? Jag gav dig ett exempel där en PTP politiker LM anmälde en Demokratisk politiker för att han ville förändra LM lagarna, kan du ge 1 exempel på motsatsen?

 

Hej

 

Jag kan naturligtvis lägga fram mängder av exempel där gula och demokrater anmäler röda politiker om jag vill, men av princip är jag lite emot den sortens argumentation, jag tycker att det har gått inflation på forumet när det gäller att be meningsmotståndare leta upp länkar, inlägg och artiklar som stöder deras synpunkter även i fall där dom alldeles uppenbart har rätt, det finns ju mängder av inlägg i ämnet bara på vårt eget forum, Teakdoor och Thai Visa, och kan man läsa engelsk text så rekommenderar jag som sagt ex.vis Bangkok Post, Prachatai, Bangkok Pundit och Thai Political Prisoners, där finns allt det du frågar efter och det lätt tillgängligt.

 

Mvh Isan lover 

 

Och alla trådar du startar baserade på olika "länkar" som stöder dina "synpunkter" ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Och alla trådar du startar baserade på olika "länkar" som stöder dina "synpunkter" ? :whistle:

Hej

 

Att starta trådar i "Nyheter i Thailand" utan att ha någon nyhet är nog svårt och nyheter presenteras ju ofta i artiklar så det är väl inte så konstigt, men jag vidhåller att det enligt mig har gått inflation i att nästan konsekvent uppmana andra att söka information som stöd för sin åsikt, vill man ha reda på saker och ting så bör man nog engagera sig själv lite mer när informationen finns lätt tillgänglig, frågan är nog snarare om man överhuvudtaget är intreserad av att ta til sig den.

 

Mvh Isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att starta trådar i "Nyheter i Thailand" utan att ha någon nyhet är nog svårt och nyheter presenteras ju ofta i artiklar så det är väl inte så konstigt, men jag vidhåller att det enligt mig har gått inflation i att nästan konsekvent uppmana andra att söka information som stöd för sin åsikt, vill man ha reda på saker och ting så bör man nog engagera sig själv lite mer när informationen finns lätt tillgänglig, frågan är nog snarare om man överhuvudtaget är intreserad av att ta til sig den.

 

Mvh Isan lover 

 

Men alla gånger folk letat upp länkar som bevisar deras åsikt och bevisar att du har fel har ju aldrig hjälpt på dig !

 

Du svarar då oftast på något helt annat eller blir bara tyst en stund och fortsätter sedan som vanligt med din enögda predikan !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag vidhåller att det enligt mig har gått inflation i att nästan konsekvent uppmana andra att söka information som stöd för sin åsikt
 

 

Här håller jag självklart med.

Man ska inte behöva visa upp några länkar överhuvudtaget, när det handlar om åsikter.

 

Men när det gäller påståenden om att vissa saker är fakta, så ligger bevisbördan på den som påstår att det som sagts faktiskt är fakta.

Annars är det bara rykten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en sak kan vi väl alla vara överens om ang Thailändsk politik=korruption
 

Om Isan Lover öppnar en tråd om politik så är Tallviking nummer 2 i tråden

Eller finns det andra källor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Självklart ska man kunna ställas till svars för brott och begågna fel som politiker, men i Thailand är detta väldigt ovanligt om man tar hänsyn till hur omfattande koruptionen är och att domstolarna är ofria och används som politiska verktyg av kungligt närstående och kuppande generaler komplicerar det hela ändå mer.

 

Mvh isan lover

 

Och i vilken ända ska man börja då menar du.

Korrumperade domare finns det. Det vet Thaksin också. Det var nog därför hans advokater försökte muta domaren i Ratchada målet om jag  inte minns fel vilket mål det var? Varav domaren ej tog mutan utan avslöjade mutförsöket.

Att man sen smiter från landet istället för att ta sitt straff tycker jag är ynkligt.

 

Du förespråkar ju WOD som nånting bra. Där behövdes ju inte ens någon rättegång innan man vart arkebuserad baserad på enskilda polisers anklagelser. Sanktionerat av Thaksin.

Varför är det helt plötsligt så viktigt med ofria domare. Eller förtjänar man en bättre rättegång eller rättegång ö.h.t om man är tillräckligt rik och inflytelserik enligt dig?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, 3-4 exempel blev tydligen för avancerat. Kan du ge ett exempel då? Jag gav dig ett exempel där en PTP politiker LM anmälde en Demokratisk politiker för att han ville förändra LM lagarna, kan du ge 1 exempel på motsatsen?

 

Hej

 

Jag kan naturligtvis lägga fram mängder av exempel där gula och demokrater anmäler röda politiker om jag vill, men av princip är jag lite emot den sortens argumentation, jag tycker att det har gått inflation på forumet när det gäller att be meningsmotståndare leta upp länkar, inlägg och artiklar som stöder deras synpunkter även i fall där dom alldeles uppenbart har rätt, det finns ju mängder av inlägg i ämnet bara på vårt eget forum, Teakdoor och Thai Visa, och kan man läsa engelsk text så rekommenderar jag som sagt ex.vis Bangkok Post, Prachatai, Bangkok Pundit och Thai Political Prisoners, där finns allt det du frågar efter och det lätt tillgängligt.

 

Mvh Isan lover 

 

Du behöver inte lägga fram mängder av exempel, det räcker med ett exempel- Endast ett exempel.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Och i vilken ända ska man börja då menar du.

Korrumperade domare finns det. Det vet Thaksin också. Det var nog därför hans advokater försökte muta domaren i Ratchada målet om jag  inte minns fel vilket mål det var? Varav domaren ej tog mutan utan avslöjade mutförsöket.

Att man sen smiter från landet istället för att ta sitt straff tycker jag är ynkligt.

 

Du förespråkar ju WOD som nånting bra. Där behövdes ju inte ens någon rättegång innan man vart arkebuserad baserad på enskilda polisers anklagelser. Sanktionerat av Thaksin.

Varför är det helt plötsligt så viktigt med ofria domare. Eller förtjänar man en bättre rättegång eller rättegång ö.h.t om man är tillräckligt rik och inflytelserik enligt dig?

Hej

 

Enligt mig är en arme som står utanför politiken och som är underordanad landets folkvalda regering och parlament en grundförutsättning i en demokrati, lika viktigt är det att EC, Konstitutions domstol och övriga domstolsväsendet är självständiga, neutrala, okorrumperade och inte agerar som politiska verktyg och tar order ifrån ej folkvalda makthavare.

 

Att som Thailand ha en arme och domstolar som agerar politiskt gör att situationen i landet blir ännu mer komplicerad och att demokratin allt som oftast sätts ur spel helt när Prem och den onämnbare vill detta gör inte saken bättre, och det är definitivt inte bra för den demokratiska utvecklingen.  

 

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte läsa engelska texter,kan du översätta ett exempel på de "mängder"av anmälningar mot de röda?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jag kan inte läsa engelska texter,kan du översätta ett exempel på de "mängder"av anmälningar mot de röda?

Hej

 

Då rekommenderar jag ex.vis Google translation.

 

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Då rekommenderar jag ex.vis Google translation.

 

Mvh Isan Lover

Den är så dålig.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt mig är en arme som står utanför politiken och som är underordanad landets folkvalda regering och parlament en grundförutsättning i en demokrati, lika viktigt är det att EC, Konstitutions domstol och övriga domstolsväsendet är självständiga, neutrala, okorrumperade och inte agerar som politiska verktyg och tar order ifrån ej folkvalda makthavare.

 

Att som Thailand ha en arme och domstolar som agerar politiskt gör att situationen i landet blir ännu mer komplicerad och att demokratin allt som oftast sätts ur spel helt när Prem och den onämnbare vill detta gör inte saken bättre, och det är definitivt inte bra för den demokratiska utvecklingen.  

 

Mvh Isan lover

Kan inte annat än hålla med dig!

Det som komplicerar saken i Thailand är ju att man har brottslingar som styr landet från en regeringsställning!

Eftersom du glömde att ta upp detta måste jag ju påminna om detta faktum som ytterligare komplicerar det hela. Att man om man är vald har rätt att göra vad som helst i demokratins tecken är väl också ganska sjukt. Finns det dessutom rätt att köpa röster så är väl demokratin helt sjuten i sank.

 

Sedan så kaan man till slut påpeka att de som har till uppgift att övervaka konstitutionen  och efterlevnad av landets lagar varken ska ta order av den som betalar bäst eller ej folkvalda makthavare utan endast se till de konstitusioner och lagar som finns. Dvs att man en gång blivit folkvald ger inte rätt att göra vad som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag håller med om det du säger men noterar precis som Vorani att man har svårt att se sina egna fel men gärna pekar på andras, i ditt kritiska inlägg nämner du PT och Thaksin men du utelämnar omedvetet eller medvetet Demokraterna ifrån denna kritik

Hur skulle det vara om du tittade dig själv i spegeln i det avseenedet ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt mig är en arme som står utanför politiken och som är underordanad landets folkvalda regering och parlament en grundförutsättning i en demokrati, lika viktigt är det att EC, Konstitutions domstol och övriga domstolsväsendet är självständiga, neutrala, okorrumperade och inte agerar som politiska verktyg och tar order ifrån ej folkvalda makthavare.

 

Att som Thailand ha en arme och domstolar som agerar politiskt gör att situationen i landet blir ännu mer komplicerad och att demokratin allt som oftast sätts ur spel helt när Prem och den onämnbare vill detta gör inte saken bättre, och det är definitivt inte bra för den demokratiska utvecklingen.  

 

Mvh Isan lover

En förutsättning för detta är en regering som verkar för landets bästa och inte i första hand för sitt eget bästa.

Det är det stora problemet.

PT vill robba landet. Demokraterna hålls borta från grytorna. Militären vill vara med o dela.

Politik i Thailand handlar om den enskildes väl istället för att ta hand om landet. Vilket är syftet som man valde regeringen för.

Först när regeringen börjar värna om demokratin så kan man begära att andra grupper ska agera korruptions fritt.

Men det kan nog vara svårt för en person som bevisligen missförstått betydelsen av demokrati, att förstå?

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Kan inte annat än hålla med dig!

Det som komplicerar saken i Thailand är ju att man har brottslingar som styr landet från en regeringsställning!

Eftersom du glömde att ta upp detta måste jag ju påminna om detta faktum som ytterligare komplicerar det hela. Att man om man är vald har rätt att göra vad som helst i demokratins tecken är väl också ganska sjukt. Finns det dessutom rätt att köpa röster så är väl demokratin helt sjuten i sank.

 

Sedan så kaan man till slut påpeka att de som har till uppgift att övervaka konstitutionen  och efterlevnad av landets lagar varken ska ta order av den som betalar bäst eller ej folkvalda makthavare utan endast se till de konstitusioner och lagar som finns. Dvs att man en gång blivit folkvald ger inte rätt att göra vad som helst.

Hej

 

Roligt att vi åtminstone är överens om vissa grundläggande demokratiska principer och förutsättningar, att armen inte ska ha politisk makt och att t.ex att konstitutions domstolen ska granska politikerna och dom beslut som tas på ett neutralt sätt och hålla sig till lagen men så är tyvär inte fallet i dagens Thailand.

 

Den nuvarande Konstitutions domstolen är partisk och använder lagar och regler på ett sätt som dom inte var avsedda för och blockerar ex.vis demokratiska och lagliga beslut i parlamentet med hänvisning till att Monarkin hotas när så inte alls är fallet, detta är tragiskt ur både ur demokratisk och laglig synvinkel.

 

Hur ett land och dess folkvalda ska agera när Konstitutions Domstolen sätter dom Demokratiska spelregler och lagar ur spel som dom är tillsatta att skydda har jag ingen enkel lösning på, kan man lägga ned domstolen alternativt utse nya och opartiska ledamöter?

 

Och hur kommer i så fall Demokraterna, Armechefen och PAD att reagera på detta, som det är nu så garanterar ju en ofri och partisk Högsta Domstol och Konstitutions Domstol bl.a att Konstitutionen inte blir ändrad och vilket t.ex innebär att kuppmakarna med sin amnesti går fria och att dom ansvariga för alla döda och skadade vid upproren i Bangkok 2010 går fria, m.m. 

 

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Roligt att vi åtminstone är överens om vissa grundläggande demokratiska principer och förutsättningar, att armen inte ska ha politisk makt och att t.ex att konstitutions domstolen ska granska politikerna och dom beslut som tas på ett neutralt sätt och hålla sig till lagen men så är tyvär inte fallet i dagens Thailand.

 

Den nuvarande Konstitutions domstolen är partisk och använder lagar och regler på ett sätt som dom inte var avsedda för och blockerar ex.vis demokratiska och lagliga beslut i parlamentet med hänvisning till att Monarkin hotas när så inte alls är fallet, detta är tragiskt ur både ur demokratisk och laglig synvinkel.

 

Hur ett land och dess folkvalda ska agera när Konstitutions Domstolen sätter dom Demokratiska spelregler och lagar ur spel som dom är tillsatta att skydda har jag ingen enkel lösning på, kan man lägga ned domstolen alternativt utse nya och opartiska ledamöter?

 

Och hur kommer i så fall Demokraterna, Armechefen och PAD att reagera på detta, som det är nu så garanterar ju en ofri och partisk Högsta Domstol och Konstitutions Domstol bl.a att Konstitutionen inte blir ändrad och vilket t.ex innebär att kuppmakarna med sin amnesti går fria och att dom ansvariga för alla döda och skadade vid upproren i Bangkok 2010 går fria, m.m. 

 

Mvh isan Lover

 

 

Är detta fakta eller din personliga åsikt?

 

Är det fakta kan du säkert ge ett par exempel på vilka lagliga och demokratiska beslut de blockerat.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Är detta fakta eller din personliga åsikt?

 

Är det fakta kan du säkert ge ett par exempel på vilka lagliga och demokratiska beslut de blockerat.

Hej

 

Konstitutions Domstolen använder Konstitutionens paragrafer till skydd mot monarkin för att hindra att lagliga politiska beslut kan tas i Parlamentet och detta på ett sätt som dessa paragrafer inte var tänkta för, dessutom uttalar sig landets Armechef offentligt varje gång ett beslut ska tas i frågan och säger att dom inte kommer att acceptera några angrepp på monarkin och att deras uppgift är att skydda den, detta känner du säkert till men förtränger p.g.a att detta inte passar in i din bild av den politiska verkligheten, det finns en ganska stor opinion i landet mot detta bland akademiker och rättsliga experter.

 

Konstitutions Domstolen använder paragraferna till skydd mot monarkin på samma sätt som Demokraterna och PAD använder LM-lagarna, detta är ett stort demokratiskt problem.

 

 

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...