Jump to content
IGNORERAD

Särskrivningar.


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Väldigt mycket särskrivningar i samhället och på detta forum. Att en tjugoåring som är uppväxt i det postindustriella informationssamhället ( ingen särskrivning! :) ) särskriver kan jag ha en viss förståelse för. Men att vi gamla gubbar på 40-60 år särskriver förstår jag inte. Det är inget vi lärt oss från barnsben. Hur funkar det? Vaknar man upp en morgon och bestämmer sig att från och med idag börjar jag särskriva? Med vänlig hälsning, Brun hårig sjuk sköterska

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mamma bäng fan pappa käng

    8

  • Kollba

    7

  • hamnoi

    6

  • andrejsdenruskige

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Väldigt mycket särskrivningar i samhället och på detta forum. Att en tjugoåring som är uppväxt i det postindustriella informationssamhället ( ingen särskrivning! :) ) särskriver kan jag ha en viss förståelse för. Men att vi gamla gubbar på 40-60 år särskriver förstår jag inte. Det är inget vi lärt oss från barnsben. Hur funkar det? Vaknar man upp en morgon och bestämmer sig att från och med idag börjar jag särskriva? Med vänlig hälsning, Brun hårig sjuk sköterska

MVH Brun ögd Blon din med Brun hål? ???

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att vi gamla gubbar på 40-60 år särskriver förstår jag inte.

Ett för sök att verka yngre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en mörk hårig sjuk sköterska

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror helt på att lärarna inte längre får använda hagelbössa i skolan som de fick när jag var barn...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt mycket särskrivningar i samhället och på detta forum.

Att en tjugoåring som är uppväxt i det postindustriella informationssamhället ( ingen särskrivning! :) ) särskriver kan jag ha en viss förståelse för.

Men att vi gamla gubbar på 40-60 år särskriver förstår jag inte. Det är inget vi lärt oss från barnsben. Hur funkar det? Vaknar man upp en morgon och bestämmer sig att från och med idag börjar jag särskriva?

Med vänlig hälsning, Brun hårig sjuk sköterska

Det har alltid varit sär utal från 08or.

Ta namnet Ramlösa.

Där säger 08orna Ram-lösa inte Ramlösa!

Dålig stil och bristande Svenska.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Väldigt mycket särskrivningar i samhället och på detta forum. Att en tjugoåring som är uppväxt i det postindustriella informationssamhället ( ingen särskrivning! :) ) särskriver kan jag ha en viss förståelse för. Men att vi gamla gubbar på 40-60 år särskriver förstår jag inte. Det är inget vi lärt oss från barnsben. Hur funkar det? Vaknar man upp en morgon och bestämmer sig att från och med idag börjar jag särskriva? Med vänlig hälsning, Brun hårig sjuk sköterska Det har alltid varit sär utal från 08or. Ta namnet Ramlösa. Där säger 08orna Ram-lösa inte Ramlösa! Dålig stil och bristande Svenska. Hälsar pigge01
Typ att alla 08or kör med "sär utal" ? Med vänlig hälsning, Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det har alltid varit sär utal från 08or.

Ta namnet Ramlösa.

Där säger 08orna Ram-lösa inte Ramlösa!

Dålig stil och bristande Svenska.

Hälsar pigge01

Du glömde den här :ironi:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömde den här :ironi:

Nej detta är fakta

Inte ironi!

Att vokal med två konsunanter alltid är mjuk inte hård.

Ramlösa har två konsunanter efter a m och l.

Det är inte tillåtet att skriva Rammlösa.

Utan l tar bort dat ena m.

Hälsat pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Säger bara som Bagheera.......Jösses!

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Vi lurade en jobbar kompis att han skulle köpa vin "Benisär" på Systemet.

Han gick till systemet och frågade flickan som jobbade där om hon har BENISÄR

Tjejen på Systemet sa till honom att han är snuskhummer :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej detta är fakta Inte ironi! Att vokal med två konsunanter alltid är mjuk inte hård. Ramlösa har två konsunanter efter a m och l. Det är inte tillåtet att skriva Rammlösa. Utan l tar bort dat ena m. Hälsat pigge01
Det ord du just hittade på och kallade säruttal borde snarare betyda att man uttalar ramlösa som ram lösa, dvs som två separata ord
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag missade den här lektionen i skolan eller så söp jag bort den i en bar i Phuket :giggle:

 

 

Det finns sex olika typer av konsonantljud: pulmonisk-egressiva (eller pulmoniska), som är de vanligaste och vars ljud bildas genom utandning; två varianter glottalaingressiva och egressiva; samtvelar-ingressiva, som oftast går under namnet klickljud. Alla utom de pulmonisk-egressiva går under samlingsnamnet icke-pulmoniska konsonanter.

De pulmonisk-egressiva konsonanterna klassificeras efter artikulationssätt (på vilket sätt de produceras), artikulationsställning samt närvaro eller frånvaro av stämton. Artikulationsställningen är en kombination av artikulationsställe (den plats förträngningen sker) och artikulator (den rörliga del som skapar förträngningen). När till exempel konsonanten [k] bildas närmar sig tungryggen (artikulator) den mjuka gommen (artikulationsställe) och bildar en artikulationsställning.[2]

Förhållandet mellan ljud och bokstav [redigera]

Ordet konsonant används som benämning på de bokstäver i ett alfabet som betecknar konsonantljud. Bokstaven Y kan i flera andra språk, däribland engelska och franska, motsvara en konsonant, en palatal approximant motsvarande det svenska j-ljudet, och det är också mycket vanligt i olika transkriptionssystem, till exempel pinyin och i transkription av arabiska.

Tabeller i fonetisk skrift [redigera] Pulmonisk-egressiva konsonanter   labiala koronala dorsala radikala   bilab. lab.dent. dent. alve. postal. al.pal. retrof. palat. velara uvul. fary. epigl. glott. nasaler m ɱ   n   ɳ ɲ ŋ ɴ       klusiler p b * *   t d   ʈ ɖ c ɟ k g q ɢ   ʡ ʔ frikativor ɸ β f v θ ð s z ʃ ʒ ɕ ʑ ʂ ʐ ç ʝ x ɣ χ ʁ ħ ʕ ʜ ʢ h ɦ approx. β̞ ʋ   ɹ   ɻ j ɰ         tremul. ʙ     r         ʀ   *   flappar     ɾ   ɽ             lat. frik.       ɬ ɮ   * * *         lat. appr.       l   ɭ ʎ ʟ         lat. flappar       ɺ   *             Not: * står för foner som ännu saknar officiella IPA-tecken.
Där symboler uppvisas parvis avser den högra en tonande konsonant.
Skuggade områden avser uttal som anses omöjliga.

 

Icke-pulmoniska konsonanter   bilab. dent. alve. postal. palat. velara uvul. Klickljud ʘ ǀ ǁ ǃ ǂ     Implosivor ɓ   ɗ   ʄ ɠ ʛ Ejektivor       Noter [redigera]
 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

Nej detta är fakta

Inte ironi!

Att vokal med två konsunanter alltid är mjuk inte hård.

Ramlösa har två konsunanter efter a m och l.

Det är inte tillåtet att skriva Rammlösa.

Utan l tar bort dat ena m.

Hälsat pigge01

 

Det blir så roligt när någon leker språk polis och sedan inte kan stava hälften av orden rätt.

 

( OBS ! särskrivningen av språkpolis är ironiskt menad )

 

 

- - - - - - - - -

 

lillkuken glömde länk till källan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsonantljud

Ändrades av lostinisaan

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har alltid varit sär utal från 08or.

Ta namnet Ramlösa.

Där säger 08orna Ram-lösa inte Ramlösa!

Dålig stil och bristande Svenska.

Hälsar pigge01

Heter det inte egentligen Rammlösa ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Velar-ingressiva klickljud är något jag skall börja använda mer

 

Tror du kan prata med svampen då :thumbsup:  eller kör han smackljud :blink: ? //Lp

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Heter det inte egentligen Rammlösa ?

 

Ähh ni har fel, det uttalas  raemlöse     http://translate.google.se/#bn/en/Raml%C3%B6sa  eller http://translate.google.se/#sv/no/Raml%C3%B6sa

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

En Damcykel brukar vi kalla den här i 018 området

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Vi lurade en jobbar kompis att han skulle köpa vin "Benisär" på Systemet. Han gick till systemet och frågade flickan som jobbade där om hon har BENISÄR Tjejen på Systemet sa till honom att han är snuskhummer :crazy:
En jobbarkompis eller jobbar kompis? :) Med vänlig hälsning, Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga kompisar på jobbet. Utveckla??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Jag har inga kompisar på jobbet. Utveckla??
Beror på din kassa apparat. Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bra grund men ingen vidare utbildning, men vår kassa personal är inte rädd att visa fram fötterna.

Själv går jag hellre ut och äter en glad packad räkmacka och besöker sen Herr toalett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...