Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Sangsom19

Prisvärd systemkamera för nybörjare?

Recommended Posts

Sangsom19

Vet att frågan är ställd antalet gånger här. Men har försökt snoka runt lite för att sedan jämföra på olika sidor som säljer kameror och det känns som det kommit en hel den nya systemkameror.

Så vilken kamera rekommenderar ni i dagsläget? Har aldrig ägt en systemkamera innan så vet inte vad jag ska kolla på riktigt... Men vill ha en lagom bra nybörjar kamera för ca 5000-8000 kr... Vill även köpa ett micro objektiv men det får vänta någon månad, börjar med kamera..

Så vad har ni för tips nu så man kan ta lite trevliga bilder i vår och sommar å lära sig photoshop =)

Tallviking

Jag köpte en Canon 650D förra sommaren när den kom och är väldigt nöjd

Kommer en ersättare som heter 700D i närtid

Rillex

Rekommenderar någon Nikon en Nikon D7100 efterföljaren till D7000 innan dess D90 som är en riktigt bra kamera kan jag starkt rekommendera.

Lite billigare är D5200 inget fel på den heller, ytterliggare billigare D3200.

Skippa photoshop till att börja med införskaffa Adobe lightroom ett helt suveränt program du har redigerings möjligheter (lite enklare men fullt tillräckligt) och du samlar alla dina bilder i kartotek och har en bra uppsikt över dem.

Senare kan du skaffa photoshop om du vill bli mer avancerad i redigeringar photshop och lightroom är kompatibla med varandra det är samma tillverkare som gör dem.

andrejsdenruskige

Tips nr.3

Canon:

Canon 60D.

Bildkvalitetsmässigt så är det inte så stor skillnad mellan Canons kameror eftersom det är samma sensor.

Fördelen med 60D jämfört med t.ex 650D är topdisplayen och att den har två "rattar" att ställa in ISO, slutartid, bländare och annat.

Ser att även 60D har sjunkit i pris.

Nikon:

D7000 lär man kanske kunna få till ett bra pris eftersom det är en utgående modell. Och det är säkert en absolut duglig kamera och lite till.

Om ekonomi finnes så gör du bäst i att inte köpa kit-objektiv som ofta följer med.

En normal zoom med fast bländare på 2.8 är att rekommendera.

pigge01
andrejsdenruskige

Och vill man upp ett steg så kan K5II vara ett alternativ.

Sangsom19
Rekommenderar någon Nikon en Nikon D7100 efterföljaren till D7000 innan dess D90 som är en riktigt bra kamera kan jag starkt rekommendera.

Lite billigare är D5200 inget fel på den heller, ytterliggare billigare D3200.

Skippa photoshop till att börja med införskaffa Adobe lightroom ett helt suveränt program du har redigerings möjligheter (lite enklare men fullt tillräckligt) och du samlar alla dina bilder i kartotek och har en bra uppsikt över dem.

Senare kan du skaffa photoshop om du vill bli mer avancerad i redigeringar photshop och lightroom är kompatibla med varandra det är samma tillverkare som gör dem.

D7100 och D7000 vart lite dyra. Bara kollat lite på netonnet för att kolla info, finns säkert billigare ställen.. Tack för tipsen

Tack även för detta tipset, ska kolla igenom sidan lite nogrannare senare :thumbsup:

Verkar redan kommit ut, och under 8000 spänn. Kan ju vara något detta kanske.

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos700d18-55isstm/186455.3298/

Morsan har en "gammal" 450D och jag tycker den är helt okej med till den typen av bilder hon använder den till.

pigge01
Och vill man upp ett steg så kan K5II vara ett alternativ.

Ja det är ett steg högre.

K-30 är fullt tillräcklig och lite till.

Hälsar pigge01

Sangsom19

Vart inne här och kollat en hel del. Han rekommenderar också Adobe lightroom. Får gå ner till Tukcom å se om dom har det =)

http://www.wettdinho.se/blog/2010/07/28/redigera-dina-bilder-har-ar-programmen/

Guest bangkokkille
Jag köpte en Canon 650D förra sommaren när den kom och är väldigt nöjd

Kommer en ersättare som heter 700D i närtid

Har också köpt denna kamera, är "canon" nöjd med den :dance1:

Kim

Har ingen större koll på utbudet, men tänkte ändå tipsa dig om att satsa mer pengar på objektiv än på kamerahus. Håller du dig till de största märkena så kan du alltid köpa på dig dyrare hus senare om fotointresset tar fart och optiken kan du ta med dig om/när du uppgraderar.

System är ju ju system, går att bygga upp eftersom efter storlek på plånbok och intresse. Själva huset är inte det viktigaste.

Lycka till!

Ps  Att handla i Thailand kan vara idé eftersom du vinner momsen och de stora märkena har världsgaranti.

Oscar
Har ingen större koll på utbudet, men tänkte ändå tipsa dig om att satsa mer pengar på objektiv än på kamerahus. Håller du dig till de största märkena så kan du alltid köpa på dig dyrare hus senare om fotointresset tar fart och optiken kan du ta med dig om/när du uppgraderar.

System är ju ju system, går att bygga upp eftersom efter storlek på plånbok och intresse. Själva huset är inte det viktigaste.

Lycka till!

Ps  Att handla i Thailand kan vara idé eftersom du vinner momsen och de stora märkena har världsgaranti.

Thailändska priser på Nikon  http://www.nikon.co.th/th_TH  månadens priser under 'Promotion'. http://www.nikon.co.th/th_TH/promotions.page?

Sangsom19

Lycka till!

Så om jag köper en t.ex Canon i Thailand och den går sönder i Sverige, garanti-grej då såklart, så kan jag lämna in den i Sverige och det går på garantin? Dom accepterar alltså thai kvitton?

Kim
Så om jag köper en t.ex Canon i Thailand och den går sönder i Sverige, garanti-grej då såklart, så kan jag lämna in den i Sverige och det går på garantin? Dom accepterar alltså thai kvitton?

Ja, garantin gäller worldwide och det finns serviceställen i Sverige även om du köper kameran utomlands. Har själv köpt utrustning i Thailand och sparat minst 20 000 kr på det.

Momsen i Thailand ligger på 7% varav du kan få tillbaka det mesta på flygplatsens VAT Refund så det blir oftast billigare att köpa där. Men du kan lika gärna beställa från HongKong eller vars nu kameror är billigast, blir kanske ännu billigare? Och garantin gäller som sagt worldwide hos de större kamerafabrikanterna.

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy