Jump to content
IGNORERAD

TiVo


Franco

Recommended Posts

Är det någon här på forumet som har testat TiVO?

 

Comhem och TiVo  skrev ett avtal förra året, och enligt det pressmeddelandet skulle man börja rulla ut TiVo i Sverige under våren 2013.

Det är ju nu det, men har fortfarande inte sett något officiellt eller någon reklam om det.

 

Hur som helst, men är ju en liten tv/video/spel nörd, så har väntat på detta, men undrar som sagt var om det är någon som testat TiVo (i t.ex. USA eller England)... Bra, dåligt?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    6

  • Franco

    6

  • thaimoose

    5

  • hasseigöteborg

    3

Mest aktiva i denna tråd

Kommer i juni -13! Så ta en Chang och luta dig bakåt sålänge.

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Passar ju bra... är i Thailand hela maj, så kan ju nog bli nån Chang.

 

Frågan är dock om det är ngn som testat TiVo... undrar om det är ngt att ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

 

jobbar på Comhem och är nu testpilot för Tivo fungerar mycket bra

 

Hej thaimoose,

 

Jag har en Humax HDTV box för Com Hem. Kan du beskriva vad som är bättre med en Tivo, i den mån det finns något?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar på Comhem och är nu testpilot för Tivo fungerar mycket bra

Låter fint... frågor, eftersom TiVO är kombinerad TV/Internettjänst, måste man ha internetabbonemang från Comhem också?

 

Har ju "era" tre hål i väggen, men vi har redan en svinbra, svinbillig internetuppkoppling genom brf'en, så utnyttjar bara två av tjänsterna.

Och vet du om det är wifi i boxarna???

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej thaimoose,

 

Jag har en Humax HDTV box för Com Hem. Kan du beskriva vad som är bättre med en Tivo, i den mån det finns något?

 

Herr Chang har talat.

 

Vet inte exakt vilken Humax det är, men de TiVo boxarna jag har sett har från två till 4 tuners (spela in 4 progam samtidigt).

Eftersom det är också "nån slags" internettjänst i dem, kan du t.ex. söka på regissör, eller skådespelare och hitta filmer. Med TiVo appen i luren kan du ställa in tv-inspelningar etc.

Det finns också en Tivo mini, som verkar kunna vara en ersättare till tvillingabonnemanget, som jag fattar det. Köp en extra box, och sedan ingen månadskostnad.

 

Detta är bara sånt jag läst om på nätet, och det kanske kan skilja sig servicemässigt när det kommer till ett nytt land.

Så skulle ju vara kul med mer feedback direkt från en användare... *thaimoose*

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte exakt vilken Humax det är, men de TiVo boxarna jag har sett har från två till 4 tuners (spela in 4 progam samtidigt).

Eftersom det är också "nån slags" internettjänst i dem, kan du t.ex. söka på regissör, eller skådespelare och hitta filmer. Med TiVo appen i luren kan du ställa in tv-inspelningar etc.

Det finns också en Tivo mini, som verkar kunna vara en ersättare till tvillingabonnemanget, som jag fattar det. Köp en extra box, och sedan ingen månadskostnad.

 

Detta är bara sånt jag läst om på nätet, och det kanske kan skilja sig servicemässigt när det kommer till ett nytt land.

Så skulle ju vara kul med mer feedback direkt från en användare... *thaimoose*

 

4 tuners vore intressant, tro det eller ej. De flesta intressanta program sänds ju mellan 20.00-00.00, och det kan bli en del kollisioner även om jag har två tuners i min box. I och för sig är det snarare frågan om vilken MUX en kanal finns på. Jag har för för mig att upp till till 5 kanaler kan finnas på en MUX, och med lite tur och två tuners kan jag då spela in 4 kanaler samtidigt. Medan jag tittar på ett tidigare inspelat program...

 

Ja, jag är TV-nörd ;)

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, förstår det...

 

Changen, skall väl tillägga att den boxen jag sett, är från amerikanska marknaden, och är deras värsting (4 tuners, 2TB hdd) och går lös på 399 USD.

Blir väl typ 3500 när man konverterar å lägger på lite svensk moms å skatter. Men lär ju bli typ halva priset när man signar upp sig för nåt år eller så.

 

Jag har för för mig att upp till till 5 kanaler kan finnas på en MUX, och med lite tur och två tuners kan jag då spela in 4 kanaler samtidigt. Medan jag tittar på ett tidigare inspelat program...

Normalt upp till 5, men upp till kan 7 finns på en MUX faktiskt, genom lite trolleri (Man räknar ut hur mycket bandbredd ett program beräknas uppta, och kan då t.ex. studioprogram med mycket stilla bilder tar inte upp så mycket).

 

 

Har aldrig testat att försöka spela in fler program än jag har tuners, behöver man inte nån speciell programvara för det? Eller är det bara trycka på "rec"?

Måste hem och testa ikväll bara för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, förstår det...

 

Changen, skall väl tillägga att den boxen jag sett, är från amerikanska marknaden, och är deras värsting (4 tuners, 2TB hdd) och går lös på 399 USD.

Blir väl typ 3500 när man konverterar å lägger på lite svensk moms å skatter. Men lär ju bli typ halva priset när man signar upp sig för nåt år eller så.

 

 

Normalt upp till 5, men upp till kan 7 finns på en MUX faktiskt, genom lite trolleri (Man räknar ut hur mycket bandbredd ett program beräknas uppta, och kan då t.ex. studioprogram med mycket stilla bilder tar inte upp så mycket).

 

 

Har aldrig testat att försöka spela in fler program än jag har tuners, behöver man inte nån speciell programvara för det? Eller är det bara trycka på "rec"?

Måste hem och testa ikväll bara för det.

 

Behövs inget speciellt på min box, bara att spela in som vanligt. Boxen protesterar om jag försöker spela in från tre MUX, och då är det bara att välja bort en av inspelningarna.

 

Jag ska väl tillägga att det är inte så vanligt att detta händer. Dock är det så att jag valt att inspelning alltid ska starta en minut innan utannonserad tid och avslutas tio minuter efter, något som tyvärr visat sig nödvändigt ibland. Då kan det bli lite överlappning, till exempel SVT1, TV3 och TV9 samtidigt går icke. Däremot SVT1, TV4, TV8 och TV9 kan spelas in samtidigt. Com Hem är lite dåliga på att informera om vilka kanaler som finns på vilken MUX, men boxen vet uppenbarligen.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Den dagen Comhem och andra kabelföretag slutar med sina idi*tiska rövknullaravgifter som t.ex. kortavgift!! Samt låter kunden välja vilka kanaler man själv vill ha och inte några jävla paket med kanaler som man är helt ointresserad av till vettiga priser, då kanske jag skaffa comhem igen!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den dagen Comhem och andra kabelföretag slutar med sina idi*tiska rövknullaravgifter som t.ex. kortavgift!! Samt låter kunden välja vilka kanaler man själv vill ha och inte några jävla paket med kanaler som man är helt ointresserad av till vettiga priser, då kanske jag skaffa comhem igen!?

 

Hmm ja... det vore förstås bättre om man fick välja och betala exakt för de kanaler man vill se. Jag har nu tillgång till många kanaler som är totalt ointressanta för mig.

 

Men jag vill ha digital TV. Skulle för all del kunna nöja mig med de analoga kanaler som bostadsrättsföreningen tillhandahåller gratis, men hur kul är det på en 46" HDTV?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Den dagen Comhem och andra kabelföretag slutar med sina idi*tiska rövknullaravgifter som t.ex. kortavgift!! Samt låter kunden välja vilka kanaler man själv vill ha och inte några jävla paket med kanaler som man är helt ointresserad av till vettiga priser, då kanske jag skaffa comhem igen!?<br />
<br /><br />Hej. Det komiska är att det heter kortavgift även när man inte har något kort. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.osswriter.com/mux

http://sv.wikipedia.org/wiki/Marks%C3%A4nd_digital-TV_i_Sverige

 

Där finns en "MUX-karta"... vet inte hur väl den stämmer.

 

Tackar för länkarna, men de gällde marksänd TV. Com Hem har en annan blandning i sitt kabel TV nät. Jag har sett en lista i något forum, men den länken har jag tappat bort.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Lite förhandsinfo till er som var intresserade av Tivo, imorgon kommer det att finnas en sida som heter www.comhem.se/tivotillsverige   där får man info om Tivo + att man kan anmäla intresse för tjänsten och även bli en testpilot för Tivo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
hasseigöteborg

Är det någon som har beställt Tivo boxen? Intresserad av vad ni tycker om tjänsten.

Jaf har själv inte beställt den . Men har installerat ett antal (Vår brf har avtal med comhem om TV, Bredband, Telefon och jag är med i styrelsens projektgrupp).  

 

Det är väl en OK box. Men det är fortfarande en del buggar. 

 

Annars är det ju 3 kanaler för inspelning. Och om man inte beställer dessa så kan den spela in iallafall. För den lär ju dina vanor. Spelar du in mycket golf så lär den att du vill ha det och spelar in när det går golfprogram.

En annan sak som jag gillar är att den alltid spelar in det man ser på. Så man kan pausa om man går på toa. Och sedan fortsätta. Och då kanske man har en buffer så man spolar ikapp när det är reklam.

 

Det jag är mest intresserad av (som boende i Thailand halva året) är ju sedan TiVo ToGo men denna tjänst finn inte än. Dessutom säger ryktena att man inte kan se inspelade program med denna tjänst. Och om det stämmer så går det tvärbort.

 

hf  

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har beställt Tivo boxen? Intresserad av vad ni tycker om tjänsten.

 

Jag var på väg att säga upp ComHem men fick då ett erbjudande att ta en TiVo-box till ett billigare pris än jag hade tidigare och med samma utbud. Nappade på det och har så här långt inget att anmärka.

 

Precis som Hasse gillar jag möjligheten att pausa i programmen, spela in samt att den håller reda på och spelar in det man tidigare gjort tummen upp på.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

För er som bor i en bostadsrättsförening som har Comhem så kan jag rekommendera att styrelsen tar tag i IT problemet hos er. 

 

Hos oss hade vi för ett år sedan ett normalt avtal där alla hade 16 analoga kanaler gratis. För detta betalade föreningen en mindre summa. 

Ville man ha digitalTV , telefoni och bredband fick man som enskild person teckna avtal om detta. 

 

Efter att ha sonderat marknaden skrev vi ett nytt avtal med Comhem. Till en extrakostnad av 150:- per månad och lägenhet fick vi följande under en 5 årsperiod. 

 

1. Comhem förser alla lägenheter med fiberuttag för internet.  Dessa kablar drogs i dom rör som också husar telekabeln. Denna kostnad stod Comhem till 100% för. 

2. Alla medlemmar får Comhem M8 favoriter digitalTV. Man får dessutom den enklaste digitalboxen eller CA modul till TV'n gratis. Vill man ha en annan box kan den köpas för bra pris.  TV fortsätter att gå i koaxen så vi slipper dra nya kablar i lägenheten. Vill man ha större paket än M8 betalar man bara mellanskillnaden. Sak samma med tilläggskanaler. 

3. Bredband 10/1 med en trådlös router . Vill man ha snabbare hastighet betalar man mellanskillnaden. 

4. Fri telefoni inkl nummerpresenation. Man betalar bara samtalen själv. Dock fria sverigesamtal.

 

På tisdag skall vi träffa säljaren och då kommer vi att ta upp hur TiVo skall läggas till avtalet.

 

Men summa summarum. För en ganska liten summa så en förening som vi med 100 lägenheter få en massa extra saker med lite förhandlande.  

Själv har jag i princip tjänat 300:- i månaden på detta avtal.  Och så har jag fått några extra TV kanaler. 

 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sedan ett par veckor en TiVo, och den fungerar väl som den ska. Ingen större skillnad mot den flera år gamla Humax som jag fortfarande använder. Dock större hårddisk på TiVo, och programtablån visar längre fram i tiden. Humax visar i bästa fall två dygn framåt, medan TiVo kan visa två veckor.

 

Tummen ner för installation av TiVo, det tog flera timmar för den att uppdatera sig själv med senaste programvara, listor på alla kanaler etc.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som bor i en bostadsrättsförening som har Comhem så kan jag rekommendera att styrelsen tar tag i IT problemet hos er. 

 

Hos oss hade vi för ett år sedan ett normalt avtal där alla hade 16 analoga kanaler gratis. För detta betalade föreningen en mindre summa. 

Ville man ha digitalTV , telefoni och bredband fick man som enskild person teckna avtal om detta. 

 

Efter att ha sonderat marknaden skrev vi ett nytt avtal med Comhem. Till en extrakostnad av 150:- per månad och lägenhet fick vi följande under en 5 årsperiod. 

 

1. Comhem förser alla lägenheter med fiberuttag för internet.  Dessa kablar drogs i dom rör som också husar telekabeln. Denna kostnad stod Comhem till 100% för. 

2. Alla medlemmar får Comhem M8 favoriter digitalTV. Man får dessutom den enklaste digitalboxen eller CA modul till TV'n gratis. Vill man ha en annan box kan den köpas för bra pris.  TV fortsätter att gå i koaxen så vi slipper dra nya kablar i lägenheten. Vill man ha större paket än M8 betalar man bara mellanskillnaden. Sak samma med tilläggskanaler. 

3. Bredband 10/1 med en trådlös router . Vill man ha snabbare hastighet betalar man mellanskillnaden. 

4. Fri telefoni inkl nummerpresenation. Man betalar bara samtalen själv. Dock fria sverigesamtal.

 

På tisdag skall vi träffa säljaren och då kommer vi att ta upp hur TiVo skall läggas till avtalet.

 

Men summa summarum. För en ganska liten summa så en förening som vi med 100 lägenheter få en massa extra saker med lite förhandlande.  

Själv har jag i princip tjänat 300:- i månaden på detta avtal.  Och så har jag fått några extra TV kanaler. 

 

hf

Tack för info,

 

Angående fiberdragningen,

Drog Comhem fibern hela vägen fram till fastigheten förutom till lägenheterna (gratis) eller fanns fibern redan framdragen till fastigheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Tack för info,

 

Angående fiberdragningen,

Drog Comhem fibern hela vägen fram till fastigheten förutom till lägenheterna (gratis) eller fanns fibern redan framdragen till fastigheten?

Dom drog allt. Vår kostnad i detta projekt har varit 0:- . Förutom allt jobb som vi lagt på projetmöten då Comhem nog inte borde driva denna typ av projekt   :y16:    . Sedan är vi ju i ett fiber-tätt område så det var kanske inte så långt. Men det vet jag inte. 

 

För att få bra pris är det dock viktigt att ta in några leverantörer och sätta dom mot varandra.  Vi hade Telia och Bredbandsbolaget också. Men då hade även TV rullat till fibern och det skulle inneburit mer jobb för dom boende (=lankabel från router till TV box) och dessutom förlust av analogkanalerna (dessa är ju bra om man har fler TV apparater) .

 

 

hf

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...