Jump to content
IGNORERAD

Särskrivningar.


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Finns värre, och det är "typ" som är inkastat lite här och var, blir helt galen när jag hör det.

"typ" är i samma kaliber som "ba" och "liksom"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mamma bäng fan pappa käng

    8

  • Kollba

    7

  • hamnoi

    6

  • phitsanulok

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det har alltid varit sär utal från 08or.

Ta namnet Ramlösa.

Där säger 08orna Ram-lösa inte Ramlösa!

Dålig stil och bristande Svenska.

Hälsar pigge01

 

Ja ja... Om du tar hand om benutrymmet i div cabiner  och speldosor i ryggstöden etc etc. Så överlämnar vi uttal, särskrivningar och rättstavning till dom som behärskar den konsten. :thumbsup:

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Det finns visst en stam söderöver som bara använder sig av klickljud, det vore väl bra, då slapp vi ju uttala några ord över huvudtaget, det måste ju vara en fantastisk språkutveckling-eller inte.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
Det finns visst en stam söderöver som bara använder sig av klickljud, det vore väl bra, då slapp vi ju uttala några ord över huvudtaget, det måste ju vara en fantastisk språkutveckling-eller inte.

mvh walle

Du måste mena norrut väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok
Du måste mena norrut väl?

nej, men dom är nog besläktade på något vis

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Det finns visst en stam söderöver som bara använder sig av klickljud, det vore väl bra, då slapp vi ju uttala några ord över huvudtaget, det måste ju vara en fantastisk språkutveckling-eller inte.

mvh walle

 

Du skall inte förvirra dina farhågor med var vi rimligtvis faktiskt är på väg med språket. Klickljud hade vi säkert en gång i tiden. Vi är på väg bort ifrån den typen av kommunikation eftersom vi låtit språket utvecklas och nyanseras. Man behöver inte tycka om alla förändringar. Man tvingas inte att använda ord och uttryck man inte tycker om. Men man måste ha ett öppet sinne.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns visst en stam söderöver som bara använder sig av klickljud, det vore väl bra, då slapp vi ju uttala några ord över huvudtaget, det måste ju vara en fantastisk språkutveckling-eller inte.

mvh walle

Nja,  gissar att du tänker på Xhosa som är ett språk med officiell status i Sydafrika. Men inte tusan använder dom sig bara av klickljud. Salig Miriam Makeba hade för länge sen en hit på detta språk.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok
Nja,  gissar att du tänker på Xhosa som är ett språk med officiell status i Sydafrika. Men inte tusan använder dom sig bara av klickljud. Salig Miriam Makeba hade för länge sen en hit på detta språk.

 

Fritz..

Det var en arbetskamrat som var nere nånstans som hjälparbetare eller missionär som sa att i vissa stammar verkar dom inta använda ord över huvudtaget, mens dom i mer civiliserade områden använde alla möjliga språk.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

Det finns ju massa fina nya ord som används i Sverige idag:

 

hen ( för könlösa samtal mellan de som är tveksamma om sin tillhörighet )

svennehora ( används alltmer i skolan )

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Nej detta är fakta

Inte ironi!

Att vokal med två konsunanter alltid är mjuk inte hård.

Ramlösa har två konsunanter efter a m och l.

Det är inte tillåtet att skriva Rammlösa.

Utan l tar bort dat ena m.

Hälsat pigge01

Jag har för mig att konsunanter stavas konsonanter

 

gubben som också har svårt med denna särskrivning. Förstår inte att folk kan särskriva, de måste ju se att det blir fel, eller, finns det verkligen ordblindhet. Ärligt, kan det bero på att Svensklärarna har fel utbildning eller? En som har svårt att begripa särskrivningen.

När jag gick i skolan 1956 till 1965 så hjälpte min Mamma mig med stavning och såg till att jag lärde mig att skriva och stava rätt. Hjälper inte dagens föräldrar, Mamman, sina barn längre? 

 

gubben

Ändrades av gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har för mig att konsunanter stavas konsonanter

 

gubben som också har svårt med denna särskrivning. Förstår inte att folk kan särskriva, de måste ju se att det blir fel, eller, finns det verkligen ordblindhet. Ärligt, kan det bero på att Svensklärarna har fel utbildning eller? En som har svårt att begripa särskrivningen.

När jag gick i skolan 1956 till 1965 så hjälpte min Mamma mig med stavning och såg till att jag lärde mig att skriva och stava rätt. Hjälper inte dagens föräldrar, Mamman, sina barn längre? 

 

gubben

 

När det står mor-mor i böckerna som förskoleklasserna har, istället för mormor, så blir det som det blir.

Avstavning till höger och vänster, bindestreck mellan alla separata ord, t.ex binde-streck, gör att folk börjar att särskriva. 

Link to comment
Dela på andra sajter

När det står mor-mor i böckerna som förskoleklasserna har, istället för mormor, så blir det som det blir.

Avstavning till höger och vänster, bindestreck mellan alla separata ord, t.ex binde-streck, gör att folk börjar att särskriva. 

Då tycker jag att Föräldrarna måste reagera mot skolan och se till att de lär barnen hur det ska skrivas. Jag tycker det är både Föräldrarnas och Lärarnas skyldighet att lära barnen hur de ska stava och formulera meningar.

 

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl allmänt känt att dagens lärare är dåligt utbildade. Står det något i en lärobok för dem, så är det så det skall vara.

Det kvittar hur fel det kan vara, "det står så i läroboken" då är det rätt helt plötsligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Då tycker jag att Föräldrarna måste reagera mot skolan och se till att de lär barnen hur det ska skrivas. Jag tycker det är både Föräldrarnas och Lärarnas skyldighet att lära barnen hur de ska stava och formulera meningar.

 

gubben

 

Ja, man är väl inte helt passiv.

Men du ska tänka på att den "förstörda" generationen som är föräldrar idag är uppfostrade av din generation.

 

Matematiken är för övrigt ännu värre. Där räknar man "baklänges"

Link to comment
Dela på andra sajter

Särskrivningen kommer nog från engelskan, inte från vad barnen lär sig i skolorna. I engelska särskriver man ju det mesta.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man är väl inte helt passiv.

Men du ska tänka på att den "förstörda" generationen som är föräldrar idag är uppfostrade av din generation.

 

Matematiken är för övrigt ännu värre. Där räknar man "baklänges"

Kan du förklara/visa vad du menar med den meningen som jag markerat  :14:

 

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kan du förklara/visa vad du menar med den meningen som jag markerat  :14:

 

gubben

 

Vi tar ett exempel eller två.

 

23+25

 

Först ska barnen räkna tiotalen 20+20, vilket blir 40

Sedan tar dom och räknar entalen 3+5, vilket blir 8

Svaret blir alltså 40+8 eller 48 som det heter.

 

Likadant gör man när det går upp i hundratal.

 

Problemet uppstår när summan av entalen blir 10 eller över.

Fattar liksom inte pedagogiken.

 

Fast nu vet jag själv inte hur det var 1984 när jag började skolan. På den tiden kunde de flesta både räkna och läsa långt innan skolan började.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

Det är väl allmänt känt att dagens lärare är dåligt utbildade. Står det något i en lärobok för dem, så är det så det skall vara.

Det kvittar hur fel det kan vara, "det står så i läroboken" då är det rätt helt plötsligt.

 

Låter som det är Thailand vi har halkat in på nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt mycket särskrivningar i samhället och på detta forum. Att en tjugoåring som är uppväxt i det postindustriella informationssamhället ( ingen särskrivning! :) ) särskriver kan jag ha en viss förståelse för. Men att vi gamla gubbar på 40-60 år särskriver förstår jag inte. Det är inget vi lärt oss från barnsben. Hur funkar det? Vaknar man upp en morgon och bestämmer sig att från och med idag börjar jag särskriva? Med vänlig hälsning, Brun hårig sjuk sköterska

 

 

 

 

Kan bara svara för mig själv..

Helt ordblind och fick väll inte den hjälpen man behövde i skolan.

så resultatet blev att man började jobba som 13 åring ( född 1956) sket helt i skolan för alla ville vi vara bra på något och jag blev bäst på att djävlas.

Så eftersom dom bara kastade ut mig från lektionerna så blev det som det blev..

Fick jag tid gick jag dit jobbade jag ( började tidigt jobbade som bagare) annars hittade man på annat.

När jag är osäker så blir det ``särskrivning`` 

Vist hugger vissa på detta när argumenten tryter men i brist på intelligens så kommer knytnävarna fram.

 

När man tittar på vissa inlägg så ser man att det finns fler än jag som är ordblind..:-)

Önskar alla en bra dag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som det är Thailand vi har halkat in på nu.

Sorry, det är Sverige jag talar om. Jag ger inte mycket för grundskolelärarna här.

Dåligt utbildade. Sedan har dom ingen moral heller.

Jag jobbade som bussdräng ett tag, det var en lärare som åkte varje dag med

bussen ut till ett samhälle utanför staden. När vi åkt ett tag och tog upp skolungar

så fick jag se att läraren inte tagit på sig bältet, så jag sa till honom att bältet gäller alla.

När jag stannade för att ta upp på nästa hållplats, tittade jag i backspegeln bältet var ej på.

Jag klev ut i mittgången och frågade om han var odödlig och han borde vara en föregångs

person eftersom han var lärare. Jag fick ett gapskratt av eleverna som belöning. Han åkte inte mer med mig

Vad ger det för förebild till eleverna? Jag bara hyfsundrar.

Vill du ha mer exempel av mig?

Ettan till trean skall dom lära sig, svensk grammatik, matte (multifikationstabellen) Och vanligt hyfs det vill säga,

vara artiga mot okända och äldre.

Är det för mycket begärt.

Tror inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte många särskrivningsmissar av att avstavningskontrollen i ordbehandlingsprogrammen gör "fel"?

 

Ibland sätter man själv dit ett bindestreck för att dela på raden där man vill att den ska delas, för att det underlättar förståelsen.

Senare infogar man ett ord eller två innan och missar att bindestrecket följde med ner på nästa rad och antyder en särskrivning

som inte var tänkt att vara med i den slut-liga versionen.

 

Man hittar ofta den typen av delningsfel i tidningar-na och då är det kanske inte så kon-stigt om ung-domarna lär sig att göra fel.

Ba-ra en tan-ke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som är experter heter det köttfärslimpa eller köttfärs limpa..

 

FF

Det särskrivs inte ens på engelska!!!

köttfärslimpa = meatloaf

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

o

Det särskrivs inte ens på engelska!!!

köttfärslimpa = meatloaf

 

Fick 25.300.000 hits på Google när jag gogglade "meat loaf" så någon gör det i alla fall - rätt eller fel :-)

Håller med om att det inte ska särskrivas, men vad ska man tro?

 

post-10507-0-24184500-1377794635.jpg

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...