Jump to content
IGNORERAD

Tiggaren Tobbe bor i bkk.


Jerker

Recommended Posts

I det här fallet var det väl sportidi*terna som var hårda och känslolösa

Då måste du vara en samaritidi*t??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kjell

    16

  • faranggirl

    15

  • foreverbubbles8

    13

  • carpenter

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tänk att hamna bredvid tobbe på väg hem med flyget :ahh: :ahh: fy faan hemskt.

Efter vad jag läst här så tror jag att han kanske var med på samma flyg till Sverige som mig för några år sedan. Såg honom först på flygplatsen med trasiga kläder, utan skor och ovårdad.

När jag såg av honom på Arlanda hade han tagit med och satt på sig tofflor från flygplanet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det går inte att hjälpa någon som inte vill själv och anhöriga kan inte tvinga en myndig person till vård

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att hjälpa någon som inte vill själv och anhöriga kan inte tvinga en myndig person till vård

Nä inte anhöriga men soc, om de anser att du är i fara för eget liv eller andras.

 

Lagen om vård för vuxna.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8
Det går inte att hjälpa någon som inte vill själv och anhöriga kan inte tvinga en myndig person till vård

 

Helt riktigt. Man kan aldrig tvinga någon till vård. Men man kan ställa upp som stöd. Det är oftast den bästa hjälpen. Det jag tror att den här Tobbe behöver är att någon i hans bekantskapskrets kommer och rycker honom i skjortan. Han verkar vara väldigt ensam där han sitter, stackarn.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk om Tobbe VILL leva så där...ska han inte få göra det isof, om det nu är legalt möjligt..vem vet, han kanske har en skaplig sjukpension som ger han den legala möjligheten?

Oja, jag har också stött på Tobbe, har tom ett foto på han, men hittar inte det just nu..letar vidare!

Om det nu är Tobbes vilja och önskan att leva på gatan, så är det troligtvis någonting som är väldigt fel inom honom och det borde kanske utredas. Men då är det ju också så att de flesta är duktiga på att manipulera både vård och soc just för att viljan att klassas som otillräknelig inte finns.

Skulle han ha pension så låg som garantipension så är den ändå tillräckligt hög med thailändska mått mätt att man kan leva ett drägligt liv där och tom både dricka och knarka lite om man efter man betalat för mat och husrum. I så fall borde det inte gått nån nöd på honom menar jag.

Folk som fastnar på gatan finns överallt i världen. T.ex. mitt exempel från England. Det var sommar och varmt och till ambassaden kom en mycket sliten kille utan skor. Fick veta att han brukade komma dit och tigga om hjälp, men eftersom han själv valt att hamna i den situationen p.g.a. droger och enkel biljett eller struntat i hemresa så fick han ingen hjälp.

Man kan tycka att när sådant hänt några gånger, borde det kanske finnas någon regel som säger att man inte längre kan få något pass.

:queen:   Arbete faschinerar mig. Jag kan stå i timmar och se på när andra arbetar  :queen:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Man får ingen garantipension utanför EU

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8
Man får ingen garantipension utanför EU

 

Ett tips är ju att jobba ett år, sen kan man ju stämpla sig genom hela systemet.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ingen garantipension utanför EU

Sjuk pension får man. Med stor sannolikhet har han det, säkert inte stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anhöriga kan göra anmälan till vården, polisen och soc. Efter tillräckligt många ska det eg leda till 6 mån LVM, men det efterlevs sällan.

Garantibeloppet för sjukersättning är ca 6800 efter skatt. Har man inte anmält själv, eller någon annan, att man är utomlands mer än 3 månader så fortsätter den rulla in.

:queen:   Arbete faschinerar mig. Jag kan stå i timmar och se på när andra arbetar  :queen:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämpla när man är utomlands funkar inte så bra, eftersom man ska infinna sig på AF när de kallar och det kan ske med knappt någon varsel. Af har också som nytt krav att de ska träffa sin klient 2 ggr i månaden (vilket i praktiken kanske är svårt att efterleva)

:queen:   Arbete faschinerar mig. Jag kan stå i timmar och se på när andra arbetar  :queen:  

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8
Stämpla när man är utomlands funkar inte så bra, eftersom man ska infinna sig på AF när de kallar och det kan ske med knappt någon varsel. Af har också som nytt krav att de ska träffa sin klient 2 ggr i månaden (vilket i praktiken kanske är svårt att efterleva)

Jo, men vem har sagt att man själv måste infinna sig på AF. Har sett många lakejer som sprungit skyttetrafik mellan kontoren för en billig peng.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Sjuk pension får man. Med stor sannolikhet har han det, säkert inte stor.

 

 

Ja, dagens pension är väldigt sjuk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämpla när man är utomlands funkar inte så bra, eftersom man ska infinna sig på AF när de kallar och det kan ske med knappt någon varsel. Af har också som nytt krav att de ska träffa sin klient 2 ggr i månaden (vilket i praktiken kanske är svårt att efterleva)

Det var bättre för då kunde man sitta ett par månader för rattfylla,samtidigt stämpla. och hade man tur kunde man få spika pallar, som renderade en massa stålar, när man muckade.

 

Så vist var det bättre förr. :nyam:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
Jo då läs nedan

Garantipension kontra sjukersättning är icke samma sak

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

och hade man tur kunde man få spika pallar, som renderade en massa stålar, när man muckade.

 

Överdriv inte nu....

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst igenom hela tråden och förstått läget till stor del. MEN, Vad är det egentligen som driver honom till att återvända till BKK gång på gång efter insatser i Sverige? Det är ju DÄR problemet ligger...

 

Någon skrev att familjen borde få in honom på LVM. Jaa, det är inte det lättaste i det samhälle vi lever i. Tro mig, jag har försökt prata med både vården och soc otaliga gånger ang. min släkting, men absolut ingenting händer...

LVM är också något som bara gäller ett halvår. Det är inte tillräcklig tid för att få en missbrukare att ändra synsätt på livet, bara tillräckligt för att vila upp sig och fräscha till sig.

 

Såklart ställer soc upp när han är på behandling och när han slussas ut därifrån, eftersom det är deras uppgift. Men från den dagen han drar från Sverige till Thailand, där upphör socbidraget.

Det räcker nämligen inte att bara lämna in papper månad efter månad, man måste komma personligen också. Kanske inte exakt varje månad, men tillräckligt ofta.

Så naturligtvis har han kunna spara ihop till en ny resa, och ev nån krona han tänkt ska räcka ett tag, under tiden han varit hemma på behandling och fräschat till sig. Sedan har han väl gång på gång fastnat där nere p.g.a. droger...

 

Förstår han inte sitt eget bästa kan han omyndigförklaras, medicineras och instutioneras, men den processen är långt svårare än att få in honom på LVM...

Hej faranggirl.

 

Utan att känna till det enskilda fallet så gör jag det lätt för mig och generalliserar. Vad socialen skall göra och vad de i verkligheten gör, behöver nog inte alltid vara samma sak. Det är nog svårt att bli anställd av socialen, men för de som verkligen lyckats att bli det verkar anställningstryggheten vara stor. Socialen satsar narurligtvis mest resurser för att få de med minst stödbehov att klara sig själva. Medan de som anses vara hopplösa fall får sitt socialbidrag år efter år. I de fall som denna tråd handlar om skulle det inte förvåna mig det minsta om socialen har gjort bedömningen att det är billigast för hemkomunen att betala socialbidraget. Om socialen slutar att betala med motiveringen att han lever i Thailand kommer detta i att resultera i att han återvänder hem. Detta blir mycket dyrare för hemkomunen, som då måste börja att betala inte bara socialbidraget, uitan dessutom en mycket dyr rehabilitering! Dessutom, vilken komun vill ha ytterligare en utslagen A-lagare i centralorten? Att han lever i Thailand är ju inget problem, så länge han inte själv berättar detta för komunen så vet socialen inte (officiellt) om det.

 

mvh.

 

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överdriv inte nu....

Det handlade ju om hur snabb du var med spikpistolen, samt hur många pavor du fick för tio pallar.

 

Så moroten kan fixa det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8
Det handlade ju om hur snabb du var med spikpistolen, samt hur många pavor du fick för tio pallar.

 

Så moroten kan fixa det mesta.

 

Visst, men en massa stålar blir det aldrig. En pava extra är ju  iof sig värt många kronor, så det är svårbedömt...

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej faranggirl.

 

Utan att känna till det enskilda fallet så gör jag det lätt för mig och generalliserar. Vad socialen skall göra och vad de i verkligheten gör, behöver nog inte alltid vara samma sak. Det är nog svårt att bli anställd av socialen, men för de som verkligen lyckats att bli det verkar anställningstryggheten vara stor. Socialen satsar narurligtvis mest resurser för att få de med minst stödbehov att klara sig själva. Medan de som anses vara hopplösa fall får sitt socialbidrag år efter år. I de fall som denna tråd handlar om skulle det inte förvåna mig det minsta om socialen har gjort bedömningen att det är billigast för hemkomunen att betala socialbidraget. Om socialen slutar att betala med motiveringen att han lever i Thailand kommer detta i att resultera i att han återvänder hem. Detta blir mycket dyrare för hemkomunen, som då måste börja att betala inte bara socialbidraget, uitan dessutom en mycket dyr rehabilitering! Dessutom, vilken komun vill ha ytterligare en utslagen A-lagare i centralorten? Att han lever i Thailand är ju inget problem, så länge han inte själv berättar detta för komunen så vet socialen inte (officiellt) om det.

 

mvh.

 

Luttrad.

Ja du luttrad du har nog väldigt rätt- 

Framförallt om man ser det kommun ekonomiskt, så man sparar många skatte kroner på att ha bara betala.

Men nu tror jag inte att det är så utan han har sjukpension.

Men det blir ju same same, man slipper kostnader för rehabilitering. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam
Garantipension kontra sjukersättning är icke samma sak

samma med garantipension ,vet ingen att du är bosatt utomlands inga problem med att få garantipension

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Tobbe 65 tror inte det.

 

Så faller ju det hela ang  garanti pension.

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok
Det var bättre för då kunde man sitta ett par månader för rattfylla,samtidigt stämpla. och hade man tur kunde man få spika pallar, som renderade en massa stålar, när man muckade.

 

Så vist var det bättre förr. :nyam:  

haha ibland klarnar det hur folk har valt sitt nick

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...