Jump to content
IGNORERAD

Tiggaren Tobbe bor i bkk.


Jerker

Recommended Posts

Garantipension kontra sjukersättning är icke samma sak

Det finns inte längre något som heter sjukpension, utan numera sjukersättning, som har ett garantibelopp på 6800 ca per månad. Så sluta blanda ihop sjukersättning, sjukpension och ålderspension.

:queen:   Arbete faschinerar mig. Jag kan stå i timmar och se på när andra arbetar  :queen:  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kjell

    16

  • faranggirl

    15

  • foreverbubbles8

    13

  • carpenter

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618
Det finns inte längre något som heter sjukpension, utan numera sjukersättning, som har ett garantibelopp på 6800 ca per månad. Så sluta blanda ihop sjukersättning, sjukpension och ålderspension.

Läs en gång till vad jag skrev så kanske det klarnar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men vem har sagt att man själv måste infinna sig på AF. Har sett många lakejer som sprungit skyttetrafik mellan kontoren för en billig peng.

Nu har ju både af och soc skyldighet att kolla leg vid varje besök om det inte är så att klienten är mycket välkänd. Trist om de inte sköter sitt jobb.

Finns säker sochandläggare som resonerar på eget vis, men de ska kunna svara mot socutskottet och socstyrelsen vid kontroller/anmälningar.

:queen:   Arbete faschinerar mig. Jag kan stå i timmar och se på när andra arbetar  :queen:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju både af och soc skyldighet att kolla leg vid varje besök om det inte är så att klienten är mycket välkänd. Trist om de inte sköter sitt jobb.

Finns säker sochandläggare som resonerar på eget vis, men de ska kunna svara mot socutskottet och socstyrelsen vid kontroller/anmälningar.

Jag börjar se ett mönster..socialhandläggare, London mm är du säker på att du inte har varit medlem här tidigare, fast då med ett annat nick och med intresse indien?

På den tiden hade du inte spenderat 1dag i Thailand om jag minns rätt :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar se ett mönster..socialhandläggare, London mm är du säker på att du inte har varit medlem här tidigare, fast då med ett annat nick och med intresse indien?

På den tiden hade du inte spenderat 1dag i Thailand om jag minns rätt :D

Jag är inte det minsta intresserad av Indien.

Som många andra har jag under åren varit i fler länder än just Sverige och Thailand.

Nej, jag har inte varit medlem här förr. Faktiskt inte på något sånt här forum över huvud taget.

:queen:   Arbete faschinerar mig. Jag kan stå i timmar och se på när andra arbetar  :queen:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Du jobbar som socialhandläggare, du bor/har bott i England, du har/har haft en pojkvän i gränstrakterna mellan Burma och Indien, du skriver på precis samma sätt, hhmmm... välkommen tillbaka :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Du jobbar som socialhandläggare, du bor/har bott i England, du har/har haft en pojkvän i gränstrakterna mellan Burma och Indien, du skriver på precis samma sätt, hhmmm... välkommen tillbaka :D

Jag har aldrig bott i England, vad jag arbetar med har du inte med att göra, min pojkvän bor varken i närheten av Indien eller Burma.

Känner du dig paranoid föreslår jag psykakuten.

:queen:   Arbete faschinerar mig. Jag kan stå i timmar och se på när andra arbetar  :queen:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Mytomaner blomstar ofta upp på lördagar  :crazy:  

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig bott i England, vad jag arbetar med har du inte med att göra, min pojkvän bor varken i närheten av Indien eller Burma.

Känner du dig paranoid föreslår jag psykakuten.

Men i den andra tråden så visste du precis hur det fungerar där( det är i alla fall så i England skrev du) :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i den andra tråden så visste du precis hur det fungerar där( det är i alla fall så i England skrev du) :D

Det var i denna tråden och jag vet hur det funkar

där utan att någonsin varken arbetat eller bott där. Finns andra sätt att se och uppleva.

Nu handlar denna tråden inte heller om mig, mitt yrke eller min pojkvän, så du kan här avsluta dina sjuka spekulationer och skaffa dig ett liv, tack.

:queen:   Arbete faschinerar mig. Jag kan stå i timmar och se på när andra arbetar  :queen:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår han inte sitt eget bästa kan han omyndigförklaras, medicineras och instutioneras, men den processen är långt svårare än att få in honom på LVM...

 

 

Om vi nu ska märka ord så finns inte heller något som heter omyndighetsförklaring. Det avskaffades 1 jan 1989 och ersattes med förvaltarskap. :D  http://sv.wikipedia.org/wiki/Omyndigf%C3%B6rklaring

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Nu har ju både af och soc skyldighet att kolla leg vid varje besök om det inte är så att klienten är mycket välkänd. Trist om de inte sköter sitt jobb.

Finns säker sochandläggare som resonerar på eget vis, men de ska kunna svara mot socutskottet och socstyrelsen vid kontroller/anmälningar.

 

Det är väl 18 år på systembolaget också???

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Nu har ju både af och soc skyldighet att kolla leg vid varje besök om det inte är så att klienten är mycket välkänd. Trist om de inte sköter sitt jobb.

Finns säker sochandläggare som resonerar på eget vis, men de ska kunna svara mot socutskottet och socstyrelsen vid kontroller/anmälningar.

 

Mao det funkar inte alls.....

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Alkoholism är en helvetes svårbotad sjukdom.

Egentligen är det så enkelt botad att man låter bli ta första supen! Då kan man inte bli full.

Men enkel är inte synonym med lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inte längre något som heter sjukpension, utan numera sjukersättning, som har ett garantibelopp på 6800 ca per månad. Så sluta blanda ihop sjukersättning, sjukpension och ålderspension.

Men nu kör vi dom gamla benämningarna, lättare så, ock då heter det sjukpension.

Beloppet  är baserat på vad du haft för inkomst på arbete de sista tre åren.

 

Och du kan med dessa pengar åka vart du vill, bara du anmäler till försäkrings kassan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu kör vi dom gamla benämningarna, lättare så, ock då heter det sjukpension.

Beloppet  är baserat på vad du haft för inkomst på arbete de sista tre åren.

 

Och du kan med dessa pengar åka vart du vill, bara du anmäler till försäkrings kassan.

Om man ska vara utomlands längre än 3 månader måste man anmäla till fk, sen är det upp till dem om de låter dig behålla pengen under utlandsvistelsen. Det kan vara tjurigt. Läst om flera fall som fått avslag, som faktiskt av hälsoskäl hade behövt åka till ett annat klimat under vår långa köldperiod.

 

Du har helt rätt i hur beloppet beräknas, men har du haft en väldigt låg inkomst eller ingen alls finns ett garantibelopp.

Det är också så att det inte längre är för resten av livet man får sjukersättning. Det ska göras en ny utredning vart 3:e år. Så det är alltså ingen pension, även om man har svårt att hänga med i statens namnbyten för både bidrag, försäkringar och allt annat vad det må vara.

:queen:   Arbete faschinerar mig. Jag kan stå i timmar och se på när andra arbetar  :queen:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också så att det inte längre är för resten av livet man får sjukersättning. Det ska göras en ny utredning vart 3:e år.

 

Nu har du fel...igen ! Det du skriver gäller inte för alla som har sjukersättning.

 

"För de som har blivit beviljade sjukersättning utan tidsbegränsning enligt det regelverk som gällde före lagändringen den 1 juli 2008 kommer Försäkringskassan inte göra några förnyade utredningar."

 

Citatet ovan är hämtat från ungefär halvvägs ner på denna sida.

http://resurs.ning.com/forum/topics/svar-fraan-fks-huvudkontor-om

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Nu är det inte så svårt att få soc bidrag i Thailand räcker med att en annan lämnar in papperna om man redan är inne i systemet finns en brevlåda där dom lägger sina handlingar som grundar för bidrag nog om det...............

 

 

 

Med vänlig hälsning

Nerike

Inte riktigt samma att "Få" som att Fuska till sig det! Nog Om Det! ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har du fel...igen ! Det du skriver gäller inte för alla som har sjukersättning.

 

"För de som har blivit beviljade sjukersättning utan tidsbegränsning enligt det regelverk som gällde före lagändringen den 1 juli 2008 kommer Försäkringskassan inte göra några förnyade utredningar."

 

Citatet ovan är hämtat från ungefär halvvägs ner på denna sida.

http://resurs.ning.com/forum/topics/svar-fraan-fks-huvudkontor-om

 

Fritz..

 

Jag utgår ju naturligtvis från de regler som gäller idag. Sorry, trodde det var solklart...

 

 

Ny utredning av arbetsförmågan vart tredje år

Din arbetsförmåga kan förändras. Under den tid du får sjukersättning som inte är tidsbegränsad kommer därför Försäkringskassan att göra en ny utredning vart tredje år för att ta reda på om du fortfarande har rätt till ersättning på samma nivå. Försäkringskassan kommer också att utreda om det har hänt något som gör att möjligheterna till rehabilitering har förbättrats. 

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_lange_sa/om_sjukersattning/!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3F29DYAKIoEKDHAARwN8-h2djKD68SggYH-4fhRYCT4XoJnhaGZo4GnoEWIY6OcU5OJtiqEAww1-Hvm5qfoFuaERBpkB6QAwCIoL/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHRUIw/

:queen:   Arbete faschinerar mig. Jag kan stå i timmar och se på när andra arbetar  :queen:  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Jag har sett att det ligger en snubbe vid 7/11 på soi4 just där det finns en överfart till soi2. Nu vet jag ju inte helt säkert om killen är svensk,men jag såg att han hade en dosa med snus som likna General. Om han är vaken nästa gång jag går förbi ska jag fråga han. Iof så har ju inte jag med det att göra men visst fasen känns det kasst när man ser nån som hamnat lite utanför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...