Jump to content
IGNORERAD

Äga hus i Thailand - Papper och procedurer


Tallviking

Recommended Posts

Titta på hemsidan http://www.cholo.se/Thailand och gå in under detaljer så ser du nuvarande status

Jag åker ner den 18/12 och hem igen den 9/1

Dom håller nu på med el-installation och skall måla fasaden

När vi kommer ner skall vi se ut färg inomhus, kakel, klinkers, bad och köks-inredning som dom sedan skall montera så med lite tur är dom färdiga till våren

Byggstart var 17/5 och senaste veckorna har det hänt mycket. Innertaket kom på plats förra veckan bl.a

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    11

  • janneludenfot

    10

  • sköndal

    3

  • tasa

    2

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Quote

Markägaren kan ganska enkelt manövrera ut dig  :kort: efter 30 år och be dig skyndsamt flytta huset.

GG

Efter 30 år så ær husen så fallfærdiga att det inte ær vært kostnaden

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Markägaren kan ganska enkelt manövrera ut dig  :kort: efter 30 år och be dig skyndsamt flytta huset.

GG

Synd att du inte har ett hus  :na:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har köpt en tomt på landet

Fråga gumman om vi ska fixa papper? Ja det fixar sen!

Om vi ska bygga hus hur gör vi då?  Jo, vi bygger ett hus och efter det fixar vi papper!

Hur då? Jo, de kommer ut och mäter tomten och hus sedan är det klart!

Tur är att gumman betalar nästan hela kalaset med sin lön!

Fast jag betalar också en del men det tycker jag det värt för då har hon en trygghet om jag skulle

falla i från i en hjärtattack eller nått.

Mark och hus tror jag alltid är en bra invenstering på lång sikt.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Leasingavtalet har du förmodligen registrerat på Landoffice i Rayong, tvärs över gatan har du Amphur där du och din fru får husbok och nytt id-kort. Husnummer får du av den s.k. byförmannen mot oppvisande av byggtillstånd från Obatov.

Mbh

tasa, Ban Phe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gurragul

Quote

Synd att du inte har ett hus  :na:

Visst har jag det, men jag köpte i Stockholms skärgård, för barnens skull...

I Thailand kan jag hyra. Bor du själv i Sköndal?  :suicide: det är ju bara ett stort sjukhusområde

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tasa. Sitter just nu vid mitt bygge i Taphon. Vad är "Obatov" för något ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår var vi till byhövdingen här i Taphong med våra godkända ritningar (bygglov) och fick ifyllt ett papper som är underlag för bostadsregistrering och husnummer. I det står jag som innehavare av huset

Idag skall vi till Amphur och få det hela registrerat

Återkommer med hur det går

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Quote

Igår var vi till byhövdingen här i Taphong med våra godkända ritningar (bygglov) och fick ifyllt ett papper som är underlag för bostadsregistrering och husnummer. I det står jag som innehavare av huset

Idag skall vi till Amphur och få det hela registrerat

Återkommer med hur det går

Man behover inget bygglov om kostnader for bygget understiger 20.000 dollar.

Tank aven pa att om du hjalper till vid ditt eget bygge utan arbetstillstand ar det svart arbete.

Mojligt att deporteras till narmaste gransovergang med en inte allt for fin stampel i passet.

Ursakta har bara thai board.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är alla papper klara !

Att få den gula husboken där huset och dess registrering med adress finns på första sidan var inte så krångligt

Däremot fick vi problem för vi ville ju att jag skulle stå som ägare och innehavare av huset på sidan två

Det visade sig då att vi saknade ett papper

Så det blev att åka till ambassaden i Bangkok med följande papper i handen:

- Passkopia

- Personbevis som även visar mina föräldrar

- Papper på adress på huset i Thailand (kopia på första sidan i gula husboken tog vi med)

Personbeviset vart en liten mardröm för det kan man inte få ut via e-tjänsten nämligen med information om föräldrar. Så det vart att ringa till skatteverket i Sverige med 40 min telefonkö !!!

Sedan böna och be att få ut ett personbevis som dom scannade på plats och mailade till mig som pdf-fil men det lyckades faktiskt.

Tvärvägrar dom och har en dålig dag finns alternativet att dom faxar direkt till ambassaden men ambassaden får så mycket fax varje dag så det kan lätt komma bort där

Sedan skrev ambassaden ett intyg om att jag var den jag var och att intyget avsåg att få namn inskrivet i husbok (tydligen ett standardformulär för dom för dom visste exakt vad man ville). Det kostade 550 baht

Därefter åkte vi ner två våningar till en av dom 2 översättnings-företagen som lägligt ligger där och fick allt översatt till thai och det var viktigt att ALLT översattes. Alla 4 handlingarna i sitt sammanhäftade skick utan att dom särades och extra viktigt är att dom även översätter datatexten längst ner på passets sida. Det kostade 2000 baht

Därefter åkte vi till Thailändska UD:s kontor för intygsfrågor som ligger på Chang Wattana nära Don Muang gamla flygplatsen

Där åker man upp till 3:e våningen och går fram till disken där personalen kollar att pappren är OK och man får en blankett att fylla i med syfte med att papper valideras och vilka papper som skall valideras. I mitt fall var det intyget från ambassaden och passkopian som skulle valideras med en särskild stämpel på baksidan

Sedan kan man antingen lämna in pappren och hämta dom 2 dagar senare till standardpris eller begära express och hämta det 2 timmar senare till ett högre pris. Tror det kostade 400 baht med express men är osäker

Sedan åkte vi tillbaka till Amphur med de validerade pappren samt 2 st nytagna fotografier på mig och sedan var det inga större problem att få in mitt namn på sida 2 i husboken

Chefen på Apmhur ställde en del frågor till oss för att se så vi inte byggde huset i spekulationssyfte etc.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...