Jump to content
IGNORERAD

Gammal och sjuk i byn.


ole

Recommended Posts

Han är en gammal man ca. 88

 

 

Start pension                              500 baht

 

kan inte, toalett                        + 300 baht

 

stanna i sängen 

Alla måste bära blöja till slut.   + 2000 baht

 

Läkare, hospital og medicin,

 

 

kostnadsfri läkarvård, ingen 30 baht

 

antingen hemma eller på sjukhus.

 

 

post-9866-0-51497800-1364647278_thumb.jp

 

post-9866-0-48394700-1364647418_thumb.jp

 

post-9866-0-44893600-1364647595_thumb.jp

 

post-9866-0-66065800-1364647745_thumb.jp

 

post-9866-0-30753800-1364647812_thumb.jp

 

post-9866-0-73995000-1364647889_thumb.jp

 

post-9866-0-94961200-1364648094_thumb.jp

 

post-9866-0-78531700-1364648268_thumb.jp

 

post-9866-0-68621900-1364648469_thumb.jp

post-9866-0-51497800-1364647278_thumb.jp

post-9866-0-48394700-1364647418_thumb.jp

post-9866-0-44893600-1364647595_thumb.jp

post-9866-0-66065800-1364647745_thumb.jp

post-9866-0-30753800-1364647812_thumb.jp

post-9866-0-73995000-1364647889_thumb.jp

post-9866-0-94961200-1364648094_thumb.jp

post-9866-0-78531700-1364648268_thumb.jp

post-9866-0-68621900-1364648469_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är tråkigt! Men är han ändå inte lyckligt lottad mot våra gamlingar här i Sverige.

Han är väl omgiven av sina nära och kära.

 

annars är likheten med svenska äldrevården slående.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är tråkigt! Men är han ändå inte lyckligt lottad mot våra gamlingar här i Sverige.

Han är väl omgiven av sina nära och kära.

 

annars är likheten med svenska äldrevården slående.

Hej!

hur gärna jag skulle vilja göra dig glad

så kan jag inte se några som helst likheter med Svensk äldrevård,

 

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr blir det såhär när ett land inte har ett socialt skyddsnät som vi har eller hade i Sverige. .

Allt handar ingentligen om skattepepengar. .

Kommer det inga in, finns det inget att dela ut..

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

En undran, asiater som blir gamla har de också en tendens att bli senila i samma utsträckning, som vi nordeuropeer? De gamla man ser kan vara skröpliga men inte senila iallafall..

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

En undran, asiater som blir gamla har de också en tendens att bli senila i samma utsträckning, som vi nordeuropeer? De gamla man ser kan vara skröpliga men inte senila iallafall..
Tror faktiskt inte det är någon skillnad var man kommer ifrån. .

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

bangkokbusen

Det jag har sett här är att de blir lika senila men de har familjen så så nära som tar hand om de och ger kärlek så att dö blir inget ångestladdat här på samma sätt som i Sverige där de flesta dör på sjukbädden eller äldreboendet utan familjens närvaro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har sett här är att de blir lika senila men de har familjen så så nära som tar hand om de och ger kärlek så att dö blir inget ångestladdat här på samma sätt som i Sverige där de flesta dör på sjukbädden eller äldreboendet utan familjens närvaro.

Kan inte hålla med dig där, då min fars fru tog hand om sin far i hemmet tills han gick bort..

Han ville inte gå och lägga sig i slutet, då han var rädd för att dö..

Han sov i fotöljen sista tiden av sitt liv. .

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

bangkokbusen

Kan inte hålla med dig där, då min fars fru tog hand om sin far i hemmet tills han gick bort..

Han ville inte gå och lägga sig i slutet, då han var rädd för att dö..

Han sov i fotöljen sista tiden av sitt liv. .

Rock on!

Tråkigt att höra och jag har också haft närstående som nyligen gått bort  men kan vi hjälpa de att få en bra sista tid så har vi gjort ett bra jobb.

Hur vill vi själva ha det på slutet?Jag söker trygghet och närhet till de som jag älskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig...

Självklart vill man ha sina nära och kära omkring sig när det nalkas. .

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Han är en gammal man ca. 88

 

 

Start pension                              500 baht

 

kan inte, toalett                        + 300 baht

 

stanna i sängen 

Alla måste bära blöja till slut.   + 2000 baht

 

Läkare, hospital og medicin,

 

 

kostnadsfri läkarvård, ingen 30 baht

 

antingen hemma eller på sjukhus.

 

 

attachicon.gif1 syg.jpg

 

attachicon.gif2 syg.jpg

 

attachicon.gif3 syg.jpg

 

attachicon.gif4 syg.jpg

 

attachicon.gif5 syg.jpg

 

attachicon.gif6 syg.jpg

 

attachicon.gif7 syg.jpg

 

attachicon.gif8 syg.jpg

 

attachicon.gif9 syg.jpg

Pensionen blev nog lite fel där kommer inte ihåg ålderskriterierna men pensionen

ligger mellan 800 - 1000Bht tror det var halvår - år som dom höjde.

 

Mvh Pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Pensionen blev nog lite fel där kommer inte ihåg ålderskriterierna men pensionen

ligger mellan 800 - 1000Bht tror det var halvår - år som dom höjde.

 

Mvh Pho

 

Pensionen er 800 baht om måneden og 

desuden tillæg på 2000 baht.

 

Så nej pensionen er ret.

 

Men nu er det jo Thailand så der kan sagtens være forskel fra kommune til kommune.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lige besøgt familien og ja mine tal er ikke helt rigtige. (Gamle)

 

Nu får de 800 i pension plus 500 så i alt 1.300 baht om måneden

2000 til blöjor er 1 gang pr. år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där om man tar hand om varandra ger jag inte mycket för. Under många år har svärmor varit dålig och sina döttrar är inte speciellt intresserad att ta hand om sin mamma utan det är bara min tjej som ställer upp ekonomiskt och fysiskt  dvs lagar mat, sprutor mm.Har erbjudet  några tusen bath månaden + fri mat boende men det duger inte dom vill ha mark + hus. Trött på dom har sagt till tjejen leta efter någon i byn som jobba lite extra men svärmor vill så klart sina döttrar tar hand

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det där om man tar hand om varandra ger jag inte mycket för. Under många år har svärmor varit dålig och sina döttrar är inte speciellt intresserad att ta hand om sin mamma utan det är bara min tjej som ställer upp ekonomiskt och fysiskt  dvs lagar mat, sprutor mm.Har erbjudet  några tusen bath månaden + fri mat boende men det duger inte dom vill ha mark + hus. Trött på dom har sagt till tjejen leta efter någon i byn som jobba lite extra men svärmor vill så klart sina döttrar tar hand
Hej

 

Det här varierar nog kraftigt ifrån familj till familj, men i det stora hela tycker jag att man i Thailändska (läs Isaan) familjer bryr sig mycket mer om dom äldre än man t.ex gör i Sverige, men jag håller absolut med om att alla barn inte tar sitt ansvar och det har ju uppstått vissa problem tack vare av att barnen ofta flyttar till t.ex Bangkok och jobbar, men traditionellt brukar ju den som väljer att bo kvar hemma i föräldrahemmet och som ärver föräldrarna ta sitt ansvar och sköta om dessa tills slutet, och i en mindre by skulle man nog bli utpekad och illa sedd om man inte tog väl hand om sina gamla föräldrar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lige besøgt familien og ja mine tal er ikke helt rigtige. (Gamle)

 

Nu får de 800 i pension plus 500 så i alt 1.300 baht om måneden

2000 til blöjor er 1 gang pr. år.

Vad är de där +500 för pengar? har han jobbat inom staten/militären?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är de där +500 för pengar? har han jobbat inom staten/militären?

 

Nej det er fordi han ikke selv kan gå, 

 

dvs. rullstolsanvändar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det er fordi han ikke selv kan gå, 

 

dvs. rullstolsanvändar.

Okay, då fattar jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det här varierar nog kraftigt ifrån familj till familj, men i det stora hela tycker jag att man i Thailändska (läs Isaan) familjer bryr sig mycket mer om dom äldre än man t.ex gör i Sverige, men jag håller absolut med om att alla barn inte tar sitt ansvar och det har ju uppstått vissa problem tack vare av att barnen ofta flyttar till t.ex Bangkok och jobbar, men traditionellt brukar ju den som väljer att bo kvar hemma i föräldrahemmet och som ärver föräldrarna ta sitt ansvar och sköta om dessa tills slutet, och i en mindre by skulle man nog bli utpekad och illa sedd om man inte tog väl hand om sina gamla föräldrar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Samma tycker jag gäller i Pitsanuloktrakterna. Men visst finns det en del som klagar på sina bröder och systrar att de inte hjälper till fast de bor hemma eller nästgårds.

 

Fast jag tycker mig se en försämring mot för när man först kom ut på den thailändska landsbyggden. Den försämringen tror jag inte bara beror på att många flyttar till BKK utan det är nog utav den anledningen att man mer och mer lämnar det feodala samhället samt den amerikanisering som sker hos ungdommarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det olika men jag kommer inte från Petchburi förrän min svärfar gått bort.Men jag vill inte bort heller

så det är ej några problem.Det är bara att hoppas att moderniseringen inte går fortare en än äldrevårdsreform.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det här varierar nog kraftigt ifrån familj till familj, men i det stora hela tycker jag att man i Thailändska (läs Isaan) familjer bryr sig mycket mer om dom äldre än man t.ex gör i Sverige, men jag håller absolut med om att alla barn inte tar sitt ansvar och det har ju uppstått vissa problem tack vare av att barnen ofta flyttar till t.ex Bangkok och jobbar, men traditionellt brukar ju den som väljer att bo kvar hemma i föräldrahemmet och som ärver föräldrarna ta sitt ansvar och sköta om dessa tills slutet, och i en mindre by skulle man nog bli utpekad och illa sedd om man inte tog väl hand om sina gamla föräldrar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Visst har tjejen tagit över huset men det inget om jämför hur mycket vi skickat under åren för hennes mor och far ska dräglig tillvaron.Syskon har väll inte någon vidare inkomst och börjar bli gamla så det därför dom försöker att få lite extra från svedala tycker det skamligt att använda sin mamma till det.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändska (läs Isaan) familjer bryr sig mycket mer om dom äldre

 

Tror inte det är ngt unikt för just Isaan, ser hur väl "tantens" familj tar hand om mormor(ca90år) och även hur dom tog hand om farmor innan hon gick bort, o detta är i Nakhon Si Thammarat

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har nog alla råkat ut för den dödsdom som heter CANSER!

Alla mina närmaste har dött av det,

Det som tog mig mest, var nin Goa Charlotte som dog vid 22år

Mor, san ... Canser

Farsn. hoppas det var smärtsamt, men det kanhan ha!

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...