Jump to content
IGNORERAD

Känner någon till Audacity?


Jan L

Recommended Posts

Jag har filmat en del från nyårsfirandet.
Har hållit på i tre dagar och allt är till belåtenhet - utom.
Ett inslag där två personer står och sjunger.
Killen som satt vid eventuellt mixerbord hade förmodligen somnat in så trummor
är för höga.
Jag har Extraherat ljudfilen från filmen så jag har den separat i ett format
som heter aiff.
Jag har hållit på att pula med detta en vecka - till och från och får inte till det.
Programmet jag använder är Aufacity.
Grejen är alltså att trumman skall tonas ner så det blir mera "lagom" och sången går
fram bättre.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är markerat är ett slag från en trumma och den här uppförstorade bilden visar ett slag av hundratals.

Jag vill tona ner de här sekvenserna och det går bra vid en sådan här markering.

Men hur 17 skall jag göra för att markera samtliga slag med någon slags automatik?

Sitta och pilla med ett och ett kommer att ta en dag - minst.

Jag har för dåligt tålamod och jag är säker att det finns något fiffigt sätt, bara man vet.

post-3360-0-48097800-1366332804.jpg

post-3360-0-48097800-1366332804.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag inget att komma med men googla kan jag allt. Nu är jag säker att Gustav och ano kommer lotsa dig fram till ett fullgott resultat när de vaknat hemma i Sverige.

T.v kanske detta kan hjälpa dig bli något klokare

 

http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digitalt-skapande/1155334-fa-ljudet-jamt-under-ett-filmklipp/ 

 

Page not found - kommer upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte nödvändigtvis, men det finns mjukvaruvarianter. Vad som händer är att signalen -- eller ett specifikt frekvensomfång av den -- begränsas vid en viss decibel. Allting ovanför den angivna brytpunkten rundas av. Kompressorer används inom ljudupptagning för att plötsliga starka ljud inte ska ta överhand (skratt, applåder etc) och på i princip all inspelning av sång men även till trummor och liknande. 

 

Precis vad jag är ute efter, man vad tusan är en kompressor?

Finns sådan i Audacity som jag sliter med - och inte får till det.

 

Drömmen vore om det finns någon vänlig skäl som kan programmet

och jag kan sända ljudfilen för åtgärd.

Jag tror att det är skitenkelt för den som vet, själv är jag mycket off.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte direkt någon ljudtekniker men att använda kompressor är nog det första jag skulle försöka. Det kan åstadkomma det du vill, dvs. att sänka de höga ljudnivåerna. Kanske även använda equalizern för att framhäva sången lite mer.

 

Avmarkera "Make-up gain for 0dB after compressing" i Audacitys kompressor för att förhindra att volymen justeras upp (normaliseras). Man kan bli lurad av den inställningen om man experimenterar med kompressorn på isolerade avsnitt. Det går alltid att justera volymen manuellt om det skulle behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...