Jump to content
IGNORERAD

Tiggaren Tobbe bor i bkk.


Jerker

Recommended Posts

Det måste alla fall vara värmare i Thailand än bo på gatan i Sverige.

 

The drunkard foreigner with an infected foot living under the steps of the Nana BTS station has been identified.  His nickname is Tobbe and he comes from Sweden.  He is well known in his small town back in Sweden where he also lived on the streets.  He told people back in Sweden the reason he has had problems with a leg infection goes back to being hit by a tuktuk in Bangkok last year.  Tobbe seems to roam the streets and does not spend every night in the same place.  He was last seen under the Nana BTS station this past Thursday but when I made my rounds on Friday I didn't see him.

 

 

Källa:http://www.stickmanbangkok.com/StickmanWeeklyColumn2013/Bangkok-Graffiti.htm

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kjell

    16

  • faranggirl

    15

  • foreverbubbles8

    13

  • carpenter

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

sorgligt.

 

antagligen psykiskt sjuk eller/och fast i nått missbruk..

 

men han har ju inte direkt långt till Svenska ambassaden.

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

sorgligt.

 

antagligen psykiskt sjuk eller/och fast i nått missbruk..

 

men han har ju inte direkt långt till Svenska ambassaden.

 

 

Har känslan av att Tobbe blivit hemskickad från Thailand förr och att hans hemkommun kan vara lite ointresserad av att sponsra ytterligare en resa hem för Tobbe.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg honom vid flera tillfällen i februari. Måsta ha varit rejält påstruken, låg och som under trappan även på dagarna. Ibland med byxorna neddragna, vet inte om någon "skojare" varit framme eller om han tappat dom själv när han lagt sig.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Har också sett snubben några gånger och då mest under trappan till BTS Nana eller t.o.m. sovande i trappen. En riktigt tragisk syn, såg ut som han behövde vård på mer en ett sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Det borde vara samma snubbe jag såg några ggr förra året, han sov i trappan till BTS Nana och ibland på gatan eller under trappan. Skadan vid foten/benet var där men han såg lite kraftigare ut då. Hursom så är det ju jäkligt tragiskt att folk hamnar i sån misär vad det än kan tänkas bero på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg honom förra veckan vid BTS Nana station tigga tillsammans med en äldre thailändsk kvinna.
Han var bandagerad kring fotleden och till synes i ett väldigt dåligt skick.
 

Reseberättelser: På resande fot ett steg i olika riktningar 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2001.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hmmmm.Får mig att tänka på vad en bekant berättade för mig. Låter som samma kille och min bekanta jobbar idiel (Stavning?) för Svenskar som "Hamnat snett" i Thailand. Denna "Tobbe" kan vara samma person som jag hört om. Han har fått hjälp att ta sig hem men dyker upp igen i Bangkok där livet inte är lika lätt att hantera. Tragiskt? Njaa..Frågan är HUR FASEN han lyckats ta sig yill Thailand igen. OM det nu är samma person.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han lyckas väl ta sig till Thailand med hjälp av socialbidrag, kanske stjäl något, vem vet... Tragiskt i alla fall.

:queen:   Arbete faschinerar mig. Jag kan stå i timmar och se på när andra arbetar  :queen:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Han lyckas väl ta sig till Thailand med hjälp av socialbidrag, kanske stjäl något, vem vet... Tragiskt i alla fall.

 

Då har han väl gjort sitt val...och vi får väl hoppas att det var hans eget...

 

Mvh.borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man vet inte vad han har för problem hemma i Sverige. Han kanske har det bättre och känner sig tryggare där han är än hemma...

:queen:   Arbete faschinerar mig. Jag kan stå i timmar och se på när andra arbetar  :queen:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hamnar väl i samma missbruk någonstanns under en trappa i sverige med. Skillnaden är att i swedala så fryser han ihjäl om han ska sova utomhus. I thai kan det till och med vara svalkande och skönt att sova ute...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta kvällstidningarna!

Stickman har skrivit om honom och jag skulle bli duktigt förvånad om inte Aftonbladets Jan Källman känner till Tobbe.

Har aldrig sett till honom trots ett djäkla rännande upp och nedför dessa trappor.Det kan ju vara så att han inte söker hjälp av Sverige och då är det eget personligt beslut och inget som Sverige kan lägga sig i om nu inte Thailand själv kastar ut honom. Han kan väl knappast inneha de visum och den ekonomi som krävs för att få stanna i Thailand. Oavsett så är det beklämmande att någon människa lever under så odrägliga förhållanden och utan att veta så torde det vara någon form av mental efterblivenhet inblandad

http://www.stickmanbangkok.com/StickmanWeeklyColumn2013/Bangkok-Graffiti.htm

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Stickman har skrivit om honom och jag skulle bli duktigt förvånad om inte Aftonbladets Jan Källman känner till Tobbe.

Har aldrig sett till honom trots ett djäkla rännande upp och nedför dessa trappor.Det kan ju vara så att han inte söker hjälp av Sverige och då är det eget personligt beslut och inget som Sverige kan lägga sig i om nu inte Thailand själv kastar ut honom. Han kan väl knappast inneha de visum och den ekonomi som krävs för att få stanna i Thailand. Oavsett så är det beklämmande att någon människa lever under så odrägliga förhållanden och utan att veta så torde det vara någon form av mental efterblivenhet inblandad

http://www.stickmanbangkok.com/StickmanWeeklyColumn2013/Bangkok-Graffiti.htm

 

"Det kan ju vara så att han inte söker hjälp av Sverige"

 

Ambassaden hjälper väll inte folk ekonomiskt ??? Dom kan hjälpa så du kan kontakta någon hemma för att skicka pengar till hemresa. Men annat hjälper dom nog inte med. Det är en mycket gammal myt som borde vara död att man kan bara gå till ambassaden och få en hembiljett när man har supit bort hela kapitalet. Och socialkontor finns knappas i Thailand för Svenska medborgare.

Är det personen jag hört om så har man gjort vad man kunnat för honom och mer där till men han har tagit sig tillbaka till Thailand och hamnat på gatan igen.

Tyvärr så tycker jag om det är så att han får stå sitt kasst. Tragiskt? Jo men..Hur många chanser ska man få?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambassaden hjälper  inte till längre om man inte kan  återbetala. Detta fall är något annat,möjligen har vi en mentalt ,efterbliven sjuk människa att göra med och man nog räkna ut att aftonbladet  med lätthet skulle få ihop en snyfthistoria och det kanske med all rätt.  Personligen tycker jag utan att veta historien bakom att han skall hämtas hem i samarbete med den Thailändska myndighetens hjälp  och ges vård i sin hemkommun. En undersökning av hans mentala status behöver göras och kanske hamnar han på ett boende där han får hjälp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

För ett år sedan var en nästan likadan person hamnat i dålig skick så vi ordnade en samling på ett finskt forum

och hans kompisar hjälpte mest samt åkte iväg från Finland för att hämta hem honom. Var o en bidrog med liten slant

och han fick sjukhusvård i hemstaden. Vet inte hur det har gått för Honom sen dess. Han var ju i riktigt dåligt skick,

kunde inte gå, utan flyttade sig sittandes på marken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambassaden hjälper  inte till längre om man inte kan  återbetala. Detta fall är något annat,möjligen har vi en mentalt ,efterbliven sjuk människa att göra med och man nog räkna ut att aftonbladet  med lätthet skulle få ihop en snyfthistoria och det kanske med all rätt.  Personligen tycker jag utan att veta historien bakom att han skall hämtas hem i samarbete med den Thailändska myndighetens hjälp  och ges vård i sin hemkommun. En undersökning av hans mentala status behöver göras och kanske hamnar han på ett boende där han får hjälp. 

 

 

Ska han tas hem och låsas in för att han inte begriper sitt bästa?

 

Inlåsning har blivit lösningen i många fall men frågan är om det är så lyckat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl enkelt om nu har fått hjälp hem en gång och lyckas ta sig tillbaka till LOS, up to him.

Men skulle nu få hjälp igen hem, så ta passet ifrån han så han inte kan åka tillbaka, men då tar han väl sig till nåt sydeuropeiskt land utan pass

och då är man på ruta ett igen.

 

Har läst om ett par alkisar som dom har skickat hem från Phuket ett antal gånger och dom lever på försörjningsstöd (soc)

dom har supit upp alla pengar och börjat tigga för att få mer sprit tills thaimyndigheterna tröttnat på dom och skickat hem gång på gång

till slut så blev dom icke önskvärda i LOS även fast dom inte har gjort nåt brott förutom overstay samt att det inte ser bra ut att faranger tigger.

 

Med vänlig hälsning

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Är han alkad borde han om han skall hjälpas hem, tvångsavgiftas. Annars är han nog snart tillbaka. Efter det är det väl upp till var och en att bestämma över sitt liv. Frihet under ansvar kan vara svårt.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Är han alkad borde han om han skall hjälpas hem, tvångsavgiftas. Annars är han nog snart tillbaka. Efter det är det väl upp till var och en att bestämma över sitt liv. Frihet under ansvar kan vara svårt.

Om han inte vill själv så kan du tvångsavgifta så många gånger du vill och han börjar om igen ändå.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska han tas hem och låsas in för att han inte begriper sitt bästa?

 

Inlåsning har blivit lösningen i många fall men frågan är om det är så lyckat.

 

Du måste ha försökt läsa mellan raderna för något av det du påstår har jag väl varken skrivi eller antytt  ???  

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambassaden hjälper  inte till längre om man inte kan  återbetala. Detta fall är något annat,möjligen har vi en mentalt ,efterbliven sjuk människa att göra med och man nog räkna ut att aftonbladet  med lätthet skulle få ihop en snyfthistoria och det kanske med all rätt.  Personligen tycker jag utan att veta historien bakom att han skall hämtas hem i samarbete med den Thailändska myndighetens hjälp  och ges vård i sin hemkommun. En undersökning av hans mentala status behöver göras och kanske hamnar han på ett boende där han får hjälp. 

 

 

Innebär väl inlåsning eller...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det kan ju vara så att han inte söker hjälp av Sverige"

 

Dom kan hjälpa så du kan kontakta någon hemma för att skicka pengar till hemresa. Men annat hjälper dom nog inte med. Det är en mycket gammal myt som borde vara död att man kan bara gå till ambassaden och få en hembiljett när man har supit bort hela kapitalet.

 

Korrekt. Man måste vara en flykting (helst utan pass) för att få någon hjälp från Sverige.    sad.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Korrekt. Man måste vara en flykting (helst utan pass) för att få någon hjälp från Sverige.    sad.gif

Eller terrorist då får man till och med åka med regeringsplanet

 

Med vänlig hälsning

Nerike

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...