Jump to content
IGNORERAD

Frågor inför flytt till Thailand, utskrivning från Sverige.


sarne

Recommended Posts

Det behövs inte, det gör Skatteverket.

 

Däremot får du själv meddela din bank att du har fått sink, så att de ej längre skall skicka in kontrolluppgift till Skatteverket på ev kapitalränta eftersom detta är skattefritt och att du är befriad från att lämna in Allmän självdeklaration.

Ingen skatt på ränteinkomster, det är ju bra!

 

Hur är det med schablonskatten på Kapitalförsäkringar och Investeringssparkonto?? Jag antar att den tas ut eller?

Fast iofs så är det ju så att ISK beskattas via den allmänna självdeklarationen och skall den inte lämnas in så borde ju ISK också bli skattefritt?

 

Då kan man ju istället lägga alla sina fonder i en ISK och på så sätt helt undvika skatt på dessa!   

 

   / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    13

  • sarne

    11

  • Joe

    6

  • Peder

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ingen skatt på ränteinkomster, det är ju bra!

 

Hur är det med schablonskatten på Kapitalförsäkringar och Investeringssparkonto?? Jag antar att den tas ut eller?

Fast iofs så är det ju så att ISK beskattas via den allmänna självdeklarationen och skall den inte lämnas in så borde ju ISK också bli skattefritt?

 

Då kan man ju istället lägga alla sina fonder i en ISK och på så sätt helt undvika skatt på dessa!   

 

   / Joe

 

Om du har en aktiefond, så beskattas aktieutdelning med 30 %. Det drar fondförvaltaren och skickar även kontrolluppgiften till Skatteverket. Du själv behöver inte göra något mer än konstatera avdraget. Efter 10 år med sink är du dock befriad från denna skatteplikt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en aktiefond, så beskattas aktieutdelning med 30 %. Det drar fondförvaltaren och skickar även kontrolluppgiften till Skatteverket. Du själv behöver inte göra något mer än konstatera avdraget. Efter 10 år med sink är du dock befriad från denna skatteplikt.

Ja, men om man har en aktiefond som ligger inne i ett InvesteringsSparKonto(ISK) så är alltid aktieutdelning skattefri.

 

Även utdelning på enskilda aktier är skattefri i en ISK. Så även eventuell värdeökning på fonder/aktier.

 

Min gissning är att det finns nåt undantag på detta, annars skulle all avkastning på en ISK bli helt skattebefriad vid SINK.

 

Helt klart något att kolla upp. Mer info här

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men om man har en aktiefond som ligger inne i ett InvesteringsSparKonto(ISK) så är alltid aktieutdelning skattefri.

 

Även utdelning på enskilda aktier är skattefri i en ISK. Så även eventuell värdeökning på fonder/aktier.

 

Min gissning är att det finns nåt undantag på detta, annars skulle all avkastning på en ISK bli helt skattebefriad vid SINK.

 

Helt klart något att kolla upp. Mer info här

 

  / Joe

 

Nu räcker inte min kunskap till längre men är väldigt intresserad vad du kan snappa upp och förmedla.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst får man ränta!

 

På Kasikorn gäller just nu följande

 

- Savings account(vanligt ATM konto) 0.75%

 

- Fixed Deposit, 3-mån=1.6%, 6-mån=1.95%, 12-mån=2.3%, 24-mån=2.55%

De olika procenten anger hur länge pengarna skall finns på kontot för att erhålla den angivna räntan, i övrigt fria uttag, inga restriktioner

Kan vara ett bra konto för Retirement Visa pengarna?

 

  / Joe

         

 

Läste precis att det alltid dras 15% skatt på ränta på Fixed Savings accounts i Thailand, oavsett belopp

 

På vanliga konton dras det bara skatt om räntan överstiger 20 000 baht per år.

 

Har man så pass stora belopp i Thailand så kommer i alla fall jag att ha ett Fixed account för att få så hög ränta som möjligt

 

Vad jag vill ha sagt är att man kan få tillbaka denna skatten ganska enkelt om man ansöker om det på skattemyndigheterna i Thailand jan-mar året efter skatteåret.

 

Information här http://www.thaivisa.com/forum/topic/632234-tax-on-interest/

 

och här http://www.thaivisa.com/forum/topic/610294-obtaining-refund-of-tax-withheld-on-thai-bank-fixed-savings-account/#entry5999041

 

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Nu räcker inte min kunskap till längre men är väldigt intresserad vad du kan snappa upp och förmedla.

 

Bättre sent än aldrig... Hittade detta:

 

"Om du skatterättsligt flyttar ut upphör din obegränsade skattskyldighet i Sverige på utflyttningsdagen. Du blir begränsat skattskyldig. Som begränsat skattskyldig är du inte skattskyldig för schablonintäkt på ditt InvesteringsSparKonto. Beskattning sker i stället genom att det tas ut kupongskatt på utdelning och vanlig kapitalinkomstskatt på vinster om vinsterna träffas av tioårsregeln (som kan elimineras eller mildras genom skatteavtal). Om aktier etc. efter återflytt förs över till ett ISK anses tillångarna avyttrade till marknadsvärdet. Värdepapper i en kapitalförsäkring ägs av försäkringsbolaget. På sparande i k-försäkring tas det inte ut avkastningsskatt för begränsat skattskyldiga."

 

Som vanligt ger svar bara fler frågor! Kupongskatt är tydligen 15% skatt. Vad "kapitalinkomstskatt på vinster om vinsterna träffas av tioårsregeln" är vet jag inte.

 

Ingen avkastningsskatt i en KapitalFörsäkring alltså, men utdelningar inom K-försäkringen då?

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju den här tråden gammal.

Så för att förtydliga vad som hänt 2014 är att Sink skatten är numera 20%,

Samt att du har ett grundavdrag, samma som förut.

Ändrades av carpenter
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Vill du ha Sinkskatt måste du först skriva ut dig från Sverige, det gör du på denna blankett.

http://www.skatteverket.se/download/18.5fc8c94513259a4ba1d800022197/1318835822876/766507.pdf

 

Ansökan om Sinkskatt gör du på denna.

http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800076307/1335417326314/435005.pdf

 

Fritz..

 

Edit: Skriva ut sig låter allvarligare än det är. Man blir avförd från folkbokföringsregistret är väl närmare sanningen.

Aha...är det därför jag fick nej på SINK.jag hade inte avfört mig från mantalskrivninngsregistret

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag tog tillbaka min ansökan (skatteverket sa OK) och väljer nu ansöka på nytt. Jag åkte till Thailand och mantalsskrev mig på min hus adress i Chiang Mai. Den 25/9. Nu ansöker jag om SINK. Blir det då från 25/9 automatiskt? Eller kan jag ange 1/12 för att få fullt grundavdrag...? Någon som vet? Jag har också fixt en svensk adress. Men det har väl ingen betydelse för ansökan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog tillbaka min ansökan (skatteverket sa OK) och väljer nu ansöka på nytt. Jag åkte till Thailand och mantalsskrev mig på min hus adress i Chiang Mai. Den 25/9. Nu ansöker jag om SINK. Blir det då från 25/9 automatiskt? Eller kan jag ange 1/12 för att få fullt grundavdrag...? Någon som vet? Jag har också fixt en svensk adress. Men det har väl ingen betydelse för ansökan?

Beror väl på vad du menar med svensk adress, du kan ju inte ha en adress i Sverigen och samtidigt skriva ut dig!

Enl. regelverket får du inte ha en bosättning, möjligtvis en sportstuga!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog tillbaka min ansökan (skatteverket sa OK) och väljer nu ansöka på nytt. Jag åkte till Thailand och mantalsskrev mig på min hus adress i Chiang Mai. Den 25/9. Nu ansöker jag om SINK. Blir det då från 25/9 automatiskt? Eller kan jag ange 1/12 för att få fullt grundavdrag...? Någon som vet? Jag har också fixt en svensk adress. Men det har väl ingen betydelse för ansökan?

Nu hänger jag inte riktigt med i svängarna. Du ska naturligtvis ansöka om SINK från och med samma dag som du skrev ut dig från Sverige, man brukar kunna få det beslutet retroaktivt.

Men varför du har anmält en svensk adress ( om du nu gjort det ) när du har skrivit ut dig begriper jag inte. Man kan väl inte vara borttagen ur folkbokföringsregistret och samtidigt ha en adress i Sverige eller har jag missuppfattat nåt som vanligt ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl på vad du menar med svensk adress, du kan ju inte ha en adress i Sverigen och samtidigt skriva ut dig!

Enl. regelverket får du inte ha en bosättning, möjligtvis en sportstuga!

Man kan ha en postbox i Sverige om man är utflyttad, om man behöver det.

Mvh

BBJ

:-)

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaa..det är mina föräldrars adress...jag har det av praktiska skäl. När jag loggar in(e-legitimation på skatteverkets hemsida) så står det att jag har UTLANDSadress...men mina föräldrars adress uppges. Så helt OK. Sedan står det att jag är utlandssvensk fr o m 25/9..djävlar djävlar...

Nu börjar jag förstå. Det har skitit sig i det blå skåpet. Det berömda uttrycket gäller mig. Satan satan.

Jag vill ju SINKA hela 2014. Retroaktivt. Teoretiskt skulle jag skrivit ut mig före 25/9. Alltså 1/1.

jaja..man lever ju...det är bara pengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om man kan överklaga...alltså fakta är att jag uppfyller SINKkraven för hela 2014...inte bara från 25/9 utskriven är väl en sak men SINK är jag väl berättigad till hela 2014.nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Undrar om man kan överklaga...alltså fakta är att jag uppfyller SINKkraven för hela 2014...inte bara från 25/9 utskriven är väl en sak men SINK är jag väl berättigad till hela 2014.nån som vet?

Njaeä, tror inte det, men OBS jag bara tror. Min logik säger mig att så länge man är skriven i Sverige så kan man inte få SINK utan det kan du bara få från och med den dag du skrev ut dig.

 

Du kan inte heller skriva ut dig retroaktivt utan det gäller från den dan anmälan kom in till skatteverket. Den uppgiften har jag hittat nånstans på nätet men hittar den inte nu.

 

Men överklaga kan man ju alltid göra, kostar väl ingenting.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fritz.

Tack för dina råd. De stämmer till 100 %. Jag talade med Maria M på skatteverket. Du ansöker från SINK från den dag du skriver dig i Thailand. I mitt fall den 25 september. Överklaga hjälper föga. Min ansökan lämnar jag in nu. Sedan uppfyllde jag ej kraven om SINK 2014 (saknar väsentlig anknytning) då jag inte varit utanför landets gränser tillräckligt 2013. Sista 12 månader vid ansökan, skall omfattas av mer än 6 månader. Alltså boende i Thailand. Vilket jag ej hade vid årets början.

Nåväl...jag har ett orosmoment kvar. Min sommarstuga. Men nu börjar jag med att ansöka SKV blanketten 4350. Då registreras mitt ärende. Sedan räknar jag med lite strul och kompletteringar. När ärendet handläggs.

20121212 flyttade vi in i huset. Tomten välsignades, av Buddha, på sommaren 2012 (tror det är någon rit). Jag skojade med Maria och sa att jag kan skicka en bild på fastigheten när det välsignas av Buddha..hon trodde inte det behövdes...hehe..

post-7120-0-65616400-1417658689_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaeä, tror inte det, men OBS jag bara tror. Min logik säger mig att så länge man är skriven i Sverige så kan man inte få SINK utan det kan du bara få från och med den dag du skrev ut dig.

 

Du kan inte heller skriva ut dig retroaktivt utan det gäller från den dan anmälan kom in till skatteverket. Den uppgiften har jag hittat nånstans på nätet men hittar den inte nu.

 

Men överklaga kan man ju alltid göra, kostar väl ingenting.

 

Fritz..

Men jag glömde nämna att många blandar ihop SINK med utskrivning. Skattemyndigheten skiter i utskrivningen bara du betalar skatt. Så SKV saknar intresse att informera. Skatteplanera får du göra själv. Här tror jag många förlorat pengar p g a myndighetens särintresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...