Jump to content
IGNORERAD

Särskrivningar.


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Tyv tror hver mand stjæler :air_kiss:

Jag brukar missa att använda IRONI-skylten eftersom jag i min enfald tror att folk begriper ändå, men jag kan ju tillägga att av synnerligen privata skäl så står danskar inte högt upp på min popularitetslista. Långt efter ryssar...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mamma bäng fan pappa käng

    8

  • Kollba

    7

  • hamnoi

    6

  • phitsanulok

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Min hjärna brukar skriva ihop särskrivna ord, sätta prickar ovanför aao, rätta felstavningar, förlänga förkortningar, sätta dit punkter, komman etc i den mån det fattas. Jag till och med översätter från ett flertal olika språk som t ex danska, thailändska, engelska, finska, norska, fyllspråk och rövarspråk om det krävs... och gud vet vad mer. Jag, liksom de flesta andra människor, förstår det mesta hur det än skrivs.

 

Tlil och med om man ktsaar om alla arnda bstäkevor än den fsröta och den ssita i vrjae mnineg så farmågr inåhnellet för de alrla fselta. Så varför bry sig?

 


 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

Min hjärna brukar skriva ihop särskrivna ord, sätta prickar ovanför aao, rätta felstavningar, förlänga förkortningar, sätta dit punkter, komman etc i den mån det fattas. Jag till och med översätter från ett flertal olika språk som t ex danska, thailändska, engelska, finska, norska, fyllspråk och rövarspråk om det krävs... och gud vet vad mer. Jag, liksom de flesta andra människor, förstår det mesta hur det än skrivs.

 

Tlil och med om man ktsaar om alla arnda bstäkevor än den fsröta och den ssita i vrjae mnineg så farmågr inåhnellet för de alrla fselta. Så varför bry sig?

 

 

 

Oj, det var inte illa.

Simultantolkar finns det stort behov av över hela världen, kan ju tjäna över 100000:-/mån. i EU eller FN. Särskilt om man kan så många språk som du. Rövarspråk i CV:n, det finns det inte många som har.

 

 

"Så varför bry sig?"

 

Därför att när språket förfaller, ingen håller sig till reglerna och allt bara förenklas så får människor allt svårare att kommunicera.

 

Nu kommer jag få mothugg från politiskt korrekta som kallar det för utveckling, men så ser inte jag det.

Om vi ska gå mot att skriva rent talspråk och att förenkla så har vi ett klart tecken här hur vuxna i framtiden kommer prata med varandra:

 

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Min lilla teori är att särskrivandet till viss del beror på för mycket exponering av engelska språket. Där är ju särskrivning snarare regel än undantag.

 

Engelska språket påverkar också annat. Till exempel att skriva alla ord med stor bokstav i en trådtitel, att skriva månader och veckodagar med stor bokstav etc. Det är inte korrekt svenska, men för all del rätt om man skriver på engelska.

 

Herr Chang har talat.

 

 

Nja, i min årskull så skulle vi alltid avstava varenda ord.

Sedan skulle man alltid ha bindestreck mellan de olika orden i ett sammansatt ord.

 

Mor-far, mor-mor, tåg-räls o.s.v.

 

Eftersom jag läser en del barnböcker så ser jag även där att dom kör med bindestreck där det ska vara morfar. Ja, mor-far står det.

Helt djävla bedrövligt.

 

Sedan så kan det nog även ha med engelskan att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
Nja, i min årskull så skulle vi alltid avstava varenda ord.

Sedan skulle man alltid ha bindestreck mellan de olika orden i ett sammansatt ord.

 

Mor-far, mor-mor, tåg-räls o.s.v.

 

Eftersom jag läser en del barnböcker så ser jag även där att dom kör med bindestreck där det ska vara morfar. Ja, mor-far står det.

Helt djävla bedrövligt.

 

Sedan så kan det nog även ha med engelskan att göra.

Jag hade ockås avstavning i skolan men det var väl för att lära sig hur man avstavar ett ord om man gör radbyte mitt i ordet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag är skitkass på å skriva

Fattar man inte kan man gonorrera mig med gonorreknappen som finns

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Thailändare gillar inte särskrivning.

 

 

Domgillarintepunkterellerkommateckenheller

Link to comment
Dela på andra sajter

"Så varför bry sig?"

 

Därför att när språket förfaller, ingen håller sig till reglerna och allt bara förenklas så får människor allt svårare att kommunicera.

 

Nu kommer jag få mothugg från politiskt korrekta som kallar det för utveckling, men så ser inte jag det.

Om vi ska gå mot att skriva rent talspråk och att förenkla så har vi ett klart tecken här hur vuxna i framtiden kommer prata med varandra:

 

PK eller inte, men det tillhör hela språkets grundväsen att reducera och förenkla, så har språket utvecklats i alla tider. Människan är ekonomisk och ger bara ut det som behövs för att kommunikationen ska fungera. Är en stavelse överflödig, dvs man blir förstådd utan den, så kommer den för eller senare försvinna ur språket.

Tidigare skrev man t ex "haver" istället för har, "bliver" istället för blir och "tager" istället för tar men någongång under nittonhundratalet har de kortare versionerna vunnit hävd pga språkslarvare.

 

Den idag mycket kritiserade "ja ba" är ett exempel på en förkortning som faktiskt är mycket mer än en förkortning på "jag bara". Det kan t ex lika gärna betyda "jag bara sade", "jag bara skrek", "jag bara reagerade", "jag bara markerade" osv. Formen uttrycker en betydelse av drastiskhet, ungefär "bara så där, helt utan vidare" och är egentligen ett ganska smart komplement till vårt språk.

Andra gamla ord som slarvats kortare över tid är t ex slaga-slå, broder-bror, modersyster-moster, badstuga-bastu, lögaredag-lördag, bliva-bli osv osv. Svenska språket är i högsta grad levande och utvecklas hela tin.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag tycker att du har helt rätt Kim. Det känns jobbigt att se att vissa tror att ett språk som vuxit med omständigheter och behov i många tusentals år nu plötsligt skulle vara på sin peak och inte behöva utvecklas något mer.

 

Var dag är en strid mot de röda streck som pryder fötterna till mina ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Säg för guds skull inte att "ja ba" är ett smart komplement till vårt språk, kan man inte utrycka sig  bättre än så får man söka efter andra alternativ!

Speciellt inte när det används i var och varannan mening utav språkfattiga individer!

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Säg för guds skull inte att "ja ba" är ett smart komplement till vårt språk, kan man inte utrycka sig  bättre än så får man söka efter andra alternativ!

Speciellt inte när det används i var och varannan mening utav språkfattiga individer!

 

Kan du motivera det?

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
Säg för guds skull inte att "ja ba" är ett smart komplement till vårt språk, kan man inte utrycka sig  bättre än så får man söka efter andra alternativ!

Speciellt inte när det används i var och varannan mening utav språkfattiga individer!

Håller med till 100%

Det är en avveckling av språket, inte en utveckling!

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
Kan du motivera det?

Blir bara trött när man hör hur många brukar detta utryck till förbannelse så att de glömmer bort att fylla sina meningar med annat innhåll också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir bara trött när man hör hur många brukar detta utryck till förbannelse så att de glömmer bort att fylla sina meningar med annat innhåll också!

 

Det är verkligen deprimerande när en del saknar förmåga att uttrycka exakt vad man menar på korrekt svenska. Som om det vore ansträngande att uttala några fler stavelser... käften på dessa personer är väl ändå igång konstant på dessa personer

 

Så otroligt svårt är det väl inte? Och då menar jag talspråk, att några har problem med skrift är en annan sak.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan nog sammanfatta såhär: Å DÅ BA SA JA BA ÄNUBA!

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska språket är i högsta grad levande och utvecklas hela tin.

Inte minst bland idrottsmän o kvinnor, nära dina breddgrader!

Hä int lätt å fökla för en som inget begrip!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte minst bland idrottsmän o kvinnor, nära dina breddgrader!

Hä int lätt å fökla för en som inget begrip!

Känt du han ?

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Det är verkligen deprimerande när en del saknar förmåga att uttrycka exakt vad man menar på korrekt svenska. Som om det vore ansträngande att uttala några fler stavelser... käften på dessa personer är väl ändå igång konstant på dessa personer

 

Så otroligt svårt är det väl inte? Och då menar jag talspråk, att några har problem med skrift är en annan sak.

 

Herr Chang har talat.

 

 

Jag tycker definitivt att det gör språket mer spännande och levande att höra nya påfund då och då. Bara i ditt inlägg här så använder du "käften" på ett sätt som inte skulle få några guldstjärnor av svenska akademien. Men det låter häftigare och har lite mer skärpa än "munnen" vilket gör det till en praktisk språkvariation.

 

Språk måste väl ändå vara något av det mest personliga man har att förfoga över. Det finns få saker som är så betydelsefull för ens identitet som ens språk. Jag tycker att vi skall hylla mångfalden. Det hade varit väldigt mycket tråkigare utan den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
Det är verkligen deprimerande när en del saknar förmåga att uttrycka exakt vad man menar på korrekt svenska. Som om det vore ansträngande att uttala några fler stavelser... käften på dessa personer är väl ändå igång konstant på dessa personer

 

Så otroligt svårt är det väl inte? Och då menar jag talspråk, att några har problem med skrift är en annan sak.

 

Herr Chang har talat.

 

Exakt. Som tex när folk inte orkar skriva/säga att något som inte går att finna på webben med en sökmotor hasplar ur sig att det är "ogooglebart" istället, maken till ordsnyltande får man leta efter :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
Exakt. Som tex när folk inte orkar skriva/säga att något som inte går att finna på webben med en sökmotor hasplar ur sig att det är "ogooglebart" istället, maken till ordsnyltande får man leta efter :crazy:

Är inte det motsatsen till Google Toolbar? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg för guds skull inte att "ja ba" är ett smart komplement till vårt språk, kan man inte utrycka sig  bättre än så får man söka efter andra alternativ!

Speciellt inte när det används i var och varannan mening utav språkfattiga individer!

 

 

 

Finns värre, och det är "typ" som är inkastat lite här och var, blir helt galen när jag hör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

Ja ba typ liksom åhhh vaere öhhhh

 

utveckling eller avveckling ?

 

 

 

schhhppp som ni lappar säger ...

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...