Jump to content
IGNORERAD

Frågor inför flytt till Thailand, utskrivning från Sverige.


sarne

Recommended Posts

Ett par frågor till er som avflyttat, har SINK-skatt. Kommer att pensionera mig vid halvårsskiftet. 

 

- När/hur söker man SINK-skatt för att inte behöva betala 30% på pensionen?

Jag uppfyller alla krav, alltså ingen bostad, ingen nära anknytning till Sverige mm.

 

- Hur skall jag göra med försäkring?

I och med avflytten försvinner väl hemförsäkringen.

 

Tacksam för svar från er som redan "gjort resan".   

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    13

  • sarne

    11

  • Joe

    6

  • Peder

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ang. sink skatt, anmäl så fort som möjligt.   

Utveckla gärna ditt svar.

- Nu, innan jag fått pension?

 

- Eller efter att pensionsutbetalningarna startat?

Det är ju dessutom flera olika utbetalare, varje skall ju ha information om att man skall betala SINK skatt, 25% istället för 30%.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. sink skatt, anmäl så fort som möjligt.   

 

Man kan söka när som helst, men i pappret ska man ange när man har lämnat landet och enligt skatteverket så görs ingen bedömning av ärendet förrän man har lämnat landet.

 

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade via hemförsäkringen 1 år som jag kunde öka på med 1 år och sen fick jag 6 månader extra för att dom tyckte synd

om mig tror jag.Nu är jag oförsäkrad men det beror bara på att alla försäkringsbolag bara skakar på huvudet när dom

får se mig komma och halta med en krycka.Men om jag vore du så skulle jag fixa en sjukförsäkring livet ut och

i god tid före flytt ansöka om sinkskatt.Kanske ett halvår.Men sen har du möjlighet att få vård i Sv om du kan

ta dig hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan söka när som helst, men i pappret ska man ange när man har lämnat landet och enligt skatteverket så görs ingen bedömning av ärendet förrän man har lämnat landet.

 

Rebnel

- Hur länge dröjer det innan skatteverket bedömt färdigt, förhoppningsvis beviljat ansökan?

 

- Detta betyder att jag sedan själv måste kontakta varje utbetalare, meddela nya skattestatusen? 

 

- Blir det en "sista deklaration" för att slutreglera inbetald skatt efter att SINK beviljats?  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade via hemförsäkringen 1 år som jag kunde öka på med 1 år och sen fick jag 6 månader extra för att dom tyckte synd

om mig tror jag.Nu är jag oförsäkrad men det beror bara på att alla försäkringsbolag bara skakar på huvudet när dom

får se mig komma och halta med en krycka.Men om jag vore du så skulle jag fixa en sjukförsäkring livet ut och

i god tid före flytt ansöka om sinkskatt.Kanske ett halvår.Men sen har du möjlighet att få vård i Sv om du kan

ta dig hem.

Gällde din hemförsäkring även efter att du avflyttat, alltså skrivit ut dig från Sverige?

 

Jag tänker närmast på allt som en hemförsäkring täcker (resor, stölder, brand, rättsskydd mm).

 

När det gäller sjukförsäkring tecknade jag BUPA vid 60 år, för att ha möjlighet att förlänga försäkringen även efter att 70 år passerats (om...)    

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill råda dej att ta dej en rejäl funderare på om det du tjänar in på sink-skatten är värt dilemmat att vara utan försäkring i Thailand, för det är ju så, att om du är 62+ när du kommer ner, så är det näst intill omöjligt att teckna försäkring här nere.

 

Det finns ett alternativ hos Gouda Reseförsäkringar om du är äldre (www.gouda-rf.se), men deras försäkringar bygger på en hemförsäkring - 45 dagar som kan förlängas till 365 dagar. Denna försäkring måste dock tecknas i Sverige före avresan och man måste vara folkbokförd i Sverige vid tecknandet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan söka när som helst, men i pappret ska man ange när man har lämnat landet och enligt skatteverket så görs ingen bedömning av ärendet förrän man har lämnat landet.

 

Rebnel

 

 

...eller innan de har fått in ansäkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill råda dej att ta dej en rejäl funderare på om det du tjänar in på sink-skatten är värt dilemmat att vara utan försäkring i Thailand, för det är ju så, att om du är 62+ när du kommer ner, så är det näst intill omöjligt att teckna försäkring här nere.

 

Helt riktigt. Problemet är att man är skyldig att anmäla flytt utomlands om man bor där mer än 6 månader per år. Men detta gäller ju bara för dem som är hederliga medborgare.

 

PS.   Har själv anmält min flyttning utomlands.     :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha Sinkskatt måste du först skriva ut dig från Sverige, det gör du på denna blankett.

http://www.skatteverket.se/download/18.5fc8c94513259a4ba1d800022197/1318835822876/766507.pdf

 

Ansökan om Sinkskatt gör du på denna.

http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800076307/1335417326314/435005.pdf

 

Fritz..

 

Edit: Skriva ut sig låter allvarligare än det är. Man blir avförd från folkbokföringsregistret är väl närmare sanningen.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill råda dej att ta dej en rejäl funderare på om det du tjänar in på sink-skatten är värt dilemmat att vara utan försäkring i Thailand, för det är ju så, att om du är 62+ när du kommer ner, så är det näst intill omöjligt att teckna försäkring här nere.

 

Det finns ett alternativ hos Gouda Reseförsäkringar om du är äldre (www.gouda-rf.se), men deras försäkringar bygger på en hemförsäkring - 45 dagar som kan förlängas till 365 dagar. Denna försäkring måste dock tecknas i Sverige före avresan och man måste vara folkbokförd i Sverige vid tecknandet.

 

Grundavdraget är ju cirkus 20000 kronor / år

Så låt säga en pension på 25000 / månad = 300.000 / år  x 30% - 20KSEK = 70KSEK i skatt

Sink varianten

300K x 25% = 75KSEK i skatt

 

SINK är nog jättebra när man jobbar och har ordentlig lön men för normala pensionsnivåer är jag inte övertygad.

 

Jag har inte kollat in detta så djupt så påpeka alla fel i mitt resonemang för all del.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Hur länge dröjer det innan skatteverket bedömt färdigt, förhoppningsvis beviljat ansökan?

 

- Detta betyder att jag sedan själv måste kontakta varje utbetalare, meddela nya skattestatusen? 

 

- Blir det en "sista deklaration" för att slutreglera inbetald skatt efter att SINK beviljats?  

 

Det tar några veckor innan skatteverket meddelar resultatet av ansökan.

Vid ansökan anger du utbetalare av IP och ITP och skatteverket meddelar dessa.

 

 

/uth

UTH

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha Sinkskatt måste du först skriva ut dig från Sverige, det gör du på denna blankett.

http://www.skatteverket.se/download/18.5fc8c94513259a4ba1d800022197/1318835822876/766507.pdf

 

Ansökan om Sinkskatt gör du på denna.

http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800076307/1335417326314/435005.pdf

 

Fritz..

 

Edit: Skriva ut sig låter allvarligare än det är. Man blir avförd från folkbokföringsregistret är väl närmare sanningen.

 

Men man får ändå betala skatt.    :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundavdraget är ju cirkus 20000 kronor / år Så låt säga en pension på 25000 / månad = 300.000 / år  x 30% - 20KSEK = 70KSEK i skatt Sink varianten 300K x 25% = 75KSEK i skatt   SINK är nog jättebra när man jobbar och har ordentlig lön men för normala pensionsnivåer är jag inte övertygad.   Jag har inte kollat in detta så djupt så påpeka alla fel i mitt resonemang för all del.
Borde inte grundavdraget vara på bruttobeloppet?
Link to comment
Dela på andra sajter

Grundavdraget är ju cirkus 20000 kronor / år

Så låt säga en pension på 25000 / månad = 300.000 / år  x 30% - 20KSEK = 70KSEK i skatt

Sink varianten

300K x 25% = 75KSEK i skatt

 

SINK är nog jättebra när man jobbar och har ordentlig lön men för normala pensionsnivåer är jag inte övertygad.

 

Jag har inte kollat in detta så djupt så påpeka alla fel i mitt resonemang för all del.

Har man Sinkskatt så betalar man skatt på summan som överstiger 77% av prisbasbeloppet. Alltså 0,77x44,500 = 34.265 SEK

Per månad blir det 34.265/12 = 2855 SEK som dras av innan Sinkskatten på 25% dras.

 

Rätta mig någon om jag har fel men det har jag ju väldigt sällan. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte grundavdraget vara på bruttobeloppet?
<br /><br />Givetvis <br />Jag fick hjärnsläpp
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt riktigt. Problemet är att man är skyldig att anmäla flytt utomlands om man bor där mer än 6 månader per år. Men detta gäller ju bara för dem som är hederliga medborgare.

 

PS.   Har själv anmält min flyttning utomlands.     :)

 

Nja, Gouda säger att försäkringen måste tecknas före avresan i Sverige och att man då skall vara folkbokförd där. Om man blir utskriven efter avresan, så gäller försäkringen ändå under hela perioden (365 dagar). När perioden är slut så måste man alltså ta sej till Sverige igen och skriva in sej på nytt, för att teckna en ny försäkring för en ny 365-dagarsperiod.

Man ska också veta att försäkringsbolaget kan besluta om en hemtransport till svensk sjukvård om skadan är framme och om man då är utskriven så står man utanför högkostnadsskyddet i Sverige och får betala det dyra priset.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundavdraget är ju cirkus 20000 kronor / år

Så låt säga en pension på 25000 / månad = 300.000 / år  x 30% - 20KSEK = 70KSEK i skatt

Sink varianten

300K x 25% = 75KSEK i skatt

 

SINK är nog jättebra när man jobbar och har ordentlig lön men för normala pensionsnivåer är jag inte övertygad.

 

Jag har inte kollat in detta så djupt så påpeka alla fel i mitt resonemang för all del.

Du skriver ju att du inte kollat upp....så här är det.

Grundavdraget görs från bruttoinkomsten.   

 

Skatta i Sverige.

Grundavdraget för pensionärer baseras på pensionens storlek. Du anger 25 kkr/mån som exempel, i inkomstläget 137.700:- till 346.600:- kr/år blir grundavdraget: 33.880 -10% av inkomst över 136.840 =  33.880 - 10% av (300.000-136.840)=

33.380 - 16.316 = 17.064 kr.

25.000 x 12= 300.000 - 17064= 282.936 att skatta 32% (vanlig kommunalskattesats) =  192.396 kr efter skatt.

 

SINK-skatt.

Rak, enkel beräkning SINK-skatt (det lär dessutom finnas något som gör att skattesatsen minskar ett par procent) ger

300.000 minus 25% = 225.000:- kr efter skatt.

SINK-skatt blir 32.604:-/år = 2.700:- kr/mån lägre på en pension 25.000:- kr/mån..

 

Min uppskattning är att SINK lönar sig från ca 14.000:- kr/mån.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundavdraget är ju cirkus 20000 kronor / år

Så låt säga en pension på 25000 / månad = 300.000 / år  x 30% - 20KSEK = 70KSEK i skatt

Sink varianten

300K x 25% = 75KSEK i skatt

 

SINK är nog jättebra när man jobbar och har ordentlig lön men för normala pensionsnivåer är jag inte övertygad.

 

Jag har inte kollat in detta så djupt så påpeka alla fel i mitt resonemang för all del.

 

Även med SINK så har man ett 'grundavdrag', kallas fribelopp och är för 2013 på 2.856:- per månad. Dras av på pensionen från Pensionsmyndigheten och sedan 25% skatt på resterande. På övriga Svenska pensioner (om man har några) så dras 25% skatt.

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sink-skatt?

Allt är moderaternas och alliansens fel! :crazy:

 

Själv skyller jag det mesta på Thaksin.     laugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man Sinkskatt så betalar man skatt på summan som överstiger 77% av prisbasbeloppet. Alltså 0,77x44,500 = 34.265 SEK

Per månad blir det 34.265/12 = 2855 SEK som dras av innan Sinkskatten på 25% dras.

 

Rätta mig någon om jag har fel men det har jag ju väldigt sällan. :wink:

 

Fritz..

 

 

Oscar, SINK skatt är ju en källskatt. Menar du att man skattar lägre  (fribeloppet avräknas) på pensioner utbetalade av pensionsmyndigheten men ej på andra pensionutbetalningar (t.ex. försäkringsbolag m. fl.)?

 

Ifrågasätter om det verkligen stämmer.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv får jag ut 30300 men bara i 5 år till.Då tror jag att sinkskatt har betydelse

Och ni som är experter,rätta mig om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oscar, SINK skatt är ju en källskatt. Menar du att man skattar lägre  (fribeloppet avräknas) på pensioner utbetalade av pensionsmyndigheten men ej på andra pensionutbetalningar (t.ex. försäkringsbolag m. fl.)?

 

Ifrågasätter om det verkligen stämmer.

 

Jo, det stämmer. Sinken är 25% på utbetalningar från försäkringsbolag, t ex Alecta.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...