Jump to content
IGNORERAD

I kväll på Kunskapskanalen Kl. 20.00


BB

Recommended Posts

Kanske inte direkt, men kärlek bygger på förtroende. Har man inte förtroende för varandra, tror jag aldrig att kärleken överlever. Har man förtroende för varandra, har man väl också gemensam ekonomi.

 

Jag känner svenska par som inte haft gemensam ekonomi, där den ena haft mycket mer pengar än den andra. Dessa äktenskap har inte blivit så långvariga.

 

/GSt

Vårt är 20 år snart.Vi har ett hushållskonto som fylls på varje månad genom ett avdrag från vars och ett konto(med samma belopp)innan vi hade det så var det alltid jag som skulle stå för utgifterna,vad vi sen gör med "de andra" pengarna är upp till oss själva.Aldrig nåt gnäll om pengar numera.Det gäller att ta bort alla moment som kan bli osämja  :crazy:  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 285
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    19

  • micke isaan

    15

  • måne

    13

  • ole

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sen är väl blåsningsrisken större när man bor i Thailand än i Europa.

 

leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Tror du att kärleken frodas bättre om man har gemensam ekonomi, eller vad menar du?

 

Herr Chang har talat.

Nä men det måste nog vara balans för att uppnå ett jämlikt förhållande. Jag har sett hur många förhållanden som helst genom åren. Där snålgubben kan vara ute och festa upp större delen medans tjejen får be om allmosor för att kunna ge sin mamma lite extra efter 1 års bortvaro eller mer.

Om man inte litar på sin fru? Varför gifter man sig eller bli sambo? Det är ju praktiskt med en hushållerska man kan sätta på ibland.

Tror fan att vissa brudar flyr från en del snåljåpar efter dom fått permanent Ut. Det är så man blir mörkrädd ibland hur vissa snubbar tycker att tjejen ska leva?

Jag har levt med min fru i 10 år. Och förtroende har fört oss framåt. Ekonomi är nånting som vi kämpar för gemensamt. Det fungerar ypperligt!

Framför allt så misstänkliggör jag inte min fru som en presumtiv goldigger.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä men det måste nog vara balans för att uppnå ett jämlikt förhållande. Jag har sett hur många förhållanden som helst genom åren. Där snålgubben kan vara ute och festa upp större delen medans tjejen får be om allmosor för att kunna ge sin mamma lite extra efter 1 års bortvaro eller mer.

Om man inte litar på sin fru? Varför gifter man sig eller bli sambo? Det är ju praktiskt med en hushållerska man kan sätta på ibland.

Tror fan att vissa brudar flyr från en del snåljåpar efter dom fått permanent Ut. Det är så man blir mörkrädd ibland hur vissa snubbar tycker att tjejen ska leva?

Jag har levt med min fru i 10 år. Och förtroende har fört oss framåt. Ekonomi är nånting som vi kämpar för gemensamt. Det fungerar ypperligt!

Framför allt så misstänkliggör jag inte min fru som en presumtiv goldigger.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

 

Nu verkar du utgå från att det alltid är farangen som har pengar, och thaidamen har ingenting.

 

Vad gäller exfru Chang så har hon värdefulla marktillgångar i Thailand, varav numera en del är sålda. Detta fick jag inte en satang från, och det var så hon ville ha det. Varför skulle jag då gett henne förfoganderätt över alla mina tillgångar?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte direkt, men kärlek bygger på förtroende. Har man inte förtroende för varandra, tror jag aldrig att kärleken överlever. Har man förtroende för varandra, har man väl också gemensam ekonomi.

 

Jag känner svenska par som inte haft gemensam ekonomi, där den ena haft mycket mer pengar än den andra. Dessa äktenskap har inte blivit så långvariga.

 

/GSt

 

Man kan ju lika gärna hävda att det inte är kärlek när den ena parten är ekonomiskt beroende av den andra.

 

Jag föredrar att min eventuella partner tjänar tillräckligt med egna pengar för att kunna vara oberoende av mig. Och då är det mest praktiskt med separata ekonomier.

 

Åkta kärlek enligt mig är när man trots ekonomisk möjlighet att avsluta relationen ändå väljer att fortsätta den. Inte att man har gemensamt bankkonto.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nu verkar du utgå från att det alltid är farangen som har pengar, och thaidamen har ingenting.

 

Vad gäller exfru Chang så har hon värdefulla marktillgångar i Thailand, varav numera en del är sålda. Detta fick jag inte en satang från, och det var så hon ville ha det. Varför skulle jag då gett henne förfoganderätt över alla mina tillgångar?

 

Herr Chang har talat.

Jag kan ju naturligtvis inte uttala mig om det enskilda fallet. Då jag varken känner dig eller fru Chang i verkligheten.

Men med tanke på ditt syrliga svar angående fru Chang, s behandling av dig ekonomiskt. Så kan du väl tänka omvänt hur många tjejer känner det orättvist att få be om pengar varje gång man ska handla?

Nu misstänker jag att det inte gick någon nöd på dig ekonomiskt?

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju naturligtvis inte uttala mig om det enskilda fallet. Då jag varken känner dig eller fru Chang i verkligheten.

Men med tanke på ditt syrliga svar angående fru Chang, s behandling av dig ekonomiskt. Så kan du väl tänka omvänt hur många tjejer känner det orättvist att få be om pengar varje gång man ska handla?

Nu misstänker jag att det inte gick någon nöd på dig ekonomiskt?

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

 

Nej, det gick ingen nöd ekonomiskt på varken mig eller exfru Chang. Separata ekonomier var definitivt ingen anledning till att det sprack. Och nu är det kanske bäst att jag slutar svamla om exfru Chang.

 

Men jag tycker nog att detta med vad som är bäst, separat eller gemensam ekonomi, beror mycket på de individer som är inblandade. En del är mycket självständiga och vill inte vara beroende av någon annan ekonomiskt. Är båda överens om det är det väl inga problem med det?

 

Jag ser gemensamt konto som en ganska meningslös gest... om man ändå ska vara överens om alla utgifter kan man väl lika gärna komma överens om vem som betalar vad?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Nej, det gick ingen nöd ekonomiskt på varken mig eller exfru Chang. Separata ekonomier var definitivt ingen anledning till att det sprack. Och nu är det kanske bäst att jag slutar svamla om exfru Chang.

 

Men jag tycker nog att detta med vad som är bäst, separat eller gemensam ekonomi, beror mycket på de individer som är inblandade. En del är mycket självständiga och vill inte vara beroende av någon annan ekonomiskt. Är båda överens om det är det väl inga problem med det?

 

Jag ser gemensamt konto som en ganska meningslös gest... om man ändå ska vara överens om alla utgifter kan man väl lika gärna komma överens om vem som betalar vad?

 

Herr Chang har talat.

Alla gör ju naturligtvis det som känns bäst för dom.

Men en kulturell skillnad är till exempel att svenska killar kan upplevas som ganska snåla och oromantiska av Thai tjejerna. Då att betala var för sig verkar på vår del av globen många gånger vara upphöjt till religion mer eller mindre.

Sen undrar många efteråt? Vad var det som hände, när bruden tar sitt pick o pack o drar.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma hos oss har vi delat på kostnaderna, jag pröjjar 100% :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma hos oss har vi delat på kostnaderna, jag pröjjar 100% :crazy:

Hur gör ni i risbyn???????

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man lägger i hop tillgångar och skulder är en Thailändska i de flesta fallen mycket rikare än en svensk man.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger man ta vad du vill ha så får man nog skylla sig själv.

Hahaha...jo men så ser jag oxå på det, nu var jag bara 25 då...så såg mest att det blev enklare och städa ;)

Sen fick man ju inreda på nytt som JAG ville ha det...och DÅ vart det fest :):):):):)

finns ett par stycken polare som fortfarande pratar om den festen...dvs 20 år senare, fan va tiden går.

 

Man lär sig av läxan och kollar inte bakåt...då blir man bara..gammal ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ja ja ja, det sker kun for de andre.

 

Jeg mener at have set og hørt denne sang fra de varme lande 100 gange.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lär sig av läxan och kollar inte bakåt...då blir man bara..gammal :wink:

 

Hvad gør jeg så når jeg nu allerede er gammel og svag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hvad gør jeg så når jeg nu allerede er gammel og svag.

Njuter av alla stunder du får :)

Och alla minnen som ger ett leende ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni i risbyn? ??????

Familjen där hemma i Kongh Kaen får 1250.-skr varje månad, frugan skickar lika mycket osså! När vi är där så pröjsar jag nog för allt.

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Familjen där hemma i Kongh Kaen får 1250.-skr varje månad, frugan skickar lika mycket osså! När vi är där så pröjsar jag nog för allt.

I risbyn fyller jag på kontot och frugan fixar alla betalningar men jag får åtminstone bära hennes plånbok

när vi handlar som en bra karl anses göra i thai..:) Inga pompem när d gäller alkohol inköp,hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ett mycket bra program som skildrade den perfekta guldtorsken och den värsta sortens barbrud på ett i mina ögon bra sätt och i ett ganska vanligt förekommande förhållande med det oundvikliga tragiska slut som nästan alltid blir fallet, den borde vara utomordentligt viktig att se för alla nybörjare.

 

Guldtorsken gjorde väl i princip alla fel som man kan göra, jag upphör aldrig att förvånas över att denna sorts människor i en aldrig sinande ström anländer till Thailand och ruinerar sig, att kära ner sig i första bästa barbrud, snabbt gifta sig, bygga hus och grisfarm åt en människa han knappt känner, ge bort hela sitt sparade kapital, bo landet utan att lära sig språket och inte arbeta, umgås med utlänningar istället för att skaffa sig Thailändska vänner, försöka komma in i bylivet, bli en del av gemenskapen o.s.v, jag har träffat hundratals såna som han ifrån olika länder som känner sig lurade, har blivit bittra och ägnar resten av livet åt att tvinga på alla han möter sin bild av Thailand och Thailändskor till alla som orkar höra på, själv gör jag allt för att undvika att träffa på denna typ av resenärer, men det sitter väl i princip en eller flera sådana på varenda bar i landet och spyr ur domedagsprofetior till alla som kommer dom nära.

 

Jag retade mig precis som många andra på tjejen och hennes uttalanden, attityd och snedvridna bild av falanger, själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha någon som helst kontakt med en kvinna av denna typen, det lyser problem runt henne och varningsklockorna borde ringa för dom som möter henne och då menar jag inte för att hon jobbar i en bar, för det finns utomordentligt trevliga, söta och bra blivande hustrur i baren också, men just hennes typ är också vanlig, hon var oerhört kall, okänslig och skoningslös, dessutom hade hon den lite mer erfarna obligatoriska kompisen som säkert också gav "goda" råd och påverkade henne till att bli det hon blev, vi har såna här kvinnor även i vår by och jag ser dom blåsa folk ifrån olika länder, men jag håller mig på avstånd och oftast tar deras män inte kontakt heller, dom håller sig fogligt på sin stora kärleks tomt, transporteras runt som kollin och vet förmodligen knappt var dom är, när han sedan lämnar byn dröjer det inte länge innan hon dyker upp med en ny falang ifrån något annat land som också tror att han äger huset och är ensam om tjejen och familjen hennes spelar med i skådespelet, det är skönt att inte bli inblandad i detta och jag håller mig som sagt undan.

 

Mitt råd till män som han i filmen med 4 dygn i Bangkok är att besöka en bordell, betala för den tjänst han vill ha utförd och inte ens tänka tanken att tjejen han betalar för att ha sex med honom ska bli kär i honom, han får då ha sex med en snyggare och yngre kvinna, blir inte ruinerad, slipper bli bitter och känna sig lurad, sedan lämna han landet som han inte förstår sig på och inte hade tid att lära känna med större delen av sina pengar i behåll och i bästa fall med ett leende.

 

 

 

Mvh isan lover

Klockrent Isaan lover! det här är i mitt tycke ditt klart bästa inlägg!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då lär de nog vara konkursmässiga nästa år... ;)
Nejdå, gubbarna sitter ju redan på planet när filmen visas. Kan ju inte gärna hoppa av halvvägs och på plats hos lilla Noi i baren glömmer de snart vad de sett på planet

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå, gubbarna sitter ju redan på planet när filmen visas. Kan ju inte gärna hoppa av halvvägs och på plats hos lilla Noi i baren glömmer de snart vad de sett på planet

 

Hört talas om "repetitive purchase"?

 

;)

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört talas om "repetitive purchase"?

 

:wink:

 

 

Man kan kanske får tillbaka pengarna om man betalt med sitt VISA kort? Bagageförsening, sjukdom, osv,osv. Borde det inte omfatta bargirl blåsningar också? Eller det går under drulle klausulen i hemförsäkringen?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan kanske får tillbaka pengarna om man betalt med sitt VISA kort? Bagageförsening, sjukdom, osv,osv. Borde det inte omfatta bargirl blåsningar också? Eller det går under drulle klausulen i hemförsäkringen?

Har man försäkrat sig om att få bli blåst av en bargirl om man har VISA kort? I så fall lär frugan snart insistera på att vi byter till Mastercard.   :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan kanske får tillbaka pengarna om man betalt med sitt VISA kort? Bagageförsening, sjukdom, osv,osv. Borde det inte omfatta bargirl blåsningar också? Eller det går under drulle klausulen i hemförsäkringen?

Drule klausulen möjligtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha sett det här programmet, känner jag mig ganska tillfreds med mina utlägg.

För 15k baht fick dom iaf byns i särklass finaste skithus! :crazy:

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara intressant att veta hur det gick för honom . Jag avundas inte den sits som han sitter , även om han har orsakat den . Jag vet inte vad jag ska tycka , det är svårt att känna någon skadeglädje över att han är naiv och blir utslagen . När man höra män med thaifruar prata , och dom säger att dom aldrig skulle lita på dem med pengar och att dom flera gånger har nästan blivit blåsta av kvinnan . Men lyckas avstyra detta . Jag har svårt att greppa detta och detta gör mig osäker på om jag i framtiden ska ha ett förhållande med en thailändska . För i min värld ( Kanske naiv och blåögd ) så bygger ett äktenskap på förtroenden och respekt . Men den dagen jag gifter mig ska jag ha ett äktenskapsförord , vilken kvinnan jag än gifter mig med . 

 

Tycker att det är så svårt att formulera dom känslor och tankar som jag har om detta . Men det skulle vara intressant att se hur ni formulerar och beskriver era äktenskap eller förhållande .

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...