Jump to content
IGNORERAD

I kväll på Kunskapskanalen Kl. 20.00


BB

Recommended Posts

Om man ändå slapp all den ångest det ger att ta till sig den Thailändska kulturen. Att leva som en man i Thailand kräver långt mer än i Sverige. Jag tränar på det och hoppas att om några år skall det gå lättare.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 285
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Moipenyang

    19

  • micke isaan

    15

  • måne

    13

  • ole

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Blir lite nyfiken på det här med en mia noi,hur vanligt är det och hur är själva upplägget?

Inebär det att mannen fullt ut försörjer sin älskarinna med mat,boende och fickpengar eller är det bara lite dyrare presenter då och då som gäller?

 

Eller är det så att den nya mest gör det med förhoppningen att mannen ska lämna sin gamla fru och siktar på något mer långsiktigt.

Känns som att det är rätt stor skillnad på det här och att besöka det lokala kareokiställel lite då och då.

Jag begrirper inte varför de gör detta... Skaffar en extrafamilj.  och absolut inte för att skilja sig... Har exempel där de har haft detta under många år,,, har ett exempel då även second wife har blivit till åren... Brukar säga till hustrun, har jag pengar över så blir det till "Benz"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns en särprägel hos Isaanfolket - de luktar samtliga apa i käften beroende på intaget av den illaluktande Isaanfödan och den iakttagelsen delar jag med thailändare från andra delar av Thailand.

 

Efter många år har jag fått min fru från Isaan att justera matvanorna.

 

Det är möjligt att det finns folk därifrån, som luktar illa. Jag känner dock mängder av människor därifrån som INTE luktar illa...på ngt sätt. Så jag säger som tidigare " Fy f..n för ett sådan generaliserande!!!! Kanske är det ditt umgänge, som mer speglar dina upplevelser?? Eller för att du har munnen under näsan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag ser livet som en spegel och tror som sagt att man i första hand ska rannsaka sig själv om man blir dåligt behandlad, ses som en ATM, blir ständigt lurad, tycker att dom man möter är otrevliga och oärliga.

 

Drabbas man av sånt här mer än andra sänder man nog ut fel signaler, beter sig konstigt eller väljer fel umgänge. 

 

Mvh isan lover 

 

Nu behøver det jo ikke være det negative, men også det positive med ens thai venner og naboer.

 

Det er der jeg siger der er ingen forskel på Isaan og det øvrige Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna se filmen, men hastigheten med anonine är alldeles för låg och med Tommys variant från You Tube kom jag bara in ca 10 min i filmen då jag fick upp en varningstext med något om en "insticksmodul" och sedan frös datorn fast, så jag fick göra en omstart.

 

Betr illaluktande Isaanbor, så tror jag att det är vitlöken som är den största boven och där hjälper ingen vätska i världen.

 

Ja, det är vitlöken. Inte så tilltalande... tyvärr säljs det vitlök även i Sverige. Går väl an om man själv ätit vitlök.

 

Ska jag säga som stinker av cigarettrök :wink:

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Nu behøver det jo ikke være det negative, men også det positive med ens thai venner og naboer.

 

Det er der jeg siger der er ingen forskel på Isaan og det øvrige Thailand.

Hej

 

Det har du nog delvis rätt i, men det som skiljer är väl att Isaan är mindre modernt, ligger efter utvecklingsmässigt och att man fortfarande följer traditioner och anemistiska trosföreställningar mer än i många andra delar av landet, men människor på landsbygden i övriga Thailand har absolut en hel del gemensamt med sina likar i Isaan.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så att min hustru nyss ätit Isaanfood och jag har tagit några stänkare.

Det är säkert mätbart vem av oss som har den sämsta andedräkten i morgon men jag tror jag förlorar.

Hur som helst så skulle jag aldrig, säger aldrig, berätta på MPR om mätresultatet, även om jag vann.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Parasollkillen
I antal räknat är givetvis thailändskor från fattiga förhållanden i majoritet bland thailändskor gifta med utlänningar. Räknar man i procent så är jag dock helt säker på att thailändskor med en PhD-examen är den grupp där flest har utländska män, följda av gruppen thailändskor med universitetsutbildning/arbetserfarenhet från utlandet. Dessa tjejer är dock så få jämfört med fattiga tjejer att bor man inte i Bangkok så ser man kanske sällan de konstellationerna.

 

Självklart är det så att det finns fattiga tjejer från avlägsna byar som åker till turistorterna med målet att hitta en utlänning att gifta sig med medans väldigt få tjejer från över- eller medelklass har det som mål. Lite som "Amerikasyndromet" i Sverige på 1800-talet; fattiga bönder åkte över Atlanten för att söka lyckan och oavsett om de fann den eller inte så rapporterades det hem om gäss stora som kor och bäckar av guld, inte så konstigt att andra tjejer helt utan framtidsmöjligheter tar en chansning, men samtidigt var det mer regel än undantag att adelskvinnor gifte sig med fransmän, belgare och andra skumma utlänningar.

 

En tjej från medel- eller överklass behöver inte gifta sig med en utlänning för familjens välbefinnade men samtidigt, varför skulle hon inte göra det? Om hon pluggar i England eller USA eller jobbar med svenskar eller tyskar, varför skulle hon inte kunna bli förälskad i och gifta sig med någon av dem? Pengar är fortfarande viktigt, det är det överallt utom möjligen i Västeuropa (än så länge) så tjejen med en Masters från MIT gifter sig nog inte med killen från campusets McDonalds, men det är bara en av många faktorer.

 

Hade inte jag läst på MPR samt spenderat en helg om året i Pattaya så hade jag trott att nästan alla thailändskor som var gifta med en utlänning hade en universitetexamen från utlandet, så snett kan det bli om man inte vidgar sina vyer.

 

Bäste Atom!

 

Det är väldigt enkelt ”har du inget så är du heller inget i Thailand” så kallt är det i den thailändska värmen, men med pengar så ändras allt väldigt fort och det vet alla thailändskor!

 

/Parasollkillen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Atom!

Det är väldigt enkelt ”har du inget så är du heller inget i Thailand” så kallt är det i den thailändska värmen, men med pengar så ändras allt väldigt fort och det vet alla thailändskor!

/Parasollkillen

Vad är skillnaden mot sverige?
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Vad är skillnaden mot sverige?

Hej

 

Ja det skulle vara intresant att höra i vilka länder som man ökar i betydelse och atraktivitet ju mindre man äger och ju fattigare man är?

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Forskellen er den, at i Thailand handler det altid om penge.

 

Og det skjules ikke.

 

Om du besøger templet eller du skal giftes, så handler det om penge.

 

Bliver du inviteret, handler det om en kuvert med penge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Forskellen er den, at i Thailand handler det altid om penge.

 

Og det skjules ikke.

 

Om du besøger templet eller du skal giftes, så handler det om penge.

 

Bliver du inviteret, handler det om en kuvert med penge.

Hej

 

Till templet brukar vi ta med mat och blommor och inte pengar.

 

Att man förväntas ge en gåva vid bröllopp och begravningar tycker jag är helt normalt med tanke på hur mycket dessa arrangemang kostar att genomföra, det äts och dricks ju kopiöst av hundratals människor och det i flera dagar, denna tradition stör jag mig inte alls på.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Till templet brukar vi ta med mat och blommor och inte pengar.

 

Att man förväntas ge en gåva vid bröllopp och begravningar tycker jag är helt normalt med tanke på hur mycket dessa arrangemang kostar att genomföra, det äts och dricks ju kopiöst av hundratals människor och det i flera dagar, denna tradition stör jag mig inte alls på.

 

Mvh isan lover

 

Fakta er, at Thailand er total pengefikseret.

 

Jeg har lært at leve med måden der tænkes på, at jeg mange gange slet ikke forstår det

er en hel anden sag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Forskellen er den, at i Thailand handler det altid om penge.

 

Og det skjules ikke.

 

Om du besøger templet eller du skal giftes, så handler det om penge.

 

Bliver du inviteret, handler det om en kuvert med penge.

Kyrkan skattar mig varje år och penga presenter är väldigt normalt i sverige vid bröllop,vad är skillnaden?

Blommor och ljus du köper i templen skiljer sig inte från ljusköpen i kyrkan heller. Samma skit i annat paket.

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

Kyrkan skattar mig varje år och penga presenter är väldigt normalt i sverige vid bröllop,vad är skillnaden?

Blommor och ljus du köper i templen skiljer sig inte från ljusköpen i kyrkan heller. Samma skit i annat paket.

 

Jeg ved ikke med andre, men hvor har jeg svært ved, at se hvorfor man skal forsvare

penge fikseringen i Thailand, med hvordan der er i sverige.

 

At finde negative ting i sverige giver ingen mening som forsvar for hvad der debatteres om/i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Jeg ved ikke med andre, men hvor har jeg svært ved, at se hvorfor man skal forsvare

penge fikseringen i Thailand, med hvordan der er i sverige.

 

At finde negative ting i sverige giver ingen mening som forsvar for hvad der debatteres om/i Thailand.

Hej

 

Själv upplever jag ingen som helst skillnad i penga fixering mellan Thailand och övriga länder i världen och med hänsyn till hur många fattiga det bor i Thailand så är det nog frågan om dom snarast inte är mindre fixerade i pengar än vi och att många av dom hade mått bra av att bry sig lite mer om sin ekonomi.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jeg ved ikke med andre, men hvor har jeg svært ved, at se hvorfor man skal forsvare

penge fikseringen i Thailand, med hvordan der er i sverige.

 

At finde negative ting i sverige giver ingen mening som forsvar for hvad der debatteres om/i Thailand.

Har man inget att jämföra med så vet man inte bättre eller hur,och en debatt är just vad det är,en debatt.

Det är bra med lite perspektiv vännen.. :) Du har ett argument på ett forum,ja då får du räkna med motargument,

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ett argument på ett forum,ja då får du räkna med motargument,

 

Mener ikke det er noget argument.

 

Det er som at sige der ingen fattige er, fordi der andre steder er nogle der er mere fattige.

 

Men det er helt normalt har jeg opdaget, at komme der noget der kan opfattes som kritik/negativ omtale om thai,

så kommer hele svadaen,

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Själv upplever jag ingen som helst skillnad i penga fixering mellan Thailand och övriga länder i världen och med hänsyn till hur många fattiga det bor i Thailand så är det nog frågan om dom snarast inte är mindre fixerade i pengar än vi och att många av dom hade mått bra av att bry sig lite mer om sin ekonomi.

 

Mvh isan lover

 

Ja jeg skal ikke prøve at overbevise dig, for kan du ikke selv se det, tror jeg ikke jeg vil have en kinamands

chance for at give dig den viden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mener ikke det er noget argument.

 

Det er som at sige der ingen fattige er, fordi der andre steder er nogle der er mere fattige.

 

Men det er helt normalt har jeg opdaget, at komme der noget der kan opfattes som kritik/negativ omtale om thai,

så kommer hele svadaen,

jaja,det är lätt att döma folk när man har sitt på det torra och inte behöver tänka på pengar..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Forskellen er den, at i Thailand handler det altid om penge.

 

Og det skjules ikke.

 

Om du besøger templet eller du skal giftes, så handler det om penge.

 

Bliver du inviteret, handler det om en kuvert med penge.

 

Pengar blir den fixerad vid, som inga pengar har.. eller den som samlar pengar för pengars skull... Jag "tror" thailändare kan kopplas ihop med förstnämnda! Fullt förståeligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jaja,det är lätt att döma folk när man har sitt på det torra och inte behöver tänka på pengar.. :)

 

hvem dømmer hvem?

 

og tænker du på mine penge, så ved du ikke hvad du snakker om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengar blir den fixerad vid, som inga pengar har.. eller den som samlar pengar för pengars skull... Jag "tror" thailändare kan kopplas ihop med förstnämnda! Fullt förståeligt.

 

Pengefikseringen i Thailand mener jeg rækker fra de fattigste til de rigeste.

 

Ganske enkelt er det en del af dagligdagen.

 

At nogen tager det som negativt er jo helt op til dem selv, jeg har levet med det

så længe at jeg faktisk ikke tænker over det, kun når det som her bliver debatteret.

 

 

Bare se på det cirkus når der er sinsot, ingen forskel på rig og fattig bort set fra beløbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...