Jump to content
IGNORERAD

I kväll på Kunskapskanalen Kl. 20.00


BB

Recommended Posts

hvem dømmer hvem?

 

og tænker du på mine penge, så ved du ikke hvad du snakker om.

och där gick vi till försvarställning och debatten slut.. :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 285
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    19

  • micke isaan

    15

  • måne

    13

  • ole

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Klart att det är skillnad på Sverige och Thailand när det gäller synen på pengar och förhållanden. Skillnaden har förstås till stor del att göra med betydligt högre inkomster och jämnare inkomstfördelning I Sverige. Vilket får till följd att  om jag träffar en kvinna i Sverige som är intresserad av mig så beror det nästan alltid på att hon är attraherad mig som person, men i Thailand vet jag aldrig om det är pengarna eller mig som person de är intresserade av. I Thailand är det också vanligt att ens flickväns familj noga hör sig för om ens ekonomiska situation, en del av oss har kanske också råkat ut för att ens tjejs släktingar uppmanat henne att dumpa farangen eftersom han helt enkelt verkar var en fågelskitsfarang. Detta händer i princip aldrig i Sverige. Pengarnas betydelse för thaiarna  visas också genom det ständiga tjatet om vem som har pengar och vem som inte har pengar. Dyrkan av rika personer är också stor i Thailand, spelar ingen roll var pengarna kommer från. Är man rik så är man och då skall man tydligen ha en jävla massa respekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller för att du har munnen under näsan?
 

 

Vad är alternativet?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man träffar sin tillkommande under, ähum affärsmässiga former, ska man kanske inte förvånas över att pengar kan spela roll ett bra tag framöver.

 

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det är skillnad på Sverige och Thailand när det gäller synen på pengar och förhållanden. Skillnaden har förstås till stor del att göra med betydligt högre inkomster och jämnare inkomstfördelning I Sverige. Vilket får till följd att  om jag träffar en kvinna i Sverige som är intresserad av mig så beror det nästan alltid på att hon är attraherad mig som person, men i Thailand vet jag aldrig om det är pengarna eller mig som person de är intresserade av. I Thailand är det också vanligt att ens flickväns familj noga hör sig för om ens ekonomiska situation, en del av oss har kanske också råkat ut för att ens tjejs släktingar uppmanat henne att dumpa farangen eftersom han helt enkelt verkar var en fågelskitsfarang. Detta händer i princip aldrig i Sverige. Pengarnas betydelse för thaiarna  visas också genom det ständiga tjatet om vem som har pengar och vem som inte har pengar. Dyrkan av rika personer är också stor i Thailand, spelar ingen roll var pengarna kommer från. Är man rik så är man och då skall man tydligen ha en jävla massa respekt.

Eller så kan man se det ur den synvinkeln. Att om man är vacker i sverige så kan man få ragg. Om man inte är så visuellt fin så är man mindre värd. Svenskar är ett väldigt utseende fixerat folk.

Jag vet inte vad som är värre än det andra. Men helt klart finns det fördomsfulla svenskar som ser ner på andra folk. Då svenskar ska vara så mycket bättre?

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Klart att det är skillnad på Sverige och Thailand när det gäller synen på pengar och förhållanden. Skillnaden har förstås till stor del att göra med betydligt högre inkomster och jämnare inkomstfördelning I Sverige. Vilket får till följd att  om jag träffar en kvinna i Sverige som är intresserad av mig så beror det nästan alltid på att hon är attraherad mig som person, men i Thailand vet jag aldrig om det är pengarna eller mig som person de är intresserade av. I Thailand är det också vanligt att ens flickväns familj noga hör sig för om ens ekonomiska situation, en del av oss har kanske också råkat ut för att ens tjejs släktingar uppmanat henne att dumpa farangen eftersom han helt enkelt verkar var en fågelskitsfarang. Detta händer i princip aldrig i Sverige. Pengarnas betydelse för thaiarna  visas också genom det ständiga tjatet om vem som har pengar och vem som inte har pengar. Dyrkan av rika personer är också stor i Thailand, spelar ingen roll var pengarna kommer från. Är man rik så är man och då skall man tydligen ha en jävla massa respekt.

Hej

 

Enligt mig beror dom rikas respekt och makt i Thailand på att domstolar och myndigheter är korrumperade, en fattig vet att han aldrig kan få rätt, alltid utpekas som skyldig, alltid förlorar och inte har en chans mot en rikare person hur oskyldig han än är och oavsett hur många lagar och regler han än har på sin sida om dessa skulle följas, detta leder till att dom fattiga tvingas krypa och ta emot trots att dom enligt lag har rätt.

 

Detta är något som alla fattiga får lära sig redan som barn och som sedan följer dom hela livet, hade rättsväsende och polis varit neutral, okorrumperat och följt lagarna hade säkert inte dom fattiga varit så kuvade att det hade sett ut som om dom "dyrkar" och ser upp till rikare människor när det snarare handlar om rädsla.

 

Men i ett korrumperat land har pengar betydelse och mer betydelse än i länder med ett polis och rättsväsende som gör sitt jobb utan att låta sig mutas och detta i kombination med att ett socialt skyddsnät saknas gör pengar viktigt.

 

Mvh Isan lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Pengakåtheten existerar även i Sverige, om än i en mildare form än i Thailand.

Problemet är att prat om pengar, rikedom och lön är tabu i Sverige.

 

De flesta som får en fråga om hur mycket dom tjänar hade nog känt sig obekväma.

Samma människa skulle däremot kunna berätta om hur mycket dom tjänade för tre år sedan. Varför?

 

Alla floskler som t.ex "pengar är inte viktigt" och andra fåniga saker är ren bull shit.

Pengar ÄR viktigt. Det är pengar som driver oss att jobba och med pengar följer frihet.

 

Pengarna i sig är inte ett ändamål. Det är det som följer med pengarna som är poängen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i ett korrumperat land har pengar betydelse och mer betydelse än i länder med ett polis och rättsväsende som gör sitt jobb utan att låta sig mutas

 

Där håller jag med till 100%. Men jag får inte ihop det med det som du skrev i en annan tråd att du gillade Isaan för att poliser och myndigheter inte tog sina jobb på så stort allvar. :crazy:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Där håller jag med till 100%. Men jag får inte ihop det med det som du skrev i en annan tråd att du gillade Isaan för att poliser och myndigheter inte tog sina jobb på så stort allvar. :crazy:

 

Fritz..

Hej

 

Jag tror att det är ett betydligt allvarligare och större problem för en fattig att ex,vis förlora sitt hem eller mark till en rik som mutar till sig ett tillstånd och äganderätt, acceptera att en människa med pengar och en position i samhället som har våldtagit hans 12 åriga barn bli friad i rätten, att veta vem som stal hans boskap utan att kunna göra något åt det, att betalda gangsters hotar och driver bort familjer ifrån platser dom har bott på i flera generationer för att en politiker eller hans son ska kunna exploatera ett område.

 

För den lille mannen på landet är det inte att folk slipper ha hjälm eller kan köra moppe på song kran berusad som är problemet, det är väl snarare det lilla dom tjänar på polisers och myndigheters slapphet och korruption.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tror att det är ett betydligt allvarligare och större problem för en fattig att ex,vis förlora sitt hem eller mark till en rik som mutar till sig ett tillstånd och äganderätt, acceptera att en människa med pengar och en position i samhället som har våldtagit hans 12 åriga barn bli friad i rätten, att veta vem som stal hans boskap utan att kunna göra något åt det, att betalda gangsters hotar och driver bort familjer ifrån platser dom har bott på i flera generationer för att en politiker eller hans son ska kunna exploatera ett område.

 

Det är ju precis ett sånt samhälle du får när det är pengarna som styr och där alla har ett pris, polis, domstol, politiker...etc, antingen är du för korruption eller emot.

 

Det är priset du får betala för det som du så romantiskt kallar för "frihet".

 

Din utopiska värld finns tyvärr bara i din fantasi, kanske dags att börja inse den krassa verkligheten.

 

  

The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country.

Man behöver inte skriva det som alla redan vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...