Jump to content
IGNORERAD

I kväll på Kunskapskanalen Kl. 20.00


BB

Recommended Posts

Kenneth4618
hmm, jag har varit i Udon flera veckor, inte fan har jag ändrat nån uppfattning...

 

Nåt mer bottentråkigt kan man inte ha. Kan inte vänta på att åka därifrån...

 

  / Joe

Är man inställd på att ha tråkigt så spelare det ingen roll var man är

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 285
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    19

  • micke isaan

    15

  • måne

    13

  • ole

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är man inställd på att ha tråkigt så spelare det ingen roll var man är

Nä, jag har inte inställt på att ha tråkigt nånstans, har jag tråkigt så har jag..

 

Det är ett jävla tjatande på hur kul det är i Isaan, sorry men det tycker inte jag, jag tycker det suger fett i Isaan...

 

Tråkigare kan man knappt ha det... Gillar ni det så fine...

 

  / Joe 

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE
Nä, jag har inte inställt på att ha tråkigt nånstans, har jag tråkigt så har jag..

 

Det är ett jävla tjatande på hur kul det är i Isaan, sorry men det tycker inte jag, jag tycker det suger fett i Isaan...

 

Tråkigare kan man knappt ha det... Gillar ni det så fine...

 

  / Joe 

 

Helt ok att Du inte gillar Issan, om Du tycker det är viktigt att framhäva det så ok, welcome!

 

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Att man kan ha tråkigt i Isaan i en by på landet kan jag förstå. Att ha tråkigt i Udon som är en storstad

kan jag däremot inte förstå för där finns det alltid någonting för någon om man bara vill ha det bra

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tom en fattig svensk får känna sig rik i Isaan. Inget löjligt med det, det är ren fakta. Har du ens varit i Isaan? Men jag blir ganska trött på denna romantiserade synen om hur jävla lyckliga alla är i Isaan. Dom har en sån frihet och dom är så lyckliga med att gå ut plocka ris hela dagen i 40 graders värme och dra in 150tbh, för att sen gå hem och njuta av solnedgången med glas pissljummet regnvatten! Och när solen gått ner så inser man att man är så jävla trött så att man inte orka hålla sig vaken vare sig man vill eller inte! Nej, jag är övertygad om att majoriteten i Isaan inte anser att dom lever i nån speciellt lycklig tillvaro. Vad är skället för denna massflykt från Isaan? För att ungdomen känner en sån frihet? Eller, just att det är så jävla svårt att få det att gå ihop ekonomiskt och att man inte är dummare än att man sett under vilka förhållande man växt upp i?

 

Första gången jag satte min fot i Isaan, så fick sig mitt perspektiv en spark i röven.

Bra att nån förstår hur de egentligen mår... :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan
Hej

 

Visst finns det guldtorskar och värsta sortens luder ute bland byarna periodvis men dom dominerar inte, dom utgör undantagen som alla skvallrar om, chansen att hitta en vän för livet som man kan leva med resten av livet är betydligt större ute på landet än på dom få bargator som finns på välkända platser. och träffar man den rätta är oddsen nog betydligt bättre för ett långt och lyckligt liv tillsammans än i Sverige.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Håller absolut inte med dig där,när man är ute och åker bil så vill gärna thai männen och tjejerna visa vart det bor faranger med fina hus och bilar.

Folk som går förbi tittar och frågar nästan rakt ut vad för grejer farangen köpt till familjen.

Nu är du lite på ditt Thaksin spår igen och förskönar allt DU gillar.

Nej ut med huvet ur Isaan rö.h. och se dig omkring.

PS 80% av bar tjejerna kommer från Isaan DS

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan
Tom en fattig svensk får känna sig rik i Isaan. Inget löjligt med det, det är ren fakta. Har du ens varit i Isaan? Men jag blir ganska trött på denna romantiserade synen om hur jävla lyckliga alla är i Isaan. Dom har en sån frihet och dom är så lyckliga med att gå ut plocka ris hela dagen i 40 graders värme och dra in 150tbh, för att sen gå hem och njuta av solnedgången med glas pissljummet regnvatten! Och när solen gått ner så inser man att man är så jävla trött så att man inte orka hålla sig vaken vare sig man vill eller inte! Nej, jag är övertygad om att majoriteten i Isaan inte anser att dom lever i nån speciellt lycklig tillvaro. Vad är skället för denna massflykt från Isaan? För att ungdomen känner en sån frihet? Eller, just att det är så jävla svårt att få det att gå ihop ekonomiskt och att man inte är dummare än att man sett under vilka förhållande man växt upp i?

 

Första gången jag satte min fot i Isaan, så fick sig mitt perspektiv en spark i röven.

Veckan inlägg. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Håller absolut inte med dig där,när man är ute och åker bil så vill gärna thai männen och tjejerna visa vart det bor faranger med fina hus och bilar.

Folk som går förbi tittar och frågar nästan rakt ut vad för grejer farangen köpt till familjen.

Nu är du lite på ditt Thaksin spår igen och förskönar allt DU gillar.

Nej ut med huvet ur Isaan rö.h. och se dig omkring.

PS 80% av bar tjejerna kommer från Isaan DS

Hej

 

Jag tycker inte att jag förskönar Isaan, enligt mig är det bara helt överlägset, här finns dom trevligaste, ärligaste, minst stressade och vänligaste människorna i landet, jag ser det som en stor förmån att kunna få vistas bland dom, men jag är ändå inte speciellt överraskad över att många utlänningar och Thailändare ifrån övriga delar av landet inte trivs och har problem med att vistas där, det är ju landets fattigaste och minst utvecklade del, man har ett eget språk, egna maträtter, anemistisk religion med andetro, många underliga traditioner och ceremonier, det är ofta varmt och i ca 4 månader är det både hett och torrt.

 

Man lever ett hårt och arbetsamt liv där dagen börjar kl 05-06 på morgonen och byn släcks ned kl 21, är man morrontrött och kvällsmänniska blir det nog stora problem i en by, sen finns det ju egentligen inget ordnat system med sysselsättning för semesterfirare i byn och eftersom aktiviteter som en turistort normalt erbjuder saknas så är det ju upp till individen att sysselsätta sig och deltar man inte i byns aktiviteter, arbetar och kommer in i den rytm som övriga bybor har hamnar man nog lätt utanför och upplever en tristess, ingår man i byns gemenskap så finns det alltid saker att göra, det monotona dagliga livet avbryts med jämna mellanrum för t.ex bröllopp, begravningar, barnens dag, idrottsveckor, religiösa högtider och molam festivaler, o.s.v.

 

Det långsamma tempot på landet, det naturnära livet med självhushållning till stor del passar mig perfekt, att odla, fiska och jaga är något jag gillar, att ständigt vara omgiven av alla generationer, umgås dagligen med släkt och grannar, äta många tillsammans, dela både glädje och bekymmer med andra, att folk har tid för varandra, tar hand om dom gamla, uppfostrar barnen, att leva med djuren som hundar, kreatur, grisar, höns och ankor känns också väldigt rätt på något sätt, enligt mig har människan nog levt så här större delen av den tid som vi har funnits till, vi är nog egentligen ett flockdjur och behöver ha andra runt oss för att må bra och är det något livet i Isaan innebär så är det nog att vi lever så nära det ursprungliga liv som vi skapades för som möjligt i dagens moderna värld, här göms inget och både livet och döden är en del av verkligheten.

 

Visst kommer många bartjejer ifrån landets fattigaste delar, det är väl ingen större överraskning, men dom lämnar normalt inte sina byar och familjer p.g.a vantrivsel, det är till 90 % helt andra orsaker som fattigdom, skilsmässor, ensam vårdnad om barn, arbetslöshet, desperation och hopp om en bättre förtjänst som driver dom ifrån byn, nio av tio bartjejer skulle säkert hellre vara hemma om möjligheten fanns, men min uppfattning är att andelen bartjejer ifrån grannländerna ökar numera, kanske p.g.a att tjejerna ifrån Isaan inte väljer detta yrke så ofta längre, Isaan har fått det bättre och möjligheterna att försörja sig i byarna har ökat med gummiträden och allt fler får jobb som anställda i mindre och större företag, så utvecklingen ser positiv ut för Isaan och blir dom industriparker och infrastruktursatsningar som har planerats av så lär ännu fler kunna stanna kvar hemma och slippa ett liv i förnedring och slum i storstan.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

sangsomcoke
Hej

 

Att 85% av dom Thailändska männen är otrogna är väl också en anledning till en del tjejer väljer en falang.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

 

 

 

Om din siffra med  85 % stämmer ser då jag ett samband mellan Thailändsk fru och otrohet antar att dom flesta män boende i Thailand har en partner därifrån. Du förespråkar bylivet och man skall leva på samma sätt som alla andra i byn så bör man väl också vänstra runt lite. Däremot tror jag att myterna om alla Thailändska män kommer från "bargatorna" tro även att andel otrogna "falanger" är av samma värde om du frågar där. Räknas "Mia noi" med i statistiken ?

 

Själv kommer jag satsa på någon rik snygg och trevlig thailändsk dam och vara hennes "Pua Noi"

Ändrades av sangsomcoke
Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Om din siffra med  85 % stämmer ser då jag ett samband mellan Thailändsk fru och otrohet antar att dom flesta män boende i Thailand har en partner därifrån. Du förespråkar bylivet och man skall leva på samma sätt som alla andra i byn så bör man väl också vänstra runt lite. Däremot tror jag att myterna om alla Thailändska män kommer från "bargatorna" tro även att andel otrogna "falanger" är av samma värde om du frågar där. Räknas "Mia noi" med i statistiken ?

 

Själv kommer jag satsa på någon rik snygg och trevlig thailändsk dam och vara hennes "Pua Noi"

Hej

 

Jag har ingen mia noi men min tidigare svärfar försökte ofta få mig att skaffa en precis som honom, min nuvarande frus morbröder vill ibland att jag ska ha sex med någon karoke brud ifrån Laos eller liknande som dom har men jag avstår, så du har helt rätt i att älskarinnor är vanliga och det anses som normalt att ha detta.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Hej

 

Jag har ingen mia noi men min tidigare svärfar försökte ofta få mig att skaffa en precis som honom, min nuvarande frus morbröder vill ibland att jag ska ha sex med någon karoke brud ifrån Laos eller liknande som dom har men jag avstår, så du har helt rätt i att älskarinnor är vanliga och det anses som normalt att ha detta.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

 

 

Ta seden dit du kommer.

Det är inte för inte dessa människor lever i harmoni med både, grannen, naturen och sig själv.

 

Grannens svärmor kanske är en riktig maskin. Testa henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

sangsomcoke
Hej

 

Jag har ingen mia noi men min tidigare svärfar försökte ofta få mig att skaffa en precis som honom, min nuvarande frus morbröder vill ibland att jag ska ha sex med någon karoke brud ifrån Laos eller liknande som dom har men jag avstår, så du har helt rätt i att älskarinnor är vanliga och det anses som normalt att ha detta.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

 

Men ingår "Mia noi" i din statistik om inte borde statistiken bli högre. Verka förövrigt var väldigt trevliga f.d svärfar och morbröder du fått , gillar även din formulering "någon karoke brud ifrån Laos eller liknande som dom har". Anses normalt, vem anser det som normalt dom själv?

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Men ingår "Mia noi" i din statistik om inte borde statistiken bli högre. Verka förövrigt var väldigt trevliga f.d svärfar och morbröder du fått , gillar även din formulering "någon karoke brud ifrån Laos eller liknande som dom har". Anses normalt, vem anser det som normalt dom själv?

Hej

 

Systemet med mia nois och otrohet på bordeller och karaoke barer är så utbrett att det fåt betecknas som det normala i alla Thailändska samhällsklasser, t.o.m en busschaufför, bonde eller daglönare kan tänka sig att lägga en del av lönen på detta, och blir man accepterad som en av dom så invigs man även i denna del av traditionerna och förväntas agera som dom själva, men jag har inga som helst tankar på att göra detta .

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Prostitutionen i Thailand uppfanns inte av amerikanska GI:s i fiskebyn Pattaya under Vietnam-kriget !

 

Ibland får man uppfattningen att folk tror det

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man kan ha tråkigt i Isaan i en by på landet kan jag förstå. Att ha tråkigt i Udon som är en storstad

kan jag däremot inte förstå för där finns det alltid någonting för någon om man bara vill ha det bra

Att man kan ha tråkigt i Flen i en by på landet kan jag förstå. Att ha tråkigt i Stockholm som är en storstad kan jag däremot inte förstå för där finns det alltid någonting för någon om man bara vill ha det bra. :y2:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Prostitutionen i Thailand uppfanns inte av amerikanska GI:s i fiskebyn Pattaya under Vietnam-kriget !

 

Ibland får man uppfattningen att folk tror det

Hej

 

Dom uppfann nog snarare fenomenet Beerbars och A Go Go.

 

Mia Noi traditionen har sina rötter i kungahus och adel, sedan spred den sig till affärsvärlden och politiken, numera finns den i alla samhällsklasser, dom rika som har råd håller sig med en universtets studerande mia noi som dom ger lägenhet, bil och dyra presenter, affärsmän och politiker går på massage institut, vanliga löntagare går på bordell och karaoke.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Dom uppfann nog snarare fenomenet Beerbars och A Go Go.

 

Mia Noi traditionen har sina rötter i kungahus och adel, sedan spred den sig till affärsvärlden, politiken och numera finns den i alla samhällsklasser, dom rika som har råd håller sig med en universtets studerande mia noi som dom ger lägenhet, bil och dyra presenter, affärsmän och politiker går på massage institut, vanliga löntagare går på bordell och karaoke.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Och pensionärer med hängpung,vart går vi?

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Till ett glädjehus.

 

Alternativt in på MPR och gnälla om skatt och sjukvård.

 

I Sverige har vi dock högkostnadsskydd som är finansierat av skatt.

Så de svenska pensionärerna som köper medicin på apoteket har en fördel om man gillar piller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativt in på MPR och gnälla om skatt och sjukvård.

 

I Sverige har vi dock högkostnadsskydd som är finansierat av skatt.

Så de svenska pensionärerna som köper medicin på apoteket har en fördel om man gillar piller.

Och vi som inte gnäller om skatt och sjukvård?Och bor i Sverige men semestrar i Thailand?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

så du har helt rätt i att älskarinnor är vanliga och det anses som normalt att ha detta.

 

Att det anses som normalt bland männen är väl ok, även om det är sjukt. Men då faller ju din tes att alla är så lyckliga i Isaan? för om det är 85% av männen som har en mia noi, så kan jag garantera dig att ingen av fruarna till sina män är speciellt lyckliga när mannen föder och sätter på en annan dam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tycker inte att jag förskönar Isaan, enligt mig är det bara helt överlägset, här finns dom trevligaste, ärligaste, minst stressade och vänligaste människorna i landet, jag ser det som en stor förmån att kunna få vistas bland dom, men jag är ändå inte speciellt överraskad över att många utlänningar och Thailändare ifrån övriga delar av landet inte trivs och har problem med att vistas där, det är ju landets fattigaste och minst utvecklade del, man har ett eget språk, egna maträtter, anemistisk religion med andetro, många underliga traditioner och ceremonier, det är ofta varmt och i ca 4 månader är det både hett och torrt.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Du inser att du emotsäger dig själv i första meningen?

Jag tycker nog att du överdriver och generaliserar lite väl mycket. Jag har också bott längre perioder i Thailand, dock inte i Isaan utan uppe i gyllene triangeln med omnejd. Jag kände nog likadant som dig i allt det du beskriver och inbillade mig att där var det överdrivet bäst att bo med tanke på klimat och hur trevliga och hjälpsamma alla var.

Av olika anledningar så kom det sig att vi under senare år istället bodde längre tider i Bangkok och tänka sig, människorna där var minst lika trevliga och hjälpsamma dom. Mycket märkligt. :-)

Ändrades av emulov
Link to comment
Dela på andra sajter

Det förklarar väl ändå att flickorna i Thailand gör vad somhelst för en middag eller ett extra tillskott av pengar. Att då klaga på att gubbarna är otrogna är bara löjligt då fruarna gjord precis på sammasätt innan de var gifta. Vad somhelst för pengar stämmer bra på Thailändare.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...