Jump to content
IGNORERAD

Äga hus i Thailand - Papper och procedurer


Tallviking

Recommended Posts

Hej

Skulle vilja ha en tråd där vi diskuterar formaliteter runt att bygga och äga hus i Thailand

Bl.a hur går man till väga för att få äga sitt hus som Farang i Thailand när tjejen äger tomten ?

Vilka papper behövs ?

Vilka erfarenheter drog ni i era husbyggen ?

Vilka nitar har ni gått på ?

Vad bör man tänka på ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    11

  • janneludenfot

    10

  • sköndal

    3

  • tasa

    2

Mest aktiva i denna tråd

Nu har över 120 personer varit inne och läst och därigenom visat sitt intresse för ämnet men ingen har något att säga ??

Är det ingen farang här som äger sitt hus i Thailand och kan berätta hur dom gick till väga och vilka procedurer/papper som behövs ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Hej min vän!!

Om vi antar att din hustru är laglig ägare till marken: dvs att marken är avstyckad och registrerad på landoffice på din hustru.

Ett tillstånd utfärdas att bebygga tomten av samma myndighet dvs Landoffice. De enda papper som behövs i detta

sammanhang är de papper din hustru har på marken, samt en ritning över hur du tänkt att huset ska se ut.

Alltså inga konstigheter så långt:

En god ide är nog att kontakta en "riktig" advokat som reglerar ägarförhållanderna mellan din hustru och dig eftersom du

skulle stå som ägare till själva huset. Ett arrendekontrakt mellan dig och frugan känns inte helt fel i sammanhanget när

det gäller marken. Tex 30 plus 30 år med full nyttjanderätt. Din hustru kan ju avlida och då är det ju viktigt att man är skyddad.

Även om du har en byggare som du litar på, så får du räkna med att följa bygget på plats. Annars är risken stor att det inte blir

som du har tänkt dig. Begär in en offert och betala fortlöpande.

MVH

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att om hustrun avlider så kan hennes släkt säga upp avtalet eftersom det då blir deras mark,men jag är inte säker.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Det säkraste är naturligtvis att lägga allt i ett bolag!

En väldigt enkel väg som tar några dagar med advokathjälp

Har själv mitt i bolag. Upprättade samtidigt ett "last will" med frugan

som förmånstagare.

Lite här o lite där så kanske du snart har svar på dina funderingar!?

MVH

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min sambo är markägare och vi har ett av landoffice godkänt leasingavtal mellan oss på tomträtten

Landoffice har också godkänt byggnadstillståndet och huset är ganska långt gånget redan efter konkurrensupphandling av byggare (se andra trådar och byggets hemsida [url=http://www.cholo.se/Thailand]Hemsida

Frågan är mer nästa steg när man skall skaffa husbok (gul för farang vad jag vet samt ansöka om el och vattenindragning, få husnummer etc vilket jag idag inte har pejl på men skall ner och fixa om drygt 2 veckor

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

:morgon:

Inkoppling av el ombesörjer Elverket dom tillhandahåller också elmätare. vi betalade 8000 bath om jag inte minns fel.

Ska du ha kommunalt vatten är det kommunen som kontaktas.

Är inte 100% säker på vem som utfärdar Husbok, men hör med kommunen när du är där. Dom borde kunna ge besked.

Var bygger du någonstans??

Lycka till

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

hej tallen

 När jag byggde hus i surin så fixade dom gula boken i ett nafs, enda problemet var att få bygubben till amphur och skriva på

 nån typ av papper men det löste vi snabbt med 1000 batingar. Se bara till att ha alla papper så löser det sig, ok en lätt lunch till alla på

 amphur då lovar jag dig att det går undan. Det absolut roligaste med denna lek var att dom skulle prata med mig om vad jag gjorde där

 samt att jag skulle kunna adressen så jag satt utanför å träna som fan, va fan hände dom hade ingen som kunde engelska så jag slapp det.

       LYCKA TILL ÖNSKAR

         FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Ok jag skiver lite då , säkrast för dej är att skriva leasingavtal ,mellan markägaren och dej  mycket säkrare än bolag.I bolaget får du ej äga till mer än 49% vilket gör att du ej har något att säga till om.Med leasing så är det DU som är leasingtagare och då skall det skrivas med 30+30+30år samt att det står skrivet vad alla 3 peroderna har för kostnader, var för sig , det sista är viktigt.

Be en advokat att skriva detta, sedan vill jag minnas att det skall registreras.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, inte för att jag vill lägga någon smolk i glädjebägaren, men vad som händer med leasingavtal i Thailand om 30 år torde vara ganska osäkert. 30+30+30... ja vad ska man säga.

Fast givetvis bättre än ingenting.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

:morgon:

Som jag nämnde placerade jag mitt hus i  bolag.

Det är riktigt att jag "bara" har 49% av aktiekapitalet och

övriga uppdelade på 7 thainamn. Detta är bara namn på papper

för att komma runt lagstiftningen. Jag har ensam rätt att när jag vill

byta ut ett namn. jag har option på övriga 51%. Jag är den enda som

får skriva på några som helst handlingar rörande fastigheten. Jag har

i realiteten full kontroll över övriga aktieägare och därmed också egendomen.

MVH

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med hus i bolag, går det att få så att tex fru, flickvän eller barn kan ärva huset eller lägger övriga "ägare" beslag på huset vid ens bortfälle? Och om man har en Thaifru/flickvän som ärver, finns det något fast pris på marken för att eventuellt köpa loss den? 

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Quote

Hur är det med hus i bolag, går det att få så att tex fru, flickvän eller barn kan ärva huset eller lägger övriga "ägare" beslag på huset vid ens bortfälle? Och om man har en Thaifru/flickvän som ärver, finns det något fast pris på marken för att eventuellt köpa loss den? 

Upprätta ett "last will" testamente som gäller i Thailand.

Det hjälper dig advokaten med. Vem som ska stå som förmånstagare till företaget avgör du själv.

Då byts bara VDn ut och tex din fru går in som VD om du valt henne som förmånstagare.

mvh

Janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bygger i Taphong mellan Rayong och Ban Phe nära Koh Samet

Leasingavtal är redan klart och registrerat på Amphur

Ni som äger hus där nere. Har ni gula husboken ?

Är det Amphur som fixar den ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Quote

vad händer om den som du hyr av dör !!!!!

I Thailand ärver föräldrarna barnen!

Thailänsk lag säger att utlänning ej får äga mark i Thailand!!

Det kan du aldrig förhandla bort med ett inbördes avtal.

mvh

janneludenfot

Link to comment
Dela på andra sajter

Det intressant är inte vem som ÄGER marken utan vem som genom leasingavtal har RÄTTEN att använda marken

Ett korrekt leasingavtal registrerat på landoffice finns dessutom inskrivet i mark-pappren på baksidan så markägaren kan inte sälja en tomt som är bunden av leasingavtalet under lelasingtiden

Däremot är den nya ägaren (genom t.ex arv) inte på något sätt skyldig att förlänga avtalet när 30-årsperioden är slut

Jag läste någonstans att det är olagligt att teckna leasingavtal på längre än 30 år och dom avtal som har 30+30+30 infört i avtalet är ogiltiga

Någon mer som hört detta ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis min åsikt också men det är något dom flesta inte tänker på när dom bygger hus där nere med "damen" som ägare och dom sedan separerar

Hur funkar det om man har det hela i ett företag ? Finns det motsvarande fallgropar då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Hej Tallviking!

Du kan aldrig sia något om framtiden.

Jag personligen har registrerat bolaget utan inblandning

av frugan. En förutsättning är att frugan skriver över marken

på dig. Då har du skyddat dina investeringar till fullo.

Kan låta krasst och hårt när man planerar en framtid tillsammans,

men statestiken talar för att man skyddar upp sig ordentligt.

Det handlar ju inte om att blåsa frugan, utan bara säkra upp

sig. Hade din hustru haft kosingen, kan du vara övertygad att hon gjort samma sak.

Snäll får man vara, men inte naiv.

MVH

Janneludenfot :morgon:

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att frugan har skrivit över marken på ditt företag ?

För på dig kan hon väl knappast skriva över den !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Quote

Menar du att frugan har skrivit över marken på ditt företag ?

För på dig kan hon väl knappast skriva över den !

Hej!

Min fru var aldrig inblandad från början. Hon hade ingen mark.

Mitt företag köpte marken.

Du får förvärva marken genom ditt företag.

MVH

Janneludenfot :morgon:

Link to comment
Dela på andra sajter

janneludenfot

Ursäkta jag var lite otydlig tidigare!

Naturligtvis ska marken inte skrivas över på dig, utan på ditt Företag.

MVH

Janneludenfot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...