Jump to content
IGNORERAD

Bagage på Arlanda


SatanG

Recommended Posts

Måste man fortfarande checka ut väskorna på Arlanda och sen checka in dom igen om man

fortsätter direkt. Eller åker väskorna hela vägen? Åker Bkk-Arn-Got och har dåligt med tid mellan planen.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    11

  • nitramj77

    4

  • olle123987

    4

  • L64

    3

Mest aktiva i denna tråd

Senast jag åkte i slutet av febr var de incheckade hela vägen och man plockade ut dem som vanligt inrikes på landvetter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Senast jag åkte i slutet av febr var de incheckade hela vägen och man plockade ut dem som vanligt inrikes på landvetter. 

 

 

Så länge man flyger med star alliance...

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast jag åkte i slutet av febr var de incheckade hela vägen och man plockade ut dem som vanligt inrikes på landvetter. 

Då slapp du passera tullen med väskan :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man flyger med star alliance...

Ok, möjligen skillnad. Åkte med Thai / SAS

 

 

Japp vet inte hur de löser det rent tekniskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, möjligen skillnad. Åkte med Thai / SAS

 

 

Japp vet inte hur de löser det rent tekniskt.

Det blir du varse om.

När dom kollar ditt bagage och hittar något otillåtet.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man flyger med star alliance...

 

Är du säker på att det funkar att ankomma med vilket bolag som helst inom Star Alliance nu?

 

Att Thai var sena med att hoppa på tåget var ju inte förvånande så dom kanske var dom sista!?

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir du varse om.

När dom kollar ditt bagage och hittar något otillåtet.

Hälsar pigge01

Jo, men vågar inte testa  :crazy:    Eftersom man plockar ut bagaget som vanligt i en öde inrikeshall på Landvetter undrar jag hur de säkrar den kontrollen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Är du säker på att det funkar att ankomma med vilket bolag som helst inom Star Alliance nu?

 

Att Thai var sena med att hoppa på tåget var ju inte förvånande så dom kanske var dom sista!?

 

Nä, helt säker är jag inte.

Fast det funkade för nitramj77.

 

Tidigare vet jag att det inte har fungerat till vissa flygplatser även om det varit SAS hela vägen.

Fast nu verkar det problemet vara löst sedan en stund tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men vågar inte testa  :crazy:    Eftersom man plockar ut bagaget som vanligt i en öde inrikeshall på Landvetter undrar jag hur de säkrar den kontrollen. 

 

De tar stickprov och röntgen i Stockholm

 

Dom får också öppna och kolla.

Hittar dom något så kallas du ner från gaten till Tullen.

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, helt säker är jag inte.

Fast det funkade för nitramj77.

 

Tidigare vet jag att det inte har fungerat till vissa flygplatser även om det varit SAS hela vägen.

Fast nu verkar det problemet vara löst sedan en stund tillbaka.

 

Han åkte med Thai till ARN och dom har erbjudit tjänsten sen förra sommaren så det är antagligen upp till flygbolaget om dom vill pröjsa för detta eller ej och icke pga av medlemskapet i Star i sig som gör det.

 

 

Jag undrar också hur det tekniskt fungerar... kanske dom väskorna som skall vidare inrikes sorteras ut och körs genom en scanning på ARN innan dom kan gå vidare?

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar till Umeå med Thai/SAS på genomgående biljett, sen dryga halvåret tillbaka.

Det är en tullröntgen som bagaget går igenom som "smuggelfilter"

 

 

 

 

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om detta fungerar kan jag som göteborgare tänka mig att åka via Stockholm. Tidigare otänkbart...

 

När jag åkte till Thailand åkte jag oftast direkt till Chiang Mai från Bangkok. Eventuellt bagage hämtade jag ut i utrikeshallen i Chiang Mai. Och sen genom tullen. Man fick en liten klisterlapp på tröjan så att personalen vid avstigning kunde se att man skulle gå till höger när inrikespassagerare gick till vänster mot inríkesterminalen. Ett smidigt system.

 

I teorin hade jag kunna gå till inrikesterminalen utan att behöva visa pass, men det hade ju antagligen blivit stora problem när jag ville lämna Thailand. Numera sker passkontroll i Bangkok, men bagaget går fortfarande vidare till Chiang Mai.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Han åkte med Thai till ARN och dom har erbjudit tjänsten sen förra sommaren så det är antagligen upp till flygbolaget om dom vill pröjsa för detta eller ej och icke pga av medlemskapet i Star i sig som gör det.

 

 

Jag undrar också hur det tekniskt fungerar... kanske dom väskorna som skall vidare inrikes sorteras ut och körs genom en scanning på ARN innan dom kan gå vidare?

 

 

Meddelandet man får när man flyger med SAS är att sammarbetsparterna funkar. Men flyger man vidare med Norwegian eller något annat bolag så funkar det inte.

 

Allting bör väl fungera precis som det gör när man flyger utrikes med ett byte i Stockholm. Då plockar man inte heller ut bagaget.

I alla fall inte när man flyger med SAS.

 

OSL funkar dock inte likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meddelandet man får när man flyger med SAS är att sammarbetsparterna funkar. Men flyger man vidare med Norwegian eller något annat bolag så funkar det inte.

 

Allting bör väl fungera precis som det gör när man flyger utrikes med ett byte i Stockholm. Då plockar man inte heller ut bagaget.

I alla fall inte när man flyger med SAS.

 

OSL funkar dock inte likadant.

 

Njaa, att bagaget inte kollas upp på samma sätt när man lämnar Sverige som vid ankomst till ett nytt land är ju ganska naturligt.

 

Och återigen, att ankomst med TG och slippa hämta sitt bagage på ARN är inte ens ett år gammalt och att detta funkar med alla övriga bolag inom Star som trafikerar ARN tvivlar jag på.O andra sidan så är ju inte Thai direkt kända för att gå i bräschen för saker o ting så dom kanske var sista bolag inom Star som nu anammat detta.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm bara 1:10 mellan TG och SK, terminal 5-4 (med passkontroll?) samt en 1.5 åring. Kanske bättre med Finnair.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm 40 min mellan fligtherna på finnair. Behöver åka 8/8-18/8 då frugan har svårt att komma loss från jobbet.

Men svårt att bestämma sig verkar man ha.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Njaa, att bagaget inte kollas upp på samma sätt när man lämnar Sverige som vid ankomst till ett nytt land är ju ganska naturligt.

 

Och återigen, att ankomst med TG och slippa hämta sitt bagage på ARN är inte ens ett år gammalt och att detta funkar med alla övriga bolag inom Star som trafikerar ARN tvivlar jag på.O andra sidan så är ju inte Thai direkt kända för att gå i bräschen för saker o ting så dom kanske var sista bolag inom Star som nu anammat detta.

 

Angående förtullningen så scannas säkert väskorna.

 

Jag kanske ska förtydliga mig lite angående förfarandet med väskorna.

 

Flyger man med SAS så går bagaget till slutdestinationen så länge anknytningsflyget är ett Star alliance bolag (eller sammarbetspartner).

Är anknytningsflyget t.ex Norwegian eller Malmö Aviation så fungerar det inte,

 

Med Thai så verkar det funka precis som det gör i SAS tillfälle. Fast med övriga bolag vet jag faktiskt inte.

Men ett minimalt kriterium verkar i alla fall vara att det ska vara Star Alliance. Om nu alla Star Alliance bolag är inräknade har jag ingen aning om.

 

 

 

Med t.ex Norwegian så måste man alltid plocka ut bagaget i Stockholm oavsett om man flyger vidare med Norwegian.

 

 

Vet inte om någon blev klokare...

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Hmmm bara 1:10 mellan TG och SK, terminal 5-4 (med passkontroll?) samt en 1.5 åring. Kanske bättre med Finnair.

 

/ SatanG

 

Det ska gå bra. Träng er lite i passkön. Tror dessutom att flygvärdinnorna kan prioritera er när det är dags att gå ut ur planet.

Oftast så kan SK-planet vänta in er om det inte är kraftig försening på TG

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det ska gå bra. Träng er lite i passkön. Tror dessutom att flygvärdinnorna kan prioritera er när det är dags att gå ut ur planet.

Oftast så kan SK-planet vänta in er om det inte är kraftig försening på TG

 

 

Glömde tillägga.

Se till att du inte har separata biljetter. Har du separata biljetter så kan det hända att SK-biljetten brinner inne och du får köpa ny biljett.

Är det en sammanhängande biljett så bokas du automatiskt om till nästa SK-flight vid eventuell försening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Med t.ex Norwegian så måste man alltid plocka ut bagaget i Stockholm oavsett om man flyger vidare med Norwegian.

 

 

??? Nu svamlar du å det grövsta, sen i somras så behöver du inte hämta ut bagaget själv om du flyger Norwegian hela vägen.

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

??? Nu svamlar du å det grövsta, sen i somras så behöver du inte hämta ut bagaget själv om du flyger Norwegian hela vägen.

 

Som vanligt alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående förtullningen så scannas säkert väskorna.

 

Jag kanske ska förtydliga mig lite angående förfarandet med väskorna.

 

Flyger man med SAS så går bagaget till slutdestinationen så länge anknytningsflyget är ett Star alliance bolag (eller sammarbetspartner).

Är anknytningsflyget t.ex Norwegian eller Malmö Aviation så fungerar det inte,

 

Med Thai så verkar det funka precis som det gör i SAS tillfälle. Fast med övriga bolag vet jag faktiskt inte.

Men ett minimalt kriterium verkar i alla fall vara att det ska vara Star Alliance. Om nu alla Star Alliance bolag är inräknade har jag ingen aning om.

 

 

 

Med t.ex Norwegian så måste man alltid plocka ut bagaget i Stockholm oavsett om man flyger vidare med Norwegian.

 

 

Vet inte om någon blev klokare...

Nu har du fel ;-)

Om jag flyger SAS Arl-Oslo och byter där till SAS Oslo-Longyerbyen så måste jag plocka ut väskorna och gå genom tullen för att sedan checka in dem igen.

OBS! detta gäller endast om planet mellanlandar i Tromsö(låg säsong) medans det under högsäsongen går ett direktplan Oslo-Longyearbyen och då går även väskorna direkt från Arl till Longyear(utan mellanlanding i Tromsö)

Ändrades av olle123987
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Nu har du fel ;-)

Om jag flyger SAS Arl-Oslo och byter där till SAS Oslo-Longyerbyen så måste jag plocka ut väskorna och gå genom tullen för att sedan checka in dem igen.

OBS! detta gäller endast om planet mellanlandar i Tromsö(låg säsong) medans det under högsäsongen går ett direktplan Oslo-Longyearbyen och då går även väskorna direkt från Arl till Longyear(utan mellanlanding i Tromsö)

 

 

Nu gällde resan in till Sverige och inte in till Norge.

 

Att du kan få bagaget till Longyearbyen vid direktflyg från OSL beror kanske på att dom inte räknar Spitsbergen som Norge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gällde resan in till Sverige och inte in till Norge.

 

Att du kan få bagaget till Longyearbyen vid direktflyg från OSL beror kanske på att dom inte räknar Spitsbergen som Norge.

Då kanske du borde vara lite tydligare i dina svar i fortsättningen, jag hävdar fortfarande att du hade FEL!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...