Jump to content
IGNORERAD

Prisvärd systemkamera för nybörjare?


Sangsom19

Recommended Posts

Surt  :( Hade själv en "fulkopia" fungerade hur bra som helst, sen kom den nya som heter "lightroom 4" då var det en riktig "seriös" variant jag tror att du kan få alla språk på den även Svenska det underlättar vid redigering.

 

Sen när du är lycklig ägare till en systemkamera, vilket märke du än väljer! (Även om jag är stark förespråkare för Nikon)  :wink:

Fota då för allt i världen i RAW format, det blir ingen kompromering av bilderna, ja filerna blir lite större, men på mitt 16 Gb kort i min kamera (Nikon d700) blir det ~600 bilder och det räcker, minne kostar också så lite.

Då blir det som negativ ingen komprimering av bilderna och mycket, mycket bättre att redigera du kan "rädda" under resp. över exponerade bilder på ett helt annorlunda sätt än om du tar dem med JPEG.

 

Sen när du köper objektiv kolla att det är metall infästning (ringen mot kameran) så den inte är av plast, det spricker och går sönder och är inge kul alls.

Gick tillbaka till tukcom med gråten i halsen och snyftade. Tog även med mig datorn för att visa dom. Så dom la in Lightroom 4.3 på svenska åt mig istället gratis. Funkar kanon!

 

Hur mycket ska man bry sig om pixlar i en systemkamera? Gör det någon direkt synbar skillnad på t.ex 16,2 eller 24,1 megapixlar?  (hörde för x antal åresen (digitalkamera) att över 8 mp är onödigt).

 

Vad är det för skillnad på 11 autofokuspunkter och 39 autofokuspunkter? Vad är egentligen autofokus?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Rillex

    11

  • Kötthandlarn

    7

  • Sangsom19

    6

  • andrejsdenruskige

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
Gick tillbaka till tukcom med gråten i halsen och snyftade. Tog även med mig datorn för att visa dom. Så dom la in Lightroom 4.3 på svenska åt mig istället gratis. Funkar kanon!

 

Hur mycket ska man bry sig om pixlar i en systemkamera? Gör det någon direkt synbar skillnad på t.ex 16,2 eller 24,1 megapixlar?  (hörde för x antal åresen (digitalkamera) att över 8 mp är onödigt).

 

Vad är det för skillnad på 11 autofokuspunkter och 39 autofokuspunkter? Vad är egentligen autofokus?

 

 

Om du beskär bilderna så är det bättre om du har högre upplösning.

Saknar du teleobjektiv så kan du "komma närmare" objektet när du beskär bilden. Blir lite som att zooma i efterkant.

 

Jag har inte så stor koll på autofokus och hur den fungerar med korslagda grejer. Men fler är säkert bättre.

Själv kör jag till 99% bara center. Ibland flyttar jag den manuellt.

 

Min egentliga enda rekommendation är att du skaffar en kamera med två scrollhjul.

Du kommer att undra hur man någonsin skulle klara sig med bara ett scrollhjul. Jag skulle idag aldrig köpa en kamera med ett scrollhjul.

Väldigt värdefullt när man fotar i "M-läge".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Vi har vart och kollat på kamera till tjejen... och lite till mig också.

Hon har fått lite presentkort, så vi kommer nu att köpa en systemkamera i det lägre prisspannet.

 

Nu kommer jag inte ihåg den exakta modellen, men det lutar nog åt en EOS... nånting.

Rätt bra kamera för pengarna, och finns mycket tillbehör/objektiv till dem och stor andrahandsmarknad.

 

 

Hur som helst, fick denna länk av säljaren på Mediamarkt, och den är riktigt bra för att snabbt jämföra olika modeller.

 

http://snapsort.com/compare

 

Man bör ju veta ungefär vilka man är intresserade av, och sen får man väl själv kanske värdera olika funktioner...

 

 

 

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Vi har vart och kollat på kamera till tjejen... och lite till mig också. Hon har fått lite presentkort, så vi kommer nu att köpa en systemkamera i det lägre prisspannet.   Nu kommer jag inte ihåg den exakta modellen, men det lutar nog åt en EOS... nånting. Rätt bra kamera för pengarna, och finns mycket tillbehör/objektiv till dem och stor andrahandsmarknad.     Hur som helst, fick denna länk av säljaren på Mediamarkt, och den är riktigt bra för att snabbt jämföra olika modeller.   http://snapsort.com/compare   Man bör ju veta ungefär vilka man är intresserade av, och sen får man väl själv kanske värdera olika funktioner...     Lycka till.
Du kanske redan köpt kamera men att tänka på: vikten ! En stor tung systemkamera kanske inte används lika mycket som en mindre och lättare. Själv hade jag en Nikon 7000 med tre objektiv, mer än 2 kilo. Jag har sysslat med foto i 40 år och tröttnade på att släpa omkring utrustningen. För ett par månader sedan bytte jag till Nikon j3 med två objektiv. En otrolig skillnad i bekvämlighet och storlek, och om du inte ska göra förstoringar större än A3 (30x40 cm) utan kolla på dina bilder på tv räcker j3 ! "Den kamera du inte har med dej när du ska fotografera, blir det inga bra bilder med"
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Hej!

 

Jag har inte använt systemkamera sen den analoga tiden, men har ofta tänkt att uppgradera mina digitala ultrazoom- och kompaktkameror,

som jag använt dom sista 10 åren, och återvända till systemkameror igen!

Under 80-90-talen så hade jag flera olika Nikon systemkameror bla Nikon F4, och har fortfarande några gamla objektiv liggande, så därför är det fortfarande Nikon som gäller!

 

När jag kom till Thailand och Pattaya för ett par veckor sen så har jag kollat upp lite olika Nikon Systemkameror och fastnade för den nya Nikon D5300, främst för den stora rörliga skärmen 3,2 '' och för att den filmar video i Full HD 60/50 fps, den har också inbyggd GPS och Wi/Fi så att man kan använda sin smartphone som fjärrmonitor att ta bilder och skicka bilder direkt till Internet. 

Här är en länk med mer info:

http://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/slr/consumer/d5300

 

 

Dom stora elektronik och foto-affärerna i Pattaya som Powerbuy, Big Camera och Photo Hut,

sålde den med AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3,5-5,6G VR objektiv och ibland 4 Gb minneskort för 29000-29900 baht,

men jag hittade en mindre affär i Tuk.com I Syd-Pattaya där den såldes för endast 25900 baht, med 16 Gb minneskort och bärväska! 

Kursen var 4,95 baht per krona, så den kostade alltså endast ca 5232 kr!

I Sverige kostar samma kit från ca 7390 kr.

Köpte även till ett AF-S DX Nikkor 55-300mm G ED VR för 7500 baht=1515 kr, kostar ca 2389 kr i Sverige

 

Allt skulle alltså ha kostat minst 9779 kr i Sverige, men jag gav bara 6747 kr för samma utrustning i Thailand, en vinst på över 3000 kr!

 

En liten hake dock... affären som jag köpte grejorna i lämnar inte VAT-refund så du får inte tillbaka Momsen på flygplatsen,

men istället så säljer han kamerorna momsfritt så du slipper ju vänta och få tillbaka momsen senare vilket jag tycker är bättre!

Objektiven kommer med internationell garanti, men... kamerorna har bara Thailändsk garanti, vilket inte spelar någon större roll för mej eftersom jag 

ändå befinner mej i Thailand 5 månader om året.

 

Affären heter "Best Camera", och ligger på tredje våningen ovanför mobilavdelningen i Tuk.com, och kan rekommenderas!

Säljaren sa också att om jag får nått problem med kameran inom en vecka så byter han ut den mot en ny utan problem.

 

Lovelos

 

post-4442-0-23179900-1390664385.jpg

Ändrades av lovelos
Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Hej!

 

Jag har inte använt systemkamera sen den analoga tiden, men har ofta tänkt att uppgradera mina digitala ultrazoom- och kompaktkameror,

som jag använt dom sista 10 åren, och återvända till systemkameror igen!

Under 80-90-talen så hade jag flera olika Nikon systemkameror bla Nikon F4, och har fortfarande några gamla objektiv liggande, så därför är det fortfarande Nikon som gäller!

 

När jag kom till Thailand och Pattaya för ett par veckor sen så har jag kollat upp lite olika Nikon Systemkameror och fastnade för den nya Nikon D5300, främst för den stora rörliga skärmen 3,2 '' och för att den filmar video i Full HD 60/50 fps, den har också inbyggd GPS och Wi/Fi så att man kan använda sin smartphone som fjärrmonitor att ta bilder och skicka bilder direkt till Internet. 

Här är en länk med mer info:

 

 

 

Dom stora elektronik och foto-affärerna i Pattaya som Powerbuy, Big Camera och Photo Hut,

sålde den med AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3,5-5,6G VR objektiv och ibland 4 Gb minneskort för 29000-29900 baht,

men jag hittade en mindre affär i Tuk.com I Syd-Pattaya där den såldes för endast 25900 baht, med 16 Gb minneskort och bärväska! 

Kursen var 4,95 baht per krona, så den kostade alltså endast ca 5232 kr!

I Sverige kostar samma kit från ca 7390 kr.

Köpte även till ett AF-S DX 55-300mm G ED VR för 7500 baht=1515 kr, kostar ca 2389 kr i Sverige

 

Allt skulle alltså ha kostat minst 9779 kr i Sverige, men jag gav bara 6747 kr för samma utrustning i Thailand, en vinst på över 3000 kr!

 

En liten hake dock... affären som jag köpte grejorna i lämnar inte VAT-refund så du får inte tillbaka Momsen på flygplatsen,

men istället så säljer han kamerorna momsfritt så du slipper ju vänta och få tillbaka momsen senare vilket jag tycker är bättre!

Objektiven kommer med internationell garanti, men... kamerorna har bara Thailändsk garanti, vilket inte spelar någon större roll för mej eftersom jag 

ändå befinner mej i Thailand 5 månader om året.

 

Affären heter "Best Camera", och ligger på tredje våningen ovanför mobilavdelningen i Tuk.com, och kan rekommenderas!

Säljaren sa också att om jag får nått problem med kameran inom en vecka så byter han ut den mot en ny utan problem.

 

Lovelos

 

 

Kan bara säga att du gjort ett jäkligt bra köp. :thumbsup:

Det är en riktigt bra kamera som har stora möjligheter.

Tror den har samma sensor som storebror D 7100, som för övrigt kommer bli mitt nästa köp tror jag.

Ändrades av Kötthandlarn

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara säga att du gjort ett jäkligt bra köp. :thumbsup:

Det är en riktigt bra kamera som har stora möjligheter.

Tror den har samma sensor som storebror D 7100, som för övrigt kommer bli mitt nästa köp tror jag.

 

Har du kollat på Olympys OM-D E-M5 var riktigt sugen jag är ju själv helt inkörd på Nikon själv.

Men en sån vill jag bara ha!!!!!! Liten och nätt, till skillnad från D700:an man har.

 

http://www.fotosidan.se/cldoc/vi-testar-olympus-om-d-e.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Har du kollat på Olympys OM-D E-M5 var riktigt sugen jag är ju själv helt inkörd på Nikon själv.

Men en sån vill jag bara ha!!!!!! Liten och nätt, till skillnad från D700:an man har.

 

http://www.fotosidan.se/cldoc/vi-testar-olympus-om-d-e.htm

 

Efter att ha spenderat obscena mängder av pengar på objektiv, så har jag inte råd att testa andra märken...... :crazy:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha spenderat obscena mängder av pengar på objektiv, så har jag inte råd att testa andra märken... :crazy:

 

Det är ju tyvärr det som är kruxet, men jag bara älskar min Nikon men den kan vara lite "bamsig" ibland.

 

Köpte iofs en gammal Östtysk Praktica med 3 gluggar för 400:- på ebay, som jag fick för ett par dagar sen ska jag ut och plåta lite med 135 film.

 

post-9472-0-59915400-1390678119_thumb.jp

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

Praktika är en riktigt bra kamera ( för 25 år sedan ) nu vet jag inte .

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Det är ju tyvärr det som är kruxet, men jag bara älskar min Nikon men den kan vara lite "bamsig" ibland.

 

Köpte iofs en gammal Östtysk Praktica med 3 gluggar för 400:- på ebay, som jag fick för ett par dagar sen ska jag ut och plåta lite med 135 film.

 

attachicon.gifDSC_7976.jpg

 

Fantastiskt... :thumbsup:

Själv sitter jag här med en Leica M3 + 3 objektiv, en Rollei och en Rettina och alla är från 60-talet (fick dem i arv från min mormors syster)..

Ingen av dem kan jag använda för jag har inte kunskapen.. :ledsen:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Praktika är en riktigt bra kamera ( för 25 år sedan ) nu vet jag inte .

 

Det är Carl Zeiss objektiv och robusta saker, inget fel på dem, jag var iofs ute efter en Nikon Fe2 för att kunna använda min befintliga objektiv men jag la bara ett bud på skoj och vann den här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt... :thumbsup:

Själv sitter jag här med en Leica M3 + 3 objektiv, en Rollei och en Rettina och alla är från 60-talet (fick dem i arv från min mormors syster)..

Ingen av dem kan jag använda för jag har inte kunskapen.. :ledsen:

 

Men nu tappade jag hakan!  :thumbsup:  Vilka dröm grejor du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Men nu tappade jag hakan!  :thumbsup:  Vilka dröm grejor du har.

 

Skall kanske ta ett kort på dem så att du går igång... :14:  :thumbsup:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Har redan googlat  :thumbsup:

 

Google i all ära men här är den äkta varan... :thumbsup:

Synd att man inte kan hantera grejjerna... :y8:

post-9293-0-27557300-1390680472_thumb.jp

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Google i all ära men här är den äkta varan... :thumbsup:

Synd att man inte kan hantera grejjerna... :y8:

 

Det är en gedigen samling du har  :thumbsup: De är bara vackra att titta på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Det är en gedigen samling du har  :thumbsup: De är bara vackra att titta på!

 

Ja vet....

De är oerhört vackra..

Det är inte som dagens kameror som mest är av plast..

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt... :thumbsup:

Själv sitter jag här med en Leica M3 + 3 objektiv, en Rollei och en Rettina och alla är från 60-talet (fick dem i arv från min mormors syster)..

Ingen av dem kan jag använda för jag har inte kunskapen.. :ledsen:

 

Du kan ju satsa på en Leica M9 den kostar bara ~40 000:- här i Sverige och du har ju objektiven som passar och de är inte gratis  :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

 

Och det ligger under rätt rubrik "prisvärda kameror"  :thumbsup:

 
Från Ebay och det bara huset och 7 timmar kvar på 
auktionen
Time left:7h leftSunday, 4AM
11,627.98 SEK
21 bids

 

 

Fan, man kanske har ett par "spänn" liggandes hemma alltså... :thumbsup:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...