Jump to content
IGNORERAD

Skicka pengar från Thailand till Sverige


Peolito

Recommended Posts

Vi ska sälja mark i Thailand och eventuellt skicka pengarna till Sverige. Har kollat med Skandiabanken och dom kräver inget motkrav, möjligen kan Skatteverket höra av sig enligt deras kundtjänst. Sedan kan man ju fråga sig om det är lönt att skicka pengar till Sverige. Skandiabanken kan förstås inte veta vad sändande bank tar för kurs. Är det någon som vet dagskurs för sådant i Thailand eller någon sight att kolla på?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Peolito

    8

  • Soengsang

    4

  • leifen

    3

  • ByggareBob

    2

Mest aktiva i denna tråd

Vi ska sälja mark i Thailand och eventuellt skicka pengarna till Sverige. Har kollat med Skandiabanken och dom kräver inget motkrav, möjligen kan Skatteverket höra av sig enligt deras kundtjänst. Sedan kan man ju fråga sig om det är lönt att skicka pengar till Sverige. Skandiabanken kan förstås inte veta vad sändande bank tar för kurs. Är det någon som vet dagskurs för sådant i Thailand eller någon sight att kolla på?

Jag brukar använda Forex bank till sånt...forex.se

Nu får du kolla på när det gäller valutaväxling mellan konto till konto...då du inte ska flytta cash.

Kolla även reglerna för överföring på belopp (max) innan skattemyndigheten frågar eller har med saken att göra.

Kan va ide att göra flera överföringar samt kanske dela upp det på flera banker.

Har du ingen tidsram på när, så kolla trenden på kurserna, kan löna sig med bara lite ändring för att göra skillnad i ett par tusen om det är ett stort belopp allt som allt.

Som jag uppfattar överföringar så skickar du ju Bath och växlas först i den svenska banken.banken i Thailand skickar ju inte svenska kronor...verkar bakvänt och göra växlingen där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det "gogglar" du snabbt fram.

Alla banker har valutaväxling med köp och säljkurser, även de thailändska.

Sen tror jag att det finns restriktioner hur mycket ni får föra ut.

Har du dokument på hur mycket "svensk" valuta som förts in i Thailand så får du inga problem med motsvarande utförsel.

Säljer ni bara av mark, kan det bli knepigt.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda Forex bank till sånt...forex.se

Nu får du kolla på när det gäller valutaväxling mellan konto till konto...då du inte ska flytta cash.

Kolla även reglerna för överföring på belopp (max) innan skattemyndigheten frågar eller har med saken att göra.

Kan va ide att göra flera överföringar samt kanske dela upp det på flera banker.

Har du ingen tidsram på när, så kolla trenden på kurserna, kan löna sig med bara lite ändring för att göra skillnad i ett par tusen om det är ett stort belopp allt som allt.

Som jag uppfattar överföringar så skickar du ju Bath och växlas först i den svenska banken.banken i Thailand skickar ju inte svenska kronor...verkar bakvänt och göra växlingen där.

Tack ska kolla med Forex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det "gogglar" du snabbt fram.

Alla banker har valutaväxling med köp och säljkurser, även de thailändska.

Sen tror jag att det finns restriktioner hur mycket ni får föra ut.

Har du dokument på hur mycket "svensk" valuta som förts in i Thailand så får du inga problem med motsvarande utförsel.

Säljer ni bara av mark, kan det bli knepigt.

 

Leif

Googlar oxå :-)

Dokument av svensk valuta skickad till Thailand är isf kontoutdrag.

Kollar beloppsgränsen med.

 

Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan du ju be svärmor eller någon svåger ta hand om dem tills du behöver använda dem i Thailand någon gång. Då slipper du växla pengarna och förlora på avgifter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan du ju be svärmor eller någon svåger ta hand om dem tills du behöver använda dem i Thailand någon gång. Då slipper du växla pengarna och förlora på avgifter. 

Sure :-) här kan det uppstå svinn. Liter inte på en käft i Thailand när det gäller pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns trådar om detta i "arktivet" på MPR.

Du kan lyckas hitta bra svar där om du söker i MPR:s Sökfunktion.

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns trådar om detta i "arktivet" på MPR.

Du kan lyckas hitta bra svar där om du söker i MPR:s Sökfunktion.

 

 

Leif

Tack. Har tittat där oxå. Vill ha så full koll som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda Forex bank till sånt...forex.se

Nu får du kolla på när det gäller valutaväxling mellan konto till konto...då du inte ska flytta cash.

Kolla även reglerna för överföring på belopp (max) innan skattemyndigheten frågar eller har med saken att göra.

Kan va ide att göra flera överföringar samt kanske dela upp det på flera banker.

Har du ingen tidsram på när, så kolla trenden på kurserna, kan löna sig med bara lite ändring för att göra skillnad i ett par tusen om det är ett stort belopp allt som allt.

Som jag uppfattar överföringar så skickar du ju Bath och växlas först i den svenska banken.banken i Thailand skickar ju inte svenska kronor...verkar bakvänt och göra växlingen där.

Ja tusentals kronor lär han torska om han använder Forex..:) Värre än tjuvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tusentals kronor lär han torska om han använder Forex.. :) Värre än tjuvar.

Jo det kanske dom e...tänkte mer på att använda deras valuta omvandlare och dagsfärska kurser...men givetvis så blir det kanske fel gämnförbart med andra banker och deras avgifter eller valuta kurser rakt av från nätet...vilka aldrig stämmer med verkligheten på banken ändå. En sak e ju handelskursen sen vad varje bank lägger för kurs...e ju upp till dom, därav att valuta kontor finns som t ex Forex kan existera.

För att inte röra ihop så menar jag nu inte att Forex bank är för ändamålet föra pengar från Thailand...för det går inte!

Sorry om mitt inlägg blev lite fel där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det kanske dom e...tänkte mer på att använda deras valuta omvandlare och dagsfärska kurser...men givetvis så blir det kanske fel gämnförbart med andra banker och deras avgifter eller valuta kurser rakt av från nätet...vilka aldrig stämmer med verkligheten på banken ändå. En sak e ju handelskursen sen vad varje bank lägger för kurs...e ju upp till dom, därav att valuta kontor finns som t ex Forex kan existera.

För att inte röra ihop så menar jag nu inte att Forex bank är för ändamålet föra pengar från Thailand...för det går inte!

Sorry om mitt inlägg blev lite fel där.

 

Det finnes bättre valutaomvandlare:

 

http://www.xe.com/currencyconverter/

En bra.

 

Forex är bara bra om man vill växla till sig 3000-5000bath

Till första dagen.

 

Jag tar ut i ATM på flygplatsen normalt.

 

Har kvar 4500b och 750peso sedan förra resan.

 

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det kanske dom e...tänkte mer på att använda deras valuta omvandlare och dagsfärska kurser...men givetvis så blir det kanske fel gämnförbart med andra banker och deras avgifter eller valuta kurser rakt av från nätet...vilka aldrig stämmer med verkligheten på banken ändå. En sak e ju handelskursen sen vad varje bank lägger för kurs...e ju upp till dom, därav att valuta kontor finns som t ex Forex kan existera.

För att inte röra ihop så menar jag nu inte att Forex bank är för ändamålet föra pengar från Thailand...för det går inte!

Sorry om mitt inlägg blev lite fel där.

Hehe,ok nu förstår jag..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag uppfattar överföringar så skickar du ju Bath och växlas först i den svenska banken.banken i Thailand skickar ju inte svenska kronor...verkar bakvänt och göra växlingen där.

 

Jag tror de flesta Thai-banker växlar beloppet till Euro som sänds till den svenska banken som växlar till SEK. Så gör iaf Kasikorn.

 

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte ha pengarna på Thailändsk bank och sen ta ut dem eftersom på bankomat i Sverige?<br />Eller åka ner till Bkk och öppna ett konto på HSBC och sätta in slanten där?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte ha pengarna på Thailändsk bank och sen ta ut dem eftersom på bankomat i Sverige?<br />Eller åka ner till Bkk och öppna ett konto på HSBC och sätta in slanten där?

Jag vill ha kvar pengarna i Thailand men inte min fru. Behöver jag säga mer :-).

Link to comment
Dela på andra sajter

<br />Jag vill ha kvar pengarna i Thailand men inte min fru. Behöver jag säga mer :-).
<br /><br />HSBC är ju halva vägen var då ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej. Om pengarna inte är något ni behöver direkt just nu i Sverige för konsumtion eller investering. Så skulle jag rekommendera att sätta in dom på thaikonto och ha som erat spar/semesterkonto I Thaäiland. Varje gång du växlar till en annan valuta så betalar du några % till någon. Rätt var det är inom någon femårsperiod så behöver ni föra över pengar åt andra hållet av någon anledning och då ha du betalat dubbla %. Så resonerar vi, behöver vi inte pengarna just nu, låt dom ligga. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Om pengarna inte är något ni behöver direkt just nu i Sverige för konsumtion eller investering. Så skulle jag rekommendera att sätta in dom på thaikonto och ha som erat spar/semesterkonto I Thaäiland. Varje gång du växlar till en annan valuta så betalar du några % till någon. Rätt var det är inom någon femårsperiod så behöver ni föra över pengar åt andra hållet av någon anledning och då ha du betalat dubbla %. Så resonerar vi, behöver vi inte pengarna just nu, låt dom ligga. Med vänlig hälsning,

Hej!

Håller med dig men min fru litar inte på thaibanker och thaifolk så hon vill helst ha hem pengarna till Sverige. Men dom ska säkert tillbaka senare för någon investeringPeo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Varför inte ha pengarna på Thailändsk bank och sen ta ut dem eftersom på bankomat i Sverige?<br />Eller åka ner till Bkk och öppna ett konto på HSBC och sätta in slanten där?

Kan man -öppna konto där utan visa

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man -öppna konto där utan visa

Bank i Thailand, ja.eller det är väl ofta olika bud från kontor till kontor.

 

HSBC, ja säkert men man får nog ha med sig en påse pengar...ingen bank säger väl ig nej till en skaplig påse pengar?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bank i Thailand, ja.eller det är väl ofta olika bud från kontor till kontor.

 

HSBC, ja säkert men man får nog ha med sig en påse pengar...ingen bank säger väl ig nej till en skaplig påse pengar?

jo jag har öppnat ett par konton för länge sedan utan visa ,men tiderna förändras och tänkt om du visste reglerna på HSBC och fördelar med dom

Link to comment
Dela på andra sajter

Bank i Thailand, ja.eller det är väl ofta olika bud från kontor till kontor.

jo jag har öppnat ett par konton för länge sedan utan visa ,men tiderna förändras och tänkt om du visste reglerna på HSBC och fördelar med dom

 

Nej, vet inte exakt reglerna för HSBC, men de är ju internationella och det är väl det som är fördelen. . . . men de som alla andra säger säkert inte nej till en tillräckligt stor påse pengar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje "branch" har egna regler, blir du nekad, gå till en annan bank.

Lova att sätta in 10.000bath kontant så går det bättre.

Jag fixade bankkonto med 30 dagars

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...