Jump to content
IGNORERAD

I kväll på Kunskapskanalen Kl. 20.00


BB

Recommended Posts

Bra film  :14:  måste erkänna att man känner igen sig i filmen :ahh:  har gått på många miner när det gäller min sambo under våra 12 år. Sen skulle jag aldrig överlåta alla pengarna till henne så jävla dum är jag inte.

 

Killen i filmen får  :not_i:  knappt lite pengar till öl från frugan taskigt läge.

Ofta i byn träffar man andra falanger som samma problem som den killen många gånger hamnar dom i en lägenhet i Pattaya och begår självmord.

 

Starkt av honom ställa upp berätta sin historia.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 285
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    19

  • micke isaan

    15

  • måne

    13

  • ole

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Programet var helt klart sevärt. Jag tycker man lyckades balansera farangens och thaidamens syn på det hela ganska bra. Dessutom skickligt filmat och redigerat.

 

Jag skulle aldrig ge thaidamen ensam tillgång till alla mina pengar... och jag har varit tvungen att säga blankt nej vid ett antal tillfällen. Friskt vågat, hälften vunnet tycker väl thaidamen!

 

Dock uppfriskande att denna thaidam medger att det kanske inte är så mycket fråga om kärlek. Påminner mig om det klassiska citatet från exfru Chang:

 

"Only love can not eating"

 

Angående thaifamiljen som ska försörjas:

 

"Love me and my dog"

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Programet var helt klart sevärt. Jag tycker man lyckades balansera farangens och thaidamens syn på det hela ganska bra. Dessutom skickligt filmat och redigerat.

 

Jag skulle aldrig ge thaidamen ensam tillgång till alla mina pengar... och jag har varit tvungen att säga blankt nej vid ett antal tillfällen. Friskt vågat, hälften vunnet tycker väl thaidamen!

 

Dock uppfriskande att denna thaidam medger att det kanske inte är så mycket fråga om kärlek. Påminner mig om det klassiska citatet från exfru Chang:

 

"Only love can not eating"

 

Angående thaifamiljen som ska försörjas:

 

"Love me and my dog"

 

Herr Chang har talat.

Skulle heller aldrig ge damen, thai eller inte, åtkomst till alla tillgångar. Lika lite som jag skulle begära åtkomst till hennes.

Programmet kunde lämpa sig särskilt väl åt kärlekstörstande faranger som träffat sitt livs kärlek i Thailand. Jag skulle tro att jag genom åren mött ett tiotal personer som gått närmast exakt samma öde till mötes.

För min egen del har jag blivit mindre benägen att ge vänner som mött kärleken där goda råd, trots att de enträget ber om det. I och med att mina råd inte motsvarade deras förväntade svar så slutade det ofta med att de blev griniga och i slutändan ändå följde sitt hjärtas röst. Ibland med mindre lyckat resultat...

Kärleken är galen, eller "every man has to learn his own lesson".

 

Ändrades av emulov
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle heller aldrig ge damen, thai eller inte, åtkomst till alla tillgångar. Lika lite som jag skulle begära åtkomst till hennes.

Programmet kunde lämpa sig särskilt väl åt kärlekstörstande faranger som träffat sitt livs kärlek i Thailand. Jag skulle tro att jag genom åren mött ett tiotal personer som gått närmast exakt samma öde till mötes.

För min egen del har jag blivit mindre benägen att ge vänner som mött kärleken där goda råd, trots att de enträget ber om det. I och med att mina råd inte motsvarade deras förväntade svar så slutade det ofta med att de blev griniga och i slutändan ändå följde sitt hjärtas röst. Ibland med mindre lyckat resultat...

Kärleken är galen, eller "every man has to learn his own lesson".

 

 

Ja, det där har väl varit en tvistefråga på detta forum. Delad ekonomi eller separata ekonomier? För mig ter det sig mer sunt att skilja på ditt och mitt. Oavsett hur kär man är...

 

Så länge Thailand väljer att diskriminera utlänningar vad gäller ägande är det totalt ointressant för mig att investera något där. Speciellt inte att behöva skriva det i damens namn.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Ett mycket bra program som skildrade den perfekta guldtorsken och den värsta sortens barbrud på ett i mina ögon bra sätt och i ett ganska vanligt förekommande förhållande med det oundvikliga tragiska slut som nästan alltid blir fallet, den borde vara utomordentligt viktig att se för alla nybörjare.

 

Guldtorsken gjorde väl i princip alla fel som man kan göra, jag upphör aldrig att förvånas över att denna sorts människor i en aldrig sinande ström anländer till Thailand och ruinerar sig, att kära ner sig i första bästa barbrud, snabbt gifta sig, bygga hus och grisfarm åt en människa han knappt känner, ge bort hela sitt sparade kapital, bo landet utan att lära sig språket och inte arbeta, umgås med utlänningar istället för att skaffa sig Thailändska vänner, försöka komma in i bylivet, bli en del av gemenskapen o.s.v, jag har träffat hundratals såna som han ifrån olika länder som känner sig lurade, har blivit bittra och ägnar resten av livet åt att tvinga på alla han möter sin bild av Thailand och Thailändskor till alla som orkar höra på, själv gör jag allt för att undvika att träffa på denna typ av resenärer, men det sitter väl i princip en eller flera sådana på varenda bar i landet och spyr ur domedagsprofetior till alla som kommer dom nära.

 

Jag retade mig precis som många andra på tjejen och hennes uttalanden, attityd och snedvridna bild av falanger, själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha någon som helst kontakt med en kvinna av denna typen, det lyser problem runt henne och varningsklockorna borde ringa för dom som möter henne och då menar jag inte för att hon jobbar i en bar, för det finns utomordentligt trevliga, söta och bra blivande hustrur i baren också, men just hennes typ är också vanlig, hon var oerhört kall, okänslig och skoningslös, dessutom hade hon den lite mer erfarna obligatoriska kompisen som säkert också gav "goda" råd och påverkade henne till att bli det hon blev, vi har såna här kvinnor även i vår by och jag ser dom blåsa folk ifrån olika länder, men jag håller mig på avstånd och oftast tar deras män inte kontakt heller, dom håller sig fogligt på sin stora kärleks tomt, transporteras runt som kollin och vet förmodligen knappt var dom är, när han sedan lämnar byn dröjer det inte länge innan hon dyker upp med en ny falang ifrån något annat land som också tror att han äger huset och är ensam om tjejen och familjen hennes spelar med i skådespelet, det är skönt att inte bli inblandad i detta och jag håller mig som sagt undan.

 

Mitt råd till män som han i filmen med 4 dygn i Bangkok är att besöka en bordell, betala för den tjänst han vill ha utförd och inte ens tänka tanken att tjejen han betalar för att ha sex med honom ska bli kär i honom, han får då ha sex med en snyggare och yngre kvinna, blir inte ruinerad, slipper bli bitter och känna sig lurad, sedan lämna han landet som han inte förstår sig på och inte hade tid att lära känna med större delen av sina pengar i behåll och i bästa fall med ett leende.

 

 

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Börja om från scratch vid 50 måste kännas tufft, fy fan! Enda livlinan 3,000 pund hos en kompis som sen inte skickar pengarna ja då hade jag också känt mej sänkt! <br />Lelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Börja om från scratch vid 50 måste kännas tufft, fy fan! Enda livlinan 3,000 pund hos en kompis som sen inte skickar pengarna ja då hade jag också känt mej sänkt! <br />Lelle

Hej

 

Frågan är bara hur man kan sätta sig i denna situation frivilligt t.o.m ett djur gör ju motstånd när det leds till slakt?

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Vill gärna se men kan inte från Thailand, någon som vet var man kan download..

Hej

 

Borde SVT Play inte ha den?

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Borde SVT Play inte ha den?

 

Mvh isan lover

SVT har, men kan inte visas utanför Sverige. Har vanlig thaiinternet, så SVT känner av att jag inte är i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

SVT har, men kan inte visas utanför Sverige. Har vanlig thaiinternet, så SVT känner av att jag inte är i Sverige.

Använd. www.anonine.com Fungerar bra vid mina tester.

Hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar inte programmet i SVT-Play programtablå.

 

Kan någon hjälpa?

Jag har anonine.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar inte programmet i SVT-Play programtablå.

 

Kan någon hjälpa?

Jag har anonine.

Läs inlägg 12.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra dokumentär!

Borde vara obligatoriskt visning för alla singelmän-resenärer innan de reser till Thailand första gången!

Skulle spara en hel del gråt-införkameran/pressen i framtiden.

Han är knappast ensam...

De stackars utsatta kvinnorna :crazy:

 

MVH Tommy

Obligatorisk visning på flyget ner till Thailand vore nog bättre, så minnet e färskt ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Till mannens försvar får väl sägas att han tydligen numera förstått vad som hände. Typisk engelsk mild sarkasm angående damen...

 

Jaja, han lär väl inte göra om detta misstag. Men inte roligt att hamna i en sådan ekonomisk situation.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla verkar ta mannens försvar i detta program, och även jag kan ju hålla med om att tjejen inte betedde sig särskilt trevligt. Min frus kommentar var t ex "Varför gav hon inte tillbaka pengarna?"

 

Mannen verkar dock inte heller ha varit särskilt trevlig. Han gjorde uppenbarligen ingenting då de flyttat till Karsang, utom att dricka öl. Enligt tjejen skällde han ut henne ordentligt i Pattaya när det definitivt tog slut. Vi fick nog inte höra all sanning om orsaken till att hon tröttnade på honom, kanske han även var våldsam? Vad vet vi som bara såg programmet.

 

Mannen var naturligtvis dum och blåögd, men kan ju också ligga orsaker till att han blev "utkastad" som inte kom fram i programmet. Både han och tjejen gav ju sina egna historier, som inte målade upp dem själva i någon alltför dålig dager, sedan fick ju mannen komma med fler och längre förklaringar.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Både han och tjejen gav ju sina egna historier, som inte målade upp dem själva i någon alltför dålig dager, sedan fick ju mannen komma med fler och längre förklaringar.

 

Ja, fast enl henne själv så snacka ju han för mycket hela tiden och hon ville ha lugn o ro.

 

Vad jag fick fram var mest att dom helt enkel inte passa ihop..han gick på en mina och hon var inte sen att veva in fångsten.

Var kanske anledning till att han inga öl fick, när dom nu var i Pattaya i slutet och han fick ett utbrott...in kommer öl, ut kommer utbrottet efter lång frustration uppe i ingemanslandet!

Hade han lagt in lite möda sveda och svett vore det nog annorlunda slut...då kunde han ju sagt att han försökt iaf...nu verka det mer som att han bara ville köpa sig fri från allt och pimpla öl.det är väl inga tjejer i hela världen som går med på sånt!

 

Bilden av att en Thai tjej ÄR så här e ju rätt sne...det finns dessa tjejer överallt...fråga mig, har blivit blåst här i Sverige!

När jag sa en dag, nu får du flytta, jag orkar inte med dig längre. ta vad du vill ha sen dra.då tog hon ALLT.hahahahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Frugan och jag tittade på programmet.

-Ja vad ska man säga, visst var det vinklat så till vida att inga lyckade parkonstellationer visades upp.

Måste väl finnas sådana också, men sådana historier gör sig kanske sämre i TV-rutan?

Temat gick ut på att i Isaan (i viss mån även Korat) blir ölsugna, naiva och kärlekskranka faranger blåsta av giriga thaibrudar.

Jag vågar inte säga hur pass mycket sanning det ligger i denna summering

och hur stor del av farang/Thai parbildningarna i Isaan är på detta mindre roliga vis.

Frugan min skämdes (och svor) när hon såg och hörde dessa Isaanbrudars kallhamrade resonemang om äktenskapets syften.

Speciellt arg blev frugan när en av damerna stolt hävdade att "faranggubbar kommer hit till Isaan och de tror att de kan köpa folket i Issan,

men det går aldrig, vi är nämligen stolta av oss och är inte till salu", ha ha ha

Detta sagt fast hon utan krusiduller eller samvetskval hade lagt beslag på vartenda korvöre som hennes engelske man hade haft,

och att det faktist var hon själv som i egenskap av "glädjeflicka" hade sökt upp honom i baren vid hotellet i Bkk . . .

Ett tips: Hyr en kåk och håll stenhård kontroll på era egna pengar om ni vill att "kärleken" ska bestå där ute på vischan.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med gst fullständigt,att sitta och supa hela dagarna var nog inte hennes syn på familjeliv.Och säljer man allt man har i hemlandet så gäller det att ha lite framförhållning.Det viktigaste för honom verkade ju vara att få sina öl varje dag samt att ha en "maid".Tjejen ville ha ett normalt drägligt liv och en utbildning till sin dotter(som var en pojk enl.början)Hon försökte ju stå ut och gjorde det i flera år.Att som han slita av henne hennes smycken för att hon skulle gå ut med en vän låter för mig som aggressiva tendenser och är illavarslande för ett fyllo och framförallt för henne.Att han sen satsade allt på detta för att kunna supa livet ut somnamna.Skönt att se att hon fått det bättre.Och om hon vore en sån golddigger som en del säger så hade hon nog inte gett honom pengar till biljetten heller.Personligen tycker jag det verkade vara en trevlig och jordnära tjej.Nu var ju detta ett program som skulle upplysa om faran med att bli kär i Thailand men för mig bekräftade det bara att det finns svin som tror de äger en annan människa och kan bete sig hur eländigt som helst bara för att de spenderat pengar.Liknar det med husbonde vs slav.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sawade.

 

Nu får man ju inte veta hela sanningen i ett så här kort program, men som jag uppfattade det hade

förhållandet fungerat ganska bra i början. Problemen verkade öka efter att han hade hittat nya

ölkompisar på den lokala baren. Efter det verkade hans liv mest bestå i att ta moppen och åka

till baren för att sedan komma hem mer eller mindre berusad. Under tiden skulle tjejen ta hand om

hus, familj och grishuset.

 

Om jag har uppfattat det hela rätt så kan jag förstå att han blev mer eller mindre blev utsparkad.

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mej att bo ihop med någon som inte vill jobba för familjens bästa

utan bara supa upp pengarna.

 

Jo, jag vet att det var hans pengar som betalade både hus och stia men om man skaffar familj så

måste man inse att unkarslivet är slut och det är inte bara mina pengar längre, det är våra pengar.

Man kan inte säga till tjejen att du får jobba själv för jag har pengar och betalar. Man måste hjälpas

åt med familjen, var och en, så gott man kan.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Håller med gst fullständigt,att sitta och supa hela dagarna var nog inte hennes syn på familjeliv.Och säljer man allt man har i hemlandet så gäller det att ha lite framförhållning.Det viktigaste för honom verkade ju vara att få sina öl varje dag samt att ha en "maid".Tjejen ville ha ett normalt drägligt liv och en utbildning till sin dotter(som var en pojk enl.början)Hon försökte ju stå ut och gjorde det i flera år.Att som han slita av henne hennes smycken för att hon skulle gå ut med en vän låter för mig som aggressiva tendenser och är illavarslande för ett fyllo och framförallt för henne.Att han sen satsade allt på detta för att kunna supa livet ut somnamna.Skönt att se att hon fått det bättre.Och om hon vore en sån golddigger som en del säger så hade hon nog inte gett honom pengar till biljetten heller.

Personligen tycker jag det verkade vara en trevlig och jordnära tjej. Nu var ju detta ett program som skulle upplysa om faran med att bli kär i Thailand men för mig bekräftade det bara att det finns svin som tror de äger en annan människa och kan bete sig hur eländigt som helst bara för att de spenderat pengar.Liknar det med husbonde vs slav.

 

Man brukar ställa en "retorisk fråga" i syfte att få möjlighet att styra svaret dit man vill.

Ditt inlägg ser jag mer som ett ironiskt och "retoriskt påstående" som andas bitterljuv galghumor.

Kanske dina formuleringar inte genererar något tilltänkt svar, men väl en och annan ångestladdad tanke hos läsarna  ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Man brukar ställa en "retorisk fråga" i syfte att få möjlighet att styra svaret dit man vill.

Ditt inlägg ser jag mer som ett ironiskt och "retoriskt påstående" som andas bitterljuv galghumor.

Kanske dina formuleringar inte genererar något tilltänkt svar, men väl en och annan ångestladdad tanke hos läsarna  ;-)

Det är definitivt inte ironiskt.Kanske kan väcka någon eftertanke hos någon om att alla bör deltaga i ett familjeliv.

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det är definitivt inte ironiskt.Kanske kan väcka någon eftertanke hos någon om att alla bör deltaga i ett familjeliv.

Såg du programmet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...