Jump to content
IGNORERAD

Frågor inför flytt till Thailand, utskrivning från Sverige.


sarne

Recommended Posts

Själv får jag ut 30300 men bara i 5 år till.Då tror jag att sinkskatt har betydelse

Och ni som är experter,rätta mig om jag har fel.

Enligt mina beräkningar blir SINK-skatten ca 30.000:- kr lägre/år vid pension 30.300:-/mån.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    13

  • sarne

    11

  • Joe

    6

  • Peder

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo, det stämmer. Sinken är 25% på utbetalningar från försäkringsbolag, t ex Alecta.

Tack Jive och Oscar för att jag fick lära något nytt :-)  

Talesättet att man lär så länge man lever...om man vänder på det;  Är det "dags" då man vet allt ;-)

 

Tur att jag räknade 25% rakt av i min tidigare kalkyl..

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oscar, SINK skatt är ju en källskatt. Menar du att man skattar lägre  (fribeloppet avräknas) på pensioner utbetalade av pensionsmyndigheten men ej på andra pensionutbetalningar (t.ex. försäkringsbolag m. fl.)?

 

Ifrågasätter om det verkligen stämmer.

 

 ja, fribeloppet är ett avdrag från den totala Svenska inkomsten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för den uträkningen det räcker för mig.När jag frågade skattemyndigheten så tyckte den kvinnan

också att det var värt besväret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det stämmer. Sinken är 25% på utbetalningar från försäkringsbolag, t ex Alecta.

Morsning, bara så att det inte blir några missförstånd så försöker jag förtydliga vad som gäller.

 

På dom pengar man får från Pensionsmyndigheten eller FK så har man ett skattefritt fribelopp på 2856 SEK/månad, allt därutöver beskattas med 25%.

 

Detta innebär ju i praktiken att det spelar ingen roll om man får sina pensionspengar från ett eller flera olika ställen, man skattar 25% för delen som överskjuter fribeloppet oavsett.

 

Ingen trodde väl att om man har flera utbetalare så får man ett fribelopp från var och en av dom ? ;)

 

Men bara för att krångla till det igen så startade du tidigare denna tråd som väl oxå kan ha med saken att göra.

http://www.maipenrai.se/forum/t/23728-visste-ni-detta-om-sink-skatt/#entry666563

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Morsning, bara så att det inte blir några missförstånd så försöker jag förtydliga vad som gäller.

 

På dom pengar man får från Pensionsmyndigheten eller FK så har man ett skattefritt fribelopp på 2856 SEK/månad, allt därutöver beskattas med 25%.

 

Detta innebär ju i praktiken att det spelar ingen roll om man får sina pensionspengar från ett eller flera olika ställen, man skattar 25% för delen som överskjuter fribeloppet oavsett.

 

Ingen trodde väl att om man har flera utbetalare så får man ett fribelopp från var och en av dom ? :wink:

 

Men bara för att krångla till det igen så startade du tidigare denna tråd som väl oxå kan ha med saken att göra.

http://www.maipenrai.se/forum/t/23728-visste-ni-detta-om-sink-skatt/#entry666563

 

Fritz..

Tjena!

 

Bra att du tog upp detta!

 

Det visade sej nämligen efter ytterligare kontakter med bank och Skatteverket (ny kontakt, som också bad om ursäkt för beskedet jag hade fått ) att jag hade "övertolkat" Skatteverkets besked.

 

Reavinsten vid försäljning av fondandelar är skattefri, men aktieutdelning i resp. fond beskattas fortfarande med 30 %.

Först efter att ha haft sink i 10 år (sk 10-årsregeln)  blir man befriad från skatt i Sverige på kapitalvinst, t ex aktieutdelningar och aktiehandel.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oscar, SINK skatt är ju en källskatt. Menar du att man skattar lägre  (fribeloppet avräknas) på pensioner utbetalade av pensionsmyndigheten men ej på andra pensionutbetalningar (t.ex. försäkringsbolag m. fl.)?

 

Ifrågasätter om det verkligen stämmer.

Du får sink på alla olika bolag du får pension från, men du måste i regel sända dem besluten ang sink

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver ju att du inte kollat upp....så här är det.

Grundavdraget görs från bruttoinkomsten.   

 

Skatta i Sverige.

Grundavdraget för pensionärer baseras på pensionens storlek. Du anger 25 kkr/mån som exempel, i inkomstläget 137.700:- till 346.600:- kr/år blir grundavdraget: 33.880 -10% av inkomst över 136.840 =  33.880 - 10% av (300.000-136.840)=

33.380 - 16.316 = 17.064 kr.

25.000 x 12= 300.000 - 17064= 282.936 att skatta 32% (vanlig kommunalskattesats) =  192.396 kr efter skatt.

 

SINK-skatt.

Rak, enkel beräkning SINK-skatt (det lär dessutom finnas något som gör att skattesatsen minskar ett par procent) ger

300.000 minus 25% = 225.000:- kr efter skatt.

SINK-skatt blir 32.604:-/år = 2.700:- kr/mån lägre på en pension 25.000:- kr/mån..

 

Min uppskattning är att SINK lönar sig från ca 14.000:- kr/mån.

När jag fick sink fick jag ut ca 1000kr mer detta på en pension på 13000

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får sink på alla olika bolag du får pension från, men du måste i regel sända dem besluten ang sink

 

Det behövs inte, det gör Skatteverket.

 

Däremot får du själv meddela din bank att du har fått sink, så att de ej längre skall skicka in kontrolluppgift till Skatteverket på ev kapitalränta eftersom detta är skattefritt och att du är befriad från att lämna in Allmän självdeklaration.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behövs inte, det gör Skatteverket.

 

Däremot får du själv meddela din bank att du har fått sink, så att de ej längre skall skicka in kontrolluppgift till Skatteverket på ev kapitalränta eftersom detta är skattefritt och att du är befriad från att lämna in Allmän självdeklaration.

Det här är viktigt att notera. nytt för mig att man slipper skatta på bankränta.

 

Får ju vägas in i bedömningen av var man skall ha sitt sparkapital, i Sverige eller Thailand. Såvitt jag kan läsa mig till på Bangkoks Banks hemsida får "aliens" ingen ränta alls på sina insatta pengar. Å andra sidan får man överväga risken med växelkursförändring över tid. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är viktigt att notera. nytt för mig att man slipper skatta på bankränta.

 

Får ju vägas in i bedömningen av var man skall ha sitt sparkapital, i Sverige eller Thailand. Såvitt jag kan läsa mig till på Bangkoks Banks hemsida får "aliens" ingen ränta alls på sina insatta pengar. Å andra sidan får man överväga risken med växelkursförändring över tid. 

 

Jag får ränta på SCB. Kommer inte ihåg hur mycket, men en bit högre än i svensk bank.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får ränta på SCB. Kommer inte ihåg hur mycket, men en bit högre än i svensk bank.

Intressant. Kan du kolla vad räntan är idag?

Här i Sverige får du idag 2.50% ränta hos finansbolagen som omfattas av statlig insättargaranti. Till exempel Collector, Svea Finans. Alltså konton där man kan sätta in-ta ut pengar på dagen. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Kan du kolla vad räntan är idag?

Här i Sverige får du idag 2.50% ränta hos finansbolagen som omfattas av statlig insättargaranti. Till exempel Collector, Svea Finans. Alltså konton där man kan sätta in-ta ut pengar på dagen. 

 

Ok, då är det nog sämre här. Har för mej att jag fick 1,5 % i fjol.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte också så att man inte får alla delar av sin pension om man bosätter sig utanför Schengen.

Bortsett från frågor runt zinkskatt m.m ?

 

Inom Schengen bosatta pensionärer får väl en gång per år verifiera till myndigheterna att dom lever för att få ut sin pension.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte också så att man inte får alla delar av sin pension om man bosätter sig utanför Schengen.

Bortsett från frågor runt zinkskatt m.m ?

 

Inom Schengen bosatta pensionärer får väl en gång per år verifiera till myndigheterna att dom lever för att få ut sin pension.

 

Levnadsintyg skall skickas till resp pensionsutbetalare 1 gång/år oavsett du befinner dej inom eller utanför Schengen.

 

Garantipension utbetalas ej till pensionärer utanför Schengen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behövs inte, det gör Skatteverket.

 

Däremot får du själv meddela din bank att du har fått sink, så att de ej längre skall skicka in kontrolluppgift till Skatteverket på ev kapitalränta eftersom detta är skattefritt och att du är befriad från att lämna in Allmän självdeklaration.

Nej de j ör inre skatte veket i alla lägen.Alecta ,AMF får du sända besluten ang till behörig utbtalare. Vet ej vilka som skatteverket har samarbete. Men ej vid ovanstående bolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej de j ör inre skatte veket i alla lägen.Alecta ,AMF får du sända besluten ang till behörig utbtalare. Vet ej vilka som skatteverket har samarbete. Men ej vid ovanstående bolag.

 

I mitt fall skickade Skatteverket till respektive pensionsutbetalare.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej de j ör inre skatte veket i alla lägen.Alecta ,AMF får du sända besluten ang till behörig utbtalare. Vet ej vilka som skatteverket har samarbete. Men ej vid ovanstående bolag.

Det här är viktigt att reda ut, för att undvika krångel när man redan flyttat. Någon som med säkerhet vet vad som styr vem/vilka som per automatik underrättas av Skatteverket om SINK-skatt?

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är viktigt att notera. nytt för mig att man slipper skatta på bankränta.

 

Får ju vägas in i bedömningen av var man skall ha sitt sparkapital, i Sverige eller Thailand. Såvitt jag kan läsa mig till på Bangkoks Banks hemsida får "aliens" ingen ränta alls på sina insatta pengar. Å andra sidan får man överväga risken med växelkursförändring över tid. 

Jovisst får man ränta!

 

På Kasikorn gäller just nu följande

 

- Savings account(vanligt ATM konto) 0.75%

 

- Fixed Deposit, 3-mån=1.6%, 6-mån=1.95%, 12-mån=2.3%, 24-mån=2.55%

De olika procenten anger hur länge pengarna skall finns på kontot för att erhålla den angivna räntan, i övrigt fria uttag, inga restriktioner

Kan vara ett bra konto för Retirement Visa pengarna?

 

  / Joe

         

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är viktigt att reda ut, för att undvika krångel när man redan flyttat. Någon som med säkerhet vet vad som styr vem/vilka som per automatik underrättas av Skatteverket om SINK-skatt?

I mitt fall, .som har privata pension  och privat tjänstepension ... så skickade jag intyget till  respektive bolag. Vad jag fattat,, skickar inte skatteverket till dessa...

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt fall, .som har privata pension  och privat tjänstepension ... så skickade jag intyget till  respektive bolag. Vad jag fattat,, skickar inte skatteverket till dessa...

 

Om jag inte missminner mej, så hade jag uppgivit mina pensionsutbetalare för Skatteverket.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt fall, .som har privata pension  och privat tjänstepension ... så skickade jag intyget till  respektive bolag. Vad jag fattat,, skickar inte skatteverket till dessa...

 

Tänker själv lyfta min tjänstepension vid 55, är det 25% sink på den med ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sink 25  på allt.. funderar dock på att begära vanlig skatt,,, har lån i Sverige som jag inte får avdrag för.

Angående sink besked . jag har skickat till utbetalarna beskedet.Numera får jag från skatteverket årligt besked  att sinkgäller tillsvidare

Link to comment
Dela på andra sajter

Sink 25  på allt.. funderar dock på att begära vanlig skatt,,, har lån i Sverige som jag inte får avdrag för.

Angående sink besked . jag har skickat till utbetalarna beskedet.Numera får jag från skatteverket årligt besked  att sinkgäller tillsvidare

 

Det behöver du inte göra, det får du automatiskt om du inte har ansökt om sink.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver du inte göra, det får du automatiskt om du inte har ansökt om sink.

jag har sink,,,men funderar på att byta tillvanig skatt pga av ränteavdragen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...