Jump to content
IGNORERAD

Hur tar jag mig hem fortast möjligt?


Guest Forden34

Recommended Posts

Vi får här ett praktexempel på att (det förmenta) värdet på en ombokningsbar biljett drastiskt sjunker ju mindre planeringshorisont man har för hemresan.

 

Eftersom den också är kopplat till villkoret att det måste finnas plats den dagen hemresan önskas är den närmast noll när man behöver resa hem omedelbart.

 

Under högsäsong är så gott som samtliga plan utbokade, i synnerhet för de poulära linjerna som går direkt från/till Sverige/Skandinavien eftersom de i högre grad påverkas av den lokala (=svenska/skandinaviska) markandens efterfråga. Just nu befinner vi oss under påskledigheten och det påverkar förståss möjligheterna att få en returplats så där omedelbums högst påtagligt.

 

Å andra sidan finns det många flygbolag som opererar huvudsakligen från områden med annorlunda säsongsvariation. Jag kan tex tänka mig att påskhelgen inte på samma sätt påverkar efterfrågan för mellanösterns flygbolag (Emirates,Qatar,EgyptAir etc.). Överhuvud taget är det i en sådan situation av största värdet att inte vara bunden till ett flygbolag. Detta ser vi med all tydlighet i just TS fall. Och kollar vi mha sökmaskiner för lediga platser för de aktuella dagarna, så ser vi att det finns gott om platser kvar för returresan på mängder av andra bolag.

 

Men då får vi vara beredda att betala för en ny returbiljett till dagens pris. Just nu ligger det på ca 5000 SEK vilket kan förefalla vara ett surt äpple att bita i, i synnerhet när man redan har slängd ut ett par tre fyra tusenlappar för en i princip värdelös ombokningsmöjlighet (som kostar ytterligare 1000 SEK när den utnyttjas).

 

Men den som reser regelbundet till Thailand har ju en ypperlig möjlighet att "finansiera" en panikhemresa med att i princip bara köpa de väsentligt billigare ej ombokningsbara biljetterna. Det krävs inte mer än 2 resor och då har man sparat in de nödvändiga merkostnaderna för att ta sig hem i en brådskande situation som inte täcks av reseförsäkringen (dödsfall/sjukdom nära anhörig etc). Man får då ett mycket större utbud av hemresemöjligheter med maximal valfrihet och det skulle förvåna mig om det inte alltid fanns en möjlighet att ta sig hem omedelbart till ett överkomligt pris.

 

Alltså, ombokningsbara biljetter kan lätt bli värdelösa, i synnerhet när man behöver resa hem omedelbart av någon tvingande anledning. Det ligger i sakens natur att oplanerade och påtvingade händelser ofta inte ger utrymme för flera handlingsalternativ. Och är man då uppbunden till ett flygbolag är risken stor att  man då får slänga sin dyrköpta biljett för att snabbast ta sig hem. 

 

Den överlägsen bästa (=alltid fungerande) försäkringen för en oplanerad hemresa är - så motsägelsefullt det må låta - att konsekvent köpa de väsentligt billigare ej ombokningsbara biljetterna och på så sätt spara till en evtl. panikhemresa med maximala valmöjligheter.

 

Trygghetsnarkomaner får alltid betala mer och luras inte sällan genom att inte få den utlovade (=förmenta) prestationen, helt eller delvis. Detta gäller i synnerhet i resebranschen.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ole

    7

  • Nemo

    5

  • ban99arne

    4

  • Bibben

    4

Mest aktiva i denna tråd

Guest Forden34
Vi får här ett praktexempel på att (det förmenta) värdet på en ombokningsbar biljett drastiskt sjunker ju mindre planeringshorisont man har för hemresan.

 

Eftersom den också är kopplat till villkoret att det måste finnas plats den dagen hemresan önskas är den närmast noll när man behöver resa hem omedelbart.

 

Under högsäsong är så gott som samtliga plan utbokade, i synnerhet för de poulära linjerna som går direkt från/till Sverige/Skandinavien eftersom de i högre grad påverkas av den lokala (=svenska/skandinaviska) markandens efterfråga. Just nu befinner vi oss under påskledigheten och det påverkar förståss möjligheterna att få en returplats så där omedelbums högst påtagligt.

 

Å andra sidan finns det många flygbolag som opererar huvudsakligen från områden med annorlunda säsongsvariation. Jag kan tex tänka mig att påskhelgen inte på samma sätt påverkar efterfrågan för mellanösterns flygbolag (Emirates,Qatar,EgyptAir etc.). Överhuvud taget är det i en sådan situation av största värdet att inte vara bunden till ett flygbolag. Detta ser vi med all tydlighet i just TS fall. Och kollar vi mha sökmaskiner för lediga platser för de aktuella dagarna, så ser vi att det finns gott om platser kvar för returresan på mängder av andra bolag.

 

Men då får vi vara beredda att betala för en ny returbiljett till dagens pris. Just nu ligger det på ca 5000 SEK vilket kan förefalla vara ett surt äpple att bita i, i synnerhet när man redan har slängd ut ett par tre fyra tusenlappar för en i princip värdelös ombokningsmöjlighet (som kostar ytterligare 1000 SEK när den utnyttjas).

 

Men den som reser regelbundet till Thailand har ju en ypperlig möjlighet att "finansiera" en panikhemresa med att i princip bara köpa de väsentligt billigare ej ombokningsbara biljetterna. Det krävs inte mer än 2 resor och då har man sparat in de nödvändiga merkostnaderna för att ta sig hem i en brådskande situation som inte täcks av reseförsäkringen (dödsfall/sjukdom nära anhörig etc). Man får då ett mycket större utbud av hemresemöjligheter med maximal valfrihet och det skulle förvåna mig om det inte alltid fanns en möjlighet att ta sig hem omedelbart till ett överkomligt pris.

 

Alltså, ombokningsbara biljetter kan lätt bli värdelösa, i synnerhet när man behöver resa hem omedelbart av någon tvingande anledning. Det ligger i sakens natur att oplanerade och påtvingade händelser ofta inte ger utrymme för flera handlingsalternativ. Och är man då uppbunden till ett flygbolag är risken stor att  man då får slänga sin dyrköpta biljett för att snabbast ta sig hem. 

 

Den överlägsen bästa (=alltid fungerande) försäkringen för en oplanerad hemresa är - så motsägelsefullt det må låta - att konsekvent köpa de väsentligt billigare ej ombokningsbara biljetterna och på så sätt spara till en evtl. panikhemresa med maximala valmöjligheter.

 

Trygghetsnarkomaner får alltid betala mer och luras inte sällan genom att inte få den utlovade (=förmenta) prestationen, helt eller delvis. Detta gäller i synnerhet i resebranschen.

 

//Singha711

 

 

Perfekt formulerat av dig

Jo jag förstår att läget är svårt just nu å ta sig hem

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Vi får här ett praktexempel på att (det förmenta) värdet på en ombokningsbar biljett drastiskt sjunker ju mindre planeringshorisont man har för hemresan.

 

Eftersom den också är kopplat till villkoret att det måste finnas plats den dagen hemresan önskas är den närmast noll när man behöver resa hem omedelbart.

 

Under högsäsong är så gott som samtliga plan utbokade, i synnerhet för de poulära linjerna som går direkt från/till Sverige/Skandinavien eftersom de i högre grad påverkas av den lokala (=svenska/skandinaviska) markandens efterfråga. Just nu befinner vi oss under påskledigheten och det påverkar förståss möjligheterna att få en returplats så där omedelbums högst påtagligt.

 

Å andra sidan finns det många flygbolag som opererar huvudsakligen från områden med annorlunda säsongsvariation. Jag kan tex tänka mig att påskhelgen inte på samma sätt påverkar efterfrågan för mellanösterns flygbolag (Emirates,Qatar,EgyptAir etc.). Överhuvud taget är det i en sådan situation av största värdet att inte vara bunden till ett flygbolag. Detta ser vi med all tydlighet i just TS fall. Och kollar vi mha sökmaskiner för lediga platser för de aktuella dagarna, så ser vi att det finns gott om platser kvar för returresan på mängder av andra bolag.

 

Men då får vi vara beredda att betala för en ny returbiljett till dagens pris. Just nu ligger det på ca 5000 SEK vilket kan förefalla vara ett surt äpple att bita i, i synnerhet när man redan har slängd ut ett par tre fyra tusenlappar för en i princip värdelös ombokningsmöjlighet (som kostar ytterligare 1000 SEK när den utnyttjas).

 

Men den som reser regelbundet till Thailand har ju en ypperlig möjlighet att "finansiera" en panikhemresa med att i princip bara köpa de väsentligt billigare ej ombokningsbara biljetterna. Det krävs inte mer än 2 resor och då har man sparat in de nödvändiga merkostnaderna för att ta sig hem i en brådskande situation som inte täcks av reseförsäkringen (dödsfall/sjukdom nära anhörig etc). Man får då ett mycket större utbud av hemresemöjligheter med maximal valfrihet och det skulle förvåna mig om det inte alltid fanns en möjlighet att ta sig hem omedelbart till ett överkomligt pris.

 

Alltså, ombokningsbara biljetter kan lätt bli värdelösa, i synnerhet när man behöver resa hem omedelbart av någon tvingande anledning. Det ligger i sakens natur att oplanerade och påtvingade händelser ofta inte ger utrymme för flera handlingsalternativ. Och är man då uppbunden till ett flygbolag är risken stor att  man då får slänga sin dyrköpta biljett för att snabbast ta sig hem. 

 

Den överlägsen bästa (=alltid fungerande) försäkringen för en oplanerad hemresa är - så motsägelsefullt det må låta - att konsekvent köpa de väsentligt billigare ej ombokningsbara biljetterna och på så sätt spara till en evtl. panikhemresa med maximala valmöjligheter.

 

Trygghetsnarkomaner får alltid betala mer och luras inte sällan genom att inte få den utlovade (=förmenta) prestationen, helt eller delvis. Detta gäller i synnerhet i resebranschen.

 

//Singha711

 

Mycket bra förklaring!

Vet du vad ombokningskostnaden är på andra bolag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, säkrast är väl ändå att stanna hemma för då bukar man hinna hem i tid om något oförutsett inträffar.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Vi får här ett praktexempel på att (det förmenta) värdet på en ombokningsbar biljett drastiskt sjunker ju mindre planeringshorisont man har för hemresan. Eftersom den också är kopplat till villkoret att det måste finnas plats den dagen hemresan önskas är den närmast noll när man behöver resa hem omedelbart. Under högsäsong är så gott som samtliga plan utbokade, i synnerhet för de poulära linjerna som går direkt från/till Sverige/Skandinavien eftersom de i högre grad påverkas av den lokala (=svenska/skandinaviska) markandens efterfråga. Just nu befinner vi oss under påskledigheten och det påverkar förståss möjligheterna att få en returplats så där omedelbums högst påtagligt. Å andra sidan finns det många flygbolag som opererar huvudsakligen från områden med annorlunda säsongsvariation. Jag kan tex tänka mig att påskhelgen inte på samma sätt påverkar efterfrågan för mellanösterns flygbolag (Emirates,Qatar,EgyptAir etc.). Överhuvud taget är det i en sådan situation av största värdet att inte vara bunden till ett flygbolag. Detta ser vi med all tydlighet i just TS fall. Och kollar vi mha sökmaskiner för lediga platser för de aktuella dagarna, så ser vi att det finns gott om platser kvar för returresan på mängder av andra bolag. Men då får vi vara beredda att betala för en ny returbiljett till dagens pris. Just nu ligger det på ca 5000 SEK vilket kan förefalla vara ett surt äpple att bita i, i synnerhet när man redan har slängd ut ett par tre fyra tusenlappar för en i princip värdelös ombokningsmöjlighet (som kostar ytterligare 1000 SEK när den utnyttjas). Men den som reser regelbundet till Thailand har ju en ypperlig möjlighet att "finansiera" en panikhemresa med att i princip bara köpa de väsentligt billigare ej ombokningsbara biljetterna. Det krävs inte mer än 2 resor och då har man sparat in de nödvändiga merkostnaderna för att ta sig hem i en brådskande situation som inte täcks av reseförsäkringen (dödsfall/sjukdom nära anhörig etc). Man får då ett mycket större utbud av hemresemöjligheter med maximal valfrihet och det skulle förvåna mig om det inte alltid fanns en möjlighet att ta sig hem omedelbart till ett överkomligt pris. Alltså, ombokningsbara biljetter kan lätt bli värdelösa, i synnerhet när man behöver resa hem omedelbart av någon tvingande anledning. Det ligger i sakens natur att oplanerade och påtvingade händelser ofta inte ger utrymme för flera handlingsalternativ. Och är man då uppbunden till ett flygbolag är risken stor att man då får slänga sin dyrköpta biljett för att snabbast ta sig hem. Den överlägsen bästa (=alltid fungerande) försäkringen för en oplanerad hemresa är - så motsägelsefullt det må låta - att konsekvent köpa de väsentligt billigare ej ombokningsbara biljetterna och på så sätt spara till en evtl. panikhemresa med maximala valmöjligheter. Trygghetsnarkomaner får alltid betala mer och luras inte sällan genom att inte få den utlovade (=förmenta) prestationen, helt eller delvis. Detta gäller i synnerhet i resebranschen. //Singha711
Mycket välformulerat Singha. Kan väl tillägga att med Turkish verkar även dom absolut billigaste biljetterna vara ombokningsbara för 50 Euro. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket välformulerat Singha. Kan väl tillägga att med Turkish verkar även dom absolut billigaste biljetterna vara ombokningsbara för 50 Euro. Med vänlig hälsning,

Och Etihad tog 1000sek 2010 och Air China tog 80Euro 2011.

Ethiad ombokningen skötte resebyrån ifrån Stockholm galant och Air China fick jag fixa själv via mailkontakt med Air Chinas europakontor i Munchen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får här ett praktexempel på att (det förmenta) värdet på en ombokningsbar biljett drastiskt sjunker ju mindre planeringshorisont man har för hemresan.

 

Eftersom den också är kopplat till villkoret att det måste finnas plats den dagen hemresan önskas är den närmast noll när man behöver resa hem omedelbart.

 

Under högsäsong är så gott som samtliga plan utbokade, i synnerhet för de poulära linjerna som går direkt från/till Sverige/Skandinavien eftersom de i högre grad påverkas av den lokala (=svenska/skandinaviska) markandens efterfråga. Just nu befinner vi oss under påskledigheten och det påverkar förståss möjligheterna att få en returplats så där omedelbums högst påtagligt.

 

Å andra sidan finns det många flygbolag som opererar huvudsakligen från områden med annorlunda säsongsvariation. Jag kan tex tänka mig att påskhelgen inte på samma sätt påverkar efterfrågan för mellanösterns flygbolag (Emirates,Qatar,EgyptAir etc.). Överhuvud taget är det i en sådan situation av största värdet att inte vara bunden till ett flygbolag. Detta ser vi med all tydlighet i just TS fall. Och kollar vi mha sökmaskiner för lediga platser för de aktuella dagarna, så ser vi att det finns gott om platser kvar för returresan på mängder av andra bolag.

 

Men då får vi vara beredda att betala för en ny returbiljett till dagens pris. Just nu ligger det på ca 5000 SEK vilket kan förefalla vara ett surt äpple att bita i, i synnerhet när man redan har slängd ut ett par tre fyra tusenlappar för en i princip värdelös ombokningsmöjlighet (som kostar ytterligare 1000 SEK när den utnyttjas).

 

Men den som reser regelbundet till Thailand har ju en ypperlig möjlighet att "finansiera" en panikhemresa med att i princip bara köpa de väsentligt billigare ej ombokningsbara biljetterna. Det krävs inte mer än 2 resor och då har man sparat in de nödvändiga merkostnaderna för att ta sig hem i en brådskande situation som inte täcks av reseförsäkringen (dödsfall/sjukdom nära anhörig etc). Man får då ett mycket större utbud av hemresemöjligheter med maximal valfrihet och det skulle förvåna mig om det inte alltid fanns en möjlighet att ta sig hem omedelbart till ett överkomligt pris.

 

Alltså, ombokningsbara biljetter kan lätt bli värdelösa, i synnerhet när man behöver resa hem omedelbart av någon tvingande anledning. Det ligger i sakens natur att oplanerade och påtvingade händelser ofta inte ger utrymme för flera handlingsalternativ. Och är man då uppbunden till ett flygbolag är risken stor att  man då får slänga sin dyrköpta biljett för att snabbast ta sig hem. 

 

Den överlägsen bästa (=alltid fungerande) försäkringen för en oplanerad hemresa är - så motsägelsefullt det må låta - att konsekvent köpa de väsentligt billigare ej ombokningsbara biljetterna och på så sätt spara till en evtl. panikhemresa med maximala valmöjligheter.

 

Trygghetsnarkomaner får alltid betala mer och luras inte sällan genom att inte få den utlovade (=förmenta) prestationen, helt eller delvis. Detta gäller i synnerhet i resebranschen.

 

//Singha711

En kompis visste innan att han kanske kan komma att behöva ändra sitt returdatum hem till Sverige och har köpt en ombokningsbar biljett.

Nu så behöver han ganska snabbt ta sig hem men har ändå ett spelrum på runt 15 dagar.

Han har en ombokningsbar biljett mot en kostnad på runt 100 euro.

Inga platser finns lediga där det var ombokningsbart under kommande 15 dagar.

Så en ny hemresa med samma bolag kostade honom idag 25,000 baht, för han måste tvunget hem innan ett visst datum.

 

Så det ligger något i det du säger Singha.

Link to comment
Dela på andra sajter

TS har ju sagt att han skall åka på jobb, men arbetsgivaren har sagt enligt TS att de kan vänta på honom tills han kommer. Så jag har svårt att se hans problem. Han har ju en garanterad plats de 17 april, men av någon anledning bara måste han åka tillbaka tidigare för att jobba.

 

Vore jag i hans ställe, så skulle valet mellan att vistas i Thailand i 2 veckor till, eller att åka direkt vara enkelt.  Han kanske är pank, svärmor har hotat med yxan... vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde det var ett lamt försök till Aprilskämt...

Förlåt.

 

Samma sak med utslängningen av Nonki igår, både som sponsor och medlem, men det verkar också var på riktigt?

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Voffi blev nonki utslängd.. varit stygg igen?

huvet ner i sanden och rumpan upp i skyn

Link to comment
Dela på andra sajter

Voffi blev nonki utslängd.. varit stygg igen?

 

Tydligen inte stygg, tydligen bara utslängd pga anknytningen till sitt arbete, vad jag kan förstå så är ordet "Nonkis travel" ett tabuord numera?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
TS har ju sagt att han skall åka på jobb, men arbetsgivaren har sagt enligt TS att de kan vänta på honom tills han kommer. Så jag har svårt att se hans problem. Han har ju en garanterad plats de 17 april, men av någon anledning bara måste han åka tillbaka tidigare för att jobba.

 

Vore jag i hans ställe, så skulle valet mellan att vistas i Thailand i 2 veckor till, eller att åka direkt vara enkelt.  Han kanske är pank, svärmor har hotat med yxan... vad vet jag.

 

 

Du vet inte mycket kan jag säga,,, i alla inlägg som du bigogat är det bara sarkasker å skit från din sida

 

Ta å tona ner eller väx till dig

 

Det är såna som du som gör att folk lämnar MPR

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34
TS har ju sagt att han skall åka på jobb, men arbetsgivaren har sagt enligt TS att de kan vänta på honom tills han kommer. Så jag har svårt att se hans problem. Han har ju en garanterad plats de 17 april, men av någon anledning bara måste han åka tillbaka tidigare för att jobba.

 

Vore jag i hans ställe, så skulle valet mellan att vistas i Thailand i 2 veckor till, eller att åka direkt vara enkelt.  Han kanske är pank, svärmor har hotat med yxan... vad vet jag.

 

 

MEN NU ÄR DU INTE I MITT STÄLLE

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så som du sagt tidigare i tråden första klass senare business class och sedermera premium ekonomi class, om man ska ge dig en läxa så är det lättare om man vet vilken läxa man ska ge dig :) se sidan 1 i denna tråden. Vanligen kommer man betala ca $100 i omboknimgsavgift i ekonomiklass (ej övriga klasser så som business och första) man ska ej förknippa dessa klasser och dess privilegier med ekonomi och premium ekonomi då dessa ligger utanför, man sitter i ett business säte men har bara maten för det. Vill du ha privilegierna för det.....med det sagt önskar jag dig att du kommer hem till Goa Svedala med bärplockare o allt, Ha en underbar sommar o glöm inte och njuta av livet ;)

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

pensionaren
Tydligen inte stygg, tydligen bara utslängd pga anknytningen till sitt arbete, vad jag kan förstå så är ordet "Nonkis travel" ett tabuord numera?

Markligt att vissa far profilera sitt bolag i tid o minut, men inte andra..mvh pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Markligt att vissa far profilera sitt bolag i tid o minut, men inte andra..mvh pensionaren

 

Varför skulle han inte fått det, då han varit sponsor en lång tid?

 

Att det inte nu får länkas till Nonkis travel då sponsoravtalet är brytet är väl acceptabelt på alla sätt, däremot att personen Nonki är oförklarligt avstängd är väl rätt underligt?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...